jag orkar inte

#1 - 5 februari 2004 23:03
Nu ger jag upp! jag är sjuk! jag har 250liters 540liters 160liter och nyss beställde jag 3 45liters paket...... lider ni också???
#2 - 5 februari 2004 23:21
ska bygga en ställning av järnrör kostnad runt 1100kr svetsar själv och lånar svets prylar av ett företag som drivs av en kusin.
#3 - 6 februari 2004 06:27
enligt min sambo är jag inte sjuk, jag är besatt :-)
#4 - 6 februari 2004 07:03
Aquarieoholism kallas det visst...obotligt har jag hört.
[:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160]
Sen så finns det ju de som drabbas värre än andra...såsom av påföljande mal-mani.....scalare-frossa....malawi/tanganyika-feber...
yngel-dille....[:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-85][:-85][:-85]
#5 - 6 februari 2004 07:07
Sjuk?? Besatt??? Nääää.. Ge er! Bara lite Alfons Åberg-syndrom.. "ska bara..."
#6 - 6 februari 2004 08:20
Ursprungligen skickat av Mogwai

Aquarieoholism kallas det visst...obotligt har jag hört.

[:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160][:-160]

Sen så finns det ju de som drabbas värre än andra...såsom av påföljande mal-mani.....scalare-frossa....malawi/tanganyika-feber...

yngel-dille....[:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-85][:-85][:-85]

Enligt ordboken heter det aqualist, så det så! Enligt en förklaringen så är det en person som är så upptagen av akvariehobbyn att det skadar dennes sociala umgänge. Men vadå? Jag har ju massor av socialt umgänge med likasinnade här på zoopet. AA får en helt annan betydelse.
MVH
Magnus
#7 - 6 februari 2004 08:32
Ursprungligen skickat av morsan

Sjuk?? Besatt??? Nääää.. Ge er! Bara lite Alfons Åberg-syndrom.. "ska bara..."

nej just det! Jag är inte sjuk! Det är bara omgivningen som inte förstår hur nödvändigt det är med akvarier i hela lägenheten...

(Så ta BORT den där tröjan med extralånga ärmar och spännen igen!)
#8 - 6 februari 2004 08:43
Nu har dom kommit:) jag är glad min mormor hon är lesen:)
#9 - 6 februari 2004 08:48
Visst kan man skämta om att köpa fler akvarium, men det blir fiskarna som ofta till slut blir lidande när allt "går överstyr", när det blir för mycket, tex ett nytt arbete, ett förhållande med någon, dvs. att det blir något annat som blir intressantare eller att tiden inte räcker och man börjar missköta sina fiskar.

Men jag förstår att när intresset är på "topp" då handlas det utan tanke på morgondagen.
Kanske samma fenomen som gör att det lätt blir för många katter eller hundar och ägarna börjar missköta både sig själva sitt hus och så småningom sina djur.

Jag tänker på en som förra året ville köpa fler fiskar av mig och jag säjer nej för han har redan för många fiskar, men då åker han och köper fiskar av en annan, med för mycket fisk följde sjukdom i akvariet och jag fick fara till honom och avliva de flesta fiskarna.

Var går gränsen att ett intresse/hobby blir fanatisk, jag har undrat om man kan vara manodepressiv bara på en sak, att allt är uppåt och hobbyn slukar allt intresse för att sedan bli betungande allt blir jobbigt även socialt och man "går ned sig" psykiskt för att när botten är nådd åter börja om med hobbyn eller en ny hobby med samma fanatiska intresse, jag känner några som alltid har en sak "på gång" och ägnar all tid till det och det slutar ofta med "katastrof".

Och hur är jag själv, som fritidspolitiker ägnar jag en stor del av min fritid åt det arbetet, är jag fanatisk, kanske är jag som den som köper fler och fler akvarier.

Men efter att deltagit i beslut om att lägga ner en skola eller ett äldreboende och försämringar för kommuninvånarna pga. kommunens dåliga ekonomi, då finner jag en viss frid att umgås med mina fiskar.

