Jag ska starta nyt akvarium!!

#1 - 24 november 2003 15:03
jag ska starta ett nytt akvarium och jag undrar vilken storlek jag ska ha. jag har ett yngel akvarium nu för guppy på 20L men vill ha ett lite störe.

MVH

matte
#2 - 24 november 2003 15:16
Standardsvaret är så stort som möjligt. Det är enklare att sköta ett större kar än ett mindre. Men det finns i alla fall en markant gräns nånstans vid 60-80l där det blir mycket enklare att sköta.
#3 - 24 november 2003 15:18
Ju större, desto bättre[;)].
Allvarligt så är det faktiskt så att ett större akvarie är mer lättskött. Om någon helt oinsatt frågar säger jag konsekvent att man inte skall ha akvarier på under 150 liter, om man inte har lust med avancerad akvaristik.
#4 - 24 november 2003 17:00
Hej! Jag har haft mitt akvarium i ca 2 år nu. Och jag ahr ett mycket litet akvarium på 47 liter men det räcker gott och väl! Jag tycker inte (som många svarare säger) att ett litet akvarium är svårt att sköta.
#5 - 24 november 2003 17:14
Det är kanske inte svårare att sköta direkt, men det blir större konsekvenser av små problem.
#6 - 24 november 2003 17:16
Anders Å har du då haft ett större akvarium så att du har något att gämföra med??

jag både har haft och har både större och minde och skilnaden är enorm. Visst alla fungerar men som mrsonk säger det är bra mycket lättare att det blir problem i dom små.
#7 - 24 november 2003 17:59
Slarvmarginalerna är ju så mycket större i ett stort akvarie ju....

Själv så kommer jag nog aldrig någonsin att rekkomendera mindre än 175-200 liters till nån...
#8 - 13 december 2003 16:21
Nej visst ahr jag inget att jämföra med men för min del har det gått bra med ett så pass litet akvarium. Jag kan tänka mig att felmarginalerna blir större. Mer förlåtande lixom.
#9 - 13 december 2003 17:22
köp ett 200-250 liters...Det blir nog lagom
Tänk på att inte underdimensionera filtret.
Lycka till!
Fast vill du ha större ciklider så bör du aldrig köpa ett under 300 liter.
#10 - 13 december 2003 17:53
Det låter som det är ditt första "riktiga" akvarium du tänker köpa. Utöver de tidigare nämnda aspekterna med skötsel och balans så finns även andra saker att tänka på. Ju större kar du köper desto större möjligheter har att skapa miljöer och förändringar (och mer fisk). Om du, vilket inte är helt ovanligt, blir lite biten akvaristiken, så finns det knappast någon risk att du köper ett för stort akvarium. Däremot finns risken att du köper ett för litet, där dina utvecklingstankar begränsas.

Själv höll jag på att skaffa ett 180l, men valde ett 300l istället - tack och lov känner jag. Men vet du exakt vad du ska ha karet till så är det mest balansen enligt tidigare insändare som du bör tänka på.

// Martin
#11 - 13 december 2003 18:26
Vi har några råd här för de som tänker börja med akvarium, läs och bli avskräckt http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
#12 - 13 december 2003 18:28
störe e bättre då behöver du inte ren göra det så ofta så mitt tips e ett 89 liters akvarium det finns ett billigt paket på akvarielagret för 1495 kr då ingåt pump lysramp håv bakterier sand och värmare mm

Annons