Jag skall bara köpa ett akvarium...

#1 - 22 oktober 2013 11:25
Här följer en tråd om att "bara köpa ett akvarium".

I augusti 1976 dog alla mina fiskar i samband med flytt till en nybyggd villa. Akvariet (250 liters hemgjort spånskivemöbel) såldes och akvariehobbyn las på is. Vid flera tillfällen har tanken dykt upp att börja om på nytt.

För en tid sedan visade min fru mig ett tidningsreoptage, från Stoby Akvarieaffär. Det var där alla mina gamla inköp gjordes. Butiken har bytt ägare och tanken for genom skallen... är det dags att skaffa ett akvarium igen? Jag presenterade mina tankar med "jag skall bara köpa ett akvarium". Med viss tvekan fick jag ett OK.

Dags att börja leta på blocket. Tanken var att har ett rejält kar, 560-720 liter. Som tur var kolla jag om det skulle gå att få upp det på ovanvåningen. Det skulle inte gå , så jag bestämde mig att nöja mig med 375 liter. Efter lite letande, blev det färd till Mörrum för att hämta ett akvarium med Eheim filter och div andra tillbehör.

Nu var frågan, var skall vi ha det.
#2 - 22 oktober 2013 11:33
Förstår inte.. Har du köpt ett för stort akvarium?..
Finns det ingen plats att ställa det på?

Eller undrar du bara rent generellt vart rent estetiskt det ser bäst ut att ha ett akvarium?

Den som egentligen bör veta bäst om vart ditt akvarium skall stå är väl du själv då vi inte har en susning om hur det ser ut hos dig?
#3 - 22 oktober 2013 11:34
fr006 skrev:
Nu var frågan, var skall vi ha det.

svarar du inte själv på den frågan med "få upp det på ovanvåningen" ?

eller du kanske menade VAD du ska ha i det.

tja, genomgående tema hos nästan alla som har kar är två saker:

1) bottenmaterial i form av sand / grus / småsten
2) vatten i skiftande kvalité

Därefter börjar det skilja sig åt....... ;)

Generella rådet om du inte redan har bestämt dig är att fundera igenom vad
du skall ha karet till ?

Som ett litet sällskap i hörnan där det tuffar några färglada fiskar som normalt
sett betraktas på lite avstånd ?

Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ?

Budget för inredning + fiskar ?

Budget för din egen tid du tror dig kommer att orka lägga ner ?
#4 - 22 oktober 2013 11:46
Frågan var kanske lite dumt formulerad.
Det kommer naturligtvis en fortsättning på tråden. Var det blev placerat, hur det inreds, vilka fiskar som kommer att finnas.
#5 - 22 oktober 2013 11:54
Hästveda ??

Mina gamla hemtrakter. Iaf nästan.

Sista gången jag var i den byn kommer jag inte ihåg.
Det var en spelning som en polare hade på Hotellet 1989.
Jag var med som "rodie", och min främsta uppgift var att
hämta ölen i baren åt 7 manna bandet. De fick betalyt i öl.
Och dealen var att han som hämtade fick 1/2 glas vin för
varje öl som hämtades ut till bandet.

Jag bar in en massa högtalare / förstärkare / instrument innan spelningen.

Jag blev utburen av bandet efter spelningen.
#6 - 22 oktober 2013 20:51
Det blev baren som fick monteras ner.
Bardisk, 4 barstolar, kylskåp, saloondörrar, sprithylla och glasskåp fick andra platser i och utanför huset. En del gick som brännbart.

Nya köksskåp inköptes på IKEA, bänkskiva likaså. Akvariehörnan kommer att få nytt laminatgolv, ny färg på väggarna, nya möbler och lite andra smådetaljer.

En bild på akvariet med tillbehör.

Jag har även börjat kolla lite med cellplast inredning. Jag hade detta i mitt akvarium redan 1974.

Som ni kommer att märka blir det lite hoppande mellan inredning av akvariet och akvariehörnan.

