Jag "löste" min konstiga guppydöd..

#1 - 22 april 2004 15:31
Jag gick tillbaks till butiken och frågade om dom haft några problem med ett visst guppyakvarium, och det hde dom.. båda mina döda firrar var från samma akvarium..

Sjukdomen/parasiten heter odinium och drabbar endast fiskar här uppe i norrland eftersom vi har renare vatten än övriga sverige, tidigare trodde mana tt den bara gick på Zebrafiskar och Barber, men tydligen angrep den ävenGuppy.. man skulle bota den genom att "förorena" vattnet med kopparsulfat..

Ska fara ner imorgon och få lite sådant, dock tänkte jag hela vägen hem att akvariebutikerna borde sätta upp ett kartotek där man kan kolla upp vem som fått fiskar ur "smittade" akvarium.. fast det kanske inte är lönsamt nog..

Fast nu började jag fundera, koppar är ju ruggigt onyttigt för fiskar.. ska man riskera att dom andra fiskarna dör för att jag slänger i koppar för att döda den här parasiten som förmodligen redan är död eftersom övriga fiskar mår bra?
#2 - 22 april 2004 15:44
Oodinium (sammetssjuka) är både "växt och parasit".
Om du har fiskar som du är rädda om så köp en Cu test, och följ bruksanvisningen.

Jag stavade fel 2 gånger.
#3 - 22 april 2004 15:46
Jag blir lite misstänksam när jag hör att butiker skyller på att vattnet är för rent, så därför så kollade jag upp oodium i Gerard bassleer "colorguide of tropical fish diseases"

Oodium är en parasit och kan då omöjligen bero på rent vatten. Den är vanligt förekommande i saltvatten och inte vidare vanlig i sötvatten. Botas mycket riktigt med kopparsulfat, men angreppen är oftast så allvarliga att fiskarna får följdsjukdommar. Därför bör man medicinera med något antibakteriellt för att förhindra följdsjukdommar.
Oodium parasiten dör vid temperaturer under 18 eller över 30. Så om dina fiskar inte är smittade av dom döda guppisarna så kan du höja temperaturen en vecka så skall det vara lugnt. Se bara till att det inte blir syrebrist i vattnet.
MVH
Magnus
#4 - 22 april 2004 15:46
Hmm, kanske värt att göra.. det är väl kanske inte sådär jättevärdefulla fiskar men..

vad skulle ett Cu-test göra för skillnad? se om jag har föär lite Koppar?

Men höja temperaturen över 30 skulle väl medföra att malarna inte trivdes? dom gillar väl inte så varmt?

Sen så var det ju i deras vatten det var problem, och jag häller aldrig ut butikers skitvattten i mina akvarium utan flyttar över fisken med håv när rätt temperatur är uppnådd, är parasiten väldigt smittsam? jag har ju två honom som kan ha simmat i samma vatten, men dom verkar må bra..
#5 - 22 april 2004 15:51
duh! [:-5] ibland kanske man (jag) skulle tänka ett steg längre.. ;)

#6 - 22 april 2004 15:55
Oodinium är som vitapricksjukan mycket smittsam och måste behandlas.
Livs cykeln är ca 10 dagar beroende på tem och ljus.
Källa: Sera.
#7 - 22 april 2004 16:27
hmm.. men överlever malar 30 grader i 10 dagar?
#8 - 22 april 2004 16:29
Läs här http://www.exoticzoo.com/akvaristik/skotsel/skot_sjukdomar.asp#oodinium
#9 - 22 april 2004 17:14
Ursprungligen skickat av vargen

Sjukdomen/parasiten heter odinium och drabbar endast fiskar här uppe i norrland eftersom vi har renare vatten än övriga sverige

Bara norrland eftersom norrland har bättre vatten - om det ändå vore sant skulle resten av Sverige jubla åt sitt "dåliga" vatten ("vi flytt int" hette det på 60-talet - jag har knappen kvar men bor nu i Jönköping via Uppsala).

Tyvärr kan jag inte tro på detta... Jag har läst ett och annat under mina akvaristår och somliga hävdar att oodinium (sammetsjukan) lurar mer eller mindre alltid i "busken" (eller var det burken?).

Salttillsats är nog den billigaste medicinen för denna parasit. Men 50-öringar (kopparvarianten) är väl heller inte så våldsamt dyrt och är också en verksam medicinering till även annat...
#10 - 22 april 2004 17:49
Det där med norrland var bara vad akvariebutiken sade.. hsh verkar denna sammetssjuka inte alls vara samma sak som drabbade mig.. det enda jag märkte var ju att fenorna "försvann" eller snarare trasades sönder.. därför jag trodde det var fenröta.. Har testat vattnet och alla värden är "perfekta", har dock inte testa Cu..

#11 - 18 maj 2004 04:50
Tack för länken till fisksjukdomar (Kramfors)! Har sökt och letat efter vad mina fjärilar lider av, trodde att det var vita prick men eftersom medicineringen inte hjälpte är det antagligen ngt annat...Blev rekommenderad Faunamor, och det borde väl hjälpt mot vita prick? Får köpa ngt nytt medel efter jobbet, suck...

Annons