Ursprungligen skickat av Kramfors
.
Var går gränsen att ett intresse/hobby blir fanatisk, jag har undrat om man kan vara manodepressiv bara på en sak, att allt är uppåt och hobbyn slukar allt intresse för att sedan bli betungande allt blir jobbigt även socialt och man "går ned sig" psykiskt för att när botten är nådd åter börja om med hobbyn eller en ny hobby med samma fanatiska intresse, jag känner några som alltid har en sak "på gång" och ägnar all tid till det och det slutar ofta med "katastrof".
Eftersom jag har en viss erfarenhet av manodepresiva mäniskor så måste jag rätta dig lite. I stadiet när dom är uppåt och possitiva och spinner vidare på varje liten tanke så att det så småningom går överstyr är dom maniska och inte manodepresiva. I fallet när allt rasar och livet inte är värt att leva är dom deprímerade. Att det kallas manodepresivitet är för att dom oftast är antingen eller inte för att dom är maniska och depresiva sammtidigt, det är en omöjlighet. Av dom mäniskor som lever med dessa problem intygar de flesta att det är just de maniska perioderna som är de värsta. I de perioderna bakatelliserar dom sina problem och slår bort frågor som rör hur dom mår. En manisk person säger nästan alltid att dom mår bra trots att dom inte gör det. I den depresiva fasen inser dom vad som håller på att hända och "kommer ner" men lite för långt. I det stadiet inser dom sina problem och vill gärna prata om det, detta ser dom flesta manodeppresiva som en befrielse och mår trots allt bättre av det än när dom spinner på i den maniska fasen. Visst kan det vara så att folk blir maniska över sina akvarium. Men en akvareistart tar oftast längre tid än den maniska fasen, därför så tror jag inte att man kan dra någon bra paralell mellan manodepresivitet och akvarieskötsel. Tvärt om så kan akvariet vara en tröst för en md person i båda faserna. Milt manodepresiva mäniskor kan klara av sina bekymmer genom att ruta in sitt liv och leva efter väldigt strikta rutiner oavsett hur dom mår, om det är bra eller inte vill jag inte gå in på. Men här skulle ett akvarium kunna skänka trygghet i ett förtvivlat tillstånd.
Manodepresivitet är en mycket allvarlig sjukdom med mycket hög dödlighet, att dra paraleller till stadiet av manodepresivitet och skötsel av akvarium tror jag inte ett dugg på.
Ett altför seriöst inlägg i ett annars oseriöst forum, det ber jag om ursäkt för.
MVH
Magnus