Fortsättning följer.

Sam
#7 - 23 oktober 2013 04:22
Sv: Jag skall bara köpa ett akvarium...

Det ska bli roligt att följa denna tråden.

Och bara så att du vet, tanken med att bara ha ett akvarium brukar inte fungera så bra i praktiken. Dom förökar sig väldigt lätt ;)
#8 - 23 oktober 2013 05:21
Det ska bli roligt att följa denna tråden.

Och bara så att du vet, tanken med att bara ha ett akvarium brukar inte fungera så bra i praktiken. Dom förökar sig väldigt lätt ;)

Jag vet, det finns en bastu alldeles bredvid rummet där nuvarande akvarium skall stå. Den används inte till det den är avsedd för. Bastun får bli plan B.

Sam
#9 - 23 oktober 2013 05:49
svarar du inte själv på den frågan med "få upp det på ovanvåningen" ?

eller du kanske menade VAD du ska ha i det.

tja, genomgående tema hos nästan alla som har kar är två saker:

1) bottenmaterial i form av sand / grus / småsten

2) vatten i skiftande kvalité

Därefter börjar det skilja sig åt....... ;)

Generella rådet om du inte redan har bestämt dig är att fundera igenom vad

du skall ha karet till ?

Som ett litet sällskap i hörnan där det tuffar några färglada fiskar som normalt

sett betraktas på lite avstånd ?

Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ?

Budget för inredning + fiskar ?

Budget för din egen tid du tror dig kommer att orka lägga ner ?

Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ? OTROLIGT bra formulerat :)

Skippa engelska sjöstenen, kör sand från jula, bli mycke snyggare ;)
#10 - 23 oktober 2013 05:56

Vetenskapligt namn

Akvarium
[B]Släkte
[/B]Husdjur
Populärnamn
Kar, balja
Utbredning
Kosmopolit

Akvariet är en extremt lättlekt inredningsdetalj som leker i hus och lägenheter. Det finns få säkra rapporter om hur själva leken faktiskt går till, men sannolikt är det en hermafrodit som kan befrukta sig själv. Man bör ha minst två av denna art eftersom akvariet annars kan känna sig ensamt.
Det finns många olika varianter av akvarier, allt från små räkvaser på några liter, till enorma behållare på många kubikmeter vatten av skiftande kvalité.
Inredning, och besättning kan också variera mycket och bestäms till stor del av ägarens tycke och smak.
Det är bäst att börja med en liten grupp och låta den utökas varefter, annars kan det bli svårt att få tiden att räcka till. Man bör också ta det försiktigt under uppstarten av ett akvarium, då man annars lätt får problem med nitrit, oönskade alger osv..
Akvariet är en mycket trevlig inredningsdetalj som passar i de flesta rum.
#11 - 23 oktober 2013 06:12
:D lättlekta är de i alla fall. Tar snabbt över hela huset om man inte ansar med jämna mellanrum.
#12 - 23 oktober 2013 06:20
Mr Woods skrev:

Vetenskapligt namn

Akvarium

Släkte

Husdjur

Populärnamn

Kar, balja

Utbredning

Kosmopolit

Akvariet är en extremt lättlekt inredningsdetalj som leker i hus och lägenheter. Det finns få säkra rapporter om hur själva leken faktiskt går till, men sannolikt är det en hermafrodit som kan befrukta sig själv. Man bör ha minst två av denna art eftersom akvariet annars kan känna sig ensamt.

Det finns många olika varianter av akvarier, allt från små räkvaser på några liter, till enorma behållare på många kubikmeter vatten av skiftande kvalité.

Inredning, och besättning kan också variera mycket och bestäms till stor del av ägarens tycke och smak.

Det är bäst att börja med en liten grupp och låta den utökas varefter, annars kan det bli svårt att få tiden att räcka till. Man bör också ta det försiktigt under uppstarten av ett akvarium, då man annars lätt får problem med nitrit, oönskade alger osv..

