Jag kallar baljan Bullet... Men det här kommer ta en evighet att få färdigt.

#1 - 19 september 2007 22:12
Jag var i söndags (19/9-2007) och hämtade en balja strax utanför Strömstad. Den dåvarande ägaren skänkte bort den, eftersom botten spruckit, och han lite akut skaffat ett nytt. Efter att ha åkt 40 mil, var ingen speciellt sugen på att titta kritiskt på grejerna, och oavsett tänkte man ju inte åka tomhänt hem igen. Var det något fel på grejerna, fixar man det sen, typ. Dock konstaterades det att det inte var aktuellt att lappa botten, det skulle bli till att köpa ett helt nytt botten glas.

Efter mycket ojande, stod så baljan på min balkong. Minus större delen av det trasiga bottenglaset, som fallit ur under transporten. Ingen större förlust.
(Som en bisak kan nämnas att baljan är/var 208*81*63, och är rundad i båda ändarna.)
Projektet övergavs för dagen (?), för att klockan var strax över 11 på kvällen, och även om man kanske skulle orkat hålla på ett tag till, har jag ingen belysning på min balkong.

Dagen efter regnade bort, och först dagen efter fick jag en chans att titta vidare på baljan. Nu hade de rosa fluffiga molnen försvunnit, och man såg kanske det hela med lite mer förnuft. Karet har en svartmålad järn ram i över, och underkant. Järn, och saltvatten är som bekant inte en helt bra kombination, så den har rostat rätt illa på sina ställen. Antingen av att baljan stått upp och ned på ojämnt underlag, eller pga den bitvis kanske inte helt varsamma behandlingen under transporten, har ett av sidoglasen nu gått sönder. Det var inte trasigt när vi avslutade söndag kväll, men...
Nåja, ett glas mindre. Jag börjar köra lite siffror genom huvudet. Funderar på om jag inte vill ha ett större djup, kortare, och kanske bara en rund sida.

Jag skruvar av ett par tvärstag som är riktigt risiga, men skruvar & muttrar är rostfria, antagligen syrafast stål. Självklart glömde jag ta bilder... (Jag glömde även kameran hemma när jag var och hämtade baljan) Jag ska försöka bättra mig på den punkten. Inte för att jag har någon bra kamera, men något borde jag kunna åstadkomma.

Så långt är ungefär vad jag åstadkommit i nuläget. Den mest troliga designen är den här. Jag kommer om jag kör på den, att bygga en möbel som döljer sumpen under, samt går upp på den platta ryggsidan, och lämnar utrymme för högre teknisk utrustning, eller helt enkelt bara mer teknisk utrustning. Jag kommer antagligen köra med 3 borrade hål i botten för "Ken Stockman's Standpipe", ner till sumpen, och två returer, de senare kommer i sin tur vara kopplade till en SCWD och matas via en modifierad AquaBee 6000-UP. Modden förvandlar mer eller mindre pumpen till en venturi, eller hela akvariet till en skummare. Tanken är att köra med luft tillförseln blockerad normalt och låta venturin arbeta endast i korta perioder då och då. Förhoppningen är att få tag i en magnetventil, men som med så mycket annat, kostnaderna är stora, och slantarna få.

De uppenbara fallgroparna just nu, är glaset. Då jag ännu inte plockat ut dem ur den gamla ramen, har jag inte konstaterat glastjockleken. Jag vet att botten var i 6mm glas, vilket i jag tror är på gränsen för ett så stort kar, men är sidoglasen 6mm? Om så är fallet, klarar sig alla de befintliga delarna, även om den största gör det ganska precis enligt Aros glas tabell. Jag bör även klara mig med 9-10mm som botten, och baksida. Har funderat på 12 i botten, pga håltagningen, men ännu inte kommit fram till något slutgiltigt. Jag har ju ett tag på mig, om man säger så. Även glas kostar ju.

Jag kommer att uppdatera med foton efter hand som jag går något med baljan, så räkna med de första bilderna när snön töar, och jag sätter mig och skär loss glasen ur den gamla ramen.

Tankar, och kommentarer är välkomna, bättre nu, än när jag börjar bli färdig, och någon kläcker ur sig ett högst korrekt "så kan du inte göra, det kommer inte fungera, för att", osv... Är det inkorrekt, kan det spela mindre roll när det sägs, men är det korrekt är det bäst att säga det tidigt. ;- )
B!
#2 - 20 september 2007 02:37
Bara en liten reflektion, jag skulle inte köra 2 returer från sumpen utan snarare ha 2 rör ner ifall nåt täpper flödet på den ena så räddar den andra golvet;)

Systemet du pratar om med att använda syre för att transportera/bära bort skit har jag hört nämnas fler gånger, vet dock inte om nån som lyckats i sverige så de blir kul att se.

