Jag har slutat att röka med Champix o Allan Carr!!!

#1 - 14 november 2007 21:55
Jag är sååå glad... Fast det bara är 3:e dagen och tanken på cigg dyker upp hela tiden.. Men jag är friiii... Jag tänker inte röka en enda cigg mer och om jag någon gång trillar dit så må det vara så men det känns inte troligt...

Champix är det nya medlet som stänger av njutningscentrat i hjärnan... gör så att nikokicken utebli.. tyvärr är inte kaffet heller lika gott som vanligt.. jag kan inte ta full dos.. jag somnar och mår illa.. men jag behöver inte full dos för det värsta suget efter cigg är borta.. de smakade också mest rök bara pga Champix...

Jag har slutat förrut pga graviditet men den stora skillnaden den här gången är Allan Carr!!! En vännina (som röker och inte vågade läsa klart) gav mig hans bok "Äntligen icke-rökare, det enkla sättet att sluta"...
Den killen rökte 100 cigg om dagen och slutade flera gånger för att frun ville det men när han väl la av helt så la han om hela tänket kring cigg.. Han har mottagning idag och lyckas i 95 % av sina fall!!! :D :D

Hans idé bygger i stort sett på att det är såå skönt att sluta röka och att man är fri... Sedan sticker han hål på alla myter, lögner och hjärntvätt som man utsätter sig för som rökare, så man sitter där och skrattar när man läser samtidigt som det är lite läskigt när man inser att man faktiskt börjar bli beredd att faktiskt sluta röka!!! Jag la bort boken efter hälften i våras pga att jag inte hade tid just då och att jag måste få med mig karln... :D :D :D
Han har för övrigt lite jobbigare än jag har, trots full dos Champix, för han har inte läst boken.. Han läser bara Biltemas broschyr... ;) Men jag har försökt att peppa honom med "fri o lycklig tänket" och än så länge klarar han det bra..
Men inte sjutton bekommer det mig om han börjar röka igen.. Jag ska inte ta en enda cigg till!!! Jag var med ut på jobbet idag utan att röka.. Inga problem.. Det har jag aldrig kunnat förrut när jag har slutat... ;)

Underbart... Ville bara dela med mig.. Känner mig så sprudlande glad.. ;)
#2 - 14 november 2007 22:14
U go girl!! :D Kämpa på,det är farligt att röka [B)]
#3 - 14 november 2007 22:49
saltbiff skrev:
U go girl!! :D Kämpa på,det är farligt att röka [B)]

Tack för supporten!!! Men det är ju löjligt.. det är ju inte ens kämpigt...
Jag tänker att jag ska ta en cigg innan bussen går och så kommer jag på att jag har slutat.. "ja, just det, jag har slutat" sen är det över... Om jag har känt mig mer sugen har jag tagit ett tuggummi lr en klunk vatten.. :D :D :D Det sitter i huvudet, inte i kroppen...
#4 - 15 november 2007 07:19
Kan bara gratulera och önska dig lycka till!
#5 - 15 november 2007 07:34
Grattis!!!!

Visst är boken bra!! Fast själv lyckade jag inte hålla mig rökfri, MEN boken har hjälpt mig att ta död på alla hjärnspöken och jag är på G att sluta igen..:D

Ett tips, var mycket vaksam på hur du mår och tänker när det gått 2-2½ månad, för det var då jag trillade dit och jag tänkte inte ens på cigg när jag trillade tillbaka..[B)]
Nikotin är det lömskaste som finns och VANAN att blossa..

Fortsätt att skriva i tråden och få peppning.

Grattis igen och jag är så glad att du känner dig FRI!! För det är precis det du just blivit, fri från nikotinmonstret du fött genom att röka!:D

Mvh Lotta*som snart är icke-rökare igen*
#6 - 15 november 2007 07:40
Vilken lycka :D Hoppas det fortsätter att gå så bra. Själv var jag så dum att jag började snusa istället när jag slutade röka :-( Och denna "drog" är så svår. Jag tänker varje kväll och morgon att jag ska sluta, men kommer på mig själv efter en stund med att ha en snus under läppen (fy på mig) [:-5] klart det sitter i huvudet. En annan stor orsak är vanan att antingen ha en cigg i handen eller en snus under läppen...
Men jag håller tummarna för dig [:-15]
#7 - 15 november 2007 20:09
Jag har inte snusat sen i julas, så nästan ett år nu :)

Däremot måste jag lyfta ett varningens finger, jag har nämligen slutat en gång tidigare och då trillade jag dit efter ett och ett halvt år! Jag var helt säker på att jag var "ren" men det är då man minst anar det som man trillar dit.
#8 - 15 november 2007 20:16
jag la av med snuset i 6 månader, sen tog det typ 3 dagar i lumpen så var jag igång igen.. :P Nu försöker jag sluta snusa igen! problemet blir bara att man röker istället! inte så mycket med det blir typ 1-3 om dagen.. och man äter mindra bra saker, käkade upp en chokladkalender som jag och tjejen sparade till december :D:D:D:D
#9 - 15 november 2007 20:44
addo skrev:
Jag har inte snusat sen i julas, så nästan ett år nu :)

Däremot måste jag lyfta ett varningens finger, jag har nämligen slutat en gång tidigare och då trillade jag dit efter ett och ett halvt år! Jag var helt säker på att jag var "ren" men det är då man minst anar det som man trillar dit.

Grattis!!