Nej, lagom är bäst, av allt.
Någon fler som tänker som mig.
#10 - 6 februari 2004 09:32
lagom är bäst i sossarnas landet lagom. är du fritidspolitiker för de röda?
:D
#11 - 6 februari 2004 09:53
Tja alltså man får ju försöka att "balansera" sina intressen så att man inte bränner ut sig totalt på något av dem. Akvariehobbyn är helt underbar och den vill man ständigt utvidga, fördjupa sig i, testa nya saker inom osv. Men det är ju mycket annat som gör livet värt att leva. Dock vill jag VERKLIGEN ha ett kar till ;)

MVH
/Jens
#12 - 6 februari 2004 10:02
Ja, orm jag står för jämlikhet, alla människor lika rätt till ett värdigt liv, lika rätt till utbildning, sjukvård, en trygg ålderdom, en rik fritid, en bra och varaktig miljö, för alla.

Jag tycker inte att vi lever i landet lagom, det är för allt många som har mycket och andra som har behov av mer, vi har ett ojämlikt samhälle där allt för många roffar åt och berikar sig, se bara på din elräkning hur elbolagen gör miljard vinster på ditt behov av ström.
Ja, jag är fd sosse och nu till vänster.

Och, här är nog inte rätt forum att diskutera vår "välfärd" i.
#13 - 6 februari 2004 10:09
Ursprungligen skickat av Kramfors

.

Var går gränsen att ett intresse/hobby blir fanatisk, jag har undrat om man kan vara manodepressiv bara på en sak, att allt är uppåt och hobbyn slukar allt intresse för att sedan bli betungande allt blir jobbigt även socialt och man "går ned sig" psykiskt för att när botten är nådd åter börja om med hobbyn eller en ny hobby med samma fanatiska intresse, jag känner några som alltid har en sak "på gång" och ägnar all tid till det och det slutar ofta med "katastrof".

Eftersom jag har en viss erfarenhet av manodepresiva mäniskor så måste jag rätta dig lite. I stadiet när dom är uppåt och possitiva och spinner vidare på varje liten tanke så att det så småningom går överstyr är dom maniska och inte manodepresiva. I fallet när allt rasar och livet inte är värt att leva är dom deprímerade. Att det kallas manodepresivitet är för att dom oftast är antingen eller inte för att dom är maniska och depresiva sammtidigt, det är en omöjlighet. Av dom mäniskor som lever med dessa problem intygar de flesta att det är just de maniska perioderna som är de värsta. I de perioderna bakatelliserar dom sina problem och slår bort frågor som rör hur dom mår. En manisk person säger nästan alltid att dom mår bra trots att dom inte gör det. I den depresiva fasen inser dom vad som håller på att hända och "kommer ner" men lite för långt. I det stadiet inser dom sina problem och vill gärna prata om det, detta ser dom flesta manodeppresiva som en befrielse och mår trots allt bättre av det än när dom spinner på i den maniska fasen. Visst kan det vara så att folk blir maniska över sina akvarium. Men en akvareistart tar oftast längre tid än den maniska fasen, därför så tror jag inte att man kan dra någon bra paralell mellan manodepresivitet och akvarieskötsel. Tvärt om så kan akvariet vara en tröst för en md person i båda faserna. Milt manodepresiva mäniskor kan klara av sina bekymmer genom att ruta in sitt liv och leva efter väldigt strikta rutiner oavsett hur dom mår, om det är bra eller inte vill jag inte gå in på. Men här skulle ett akvarium kunna skänka trygghet i ett förtvivlat tillstånd.
Manodepresivitet är en mycket allvarlig sjukdom med mycket hög dödlighet, att dra paraleller till stadiet av manodepresivitet och skötsel av akvarium tror jag inte ett dugg på.

