Jag igen (Alger fortfarande)

#1 - 28 juli 2005 21:30
Verkar som om jag aldrig kommer bli av med dessa alger.
Får ju redan speciall hjälp av Deffen å vet inte varför jag
gör detta inlägg, måste klaga av mig lite.

http://img150.imageshack.us/img150/589/pict20800cb.jpg

Såhär ser det ut efter några dagar, en hinna blir det redan dagen
därpå efter vattenbyte o noga skrubbning av rutor.
Visst kan jag leva med alger på rutorna, men inte såhär mycket.

http://img150.imageshack.us/img150/4043/pict20827cl.jpg
http://img150.imageshack.us/img150/6572/pict20850ud.jpg

Såhär blir det dock på växterna, det är det värsta :(
Dom äldre bladen blir hela tiden attackerade av dessa alger.
Ökade ju KH2PO4 samt "Tmg" till 2 fulldoser / dag samt 2 tsk KNO3 (ingen ökning där) för ca 1 månade sen i hopp om att det skulle bli bättre efter
ett par veckor men sån tur hade jag inte.

Det växer, det bubblar och algerna frodas.
Vad kan jag mer göra?
#2 - 28 juli 2005 21:45
Det finns ljusrör som hämmar tillväxt av vissa alger. Har för mig att Sun Glo är ett av dem.. (inte säker) Du kan ju alltid köpa ett par små ancistrusar och kinesiska algätare. De brukar rensa det mesta!!! Har du provat salta vattnet? Vad har du för temperatur i vattnet?

//Camilla
#3 - 28 juli 2005 21:50
Hmmm detdär låter lustigt.

Och det får alger o växa sämre borde det ju verkligen få
växterna att växa ännu sämmre, eller hur.

Vill inte skaffa några fiskar som ska lösa mina problem.
Andra har ju hur fina akvarium som helst då borde jag
ju oxå kunna lyckas med det.

Salta, varför?

Hmm 29 grader????
Har inte orkat sänka sen jag sålde mina discus för ca 8 månader sen hehe...
#4 - 28 juli 2005 21:55
[QUOTE=Krulle]
Vad kan jag mer göra?[/QUOTE]

Kanske går det att belysa glaset liiite mindre...

[QUOTE=C.Ciklid]
Det finns ljusrör som hämmar tillväxt av vissa alger
[/QUOTE]

Tyvärr så är det en rejäl bluff...
#5 - 28 juli 2005 21:57
Visst belysa rutorna mindre, men hur??
Skaffa reflektorer på de yttersta rören kanske
så att dom vinklar ner allt ljus utan att nå rutan.

Får väll ta o beställa ett par o testa.

Ska jag dra ner på ljuset till växterna för att slippa algerna där oxå kanske? =P
#6 - 28 juli 2005 22:00
[QUOTE=oveb][QUOTE=Krulle]

Tyvärr så är det en rejäl bluff...[/QUOTE]

Ok.. men då kan jag rekomendera att du köper endast Grolux rör (rött ljus) Det tar död på både växter och alger.. I alla fall i mitt kar.. :D

//Camilla
#7 - 28 juli 2005 22:02
[QUOTE=Krulle]
Skaffa reflektorer på de yttersta rören kanske
så att dom vinklar ner allt ljus utan att nå rutan.
[/QUOTE]

Exakt, jag har en "skåra" i mina MH'n som jag skall försöka mig på att använda på liknande sätt. Bra åxå att rikta ljuset ifrån kameran :)
#8 - 28 juli 2005 22:04
Aaaa, kanske därför jag jämt har så JÄVLA svårt att få skaplig bilder kanske :)
Tack för tipset, det hade jag inte alls tänk på annars.
#9 - 28 juli 2005 22:05
Krulle:
Tänt längre än 12 timmar = fröjd för alger!
29 grader.. hmm.. algerna trivs.
Salt. Kan hämma alg tillväxt. (grovsalt eller ektozon)
Ancistrus och kinesiska algätare = extremt bra på att rensa bort det mesta i algväg om man har det..
Grolux (röttljus) = död åt alg och växt. :D

//Camilla
#10 - 28 juli 2005 22:07
Har ca 11h / dygn

Så algerna trivs inte i andra temperaturer då?
Tror dom trivs i det mesta.

Salt, nja det tror jag inte på.

Och inga malar, dom bajsar så förjävligt.
Plus att jag skulle behöva en hel del till mitt stora akvarium.