Ja det är det som är så skrämmande. När man känner sig trygg och säker så faller man pladask, helskumt.. Så blev det för mig, men nu ska jag ta nya tag igen och denna gången ska jag ta mig sjutton köpa en sån liten guldfiskskål och lägga pengarna i, sedan när det är tillräckligt ska jag köpa mig något roligt till akvariet eller hundarna.:D
#10 - 15 november 2007 20:48
Ja... Jag har ju också slutat tidigare och börjat igen.. för mig är det svårast när jag är på "lullan" då minsann ska jag ha en cigg... Trotsålder... "Jag tar en cigg om jag vill"!!!
Men jag hoppas att det fungerar nu... Jag har aldrig haft så här lätt att sluta.. De andra gångerna har varit en plåga... Kombinationen boken och Champix måste vara lyckad.. Men jag glömde att ta tabletten i morse och det har gått bra hela dagen...:D Nu känner jag mig lite sugen så jag kanske ska ta en Champix... :D :D

Som sagt... Jag känner mig jätteglad.. jättefri och en massa andra små positiva saker som att lukta gott... slippa springa ut... slippa vara sååå sugen jämt på jobbet... slippa slippa slippa ;) :) :D slippa hitta på dumma ursäkter för att inte sluta just idag... :D :D

Tack för er uppmuntran !!!!!!!!!!! Hoppas att jag kan inspirera er... :)En arbetskompis sa idag att för henne är det så svårt och det är därför hon aldrig har provat några andra droger, för att hon "är så svag" så du skulle hon fastna på dem med... Det var precis vad jag också har sagt till mig själv... Det är det enda positiva med cigg.. Det har avskräckt mig från andra droger... ;) :D
#11 - 16 november 2007 08:14
Håll ut....

[ATTACH]ln[/ATTACH]

[COLOR="RoyalBlue"]Jag slutade för många år sedan och har inte fått ett enda återfall.
Det sämsta jag gjort i mitt liv var att börja röka - det bästa jag gjort var att sluta.....hoppas du klarar det här!:)[/COLOR]
#12 - 16 november 2007 21:15
Min sambo Pelle har räknat ut att vi har rökt upp + - 1 miljon tillsammans om man räknar med inflationen... Sjukt!!!
Han har som sagt lite svårare än jag men han har varit fri sedan måndagskväll... På tisdagen hade han ett paket i fickan.. Ikväll har vi tagit en drink och då tog han fram en cigg och satte i munnen utan att tända den...
Ha ha.. Snacka om att plåga sig själv...

Jag sa till det till honom och frågade om han ville att vi skulle röka upp en miljon till???
Nej det vill han ju inte och då sa jag.. " en cigg" så kan vi röka upp en miljon till... En cigg och nikotinmostret har vaknat till liv igen...

En gång knarkare.. Alltid knarkare... Men vi är fria NUUUUUUU :D :D :D
#13 - 17 november 2007 07:28
Katharina skrev:
Min sambo Pelle har räknat ut att vi har rökt upp + - 1 miljon tillsammans om man räknar med inflationen... Sjukt!!!

Han har som sagt lite svårare än jag men han har varit fri sedan måndagskväll... På tisdagen hade han ett paket i fickan.. Ikväll har vi tagit en drink och då tog han fram en cigg och satte i munnen utan att tända den...

Ha ha.. Snacka om att plåga sig själv...

Jag sa till det till honom och frågade om han ville att vi skulle röka upp en miljon till???

Nej det vill han ju inte och då sa jag.. " en cigg" så kan vi röka upp en miljon till... En cigg och nikotinmostret har vaknat till liv igen...

En gång knarkare.. Alltid knarkare... Men vi är fria NUUUUUUU :D :D :D

Visst är det skrämmande!! Mycket pengar är det ju..
Skönt att ni kan tackla det iallafall och så DUKTIGA ni var som inte tog den där ciggen till drinken!

Ni är fria och fortsätter vara fria, för ni klarar det!:D
#14 - 17 november 2007 13:28
Båda gångerna jag slutat snusa har jag haft en full snusdosa i bakfickan som snuttefilt.
Jag var så att jag fick panik när snusdosan var borta och då var det totalt omöjligt att sluta, jag låg fan sömnlös om nätterna! Men när jag hade dosan kunde jag gå in med inställningen jag kan ta en snus men väljer att inte göra det, så att ha ett ciggpaket i fickan behöver inte vara självplågeri.
#15 - 17 november 2007 13:58
addo skrev:
Båda gångerna jag slutat snusa har jag haft en full snusdosa i bakfickan som snuttefilt.

Jag var så att jag fick panik när snusdosan var borta och då var det totalt omöjligt att sluta, jag låg fan sömnlös om nätterna! Men när jag hade dosan kunde jag gå in med inställningen jag kan ta en snus men väljer att inte göra det, så att ha ett ciggpaket i fickan behöver inte vara självplågeri.

Håller med dig där, men att stoppa en cigg i munnen kanske är lite väl utmanande..:D Strongt att inte tända den iallafall!!
#16 - 17 november 2007 14:48
Ja det beror väll på, det hände ju att jag slängde upp en prilla av gammal vana, och då var det till att man spottade ut den direkt när man kom på sitt misstag.
#17 - 17 november 2007 15:17
addo skrev:
Ja det beror väll på, det hände ju att jag slängde upp en prilla av gammal vana, och då var det till att man spottade ut den direkt när man kom på sitt misstag.