Ett altför seriöst inlägg i ett annars oseriöst forum, det ber jag om ursäkt för.
MVH
Magnus
#14 - 6 februari 2004 10:54
Kramfors: vi är i humormania, så tolka inte in nått negativt i mitt inlägg.
#15 - 6 februari 2004 12:26
Ingen fara orm jag är van med det mesta.
Bra upplysning Topfrog.
Men hur många är det som nästan är sjukligt orolig för sina fiskar, att tex en pump stannar eller akvariet spricker när de är borta någon dag.
Jag vet några som inte gärna reser bort för de finner ingen ro under en semester för de oroas hela tiden för fiskarna.
Fast jag vet att ingen måsfågel kan "ta" någon av mina dammfiskar så spänner jag linor över dammen, och lägger frigolit skivor på vattnet och ber någon titta till fiskarna när jag reser bort och har 3 st pumpar så om en pump stannar då händer inget, allt för att kunna koppla av om jag är bortrest.
Är det normalt, är de flesta överbeskyddande mot sina fiskar, hur är ni?
#16 - 6 februari 2004 12:42
Akvariet ger mig positiv stress! När jag kommer hem så kastar jag mig framför karen och rensar bort bekymmren från arbetet. På fritiden kretsar min hjärna nästan hela tiden kring olika biotoper, fiskval m.m. Och det är underbart att ha en övehettad akvariehjärna, jämfört med att vara nedtyngd av trista personalproblem eller likande arbetsrelaterade saker. Min fru har turligt nog oxå börjat triggats av hobbyn, så får vi bara väck ungarna så kan vi fylla hela kåken och garaget med kar[:)]
Ororar mig! Javisst! Min och familjens greklandsresa i höstas var en ren plåga!
#17 - 6 februari 2004 12:48
Kan inte annat än att hålla med Kramfors.

Jag är ny medlem f o m idag. Vad har ni för fiskar?
#18 - 6 februari 2004 12:56
För mig är akvariehobbyn en avslappnande del av vardagsrummet som är fritt från all vardagsstress. Jag tycker väldigt mycket om att sitta framför akvariet vilket jag också gör minst 30min varje dag. En whiskey eller en kopp kaffe till hjälper mig att analysera läget hos mina skyddslingar om hur de mår etc.
Men visst är man lite för mycket aqua i blodet.
#19 - 6 februari 2004 13:03
5000 liter vatten! Besatt? Nehh! Klart man är besatt, det är ju sjukt! Jag lider varje dag, fast på ett bra sätt.. Lagom är INTE bäst!
#20 - 6 februari 2004 13:13
Besatt - javisst! Det påstår iaf min familj som ska dela huset med mig och akvarierna. I morgon kommer nästa kar, nr fem. En son utflyttad och väntar otåligt på att dottern ska bli flygfärdig (19 i år). Då blir det ett separat teverum så inte dumburken förtar skönheten och lugnet från mina burkar. Om ca 4 år är det dags för sista sonen att flytta, men då är det risk för att karl vill sälja huset. Så det gäller att njuta av många kar så länge det går.
#21 - 6 februari 2004 14:23
Min sambo kommer mé sådana där subtila antydningar ibalnd om att "jag kanske håller på att ta mig vatten över huvudet"....vilket jag glatt slår ifrån mig med en klackspark !!
Han får hålla på med sina kameror....och där kan jag meddela att jag ligger lååångt efter reent investeringsmässigt sätt ( ekonomiskt )...så han har i princip inget att yttra sig om. *ler sockersött*
Kommande i planeringen är: Att sätta in ett 150 liters i sovrummet, sätta ut det på 70 liter som står där nu i hallen och ha det som yngel-kar för scalarerna. 250 liters är bra som det är....kanske...eller ??? Hmm...tål att tänkas på. Ska göra en egen bakgrund med den stora tjocka frigolitskivan som ligger övers i förrådet....samt bygga en egen grottkonstruktion med hjälp av kolstenar och skiffer. Den skall jag för övrigt på börja redan nu i helgen.
Ikväll så skall det nya pumphuvudet installeras i stora karet, för bättre vattencirkulation i bottenregionen.
Luftgardinen skall plockas ur det karet och stoppas ner i 70:an.
Den lilla praktbotian som går i 70:an skall flyttas över till stora karet och "Björnligan" som går där.
Sen så är det den sedvanliga snigelskörden i lilla yngelkaret som gäller....det är ju ändå fredag och Björnligan ska ha sitt fredagsmums !! [:-170][:-170][:-170][:-170][:-170][:-170]

Och jag är såååå lycklig.......[:-94][:-94][:-94]
#22 - 7 februari 2004 18:08
Börjar lite grand förstå dessa symptom nu....[:-27]
Jag köpte ett 55-liters akvarium i november för att min dotter tjatade på mig. 1 månader senare blev det ett 112-liters.

