Jag hittar inga snäckor :(

#1 - 8 juni 2010 16:49
Jag har bestämt mig för att skaffa ett snäckkar, har aldrig haft det förr utan har två kar med fiskar i. Men nu är det så att jag bor i en håla, och djuraffärerna här omkring säljer av någon konstig anledning inte snäckor...
Det jag är sugen att börja med är äppelsnäckor.

Har sett att vissa säljer via internet och post, men..hur bra är det egentligen? Har ni erfarenhet av det och är det djurplågeri? Jag skulle inte vilja ligga i ett postpaket i ett dygn, men jag vill så gärna ha snäckor.....
#2 - 8 juni 2010 18:10
Har köpt både Äpplesnäckor och Posthornssnäckor av privatpersoner via nätet.
Alla djur överlevde transporten.
Det gäller att det inte är för varmt/kallt när de skickas bara
#3 - 8 juni 2010 18:22
Jag vill också rekommendera köp av privatpersoner som skickar via post. Har fått malaysianer och äpplen skickade utan ett enda dödsfall.
Shoppa loss! ^^
#4 - 8 juni 2010 18:23
Håller med! Köp snäckor från privatpersoner :)
#5 - 8 juni 2010 19:59
Då ska man kanske passa på innan det börjar bli för varmt ute då! Vad skönt, då kan jag få bli ägare av snäckor tillslut ändå :)

Hittade tre annonser på blocket, men ingen som ville skicka på post. Någon som har tips på vart jag kan leta? :)

/Millan - som nu ska leta både äppelsnäckor och så mkt information om dessa jag bara kan hitta :)
#6 - 8 juni 2010 20:01
Det är inga problem att det är varmt ute, värre att skicka när det är minusgrader ute.
#7 - 8 juni 2010 20:04
Kika på annonserna här på zoopet - annars är jag övertygad om att de aktiva snäckodlarna snart kontaktar dig via PM. ; )
#8 - 8 juni 2010 20:12
Finns somsagt många snäckodlare här på zoopet så hoppas domskriver i tråden eller PM till dig som "Pickles" säger :)

Lycka till
#9 - 9 juni 2010 08:14
har äppelsnäckor i färgerna lila, rosa och guld! PM:a mig om det låter intressant! :)
#10 - 9 juni 2010 10:00
Du har PM!
#11 - 9 juni 2010 12:52
Det var inte svårt att hitta privatpersoner som säljer snäckor, vad kul! Har både fått PM och tips här i tråden! Ska fundera ut vad jag vill ha för färger så hör jag av mig tillbaks snarast!! Kan knappt bärga mig! :)

Jag har idag 2 st praktbotior i ett 120L kar, som är ganska unga och ännu väldigt små. jag är väl medveten om att akvariet jag har är i minsta laget för dom och dom lär placeras om snart. Så nu funderar jag om jag ska göra omplaceringen nu redan så jag kan ha snäckorna i det akvariet, eller om jag ska starta mitt tredje akvarium och ha bara det till snäckorna. Ska åka direkt nu och kika på ett nytt akvarium, för helst önskar jag ha kvar mina botior ett tag till, och antar att dom mumsar i sig snäckorna :( Återkommer ikväll när jag kollat upp akvarium och bestämt mig. TUSEN TACK för alla svar och tips och PM änsålänge!!

Snäckor i Räkvas förresten, för litet för snäckor va?
#12 - 9 juni 2010 15:17
Uppdat: Åh, jag blir besviken (på zoohandlaren) och känner mig som en dålig "fiskmamma". Har nu vart och kollat efter ett nytt akvarium att ha snäckor i, eftersom jag inte vill ha dom tillsammans med mina praktbotior. Hittade endel, men till saken hör att jag kom hem nu för att googla praktbotior...när jag köpte mina var jag inte alls kunnig om dem, och visst ligger det kanske i akvarieägarens intresse att kolla upp all fakta om fiskarna innan man köper dom, men eftersom zoohandlaren sa att jag kunde köpa bara två praktbotior så trodde jag ju på det. Nu har läst, och sett att dom trivs inte alls om dom bara är två!!

Så med andra ord, det blir inget nytt akvarium, jag får omplacera botiorna till ngn som har ett stort akvarium och fler botior. Så jag nöjer mig med de akvarie jag har och har snäckorna i mitt 120L istället. Väldigt tråkigt att göra mig av med botiorna, för dom är så vackra och så roliga att observera. Men, djurhållningen är det viktigaste.

