jag limmade ihop en grotta med silikon igår och nu är min mal död

#1 - 15 november 2005 18:08
hej igår limmade jag ihop en grotta med akvarie silikon och i morse var en bulldog pleco mal + en putsarräka döda och alla andra fiskar i karet kippade luft vid ytan, nu undrar jag varför de dog?
#2 - 15 november 2005 18:12
lät du silikonet torka?
#3 - 15 november 2005 18:13
[font=Comic Sans MS][color=blue]Silikon ska ligga och torka i flera dygn helst....det härdar typ så att det som luktar äckligt försvinner i luften.[/color][/font] :p [font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Inte bra alls...stoppa du ner grottan i karet efter du limmade då ??[/color][/font]
#4 - 15 november 2005 18:13
Silicon behöver torka flera dygn...
#5 - 15 november 2005 18:16
oj då jag lät det bara torka några timmar sedan sköljde jag av det i vatten,hmm så kan det gå när man är nybörjare synd bara på den fina å glada malen :(
#6 - 15 november 2005 18:22
du ska som sagt vänta tills silikonet slutar lukta ättika...

synd på malen.. :(
#7 - 15 november 2005 19:51
siliconen måste absolut torka min pappa asså jag e 10 år han har gjort en egen
back to nature bakrund med mig han vänta säkert i 5 dagar
#8 - 15 november 2005 21:58
[:-32] R.I.P[xx(]
HazelCR
#9 - 16 november 2005 06:13
Jag har precis läst tråden om dåliga djuraffärer och sedan till denna tråd.
Ett råd som jag fick angående silikon och filterkammare var,

att det går att limma/silikona i akvariet med vatten och fiskar i. Det var alltså frågan om att silikona två smala glasbitar i akvariet. Torktiden skulle bara bli mycket längre.
Jag har inte provat, men ........kan det vara så att det skulle ha fungerat i ett malawikar, men inte i ett Malkar?

Antingen var det ett mycket dåligt råd från akvariebutiken eller också dog fiskarna hos Snus-mumrik av något annat t.ex nitritförgiftning.

Finns det några fler som silikonat i ett igångsatt akvarium med fisk i? Om ja hur gick det?
#10 - 16 november 2005 09:33
Du skall ALDRIG silikona i ett akvarium med vatten och fiskar i. Ättika som används som härdare är mycket giftigt för all fiskar oavsett var de kommer ifrån. Dessutom torkar inte silikon under vatten.

Själv väntar jag en vecka för att sedan skölja tre gånger innan jag startar karet.
MVH
Magnus
#11 - 16 november 2005 09:46
Jag limmade ihop några grtttor med svart silicon från juwel samma silicon som dom limmar sina kar med. Samma dag men kanske 7-8h senare stoppade jag in grottorna i karet med fisk, det gick bra hos mig ialla fall.
#12 - 16 november 2005 10:03
Det hänger väl lite grand på mängden silikon vs vattenmängd, men det är nog bäst att vänta några dar eller en vecka.
Ps. det ska finnas ett klister som funkar under vatten men jag har aldrig sett det i svergie bara i en artikel i pfk
Ds.
#13 - 16 november 2005 12:58
Det finns silikon som härdar under vatten men det betyder ju inte att det är ofarligt för fiskar...
#14 - 16 november 2005 13:11
[QUOTE=ovj78]Det finns silikon som härdar under vatten men det betyder ju inte att det är ofarligt för fiskar...[/QUOTE]

Förtydling, det här ska inte vara skadligt
HazelCR
#15 - 16 november 2005 15:16
[QUOTE=Tropfrog]Du skall ALDRIG silikona i ett akvarium med vatten och fiskar i. Ättika som används som härdare är mycket giftigt för all fiskar oavsett var de kommer ifrån. Dessutom torkar inte silikon under vatten.

Själv väntar jag en vecka för att sedan skölja tre gånger innan jag startar karet.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Att det luktar märks mycket tydligt. Jag har som jag skrev inte provat själv, men akvariebutiken och personen som lämnade rådet är iaf vad jag kan bedömma en erfaren och duktig akvarist. Vi diskuterade dock inte val av silikon, men vi pratade om ett 500 liters akvarium, så spädningseffekten blir ganska stor.
Det är nog klokast att göra som du skriver, att undvika helt och hållet.

Annons