Jag var i söndags (19/9-2007) och hämtade en balja strax utanför Strömstad. Den dåvarande ägaren skänkte bort den, eftersom botten spruckit, och han lite akut skaffat ett nytt. Efter att ha åkt 40 mil, var ingen speciellt sugen på att titta kritiskt på grejerna, och oavsett tänkte man ju inte åka tomhänt hem igen. Var det något fel på grejerna, fixar man det sen, typ. Dock konstaterades det att det inte var aktuellt att lappa botten, det skulle bli till att köpa ett helt nytt botten glas.
Efter mycket ojande, stod så baljan på min balkong. Minus större delen av det trasiga bottenglaset, som fallit ur under transporten. Ingen större förlust.
(Som en bisak kan nämnas att baljan är/var 208*81*63, och är rundad i båda ändarna.)
Projektet övergavs för dagen (?), för att klockan var strax över 11 på kvällen, och även om man kanske skulle orkat hålla på ett tag till, har jag ingen belysning på min balkong.
Dagen efter regnade bort, och först dagen efter fick jag en chans att titta vidare på baljan. Nu hade de rosa fluffiga molnen försvunnit, och man såg kanske det hela med lite mer förnuft. Karet har en svartmålad järn ram i över, och underkant. Järn, och saltvatten är som bekant inte en helt bra kombination, så den har rostat rätt illa på sina ställen. Antingen av att baljan stått upp och ned på ojämnt underlag, eller pga den bitvis kanske inte helt varsamma behandlingen under transporten, har ett av sidoglasen nu gått sönder. Det var inte trasigt när vi avslutade söndag kväll, men...
Nåja, ett glas mindre. Jag börjar köra lite siffror genom huvudet. Funderar på om jag inte vill ha ett större djup, kortare, och kanske bara en rund sida.
Jag skruvar av ett par tvärstag som är riktigt risiga, men skruvar & muttrar är rostfria, antagligen syrafast stål. Självklart glömde jag ta bilder... (Jag glömde även kameran hemma när jag var och hämtade baljan) Jag ska försöka bättra mig på den punkten. Inte för att jag har någon bra kamera, men något borde jag kunna åstadkomma.
Så långt är ungefär vad jag åstadkommit i nuläget. Den mest troliga designen är den här. Jag kommer om jag kör på den, att bygga en möbel som döljer sumpen under, samt går upp på den platta ryggsidan, och lämnar utrymme för högre teknisk utrustning, eller helt enkelt bara mer teknisk utrustning. Jag kommer antagligen köra med 3 borrade hål i botten för "Ken Stockman's Standpipe", ner till sumpen, och två returer, de senare kommer i sin tur vara kopplade till en SCWD och matas via en modifierad AquaBee 6000-UP. Modden förvandlar mer eller mindre pumpen till en venturi, eller hela akvariet till en skummare. Tanken är att köra med luft tillförseln blockerad normalt och låta venturin arbeta endast i korta perioder då och då. Förhoppningen är att få tag i en magnetventil, men som med så mycket annat, kostnaderna är stora, och slantarna få.
De uppenbara fallgroparna just nu, är glaset. Då jag ännu inte plockat ut dem ur den gamla ramen, har jag inte konstaterat glastjockleken. Jag vet att botten var i 6mm glas, vilket i jag tror är på gränsen för ett så stort kar, men är sidoglasen 6mm? Om så är fallet, klarar sig alla de befintliga delarna, även om den största gör det ganska precis enligt Aros glas tabell. Jag bör även klara mig med 9-10mm som botten, och baksida. Har funderat på 12 i botten, pga håltagningen, men ännu inte kommit fram till något slutgiltigt. Jag har ju ett tag på mig, om man säger så. Även glas kostar ju.
Jag kommer att uppdatera med foton efter hand som jag går något med baljan, så räkna med de första bilderna när snön töar, och jag sätter mig och skär loss glasen ur den gamla ramen.
Tankar, och kommentarer är välkomna, bättre nu, än när jag börjar bli färdig, och någon kläcker ur sig ett högst korrekt "så kan du inte göra, det kommer inte fungera, för att", osv... Är det inkorrekt, kan det spela mindre roll när det sägs, men är det korrekt är det bäst att säga det tidigt. ;- )
B!