Kommer du att ha en del Ls så kan de vara värt att lägga en slant på 12mm, karet brukar vara bland dom billiga prylarna i salt så där skall man inte snåla.
Jag har varit fiskvakt åt en lokal akvarist som snålade;)

Jag har en SCWD, skulle inte lägga en så stark returpump på den. Min OR2500 hade svårt med motståndet och de förstår jag hålen in och ut ur dosan e förvånansvärt små. Lite luft i den och du har en kaffekvarn i burken, raslar på som bara den.

Lite frågor om vad du tänkt ha i burken o teknik för att driva den??
Belysning?
Skummning?
Ls hur mycket eller ingen alls?
Pumpar ??
DSB??

4 på natten så jag e inte helt på toppskärpa så de kanske blev lite luddigt.

NiXoN
#3 - 20 september 2007 08:47
NiXoN skrev:
Bara en liten reflektion, jag skulle inte köra 2 returer från sumpen utan snarare ha 2 rör ner ifall nåt täpper flödet på den ena så räddar den andra golvet

Ken stockmands standpipe är näst intill omöjlig att blockera, för allt utom en bläckfisk. Jag har inte funderat vidare på det.Möjligt jag gör en mod här med, helt enkelt sätter en Durso ovanpå.Finns vissa uppenbara nakdelar med det dock. Jag hade inte tänkt bygga en separat överrinningskammare, utan hänga en PVC skål runt röret, och i den får inte Durson plats.
NiXoN skrev:

Kommer du att ha en del Ls så kan de vara värt att lägga en slant på 12mm, karet brukar vara bland dom billiga prylarna i salt så där skall man inte snåla.

Jag hade tänkt ha 3 revpelare, en runt var och ett av rören genom bottenglaset. Det borde göra stenen lätt förankrad.
NiXoN skrev:

Jag har en SCWD, skulle inte lägga en så stark returpump på den. Min OR2500 hade svårt med motståndet och de förstår jag hålen in och ut ur dosan e förvånansvärt små. Lite luft i den och du har en kaffekvarn i burken, raslar på som bara den.

Jag har tänkt göra en twist på den här modden. Med 25-32mm in och ut ur SCWD'n bör den klara flödet, utan att vara fullt så restriktiv.
NiXoN skrev:

Lite frågor om vad du tänkt ha i burken o teknik för att driva den??

Belysning?
4-6 Dubbelrörs T5 (80w)
NiXoN skrev:

Skummning?
Nej.
NiXoN skrev:

Ls hur mycket eller ingen alls?
Massor / så lite som möjligt. Mina tre revpelare, samt lite för att dölja ett par closed loop pumpar på kortsidan, och eventuellt ett par utsprida på botten. Baljan är rätt stor, så det blir en hel del av det, men i förhållande till baljan vet jag inte hur mycket det blir riktigt...
NiXoN skrev:

Pumpar ??
I nuläget har jag inte funderat så mycket på exakt vilka pumpar som blir aktuella, utöver AquaBee'n. Dock är det sannolikare att jag kör med powerheads, än streamers. Jag tycker de senare är så förbaskat fula, och det är lättare att dölja en powerhead. Ju mindre teknik i karet som syns, desto bättre.
NiXoN skrev:

DSB??
Nej.
#4 - 20 september 2007 14:53
Låter som en hel del kul lösningar, jag måste medge att jag e teknikfrälst så det brukar vara mitt sätt att lösr saker.

Håller med dig om att stream pumparna kan vara lite maffiga, men även dom går att gömma.
Kan jag undvika de så tänker inte jag använda powerheads i större burkar, de blir inge bra flöde (estetiskt och för kräken).
Men vad skulle du tro om tex Seio´s pumpar inte så våldsamt stora går att styra och billiga, eller en resun wave maker för att få lite gung i burken går att köpa i sverige hos Bioted marine(1300 billigt för en styrbar 12000l/h pump).

Men det som styr svaren mest är nog vad har du tänkt ha i burken för nåt??
Jag funderar på hur du har tänkt hantera näring/föroreningar i burken?