Jisses!! Det skulle jag inte klara om jag tände en cigg när jag hade slutat. Däremot att ha ett oöppnat paket med hela tiden kan vara lugnande för nerverna:D
#18 - 17 november 2007 15:47
KÖr på. Jag är snusfri nu sedan 1:a september. har varit nikotinslav sedan 1978. Körde en kur Zyban o det gick kanon. så kämpa på.:)
#19 - 17 november 2007 16:01
kaj.p skrev:
KÖr på. Jag är snusfri nu sedan 1:a september. har varit nikotinslav sedan 1978. Körde en kur Zyban o det gick kanon. så kämpa på.:)

Imponerande!!!

Jag tror att boken är jättebra också... Min inställning är att jag är fri.. Pelles är att han inte vill röka upp en miljon till... :D Nej, jag överdriver, lite... Jag har peppat honom så han är glad... Men att springa runt med ett paket i fickan är ju ren terror... :D :D Tänk om han har ett svagt ögonblick... Bättre att foccusera på ALDRIG MER EN ENDA CIGG... ÄCKLIG, DYR, STINKANDE, GIFTIG... Jag är så glad att jag slipper...

Vi är lite sura båda två och speciellt Pelle.. Det har för övrigt varit hans bästa anledning att inte sluta röka, att abstinensen blir så svår att han blir så elak...
Nu skällde han ut mig för att jag köpte kräftstjärtar att lägga på toasten istället för räkor och jag som tänkte lyxa till det.. "Men jag trodde att du tyckte bättre om kräftstjärtar"!? sa jag... "Du ska inte tro så mycket", säger han då... :D :D :D
Sen tänkte han inte alls ha någon myskväll ikväll med mig (vi är tonårslediga i helgen)... "Du är ju inte klok, tyckte jag, det är något som har trillat snett däruppe"!!!
"Jag får väl ta en cigg", tyckte han... Men då sa jag, "då får vi ju göra om allt eller röka upp en miljon till"... Slutet gott allt gott... Nu ska vi äta god mat... (vi hade räkor hemma också).. Phu.. :D :D
#20 - 17 november 2007 17:38
wow... sluta röka...*nikotinmonstret vaknar oj host nä du skall väl inte sluta jag lovar jag skall smeka dina lungor så där ljuvt som bara jag kan*

ehum host tillbaka till verkligheten... oj imponerande för det känner jag skulle vara det absolut svåraste som finns, men jag tänker nästan dagligen på att jag borde sluta.Har alla symtom på att få div följder.Lungorna piper när jag andas, har slem i halsen fast jag inte är förkyld mm mm mm av äckel saker.

Varför är man så nedrans korkad när man är ung och odödlig????
Man tror ju att man vet allt och kan allt och alla vuxna ja dom är bara gamla å begriper inte ett dugg.Men att vara så korkad att man börjar röka ja det slår ju det mesta i dummheter, hur fan kunde jag vara så dum.

Nä jag skall läsa här och höra hur det går och låta mig bli sugen på att sluta , jobba på min mentala övertygelse på att jag kan.
Sedan gäller det nog att sluta sätta hinder som att när jag.... så ska jag....
Varför är det så svårt att bara säga nä nu så ska jag för att jag ska.
Tror jag skall sluta på en onsdag för att måndagar är det så mycket annat med...;-)

Stort lycka till och stå på er båda två.... det blir en fight men det finns bara en segrare.. sluta =)))

/eva
#21 - 17 november 2007 18:46
Småduster....

Katharina skrev:
Imponerande!!!

Jag tror att boken är jättebra också... Min inställning är att jag är fri.. Pelles är att han inte vill röka upp en miljon till... :D Nej, jag överdriver, lite... Jag har peppat honom så han är glad... Men att springa runt med ett paket i fickan är ju ren terror... :D :D Tänk om han har ett svagt ögonblick... Bättre att foccusera på ALDRIG MER EN ENDA CIGG... ÄCKLIG, DYR, STINKANDE, GIFTIG... Jag är så glad att jag slipper...

Vi är lite sura båda två och speciellt Pelle.. Det har för övrigt varit hans bästa anledning att inte sluta röka, att abstinensen blir så svår att han blir så elak...

Nu skällde han ut mig för att jag köpte kräftstjärtar att lägga på toasten istället för räkor och jag som tänkte lyxa till det.. "Men jag trodde att du tyckte bättre om kräftstjärtar"!? sa jag... "Du ska inte tro så mycket", säger han då... :D :D :D

Sen tänkte han inte alls ha någon myskväll ikväll med mig (vi är tonårslediga i helgen)... "Du är ju inte klok, tyckte jag, det är något som har trillat snett däruppe"!!!

"Jag får väl ta en cigg", tyckte han... Men då sa jag, "då får vi ju göra om allt eller röka upp en miljon till"... Slutet gott allt gott... Nu ska vi äta god mat... (vi hade räkor hemma också).. Phu.. :D :D

...kan det bli flera innan man är helt fri! En prövning blir de ju alltid, det gäller att vara överens om det mesta, men lätt är det inte! Håller tummarna för er, ni vet inte vilket himmelrike ni når efter giftpinneperioden!/M.
#22 - 17 november 2007 19:49
Jag önskar er också att ni får uppleva ett rökfritt liv. Inte bara för pengarnas skull, de är bara bonus.
Rökfri sedan 25 januari 2007 efter 45 års rökande.
#23 - 17 november 2007 21:04
Guy Palm skrev:
Jag önskar er också att ni får uppleva ett rökfritt liv. Inte bara för pengarnas skull, de är bara bonus.