Och sen sist men inte minst, vill inte ha rött ljust som
nån jäkla fisk bordell :)
#11 - 28 juli 2005 22:11
OK, smaken är som baken.. :D Men direkt rött är det inte.. Skitsamma.. jag gav endast förslag. Av egen erfarenhet. :)

//Camilla
#12 - 28 juli 2005 22:15
Hehe, det uppskattas även om det kanske inte verkar som så :)
#13 - 28 juli 2005 22:54
Frågar du mig så tycker jag att de flesta malar är rent usla på alger. Tittar man på en Ancistrus när han gnager sig igenom en glasyta med alger så ser det ju likadant ut efter han har passerat som innan.

En Siamensis klarar kanske av att göra ett tunt spår men inte mer, däremot så kan de klara av en del färska trådisar. Det är ju bra men uppväger inte att de beter sig som fån i akvariet. Ser ju närmast schizofrena ut...
#14 - 28 juli 2005 23:20
Haha jag har 4 st siameser, börjar dock bli alldeles för stora nu.
När dom va små va dom söta.

Dock kan dom va lite roliga o kolla på när dom ligger o sover på rad :)
#15 - 28 juli 2005 23:36
[QUOTE=Krulle]Dock kan dom va lite roliga o kolla på när dom ligger o sover på rad :)[/QUOTE]

sover på rad ???
byggt ett radhus av krukor:rolleyes:

inga bilder ?
#16 - 29 juli 2005 00:06
På botten bara.
Trodde inte det va ngt annorlunda så inga bilder tagna.
Får väll göra det nästa gång.
#17 - 29 juli 2005 06:19
Har faktiskt råkat ut för samma problem. Mitt började på grund av kalciumbrist som jag försökte att motverka med CaCl2 och MgSO4. Sedan fick jag samma problem som du. Även lite problem med vad jag tror är gröna svävalger.

Ruskigt surt.
#18 - 29 juli 2005 07:28
Jag har inget bra svar på din fråga men jag fastnade lite på detta i ditt första inlägg:
Det växer, det bubblar och algerna frodas.
tillsammans med denna bild:
http://img150.imageshack.us/img150/4043/pict20827cl.jpg

Någonting säger mig att ett av dina tre påståenden är en sanning med modifikation :confused:

Kan det vara så att du har lite instabilitet i karet? Just den bilden tycker jag skvallrar om att något åker lite jojo under dagarana mellan vattenbytena. Jag har haft samma bekymmer under en period och då fick jag säga:
- Det växer, det bubblar (oftast, men det går lite trögt) och algerna frodas.
I mitt fall var det CO2:n som låg och toppade på omkring 20-30 ppm för att periodvis gå för lågt.

Denna bild:
http://img150.imageshack.us/img150/589/pict20800cb.jpg
Skulle även jag kunna skylla på ljuset.
#19 - 29 juli 2005 08:46
Jag har också funderat på om CO2 kan vara boven i mitt kar. Får gå till botten med detta.
#20 - 29 juli 2005 09:15
Jag tycker dom där grönalgerna på rutan ser precis ut som dammalger:
http://www.defblog.se/picture/1335.html
Dom kommer tillbaks inom några timmar eftersom när man drar bort dom så skickar dom iväg små zoosporer som simmar tillbaks och sätter sig på glaset igen. Sci-fi när jag hörde det första gången, men det finns filmer på hur zoosporer ser ut och simmar på nätet.

Dina växter ser kanonfräscha ut så nej jag tycker inte du kan anse dig ha problem med alger på växterna - t om de äldre bladen längst ner mot bottnen är ju kanonfräscha.

Det som är kul med dammalger är att dom ger upp snabbt om man ser till att göra några saker:

1) Reflektera bort ljuset from framrutan, det är inte alltid det går men man kan försöka.
2) När du använder algskrapan så har du en hävert bredvid som suger bort alla alger+zoosporer. Dra inte för snabbt utan se till att du får med dig allt. Det är pilligt innan man fått in rätta knycken. Med algmagnet lär det dock vara enklare än när man försöker hålla skrapan och häverten med samma hand.

En del använder tjockt hushållspapper för att gnida bort dom och drar igång UV:t en några timmar efter att man rengjort rutan.

Med dom här tricken kommer dom ge upp snabbt om du håller dina höga näringsnivåer och CO2-halten.
#21 - 29 juli 2005 09:34
Jag har också funderat på om CO2 kan vara boven i mitt kar. Får gå till botten med detta.