Och nu idag skulle jag "bara" ut och köpa ett litet yngelakvarium och kom hem med ett komplett 45-liters, för det var ju lika billigt....

Och jag är REJÄLT sugen på att köpa ett till typ 250-liters eller ännu större..... Börjar dock bli lite trångt i lägenheten.
#23 - 7 februari 2004 19:31
Anders du ska vara glad att du inte börjat med Koi.http://www.kramforskoi.com/koidorar.htm
#24 - 7 februari 2004 20:38
Jag har kommit till stadiet när det tar för mycket tid och blir för mycket besvär att byta vatten städa och hålla efter alla kar regelbundet som jag vill, därför har jag sedan en tid tillbaka bytt ut akvarium mot större kar, jag satsar på att ha 3 akvarium igång, just nu har jag 4.

Jag har följande:

520 liters
450 liters
600 liters
och ett 160 liters, jag har haft en Channa Obscura i 160 liters länge men har nu flyttat den till 450 liters som jag anpassat med fiskar stora nog för att inte bli mat.

Jag kommer behålla 160 liters ett tag till tills jag ser att det inte behövs, det är inte bra när man skaffar för många akvarium och det går ut över skötseln, jag menar inte att jag misskött fiskarna men jag kunde ha gjort det bättre och därför trappar jag ner litegrann.

Enligt mina erfarenheter är stora kar enklare att sköta om och tar mindre tid i anspråk än flera mindre.

//Marcus
#25 - 7 februari 2004 20:44
besatt!!!!!
nä inte jag,eller?
49 akvarium igång,ställningar för 12 st till är färdigsvetsade,håller på att montera in automatiskt vattenbyte i samtliga burkar just nu,men besatt? nä inte jag.
#26 - 7 februari 2004 21:52
Jag känner igen mig, det känns som om jg skulle behöva hålla igen lite. ett 540, ett 375 , ett 250 hörn, ett vanligt 250 på ingång, två 80 och två 40. Jag är 18 år och om något/några år flyger jag ut ur huset. vart i hela fridens namn skall jag få plats med mina akvarium när jag bor i en studentlägenhet eller något liknande??[:-100]

Ekonomin och det sociala livet blir lidande, jag har inte varit på någon klubb eller liknande alls sen jag fyllde 18. (detta kan ju bero på min musiksmak (Heavy Metal[:-159]) och att jag hellre spenderar 175 kronor på en L-mal än inträde och garderobkostnad och en halvblaskig drink på ett rökfyllt dansgolv med en massa hiphop och technomusik). Rent ekonomiskt är det svårt, jag har nu blivit tvungen att skjuta upp mitt efterlängtade sandlekarprojekt tills jag fixat klart med ett nytt 250 till ynglen. Det enda sociala jag planerat under våren är en konsert (Iced Earth för dem som är intresserade) och en tysklandsresa med klassen. Det sista belastar dock ej fisk-kassan som tur är.

Det är svårt men jag måste nog till slut nöja mig med att endast ha igång mitt 540 och mitt 250 hörnakvarium när jag flyttar hemifrån eftersom det kostar att ha igång så många akvarium, jag har tur att mina föräldrar bjuder på all el och vattenkostnad.[:)] Resten får väl stå kvar hemma och vänta tills jag fixat en ordentlig lokal att ha dem i eller tills jag har en villa med en trevlig källare till dem [:D]

Detta är som tidigare talare sagt ganska sjukligt men jag har faktiskt idag tagit mod till mig att lägga ner ett av mina projekt eftersom jag känner att jag inte kommer att klara det just nu. Det var väl duktigt av mig [:-100]