Rökfri sedan 25 januari 2007 efter 45 års rökande.

Hå hå... Då finns det hopp för alla... 45 år!!! Det är ju som en pånyttfödelse?!

Jo... Dagen D... Den måste man ju bestämma sig för, tänkte jag, alla gånger som jag har funderat på att sluta röka... Nu hade vi nämt måndagen bara sådär i förbigående.. På lördagen kom jag på att det var ju på måndagen vi skulle sluta, bäst att öka på dosen Champix... sen sov jag nästan bort söndagen... kunde alltså inte ta 1 mg utan får nöja mig med 0,05 mg...

På söndagskväll när jag skulle gå och lägga mig tog jag fram Allan Carr boken igen... jag hade ju lagt bort den för att det var så läskigt när jag kände att jag var beredd att sluta röka, för ett år sedan... nu fortsatte jag där jag hade slutat och på måndags morgon var jag så peppad och då kändes det verkligen som dagen D....

Alltså... Man behöver inte spika dagen långt i förväg... det är inget som är annorlunda nästa vecka, nästa månad eller nästa år...
Det hjälper inte med skrämselpropaganda... det hjälper inte med morötter... det som hjälper är att tro på sig själv.. jag kan... och jag ska... nu.. imorgon... aldrig mer... attans skönt att slippa... jag är fri...

Luften ute luktar gott... killen som sätter sig bredvid mig på bussen luktar askkopp... lungorna kan dra in mycket luft.. jag känner att kroppen rätar på sig när lungorna kraftfullt drar in luft... jag smakar gott i munnen... jag är glad... jag är lugn... inga måsten... behöver inte kolla att ciggen är med... tändaren.. pengar till att köpa fler... kiosk att köpa fler... som är öppen... springa ut på jobbet... nu är det slut på jagadet... stressen... det är soft... ;)

Skar mig i foten ikväll när jag tappade en kristallskål och flisan snittade 2 cm i foten... Sambon tejpade ihop mig.. har legat med foten högt hela kvällen... men jag slipper hoppa ut på ett ben för att röka... :D :D :D
#24 - 18 november 2007 00:41
Frihetskänslan är det bästa med att sluta med giftet. Jag är rökfri sedan 20 år, efter att ha rökt sedan 12 års ålder. Jag önskar er båda att lyckas med detta.
Välkomna in i dofternas värld!!!
#25 - 18 november 2007 18:10
Mumin skrev:
Frihetskänslan är det bästa med att sluta med giftet. Jag är rökfri sedan 20 år, efter att ha rökt sedan 12 års ålder. Jag önskar er båda att lyckas med detta.

Välkomna in i dofternas värld!!!

Ja.. Hej och hå... Vi är trötta och sura... Pelle åkte iväg idag och köpte cigg.. tog en cigg och efter att ha fräst ett tag så konstaterade han att det inte var något speciellt med den där ciggen... Nya tag... Tycker lite synd om lillkillen bara... Först nu på eftermiddagen är vi glada människor igen...

Som tur är har vi fullt upp nu 3 helger framöver och sedan ska väl surheten vara över...
Vi har fått med halva umgängeskretsen på att sluta röka också... :D
#26 - 18 november 2007 20:19
För mig tog det ca 1,5 veckor sen var det värsta över, fortfarande illa men det var en stor lättnad när man märkte att suget började avta.
#27 - 18 november 2007 20:32
Hej
Här är en beroende till :(
Är det receptbelagt? Champix alltså?
Gick du bara till husläkaren och sa att du ville ha det?
Funderar allvarligt på att försöka sluta med snusen, undra om det funkar på det oxså?
Jag är uppe i två!!! dosor om dagen.

/B
#28 - 18 november 2007 21:58
Du vet väll att en snus håller flera timmar innan den slutar funka ;)
Vet inte om champix då jag slutade utan men jag tycker du ska testa att sluta utan hjälpmedel innan du börjar gå på meducin. Folk brukar tyvärr ha alldeles för lite självförtroende och tro att de är för svaga för att lyckas sluta på egen hand, men om man bara bestämmer sig för att inte ta en snus hur sugen man än blir så går det bra. Dock är det nog mycket lättare om man är ledig första veckan så man slipper koncentrationssvårigheterna. Om man bara håller ut några dagar och ser abstinensen som en utmaning så går det bra, jag lovar! Det svåra är att inte börja igen när abstinensen är över.
#29 - 18 november 2007 22:10
Blossom7 skrev:
Hej

Här är en beroende till :(

Är det receptbelagt? Champix alltså?

Gick du bara till husläkaren och sa att du ville ha det?

Funderar allvarligt på att försöka sluta med snusen, undra om det funkar på det oxså?

Jag är uppe i två!!! dosor om dagen./B

Ja, det är receptbelagt... Jag har hört att det finns läkare som inte tror på det och inte vill skriva ut det... Ge dig inte i såfall.. Jag har hört massor med inbitna gamla rökare som har slutat nu tack vare Champix... Det har lite biverkningar så för mig räckte som sagt var 0,5mg...

addo skrev:

Vet inte om champix då jag slutade utan men jag tycker du ska testa att sluta utan hjälpmedel innan du börjar gå på meducin. Folk brukar tyvärr ha alldeles för lite självförtroende och tro att de är för svaga för att lyckas sluta på egen hand, men om man bara bestämmer sig för att inte ta en snus hur sugen man än blir så går det bra. Dock är det nog mycket lättare om man är ledig första veckan så man slipper koncentrationssvårigheterna. Om man bara håller ut några dagar och ser abstinensen som en utmaning så går det bra, jag lovar! Det svåra är att inte börja igen när abstinensen är över.