Så sant. Förökar sig lättare än guppy
#13 - 23 oktober 2013 06:20

Mr Woods skrev:

Vetenskapligt namn

Akvarium

Släkte

Husdjur

Populärnamn

Kar, balja

Utbredning

Kosmopolit

Hahahaha :)

Skicka den till kjell så att han kan lägga in den i artregistret :p
#14 - 23 oktober 2013 06:22
2006 startade jag upp igen efter 10 år i malpåse

blev ett 240 liters

2 år senare hade jag 11 kar, mellan 10 liter upp till 240 liter......
#15 - 23 oktober 2013 06:30
Vi kanske skall dämpa ner detta ämne om akvariefortplantning. Det vore mycket olämpligt om min fru fick reda på detta.
Som det står i rubriken "Jag skall bara köpa ett akvarium". Utökning av antal kar får man nog ta lite efter hand. Det blir nog många mutbuketter med röda rosor.

Sam
#16 - 23 oktober 2013 08:24
Mr Woods skrev:

Vetenskapligt namn

Akvarium

Släkte

Husdjur

Populärnamn

Kar, balja

Utbredning

Kosmopolit

Ojdå.. jag har två styck. Är det därför jag börjar fundera räkvas.. :d
#17 - 23 oktober 2013 08:58
fr006 skrev:
Vi kanske skall dämpa ner detta ämne om akvariefortplantning. Det vore mycket olämpligt om min fru fick reda på detta.

Som det står i rubriken "Jag skall bara köpa ett akvarium". Utökning av antal kar får man nog ta lite efter hand. Det blir nog många mutbuketter med röda rosor.

Sam

Märks att du är "nybörjare". Du har inte börjat smyga med nya kar i garaget eller ligger på nätterna och smider planer om hur du obemärkt ska få in ett kar till. Eller så får man göra som i mitt fall: "Lägg dig inte i min hobby så lägger jag mig inte i din. Min är i alla fall på hemmaplan och jag kan barnvakta samtidigt."
#18 - 23 oktober 2013 09:18
HWH skrev:
Märks att du är "nybörjare". Du har inte börjat smyga med nya kar i garaget eller ligger på nätterna och smider planer om hur du obemärkt ska få in ett kar till. Eller så får man göra som i mitt fall: "Lägg dig inte i min hobby så lägger jag mig inte i din. Min är i alla fall på hemmaplan och jag kan barnvakta samtidigt."

Att smyga in kar i garaget är helt uteslutet, då min största hobby är bilar. Kan kan heller inte komma med att jag är på hemmaplan med mina intressen. Bilarna körs ofta på bortaplan, hela dagar, ibland en hel helg. Nåt barnvaktande är heller inte aktuellt då båda barnen är utflugna och bildat egna familjer.
Jag får nog hålla mig till ett stort fång rosor då jag skall ha fler kar.

Sam
#19 - 23 oktober 2013 09:19
Köp en stor Svärdsplanta till henne....

/Jens
#20 - 23 oktober 2013 09:20
fr006 skrev:
Att smyga in kar i garaget är helt uteslutet, då min största hobby är bilar. Kan kan heller inte komma med att jag är på hemmaplan med mina intressen. Bilarna körs ofta på bortaplan, hela dagar, ibland en hel helg. Nåt barnvaktande är heller inte aktuellt då båda barnen är utflugna och bildat egna familjer.

Jag får nog hålla mig till ett stort fång rosor då jag skall ha fler kar.

Sam

Fördelen med henne jämfört med min make är att blommor är billigare än båtar.
#21 - 23 oktober 2013 12:10
Så skönt det är att bara vara särbos.. behöver inte smyga med sådant.. :)
#22 - 23 oktober 2013 19:22
Perfekt verktyg att såga cellplast med. Bandsågen är inte inköpt bara för detta endamålet.

[ATTACH=CONFIG]64799[/ATTACH]

Mycket provande hur man skall gå till väga.
[ATTACH=CONFIG]64800[/ATTACH]

Några prover, får se om dom skall användas senare.