p.s. Ursäkta kjell men jag gillade smileyn och du head-bangar ju lite på den så jag associerade den med Heavy Metal , ursäkta om du inte gillar det.s.
#27 - 15 februari 2004 10:01
jag funderar på att köpa ett beg 1125liters :) för 6000kr men jag vågar inte min mormor stryper mig....
#28 - 15 februari 2004 10:12
hehe för mej e fiskfrosseri 1eller2 akvaier man köper fina halvdyra fiskar o verkligen kostar på inredning isträller för att näla me inredning fö att man ska ha råd me fler akvarier o inredning till dm;)
Nu har ju ja bara 325 liter o ja vill inte ha mer jo ett ska vi ha men det e familjens(mitt gammla ja slängde ut för ett stööre)
O det ska vi ha i hallen:)
#29 - 15 februari 2004 19:49
vi har Zoopet och en massa akvarier!! ett helvete blir det om strömen går[:-84][:-84][:-84]
#30 - 15 februari 2004 19:56
Har just införskaffat mitt första akvarium och det är på 720L. Hade ett 160 L för ett år sen ungefär *ler*

Och detta är bara början! ;)

Mvh Fredrik
#31 - 15 februari 2004 23:48
ja lider verkligen för ja har egentligen inte tid att ha så många kar eller djur egentligen så d e mkt av det sociala livet som försvinner.

ja är 16år (snart 17) och har ett 130L, ett 45L och ett 40L sen har ja två kar på 17L och 12L som inte är ingång för att dem läcker men dem ska lagas nångång....utöver akvarierna så har ja 6chinchillor 5fåglar 1terrarium och 1terrarium som inte är färdigbygt och 1katt så mkt tid går till djuren och d blir bara mer och mer....ja har som sagt egentligen inte tid me allting och ja vill lägga ner några kar men jag kan bara inte, är det vad man kallar beroende???

ja har haft akvarium i snart 6år och spenderat flera tusentals kronor på fiskar växter sand mm, och nu har ja fått diskus nojja igen och vill bara handla massa diskus och d kostar en hel del.
Ja vill även handla massa nya växter och andra fiskar och ja har alltid massa olika planer i huvudet som ja vill genomföra på akvarierna. Har tex blivit erbjuden ett 112L kar av en kompis som ja får gratis vilket ja säkerligen kommer ta emot fast ja vet att ja int har tid eller pengar egentligen.

Pappa har fått nog nu och säger att djuren är det enda som finns innaför pannbenet vilket till en del kan vara sant.
På senaste tiden har ja smusslat in akvarier och terraium utan pappas vetskap bara för mitt beroende att ha ännu mer.

Vad ska man göra för att bli av med detta beroende, och går det överhuvudtaget att bli av med det?
Om du har ett bra svar på detta så skriv för ja pallar verkligen inte mer!!!

/Glenn
#32 - 16 februari 2004 00:04
Ursprungligen skickat av Jonas.E

Ekonomin och det sociala livet blir lidande, jag har inte varit på någon klubb eller liknande alls sen jag fyllde 18. (detta kan ju bero på min musiksmak (Heavy Metal[:-159]) och att jag hellre spenderar 175 kronor på en L-mal än inträde och garderobkostnad och en halvblaskig drink på ett rökfyllt dansgolv med en massa hiphop och technomusik).

Varför gå på klubb och lyssna på äckelmusik, bara slå på steron, glo på fiskaran o headbanga samtidigt ;) [:-159]
sparar man massa pengar till nya fiskar !! :)

stay metal! :D

ps. ska osså på iced :D
#33 - 22 februari 2004 21:11
Sitter o läser igenom denna länk, o bara småflinar[:-100]. Det är härligt med människor som har sådan sjuklig kärlek till dessa små varelser, tycker jag[:-160]. Kul med sån här sida att börja med när man inte varit inne på zoopet på ett tag.[:-59]
Ladi
#34 - 22 februari 2004 21:18
Dolken: Om jag inte minns fel så hade du väl ett 1500 liters kar? eller är jag ute och cyklar?

Topic: Jag har för tillfället ett 540 liters och ett 105 liters.
#35 - 23 februari 2004 00:22
det har jag svarat på tidigare! det är sålt
#36 - 23 februari 2004 21:13
Ursprungligen skickat av dolken

det har jag svarat på tidigare! det är sålt

Länge sedan jag var aktiv!
#37 - 23 februari 2004 21:41
Köpte mitt nuvarande 110 liters för precis 2 veckor sen... Jag bävar för att bli lika biten som ni, men vem vet, överlever äggen som mina fjärilsciklider la förut så kanske jag blir fast..

Annons