Champix stänger av reseptorerna i hjärnan... Alltså blir inte kaffe heller något vidare gott... Smakar lite garvsyra... ciggen smakar rök... inte alls så kul att "missbruka" då... Min mamma har börjat med Champix också och hon tycker att ciggen smakar askkopp... Belöningssystemet i hjärnan uteblir alltså... Champix innehåller alltså inget nikotin...

Jag tror också att självförtroendet är viktigt... Däremot tror jag inte att man ska sluta när man är hemma och "har tid att tänka"... Lättast tror jag att det är om man byter miljö och upplever en massa nya saker.. Nytt jobb eller semester...
Men visst är koncentrationen sämre.. Känner mig lite korkad... ;) Lr var det självförtroendet som svek nu?? :D

Min sambo är helt outhärdlig... Jag sitter och planerar morgondagen, lämning av lillen på dagis.. Karln är nämligen ledig i morgon... Så när jag säger min plan till honom så fräser han att han har faktiskt ett möte i morgon bitti och sedan säger han godnatt och stolpar in och lägger sig... Phu... Hoppas absinensen tar slut snart... Han menar alltså att jag ska vara synsk och känna på mig att han har bokat in ett möte i morgon på sin lediga dag?!
Nää, tacka vet jag att vara på jobbet och inte vara hemma en helg och tjafsa med sambon... Det är tur att vi är fullbokade helgerna framöver annars vet jag inte hur förhållandet skulle klara av att sluta röka.. [:o] ;)
Dessutom blir man röksugen av att bråka... Men jag har klarat mig!!! :D
#30 - 10 december 2007 17:52
Uppdatering..

Det går fortfarande sk*tbra... Jag mår hur bra som helst.. Har varit ute på 3 julbord och en privatfest, går hur bra som helst.. Jag saknar det inte... slutade med Champix efter 10 dagar pga biverkningarna och att det värsta röksuget var borta...
Jag följer med folk ut och röka utan att bry mig.. Det händer fortfarande att jag stoppar handen i jackfickan och så kommer på att jag har slutat, men det är allt...

Träffade min vännina på sista julbordet som också slutat med Champix men dock utan boken och hon var direkt sorgsen.. "Ja, det har gått en vecka:("... medan jag var överlycklig när jag hade slutat... kände mig fri och lycklig...

Så jag vidhåller att boken gjorde mest nytta och att Champixen var ett bra stöd första tiden.. En tjej på jobbet hittade en version för tjejer på bokhandeln igår för 69 kr, hon sa att det stod att vi tjejer hittar på fler dumma anledningar att fortsätta röka så han har skrivit en speciell bok till oss.. :D :D
#31 - 10 december 2007 18:00
Grattis!!
Så härligt att du har lyckats!
Jag har den boken för kvinnor och tycker att den gamla boken är bättre faktiskt. Den som är riktad till kvinnor passade inte mig helt enkelt..*S*..
Jag hittade båda böckerna i bokhyllan här om dagen och ska börja läsa efter jul, sedan blir det slutrökt här med.:D

PS. Att jag börjar läsa efter jul har inget med rökningen att göra egentligen, har bara inte tiiiden till att läsa nu innan jul.DS.
#32 - 10 december 2007 18:06
Ramnissan skrev:
Grattis!!

Så härligt att du har lyckats!

Jag har den boken för kvinnor och tycker att den gamla boken är bättre faktiskt. Den som är riktad till kvinnor passade inte mig helt enkelt..*S*..

Jag hittade båda böckerna i bokhyllan här om dagen och ska börja läsa efter jul, sedan blir det slutrökt här med.:D

PS. Att jag börjar läsa efter jul har inget med rökningen att göra egentligen, har bara inte tiiiden till att läsa nu innan jul.DS.

Ha ha.. Känner igen det där med tid.. min bok låg halvläst i ett år pga tidsbrist [:o] :D Den här gången går det nog ska du se.. Det att boken låg i ett helt år har nästan peppat mig mest.. att det tog så lång tid att samla kraften.. :D :D
Berätta här hur det går sen... :)
Åhh.. Jag ska hälsa tjejen på jobbet det.. om boken inte fungerar för henne så kan hon prova den andra boken..

Nu finns ju Champix också som sagt var.. som ett bra komplement... men som sagt.. man ska ju veta att det finns biverkningar... för mig var det trötthet, illamående, huvudvärk och magen stannade helt..
För min sambo var det mindre av allt men han kände av det.. han blev dessutom lite knäpp som jag berättade ovan.. då trodde vi att det var pga att han slutat att röka men det stod ju i tidningen sedan att man kan bli knäpp av Champix..
Men det fungerade bra att dra ner på Champixen om man fick biverkningar.. den verkade antirökande ändå..
Sen kan man ju bara tänka på biverkningarna av att röka som kan man ju stå ut med champixbiverkningarna ett par veckor... :D :D :D
#33 - 10 december 2007 18:12
Ja tid har jag önskat mig varje år av tomten man han tycker tydligen att det räcker med 24 timmar per dygn av någon konstig anledning..*S*..

Jag kommer att tugga tuggummi och njuta av abstinensen, vilket man kan enligt Carr..;)
Funkar inte det så fårag väl testa med nicotinell ett tag. Får ont i käkarna när jag tuggar för länge så det blir en naturlig nedtrappning av det också.