Jag mätte lite på min SCWD då den inte är monterad just nu, hålen in o ut 1,15cm röret 1,9 i yttermått.
Har du tänkt montera helt nya rör på den??

Btw stockmans standpipe har väl filter på vägen ner och om du bubblar upp skräp så täpps den nog igen tillräckligt för att du skall få problem(räcker med sänkt flöde).

Jag håller precis på att experimenterar med olika system för min nya burk när de kommer till fallröret, och de är lite mer knivigt än man tror om de skall bli tyst(wc varning).

Har du nån budjet eller skall du försöka göra de så billigt som möjligt??

//NiXoN
#5 - 20 september 2007 20:29
NiXoN skrev:
Håller med dig om att stream pumparna kan vara lite maffiga, men även dom går att gömma.

Kan jag undvika de så tänker inte jag använda powerheads i större burkar, de blir inge bra flöde (estetiskt och för kräken).
Nu minns jag inte vad modden heter, men det är samma typ som venturin, fast för att öka vattenflödet. Med lite smart placering, borde det går att fixa, så det var vad jag hde funderat på. Långt ifrån spikat dock.
NiXoN skrev:
Men vad skulle du tro om tex Seio´s pumpar inte så våldsamt stora går att styra och billiga, eller en resun wave maker för att få lite gung i burken går att köpa i sverige hos Bioted marine(1300 billigt för en styrbar 12000l/h pump).
1350, 15000l/h. Inte funderat på, kan vara värt det.
NiXoN skrev:
Men det som styr svaren mest är nog vad har du tänkt ha i burken för nåt??
Koraller, en del fisk, men främst koraller, av en bred mångfald. (Snarast att beskriva allt jag kan få tag i fraggar av, och som kan tillåtas växa över längre tid)
NiXoN skrev:
Jag funderar på hur du har tänkt hantera näring/föroreningar i burken?
Till så stor del som möjligt vill jag klara mig med korallernas förmåga att binda näringsämnen, ett 100-200 liter stort refugium, och vattenbyten. Dock kommer det antagligen efterhand som lasten ökar bli aktuellt med fosfatremover osv.
NiXoN skrev:
Jag mätte lite på min SCWD då den inte är monterad just nu, hålen in o ut 1,15cm röret 1,9 i yttermått.

Har du tänkt montera helt nya rör på den??
Det korta svaret, japp. 25mm's borr, och limma i 25mm's pvc. Det långa svaret, kolla länken där uppe. ;- )
NiXoN skrev:
Btw stockmans standpipe har väl filter på vägen ner och om du bubblar upp skräp så täpps den nog igen tillräckligt för att du skall få problem(räcker med sänkt flöde).
Inget filter i Kens design, om du inte refererar till "silen" son han gjort av borrade hål. Den har ersatts med större upptagna hål för ökat flöde, och mindre ris för att det ska sätta igen.
NiXoN skrev:
Jag håller precis på att experimenterar med olika system för min nya burk när de kommer till fallröret, och de är lite mer knivigt än man tror om de skall bli tyst(wc varning).
Mjo, jag har förstått att det kan vara klurigt. Det ska tydligen underlätta om man har grövre rör ned till genomföringen, och tunnare efter, så jag kommer antagligen satsa på 40/32 för returen. I värsta fall kan jag stå ut med en del sörplande, jag har ett större antal datorer här.... Jag är van.
NiXoN skrev:
Har du nån budjet eller skall du försöka göra de så billigt som möjligt??
Ingen budget, det får ta (nästan) hur lång tid som helst, men det ska vara ruggigt billigt.
B!
#6 - 20 september 2007 21:19
Välkommen igen MR_B

Kul att du tar tag i saltvattensdelen.