[ATTACH=CONFIG]64801[/ATTACH]

Det har hänt lite i huset också. lite reglar för vägg och halvvägg, provlagt lite laminatgolv.
Bilder kommer imorgon.

Nya bilder på myshörnan.
[ATTACH=CONFIG]64849[/ATTACH]

Sam
#23 - 24 oktober 2013 19:26
Hjälp, jag får inte till det med att lägga in bilder. Dom skall helst visas direkt. Som inlägget ovanför.Det funka igår, men inte nu.

Sam
#24 - 25 oktober 2013 15:38
Hej, här kommer lite uppdatering av mitt projekt.

Först ovanvåningen, allt går enligt planerna.
[ATTACH=CONFIG]64899[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64900[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64901[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64902[/ATTACH]

Så över till inredning av karet. Prover tillverkas och målas, får se hur det blir längre fram, blir jag inte nöjd får jag göra om och göra rätt.
[ATTACH=CONFIG]64903[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64904[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64905[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64906[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64907[/ATTACH]

Det var allt för idag? nu skall jag montera dörrar på skåpen, sen blir det kanske nåt gott att dricka........visst???? jag har ju slängt ut baren, attans också.

Sam
#25 - 25 oktober 2013 16:01
Vilken härlig myshörna det blir.. . :)
Barskåpet.. det kan man väl ha var som helst. Inte så petigt med det. Bättre att stirra på fiskar än på flaskor. Ett lite bord mellan fåtöljerna bara så att ni har nånstans att ställa drinken eller kaffemuggen.
#26 - 25 oktober 2013 16:28
fr006 skrev:

Det var allt för idag? nu skall jag montera dörrar på skåpen, sen blir det kanske nåt gott att dricka........visst???? jag har ju slängt ut baren, attans också.

Sam

Något gott hittar du säkert så du kan njuta en välförtjänt vila.
#27 - 26 oktober 2013 17:43

Aha!!! Nu fattar jag varför du var så snabb att svara med en massa bra detaljer i "min" tråd, du har ju gjort allt detta just! Härligt!
Va fint det ser ut att bli!
Följer med spänning!
#28 - 31 oktober 2013 17:45
Dags för lite uppdatering.
Bakgrunden börjar bli klar, skall måla en gång till och då blir det lite ljusare färg.
[ATTACH=CONFIG]64996[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64997[/ATTACH]

Vid rengöring av karet såg jag att frontrutan var mycket repig. Tankarna for genom huvudet, köpa nytt kar, bygga ett i plywood med glasfiber på insidan, eller byta glas i det nuvarande. Bestämde mig för att prova att byta glas.

[ATTACH=CONFIG]64998[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64999[/ATTACH]

I morgon blir det inköp av akvarium-silikon, glaset får jag beställa på måndag.
Sen blir det rengöring av karet inför limningen.

Det arbetas också i akvariehörnan, golvet är klart, börjat målat lite.
Får se vad jag hinner med nästa vecka.

Vi hörs.

Sam
#29 - 7 november 2013 16:08
Nu har det hänt lite saker, glaset är beställt, tyvärr 2 veckors leveranstid.
Alla rutor utom botten är bortplockade, skrapade och acetontvättade. Lite pyssel, men det är lika bra att göra det ordentligt.

[ATTACH=CONFIG]65126[/ATTACH]

Akvariehörnan börjar bli klar, golvlister målade.

[ATTACH=CONFIG]65127[/ATTACH]

Och uppsatta. Möbler på plats.
Det som återstår är inkoppling av elen, uppsättning av lampor och lite tavlor på väggarna.

[ATTACH=CONFIG]65128[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65129[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65130[/ATTACH]

Undrar hur många timmar per liter man kan sitta här, kollar nog redan ikväll.

[ATTACH=CONFIG]65131[/ATTACH]

Nu är det bara att vänta på "fiskburken".