Underbart att du klarat det, är mycket avig just nu, men sååå glad för din skull!:D
#34 - 10 december 2007 20:09
Min chef säger att om jag kan sluta röka så kan alla.. Hon tycker att jag var en "riktig" rökare... Alltså en sådan som man kan ställa klockan efter... och som blir aggressiv utan cigg.. Så hon menar på att det måste finnas hopp för alla då.. :D :D :D
#35 - 11 december 2007 05:11
*asg* Där ser man!
Ja, då kan jag med, eller jag VET att jag kan, det svåra är att låta bli att börja igen för min del.
#36 - 11 december 2007 08:24
Kan bara ge dig mina bästa lyckönskningar.

Det finns två typer av rökare
De som kan sluta.
De som inte kan sluta oavsett vilka avänjningstekniker de testar. Kalla dem vad du vill. Nikotinplåster, hypnos, voodoo, sprutor, rocca gill (slut på förslag här).

Rökningen dödade min mamma för ett par år sedan. Hon var 55 år.
Förstår inte varför någon i sverige röker, när vi är så väl informerade om riskerna. Fattar inte ens varför det är lagligt att sälja tobak.
Men som sagt. Det finns två typer av rökare. De som kan sluta, och de som inte kan. Förmodar att en lag mot tobak hade gjort att tobaken gått "under jorden". Kanske inte är bättre.

Lycka till i alla fall!
#37 - 11 december 2007 08:55
Grattis till ett av de bästa besluten du någonsin kommer att ta. Jätteduktigt. Mitt tips är att aldrig prova att feströka även om det har gått flera år sedan du slutade, bättre att låta bli 100%.
#38 - 11 december 2007 10:00
Stew skrev:

De som kan sluta.

De som inte kan sluta oavsett vilka avänjningstekniker de testar. Kalla dem vad du vill. Nikotinplåster, hypnos, voodoo, sprutor, rocca gill (slut på förslag här).

Förstår inte varför någon i sverige röker, när vi är så väl informerade om riskerna. Fattar inte ens varför det är lagligt att sälja tobak.

Men som sagt. Det finns två typer av rökare. De som kan sluta, och de som inte kan. Förmodar att en lag mot tobak hade gjort att tobaken gått "under jorden". Kanske inte är bättre.

Lycka till i alla fall!

Beklagar verkligen din mors bortgång!

Håller med dig där, det finns två typer. Jag tillhör de som kan men behöver lära mig att inte slappna av för snabbt när jag slutat. Just att sluta är enkelt för mig, ingen nämnvärd abstinens eller andra problem. Men när jag varit rökfi i några månader så slappnar jag av för mycket och får hjärsläpp och kan trilla dit direkt.

Kunde jag sluta med starka värktabletter utan hjälp(blev beroende utan att överdosera)så ska jag klara detta:D

Problemet med rökningen är ju att har man trillat dit(i tonåren tex.)så är man fast i ett träsk utan dess like.:( I tonåren tror man att man kan sluta när man vill och att man inte drabbas av alla följdsjukdomar, när man sedan har rök i flera år och börjar känna av dålig kondition och annat äckel så sitter man fast i beteendet och beroendet och är livrädd för att leva utan ciggen.

Jag har kommit så långt att jag inte får panik när ciggen är slut och kan vara utan en halv dag. Saknar inte ciggen när jag inte kan röka. Kan åka bil flera timmar utan att stanna för att röka osv. Denna process har tagit flera år och nu börjar jag närma mig målet, att sluta helt.

Kan tillägga att jag har rökt, med olika längd på rökstopp, i 25 år och nu har jag äntligen fått nog!

Det ska bli SKÖNT att sluta röka och jag ser fram emot det med glädje! Det är den största förändringen mot de andra rökstoppen, idag VILL jag inte röka längre, förr var jag tvungen att sluta(ansåg jag). Skillnaden i inställning är som natt och dag! :D
#39 - 11 december 2007 10:03
Pazappa skrev:
Grattis till ett av de bästa besluten du någonsin kommer att ta. Jätteduktigt. Mitt tips är att aldrig prova att feströka även om det har gått flera år sedan du slutade, bättre att låta bli 100%.

Tack!
Det kommer jag absolut att undvika. Nu festar jag bara 1 gång om året så det ska nog funka. Har lika roligt utan alkohol så det får bli så första åren kanske.;)
#40 - 11 december 2007 10:07
Efter att ha läst denna tråd när den typ var ny så slutade jag nästan snusa, tyvärr så blev det att man rökte istället! så nu snusar jag igen... tror inte jag är moteverad nog!kanske blir det nu när snusen ska bli dyrare!!
#41 - 11 december 2007 10:10
Ramnissan skrev:
Beklagar verkligen din mors bortgång!

Håller med dig där, det finns två typer. Jag tillhör de som kan men behöver lära mig att inte slappna av för snabbt när jag slutat. Just att sluta är enkelt för mig, ingen nämnvärd abstinens eller andra problem. Men när jag varit rökfi i några månader så slappnar jag av för mycket och får hjärsläpp och kan trilla dit direkt.

Kunde jag sluta med starka värktabletter utan hjälp(blev beroende utan att överdosera)så ska jag klara detta:D

Problemet med rökningen är ju att har man trillat dit(i tonåren tex.)så är man fast i ett träsk utan dess like.:( I tonåren tror man att man kan sluta när man vill och att man inte drabbas av alla följdsjukdomar, när man sedan har rök i flera år och börjar känna av dålig kondition och annat äckel så sitter man fast i beteendet och beroendet och är livrädd för att leva utan ciggen.