MVH Lasse
#7 - 20 september 2007 23:40
Lasse skrev:
Välkommen igen MR_B
Det här forumet har jag aldrig lämnat. Lite varierande aktivitets nivå, men jag kommer antagligen att stanna tills dess att det kommer mycket grova personliga påhopp, och hela tråden rensas bort, utan att man får någon form för ursäkt, eller möjlighet till försvar.
Lasse skrev:
Kul att du tar tag i saltvattensdelen.
Ropa inte hej för tidigt, än kommer det här att dröja. Har jag en förbaskad massa tur, kan jag ha den gamla baljan nedskuren någon gång i veckan som kommer, Jag vill inte sitta där ute på balkongen och väsnas när folk är hemma i större utsträckning, utan en kombination av vackert väder och normala människors arbetstider behövs. Därefter ska jag snacka med en glass nisse om att skära glaset, och eventuellt borra hålen, för en ren prisuppgift. När jag är så långt kommen, ska jag börja med möbeln, den måste bli klar innan akvariet kan komma i fråga, därefter självklart akvariet, och i det läget kommer jag börja med lite enklare teknik, för att hamna i ett läge där jag kan börja köpa billig LS i väntan på rätt grejer till rätt pris, och mer pengar... ett par kilo LS då, en pump då, mer LS, och kanske en billig T5 armatur, osv. Jag har inte gott om pengar, men gott om tid. Jag hoppades på att det här projektet skulle startas först efter att jag flyttat, men flytten ser ut att ha skjutits på framtiden lite så där obestämt. (Det här projektet, är för övrigt salt över huvudtaget.)

Du minns kanske att du sa att jag var redo för att starta i liten skala? ;- ) Kvalificerar det här?
B!
#8 - 21 september 2007 01:15
Ok nu börjar jag få grepp om hur du tänkt dig de hela.
Låter som om du har en rätt bra upplägg för de hela, tid och tålamod är guld när de kommer till saltvatten.

Har du tid så kommer du nog kunna göra riktiga kap på begangnat marknaden, jag har själv fått tag på en del prylar riktigt billigt.

SCWD´en har det varit en del snack om att de skulle komma en större variant.
Jag har läst på länken du la upp om modden, missade först sista sidan såklart.

Powerhead modden du tänkte på kan de vara den sk. maxijet modden man har läst om på RC?? Som bland annat används för att driva en DIY wavebox ;-)
Det finns hur mycket DIY projektbeskrivningar som helst när de kommer till salt, så om du har tid och är lite händig så kan du få en relativt lättskött burk utan att lägga ut massor med stålar...

Ursäkta om jag är frågvis men de e kul att följa uppstarter av saltburkar specielt dom som är lite annorlunda.
Men en sista fråga osmos ja/nej?

NiXoN
#9 - 21 september 2007 01:30
NiXoN skrev:
SCWD´en har det varit en del snack om att de skulle komma en större variant.
Det ryktet har jag hört sedan jag köpte min, för vad, 4-5 år sedan?
NiXoN skrev:
Jag har läst på länken du la upp om modden, missade först sista sidan såklart.
Lätt hänt. Jag tror den har potential.
NiXoN skrev:
Powerhead modden du tänkte på kan de vara den sk. maxijet modden man har läst om på RC?? Som bland annat används för att driva en DIY wavebox
Jag vet inte. Är principen densamma som för en venturi? Vattenstrålen från pumpen leds via ett rör till en PVC y-koppling med högre diameter än röret. Rätt mycket, viss experimenterade förväntas inan det blir bra. Den vinklade anslutningen kommer suga in mer vatten, och den totala förflyttade vatten mängden ökar. Är man lite försiktig kan man sätta en diffusor på utgående sida, men den får inte vara för restriktiv.
NiXoN skrev:
Ursäkta om jag är frågvis men de e kul att följa uppstarter av saltburkar specielt dom som är lite annorlunda.
Jag kommer att helhjärtat hata dig för all framtid. Nä, fråga på, det är bättre att bolla ideer nu, än att bygga in sig i ett hörn, som det blir dyrt att ta sig ur. Hoppas du har gott om tid på dig för att följa tråden, det här kommer att ta tid. Jag är inte helt förvånad om jag fortfarande håller på med förberedelser lagom till nästa sommar...
Om något är det lite klent med frågor och åsikter, men det här är kanske inte helt rätt forum för tråden. Då jag inte känner mig önskad, eller välkommen på en del andra ställen, och trots allt trivs hyfsat här, så kommer jag, och min tråd att stanna här. Visst finns det saker jag inte är överförtjust med på det här forumet med, men säg den lycka som är fullständig?
NiXoN skrev:
Men en sista fråga osmos ja/nej?
Ja.
B!
#10 - 22 september 2007 19:18
Någonting som slog mig. Som baljan ser ut nu, tror jag inte den kommer hålla formen. Jag kommer behöva någonting som hjälper till att hålla formen på det hela, så att säga. Några funderingar på vilket som blir bäst, ett par överliggare som håller ihopa det hela i överkant, eller ett par glasbitar som passar i vinklarna , eller kanske både och? Hur breda & tjocka?

Några ideer?
B!

Edit
Kanske så här?
/Edit

Annons