Ha det så bra.

Sam
#30 - 7 november 2013 16:38
hwh skrev:
:d lättlekta är de i alla fall. Tar snabbt över hela huset om man inte ansar med jämna mellanrum.

:d:d:d
#31 - 7 november 2013 17:00
Vad härligt med bekväma fåtöljer direkt framför akvariet :)
#32 - 7 november 2013 20:42
Vem i huset har fotpallen och vem har whiskyn.. :confused: :confused:
#33 - 7 november 2013 22:30
Jag har precis ändrat på det. Fåtölj, fotpall, litet bord med whisky, är ett vinnande koncept som inte får splittras.
Undrar om frugan önskar sig en fotpall i julklapp, plus tillgång till en liten hörna på bordet för vinglaset.

Sam
#34 - 8 november 2013 07:25
Men självklart ska du och frugan sitta där tillsammans, var och en med sin favoritdryck. Dessutom ska ni båda ha det lika bekvämt... :):)
Jag tror absolut att även frugan vill ha en skön fotpall att lägga upp sina trötta fötter på... :D
#35 - 14 november 2013 16:45
Här kommer lite bilder på bakgrundsfixandet. Jag är nog inne på version 8:3 nu. Mycket cellplast går det åt. Lite svårt att tänka sig helheten när det kommer i karet tillsammans med sten, grus, växter och fiskar.

[ATTACH=CONFIG]65405[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65406[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65407[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65408[/ATTACH]

I morgon skall jag försöka fixa en filmsnutt, då jag sprutlackerar bakgrunden.
Allt är förberett, färg i olika kulörer. Kompressor och spruta ligger redo.
[ATTACH=CONFIG]65409[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65410[/ATTACH]

Det var allt för idag, får se imorgon om det funkar med filmningen.

Sam
#36 - 16 november 2013 11:47
Jag kollar om filmsnutten funkar.

Kvaliten är inte den bästa. Får bättra mig till nästa gång.

" target="_blank">

" target="_blank">

Filmat med annan kamera ur annan vinkel.

" target="_blank">

Sam
#37 - 16 november 2013 14:09

Snyggt, imponerad!
#38 - 17 november 2013 18:27
Epotex är beställt, kanske kommer på måndag eller tisdag. Hoppas framrutan med kommer snart.
Skulle vilja ha karet på plats till helgen.
Måsten hinna ut till väg XX föra att fixa lite sten. Vägverket blir säkert jätteglada om jag gallrar i deras fellagda? vägslänter.

Sam
#39 - 24 november 2013 16:36
Hej igen, i går fick jag hjälp att bära upp akvariet på andra våningen. Det var inte det lättaste, det var ganska tungt och trappan är vinklad med vilplan. Några centimeter större så hade det nog inte funkat.
Nu är det på plats. Skall sätta i bakgrund i kväll tänkte jag.

[ATTACH=CONFIG]65633[/ATTACH]

Jag borrade ett hål i väggen så jag kan ha filtret på toan. Tycker själv att det var smart. Kommer senare att dra slangar så jag kan tömma och fylla det på ett lätt sätt.

[ATTACH=CONFIG]65634[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65635[/ATTACH]

Det var allt för idag.

Sam
#40 - 24 november 2013 21:00
det blir bra det där. Jag satte också pumparna (ett eheim 2080 och ett fluval x5) i rummet bredvid akvariet och tack och lov för det. Det blev helt tyst inne i själva akvarierummet.
#41 - 24 november 2013 22:10
Sådär, bakgrunden på plats, har haft 20 värmeljus tända för att bli av med silkondoften. Tror att det funka bra.

God natt

Sam
#42 - 25 november 2013 18:10
Idag tog jag med lite stenar hem som Vägverket sponsrar med :confused:. Dom går nu på intensivdisk i diskmaskinen. Sen blir det sköljprogram några gånger.