Ursäkta om jag svamlar, har feber och har använt all min energi till att sprungit runt i flertalet djuraffärer hela eftermiddagen..
#13 - 9 juni 2010 17:11
[QUOTE=Millancolin;1426085]Uppdat: Åh, jag blir besviken (på zoohandlaren) och känner mig som en dålig "fiskmamma". Har nu vart och kollat efter ett nytt akvarium att ha snäckor i, eftersom jag inte vill ha dom tillsammans med mina praktbotior. Hittade endel, men till saken hör att jag kom hem nu för att googla praktbotior...när jag köpte mina var jag inte alls kunnig om dem, och visst ligger det kanske i akvarieägarens intresse att kolla upp all fakta om fiskarna innan man köper dom, men eftersom zoohandlaren sa att jag kunde köpa bara två praktbotior så trodde jag ju på det. Nu har läst, och sett att dom trivs inte alls om dom bara är två!!

Så med andra ord, det blir inget nytt akvarium, jag får omplacera botiorna till ngn som har ett stort akvarium och fler botior. Så jag nöjer mig med de akvarie jag har och har snäckorna i mitt 120L istället. Väldigt tråkigt att göra mig av med botiorna, för dom är så vackra och så roliga att observera. Men, djurhållningen är det viktigaste.

Ursäkta om jag svamlar, har feber och har använt all min energi till att sprungit runt i flertalet djuraffärer hela eftermiddagen..[/QUOTE]

Visst är det tråkigt när man får dåliga och felaktiga råd av djuraffären, som man kanske kan tycka borde vara kunniga, men det är bara att erkänna sitt misstag och göra det bästa av situationen (vilket du ju försöker göra). Du får skaffa nya praktbotior när du har ett bättre hem till dem :)

Nu kan du ju se fram emot att ha snäckor istället! Köp blå, lila eller rosa! :D
#14 - 9 juni 2010 17:34
[QUOTE=Rockdoll;1426130]Visst är det tråkigt när man får dåliga och felaktiga råd av djuraffären, som man kanske kan tycka borde vara kunniga, men det är bara att erkänna sitt misstag och göra det bästa av situationen (vilket du ju försöker göra). Du får skaffa nya praktbotior när du har ett bättre hem till dem :)

Nu kan du ju se fram emot att ha snäckor istället! Köp blå, lila eller rosa! :D[/QUOTE]

Ja, det är tur att man kan se fram emot snäckor när man med sorg måste göra sig av med botiorna.
ÅÅååh, jag kan verkligen inte bestämma vad jag ska ha för färg på snäckorna, Blå är underbart fina, rosa med! Lila skulle passa jättefint i mitt akvarium, och har även sett att det finns vita som ser så mäktiga ut! Hihi, lär kanske köpa några av varje färg :P
Dom rosa, är dom lika skarpa i färgen som jag tycker att dom andra är när jag ser dom på bild? LÄNGTAR!!! :)
#15 - 9 juni 2010 17:56
Du vet att botior äter snäckor va? Så skaffa inga snäckor förrän du har ett akvarium utan botior där dom kan gå.
Du kommer att bli helt såld på snäckorna när du väl börjat med dom, underbara djur som dessutom håller rent och fint i sina kar :D
#16 - 9 juni 2010 18:01
[QUOTE=Sonja;1426144]Du vet att botior äter snäckor va? Så skaffa inga snäckor förrän du har ett akvarium utan botior där dom kan gå.
Du kommer att bli helt såld på snäckorna när du väl börjat med dom, underbara djur som dessutom håller rent och fint i sina kar :D[/QUOTE]

Ja, jag vet det. Därför jag inte ska skaffa snäckorna förräns jag hittat ett bra hem till mina botior. Funderar även att köpa ett nytt kar till snäckorna, tills jag omplacerat mina botior, eller om det bara är en ursäkt till att skaffa ännu ett kar :d
#17 - 9 juni 2010 19:53
[QUOTE=Sonja;1426144]Du vet att botior äter snäckor va? Så skaffa inga snäckor förrän du har ett akvarium utan botior där dom kan gå.
Du kommer att bli helt såld på snäckorna när du väl börjat med dom, underbara djur som dessutom håller rent och fint i sina kar :D[/QUOTE]

Bara en fundering, håller alla typer av snäckor rent i karen? Tänkte t.ex på a.helena, som ju äter andra snäckor, äter de döda löv och sånt också?

Annons