Jag har kommit så långt att jag inte får panik när ciggen är slut och kan vara utan en halv dag. Saknar inte ciggen när jag inte kan röka. Kan åka bil flera timmar utan att stanna för att röka osv. Denna process har tagit flera år och nu börjar jag närma mig målet, att sluta helt.

Kan tillägga att jag har rökt, med olika längd på rökstopp, i 25 år och nu har jag äntligen fått nog!

Det ska bli SKÖNT att sluta röka och jag ser fram emot det med glädje! Det är den största förändringen mot de andra rökstoppen, idag VILL jag inte röka längre, förr var jag tvungen att sluta(ansåg jag). Skillnaden i inställning är som natt och dag! :D

Starkt av dig att sluta med värktabletter...!
Tror det är den inställningen man måste ha. Att det ska bli SKÖNT att sluta röka.
Många gör felet att det tycker sig ha slutat röka efter en veckas frånvaro från tobakspinnarna. Slappnar av lite. Faller dit igen.
Samma sak med bantning egentligen. Över 90% som kör på pulverdieter och rasar i vikt, är efter ett halvår (efter avslutad diet) uppe i mer än sin ursprungsvikt.
Samma med rökning. Att börja efter ett försök att sluta röka, medför att man blir besviken. Ledsen. Och arg. Då börjar man röka mer än innan...

Säger som min största idol Paris Hilton. "Hemligheten med att få en perfekt kropp som vuxen, är att aldrig bli tjock". Smart slutsats från en korkad person. Det gäller inte att börja röka. Har man väl rökt en gång så verkar suget finnas kvar hela livet.
Måste vara en otroligt svår kamp att hålla sig ifrån... Men det är här de två olika typerna av rökare skiljer sig. Vissa klarar av kampen. Andra inte. Många tror att det finns genvägar till att sluta röka. Mediciner, plåster, hypnos osv. Tror man lurar sig själv. Viljan måste vara där.

Är väldigt bitter över allt detta som ni säkert förstår...
Har levt med ett knyte i magen sedan jag var 14-15 år. Började förstå vad rökningen gjorde med min mamma. Idag är jag 28. Knytet i magen kommer nog aldrig försvinna.
#42 - 11 december 2007 12:02
Stew skrev:
Starkt av dig att sluta med värktabletter...!

Tror det är den inställningen man måste ha. Att det ska bli SKÖNT att sluta röka.

Många gör felet att det tycker sig ha slutat röka efter en veckas frånvaro från tobakspinnarna. Slappnar av lite. Faller dit igen.

Samma sak med bantning egentligen. Över 90% som kör på pulverdieter och rasar i vikt, är efter ett halvår (efter avslutad diet) uppe i mer än sin ursprungsvikt.

Samma med rökning. Att börja efter ett försök att sluta röka, medför att man blir besviken. Ledsen. Och arg. Då börjar man röka mer än innan...

Säger som min största idol Paris Hilton. "Hemligheten med att få en perfekt kropp som vuxen, är att aldrig bli tjock". Smart slutsats från en korkad person. Det gäller inte att börja röka. Har man väl rökt en gång så verkar suget finnas kvar hela livet.

Måste vara en otroligt svår kamp att hålla sig ifrån... Men det är här de två olika typerna av rökare skiljer sig. Vissa klarar av kampen. Andra inte. Många tror att det finns genvägar till att sluta röka. Mediciner, plåster, hypnos osv. Tror man lurar sig själv. Viljan måste vara där.

Är väldigt bitter över allt detta som ni säkert förstår...

Har levt med ett knyte i magen sedan jag var 14-15 år. Började förstå vad rökningen gjorde med min mamma. Idag är jag 28. Knytet i magen kommer nog aldrig försvinna.

Förstår din bitterhet!
Starkt gjort att aldrig prova på rökningen är det också.

Ja, jag tror också att detta att tänket runt rökningen har ändrats gör att jag kan gå vidare i livet utan ciggen. Förr när jag slutat så har det funnits en rädsla och saknad när jag inte fått röka mer, idag finns ingen rädsla eller saknad när jag inte har cigg utan det är bara skönt att jag slipper röka för tillfället.

Att sluta äta värktabletterna var ett mindre h-ete och jag vet ju att abstinensen från nikotinet bara är en bråkdel om ens det. Nikotinet går ur kroppen så fort och när man känner av det så slutar det ju bara man börjar tänka på annat. När värktabletterna gick ur kroppen så blev jag sjuk, ordentligt sjuk i 6 veckor. Men envis som en röd gris är jag och det gick att genomlida det också..*S*..

Jag är den typen som verkligen ändrar på saker och ting när jag fått nog och det har jag fått av rökningen nu.:D
Vinsten kommer ju att bli bättre blodcirkulation vilket kommer att göra min värk lindrigare också, inte helt fel det heller.;) Plus allt annat också förstås.

Det konstiga i det hela är att man vet hur dålig man blir av rökning men ändå så fortsätter man. Helt otroligt egentligen!! Men nu är det snart slut på eländet och jag går mot ett bättre och friskare liv.
#43 - 11 december 2007 12:04
Ja, tobak hade aldrig blivit lagligt om någon vill lansera det idag, det är ju säkert. Och staten är en stor jävla hycklare som tillåter detta gift att säljas fritt i samhället, samtidigt som det kostar enormt i pengar och lidande.