Sam
#43 - 25 november 2013 18:29

Nyfiken som fan på stenarna, hur se de ut? ;)
Låter speciella!
#44 - 25 november 2013 18:36
Hur fick du in en betongsugga i diskmaskinen? ;)
#45 - 25 november 2013 22:21
Nu var det ju stenar som låg utmed vägen i diket. Förmodligen skulle dom inte ligga där, så jag hjälpte vägverket att plocka väck dom. Man måste ju vara Samarbetsvillig.
Jag kan ta en bild nästa gång jag städar utmed väg 23.

Sam
#46 - 26 november 2013 18:32
Fler bilder.

Bakgrunden på plats.
[ATTACH=CONFIG]65673[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65674[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65675[/ATTACH]

Nytvättad sten och sand på plats, kommer mer i denna hörna, skall bygga mer grottor på höjden. Kommer även en bunt snäckskal.
[ATTACH=CONFIG]65676[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65677[/ATTACH]

Jag återkommer.

Sam
#47 - 26 november 2013 18:52

Nice! :thumbup:
#48 - 26 november 2013 19:17
Häftigt. Har du bestämt vad du ska ha för fisk?
#49 - 26 november 2013 20:34
Ja.

Sam
#50 - 26 november 2013 22:19
Jo, det blir naturligtvis Tanganyika ciklider. Jag börjar med ett Multisar, sen blir det Julidochcromis regani eller marlieri. Funkar det bra blir det också Prinssean av berundi samt Leleupi.
Ett par hästnosar kanske det blir i framtiden.

God natt

Sam
#51 - 27 november 2013 20:33
Det blev lite kvällsarbete idag också. Först hämta mer sten, tvätta grus, tvätta stenarna och sist men inte minst placera dom på rätt plats.

Jag har tänkt så här, ena hörnan till multisarna. baksidan och vänstersida full med stora och små grottor, till övriga. Får hoppas att dom hittar vars en 1:a utan kök.

[ATTACH=CONFIG]65720[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65721[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65722[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65723[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65724[/ATTACH]

Nu skall jag ha tag i snäckor (var det här jag läste om nån i Landskrona som sålde sådana, har kolla i några butiker häromkring (Hässleholm) utan att hitta)

Det blir nog en runda till Stoby Akvarieaffär imorgon, för inköp av lite smågrejer.

Sam
#52 - 3 december 2013 09:41
Hejsan, igår fyllde jag vatten i karet. Visst är det ett spännande. Jag fyllde 3 gånger och tömde 2 gånger och det funka bra.

Monterade ihop filtert, ett Eheim 2026. Efter myckt bök fick jag det att funka. Efter ca 2 timmar började filtrea att väsnas, så jag stängde av det. Jag har läst på forumet att dessa filter kan krångla. Får kolla i kväll.
En stor fördel var att ha filtret på toan, det blev rätt mycket vatten på golvet innan jag var färdig.

Jag lägger upp lite bilder ikväll.

Sam
#53 - 5 december 2013 18:27
Här kommer lite bilder med vatten i karet. Belysningen är ett Grolux? och ett varmvitt rör.

[ATTACH=CONFIG]65874[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65876[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65877[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65878[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65879[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65880[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65881[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65882[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65883[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65884[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65885[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65886[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65887[/ATTACH]

Nu återstår lite javamossa och nån annan växt samt snäckor. Ja fisk med naturligtvis.

Sam
#54 - 18 december 2013 20:26
Kikar in och ser hur det går.

/Jens
#55 - 11 januari 2014 17:51
Jaha, då var de dags att komma med lite info.
Akvariet är igång efter mycket strul.
Fiskarna har kommit på plats, 4 multisar, 6 oronatus och 4 prinsessor.
Här kommer lite bilder på fisk och inredning.

[ATTACH=CONFIG]66636[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66637[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66638[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66639[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66640[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66640[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66641[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66642[/ATTACH]

Det kommer fler bilder senare

sam
#56 - 11 januari 2014 18:55
Så där härligt vilt :)

Annons