Ja, jag vet inte hur många gånger man har kliat sig i skallen och undrat vad det beror på att växtbubblet börjar bli dåligt (och ibland även att algerna tittar fram). Man är *säker* på att koldioxiden är bra och kastar sig över sin gödningsregim och korrigerar några decimaler hit & dit, gör helomvändningar och sätter in fulldoser för säkerhets skull varpå man börjar fundera på om det är ett ämne som hindrar upptag av ett annat osv. osv.

Min nuvarande uppfattning är att vi som inte kör med så hejdundrande mycket ljus och en någorlunda rimlig doseringsregim, ja, då är det alltid CO2:n vi lurar oss på. Just variationerna ser jag som ett bekymmer.
Med timerstyrd tillförsel och mycket växter är det lätt hänt att man får för usel nivå efter några timmar. Man har tryckt upp nivån kring 30 ppm genom att förspänna på morgonen, bubblet startar men sedan kan det dala. Upprepas detta flera dagar kommer algerna som ett brev på posten.

Ser man till att trycka upp lite extra så man *verkligen* håller > 25-30 ppm till sängdags - varje dag - ja, då har man ett skitfint akvarium utan alger (nja, det fixar inte en snygg aquascape... :D ).

Detta gäller inte för hårdkörarna som brassar på med mycket ljus. Då tar verkligen övriga ämnen slut - långt innan nästa vattenbyte.

Ett alternativ som jag har provat är att ställa in en lite högre bubbeltakt och sedan pulsa magnetventilen några gånger per dygn. Jag stänger av en timma i taget ett par gånger på dagen och lägger dessa på natten istället. Detta ersätter förspänningen. Resultatet blev att CO2-nivån höll sig ganska konstant under hela dygnet ungefär på samma sätt som när jag kör med en pH-kontroller. Jag får samtidigt hissa ett varningens finger eftersom det kräver bra bubbeltakt och upplösning. Högre än förbrukningen inkl. avdunstning. Har man inte det kan det givetvis vara förödande att fimpa CO2:n under den ljusa perioden.
#22 - 29 juli 2005 10:17
[QUOTE=oveb]Frågar du mig så tycker jag att de flesta malar är rent usla på alger. Tittar man på en Ancistrus när han gnager sig igenom en glasyta med alger så ser det ju likadant ut efter han har passerat som innan.

En Siamensis klarar kanske av att göra ett tunt spår men inte mer, däremot så kan de klara av en del färska trådisar. Det är ju bra men uppväger inte att de beter sig som fån i akvariet. Ser ju närmast schizofrena ut...[/QUOTE]

Se skillnad:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
Siamesen äter trådalger. Inte effektiv på vanliga alger.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
Kinesen äter alger. De är som effektivast när de är små liksom små ancistrus. Plecon är oftast helt värdelösa på att äta alger och väntar snällt på ett algpiller. Mina kineser och små ancistrusar rensar som galningar och ändå svälter de inte direkt. Ger dem både gurka, algpiller, ärtor m.m.

Med tanke på din höga värme i karet frodas algerna. Ju högre temp desto mer alger. Se bara hur sjöarna bli när tempen blir hög. Sänk den till 24 grader. Hur stort är ditt filter? Kanske har det slammats igen och du har inte samma höga kapacitet som förut? Sen tror jag som andra att du har en riktig obalans i ditt kar. Tror inte på att hålla på och blanda en massa olika ämnen.. ju fler kockar.. osv. Större risk att få det i obalans. Om du tittar i min profil så ser du att jag har en riktig överbefolkning i mitt 200L kar. Det jag använder är ett fluval 304 ytter filter m. keramiska ringar, nån form av kalkpluttar och filtermattor. Tillsätter endast aquasafe (för att stabilisera vattenvärden) och ektozon salt (för att motverka sjukdommar) vid vattenbyten en gång i veckan (ca 30-50%). Ändå har jag inga problem med mina vatten värden. Gör ett test varje vecka för att hålla koll. Kan ju tillägga att jag har en giggantisk rot i karet och inga växter.. så mitt pH borde ju vara helt åt helvete.

Men lycka till med att få ordning på ditt kar! Du kommer ju att lyckas nån gång! :)

//Camilla
#23 - 29 juli 2005 10:41

Ju högre temp desto mer alger. Se bara hur sjöarna bli när tempen blir hög.

Det beror inte på temperaturen utan snarare på ljustillgång och vårens over-turn där en massa näring kommer upp från bottnen.

Men visst. Växternas (och algernas) metabolism går ju helt klart snabbare när det är varmt så näringen går åt i rasande takt varpå växterna slutar käka och det blir små ammoniumskjutsar som algerna diggar.

