Jag kommer börja gråta :P

#1 - 26 februari 2008 19:32
Håller på att fylla mitt 200L kar med..Hävert och en 10 liters hink!! ;( ;( ;( jag kommer döööööö jag har gått fram och tillbaka ca 3 ggr nu och jag har ca 5 cm vatten :P
#2 - 26 februari 2008 19:44
Jag fyllde ett 325 liters med en 10- liters hink. Jag överlevde.
#3 - 26 februari 2008 19:45
Slang från duschen

Koppla en slang från duschen. Det finns nipplar som passar i duschslangen som du kan ha i en lång slang till karet.
#4 - 26 februari 2008 19:47
jo jag vet, men min farsas attityd e typ , Komigen nu! det är bara 15 vändor kvar :P plus att jag Häver ur en hink som jarg har haft sanden i... så jag har hela munnen full med sand från att sätta igång suget.. :) aja iaf så har man snart ett snyggt 200 liters :)
#5 - 26 februari 2008 20:16
Det är sunt! Kämpa på :)
#6 - 26 februari 2008 20:23
Håller på att fylla mitt 200L kar med..Hävert och en 10 liters hink!! ;( ;( ;( jag kommer döööööö jag har gått fram och tillbaka ca 3 ggr nu och jag har ca 5 cm vatten :P

Varför använder du hävert till akvariet???
Kan du inte hälla vattnet försiktigt ned i akvariet, alterntivt lägger du en djup tallrik på botten som du häller mot...

Jag hällde direkt ned i akvaritet och tyckte inte att det blev speciellt rörigt på botten... nu kör jag med slang eftersom det blir mycket enklare. Om du skall byta vatten varje vecka så skall det vara enkelt... gör det inte svårt för då blir det inte lika roligt med denna hobby!
#7 - 26 februari 2008 20:25
jo men problemet är att jag har två lager sand, ett lite grovare och ett mycket fint och jag vill inte att de ska blandas FÖR mycket
#8 - 26 februari 2008 20:36
jo men problemet är att jag har två lager sand, ett lite grovare och ett mycket fint och jag vill inte att de ska blandas FÖR mycket

OK

Jag såg ett tips i en akvariebok om att lägga ned ett större fat på botten som man häller mot, det kanske kan vara något att testa. Du lär tröttna ifall du skall lägga ned någon timme varje gång du byter vatten.

Jag har en längre trädgårdsslang som jag med hävert tömmer akvariet direkt i dushens avlopp med. När jag tömt ur lagom mycket vatten kopplar jag slangen till duschen och fyller med nytt vatten... minimal insats, maximal utdelning... jag tycker faktiskt det är kul att byta vatten och får hejda mig lite för att inte byta för ofta...
#9 - 26 februari 2008 21:18
Och bär du hinkar med vatten istället för att surfa går det mycket fortare:p!
#10 - 26 februari 2008 21:30
ansjo skrev:
Och bär du hinkar med vatten istället för att surfa går det mycket fortare:p!

Haha den va bra!!!!!!!!!!!:D
#11 - 26 februari 2008 21:33
Jo det e klart nu iallafall :) Pumpen kommer dock i morgon, men jag har en halv flaska bakterie kultur :P det stod att man inte kunde överdosera :P
#12 - 26 februari 2008 21:34
det visade sig att det var 218 liter istället för 190 liter som han jazg köpte akvariet av :) alltså det är 218 liter som rymmer INUTI!! inte Mätt utanpå
#13 - 26 februari 2008 21:37
Det var bra, mer för pengarna och ju större desto bättre som flickan sade;)!
#14 - 26 februari 2008 23:30
jag har 3 hinkar, vanlig storlek sen har jag en stor på ca 30-40L sån ikea förvaringslåda, den stora använder jag då jag rengör karen, går ganska fort då du drar me dig 30-40Liter varje vända :) tungt är det dock men men inget är lätt i livet.

ska ev fixa slanguppkoppling så man kan koppla trädgårsslang på duschmunstycket eller till kökskranen. man tröttnar på bärandet då man hållt på i ca 1½ år varje vecka ;)
#15 - 27 februari 2008 07:57
:DHar du sprungit 3 ggr har du ju bara 17 kvar!!
#16 - 27 februari 2008 08:38
Fattar inte det här, ni med 100-250 liters baljor köp 2-4 st murbruks hinkar och ha till akvariebruk om ni inte kör slang, varje hink rymmer 20 liter = 2-4 vändor, hinkarna är låga, staplingsbara och går att använda som fisksump eller till förvaring av slamhävert o dyl övrig tid, ni andra, tja ni får väl springa dubbelt så många vändor..
#17 - 27 februari 2008 11:18
Jag fattar inte varför ni inte använder slang. Kostnaden är ju försumbar om man handlar en billig sk*tslang på ICA eller COOP. En nippel ill duschen eller blandaren kostar under en hundring.

Jag byter ca 40% vatten i mitt 375 på ca 15 min. Inget spring med hinkar.:p
#18 - 27 februari 2008 11:26
jo jag ville ta upp slangen från Källarn men min farsa va typ, neje va fan klenis de e ju bara ett par gånger till :P, tror ni en Eheim Eco 2234 kan klara av att pumpa vatten från ungefär samma höjd ( +-20 cm ) ca 4 meter bort? skulle vara najs och bara kunna koppla in filtret och låta det stå och fylla upp på en ½ timme :P
#19 - 27 februari 2008 11:30
Jo det e klart nu iallafall :) Pumpen kommer dock i morgon, men jag har en halv flaska bakterie kultur :P det stod att man inte kunde överdosera :P

Hmm, varför tillsätter du bakteriekultur innan filtret är igång? :confused:
#20 - 27 februari 2008 15:16
jo jag kör med mitt lilla filter just nu gammalt typ rammlar ihop som jag hade till mitt 54 liters det e underdimensionerat minst sagt :P så då tänkte jag att jag lika gärna kunde dra i lite Bakterikultur... jag har redan dratt i 1 st mal i akvariet ska försöka snabbstarta det.
eftersom jag får det nya filtret idag kunde jag ju lika gärna dra i bakterierna i vattnet.
#21 - 27 februari 2008 17:24
Ok, det är bra att du har det gamla filtret igång i akvariet. Låt det gärna gå parallellt med det nya i ca 1 månad. Även om det är litet så hjälper det något.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att snabbstarta akvariet. Vad du än gör behöver bakterier tid på sig för att föröka sig i tillräckliga mängder att de effektivt kan ta hand om ammonium och nitrit. Så du får ändå inte ha för många fiskar under den första månaden och så måste du mata sparsamt under den första tiden med.
#22 - 27 februari 2008 17:27
batski skrev:

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att snabbstarta akvariet. Vad du än gör behöver bakterier tid på sig för att föröka sig i tillräckliga mängder att de effektivt kan ta hand om ammonium och nitrit. Så du får ändå inte ha för många fiskar under den första månaden och så måste du mata sparsamt under den första tiden med.

jo jag ska låta det gå ett tag nu sen så kommer det i mer fiskar Allteftersom jag ser att Nitriten och Ammonium nivåerna e stabila

Annons