Tror inte på att hålla på och blanda en massa olika ämnen..

Jo det gör du eftersom du gör såhär:

så ser du att jag har en riktig överbefolkning

.. vilket leder till precis samma sak. Antingen får växterna näringen från överbefolkning/övermatning eller så får dom det från PMDD.

Skillnaden är att PMDD inte behöver mineraliseras i bottnen som all fiskskit/fiskmat måste, så det är betydligt enklare att garantera att växterna mår bra med PMDD.

Anledningen att överbefolkning fungerar för dig utan några algproblem är sannolikt en väldigt bra biologisk filtrering som håller ammoniumnivåerna nere och stabila, och kanske en hel del friska växter.
#24 - 29 juli 2005 10:47
Se bara hur sjöarna bli när tempen blir hög.
Jag trodde det hade med att fosforhalten ökar och stiger i vattenskiktet.

Tror inte på att hålla på och blanda en massa olika ämnen.. ju fler kockar.. osv. Större risk att få det i obalans.
Nja, vill nog inte hålla med riktigt.
Krulle kör växtakvarium och naturens lagar kan vi inte göra något åt. För att bilda växtmassa måste vi stoppa ner råmaterialet i någon form i karet. Det allra enklaste är att hysta ner det vi vet växterna behöver - och dessutom i rätt form. Vi behöver då inte förlita oss på att botten/vatten/filter gör detta åt oss från fodret. I sterilt vatten växer inga växter.

De flesta gör detta för att hålla högt tempo på tillväxten för att kunna forma undervattenslandskapet. Snabb tillväxt hjälper också till att "dölja" algpåslag som man indirekt bekämpar när man rensar ut växterna varje vecka.

Just algernas magiska värld har väl ingen riktigt kunnat kartlägga ännu. Många framsteg görs, och f.n. står väl ammonium högt på listan som trigger. Hur som helst, att begränsa dem genom att ligga lågt med gödning i en high-techburk tror jag inte ett smack på om det var det du menade.

Edit: too late :)
#25 - 29 juli 2005 11:09
[QUOTE=defdac
Anledningen att överbefolkning fungerar för dig utan några algproblem är sannolikt en väldigt bra biologisk filtrering som håller ammoniumnivåerna nere och stabila, och kanske en hel del friska växter.[/QUOTE]

Som jag sa tidigare.. har inga växter eftersom de dog.. :D Provade växtgödning.. men det hjälpte inte. :rolleyes: Sedan gjorde alla mina malar spenat av det som var kvar! :D Men här i 112L karet verkar det växa och gro. Köpte till ett växtljusrör och har ett vanligt som följde med rör. :)

//Camilla
#26 - 29 juli 2005 11:36
Bluseboy: Det bubblar, kanske dock inte lika mycket som ni kallar bubbel?
Växer gör det ju oxå, men behöver ju inte direkt ansa 1gång / vecka så det
kanske i växer så jätte bra ändå. Och algerna, Defdac. Du borde komma hit nån dag så kan du verkligen se att växterna allt annat än ser fin ut.
#27 - 29 juli 2005 12:02
Bluseboy: Det bubblar, kanske dock inte lika mycket som ni kallar bubbel?
Du kan kanske jämföra lite hur mitt bubbel ser ut när jag har algfritt och bra fart på växterna:
Växtbubbelblues 1-3: http://www.bluesboy.se/movies/movies.php
#28 - 29 juli 2005 14:32
Hade problem med alger innan sen drog jag ner rulgardinerna och sen slutade det växa
#29 - 29 juli 2005 15:08
Har aldrig (typ) haft gardinen uppdragen i akvarierummet. Och allt stängd dörr under dagarna för att undvika solen. Har dock problem med alger.

Fast det är ett bra förslag de som inte har det. Men tror inte Krulle har missat det heller.
Bilagor:
#30 - 29 juli 2005 15:23
Bluseboy: Nja riktigt sånt bubbel har jag inte.
Kanske fram emot kvällen isf, men du får det väll säkert bara någon timma eller
mindre efter lyset tänts eller?

Och fördragna fönster har jag hela dagarna mer eller mindre så det kan det inte bero på.
#31 - 31 juli 2005 13:12
Nja riktigt sånt bubbel har jag inte.

Kanske fram emot kvällen isf, men du får det väll säkert bara någon timma eller mindre efter lyset tänts eller?
Nej för tusan. Med mitt sparsamma ljus tar det ett par timmar och når sin kulmen kring 6-8 timmar. Lite beroende på aktuellt förhållande växtmassa/vattenmängd.

Annons