Tobaksbolagen har ju enbart ett vinstsyfte i åtanke och har inte till uppgift att främja folkhälsan, så deras resonemang är mera logiskt och rättframt, även om jag föraktar deras enorma vinster på mänsligt lidande och beroende.

Jag tycker att man borde förbjuda både alkohol och tobak. Snacka om att ha död och lidande på sitt samvete annars.

PS
Snusar själv, även om jag vill sluta i den närmaste framtiden...:/
DS
#44 - 11 december 2007 12:11
patriksg skrev:
Efter att ha läst denna tråd när den typ var ny så slutade jag nästan snusa, tyvärr så blev det att man rökte istället! så nu snusar jag igen... tror inte jag är moteverad nog!kanske blir det nu när snusen ska bli dyrare!!

Kan lova att du har råd med snuset när det blir dyrare också..tyvärr..
Motivationen att sluta måste komma inifrån inte från utsidan, om du förstår hur jag menar. Är man inte mentalt och känslomässigt redo att sluta så spelar det ingen roll om de höjer snuset elelr ciggen med 110%, man fortsätter ändå att köpa.

Så börja jobba på den mentala biten. Ifrågasätt om du VERKLIGEN behöver ta just den prillan, just nu. Så har jag gjort med ciggen, då ska du veta att jag rökte 40 cigg om dagen när jag började. Fattar inte hur jag hann med det men försvann gjorde de allihop. För viss är det en lååång process, men den lilla fråga kan man ställa sig. Sedan att VÅGA lämna snuset/ciggen hemma när man åker iväg till affären eller till bekanta på ett par timmar. Eller bara på promenaden som kanske tar 30 minuter. Det är ett stort steg att inte ta "snutten" med sig när man går ut genom ytterdörren..;)

Bättre med några små steg i rätt riktning än inga steg alls, mitt ordspråk när min nackskada gör sig påmind för mycket:D
#45 - 11 december 2007 12:15
Ja, tobak hade aldrig blivit lagligt om någon vill lansera det idag, det är ju säkert. Och staten är en stor jävla hycklare som tillåter detta gift att säljas fritt i samhället, samtidigt som det kostar enormt i pengar och lidande.

Tobaksbolagen har ju enbart ett vinstsyfte i åtanke och har inte till uppgift att främja folkhälsan, så deras resonemang är mera logiskt och rättframt, även om jag föraktar deras enorma vinster på mänsligt lidande och beroende.

Jag tycker att man borde förbjuda både alkohol och tobak. Snacka om att ha död och lidande på sitt samvete annars.

Sant! Tobak hade inte blivit lagligt om det hade upptäckts idag.
Sedan är det ju inte nikotinet som dödar utan alla de andra 7000 gifterna i ciggen.. :(
#46 - 11 december 2007 12:16

Håller verkligen med... Men staten och stora utländska spelare tjänar för mycket pengar på tobak, sprit och olja. Vi är bara brickor i ett stort luffarshack. Någon annan bestämmer spelreglerna och flyttar runt oss...

Sjukt.

Jaja. Kanske är ett effektivt sätt att hålla nere befolkningen? Låt dem andas in koldioxid och cigarettrök, dricka etanol och äta fet mat. Fungerar ju bra. För första gången på många hundra år så kommer genomsnittsåldern på våra barns generation vara lägre än sina föräldrars...!
#47 - 11 december 2007 17:50
Ramnissan skrev:
*asg* Där ser man!

Ja, då kan jag med, eller jag VET att jag kan, det svåra är att låta bli att börja igen för min del.

Nej, absolut att du kan.. Alla kan..

Stew skrev:

De som kan sluta.

Lycka till i alla fall!

Tråkigt med din så unga mamma.. Jag tillhörde den kategorin som inte kan sluta..
Den som tvingades att sluta när jag var gravid.. 3 gånger.. sörjde varje gång och började röka igen så snart jag hade ammat klart... Sörjde när min dotter började röka och visste att jag var förebilden och fortsatte att röka.. Trodde inte att jag kunde sluta och hade försökt flera gånger men alltid sörjt och till slut börjat igen..

Sen läste jag boken och tänkte om helt.. [COLOR=Red]"Inte en enda cigg till.. jag är så trött på det där... alltid tänka på att ha cigg, pengar, tändare, fickor eller väska.. hinna röka innan.. emellan.. före.. efter.. Bläää"..[/COLOR]. När min sambo (som inte läst boken) muckade gräl för att få gå ut och röka, frågade om vi skulle dela på en cigg svarade jag [COLOR=Blue]"och röka upp en halv miljon till då.. nej... vill inte ha.. äckligt... trött på skiten... jag är fri".. [COLOR=Black]Kan tillägga att min dotter också har slutat.. och hennes pojkvän.. och min mamma.. och hennes sambo.. och min väninna.. en till är på G... och en arbetskompis är på G.. chefen... som en löpeld.. kan jag så kan alla resonerar de.. :D :D [COLOR=DarkOrange]"Det är min enda synd, sa jag... den är jag rädd om... jag pröjsar mina räkningar varje månad och sköter mitt jobb.. någon synd måste jag få ha kvar.. :D :D
[COLOR=Black](Sambon räknade ut att om man bortser från inflationen så har vi rökt upp ungefär en halv miljon var fram till nu... [:o] [:o])[/COLOR]
[/COLOR][/COLOR]
[/COLOR]
patriksg skrev:

Prova att låna boken på bibblan och försök att läsa hela innan du försöker sluta... Man kan använda Champix även emot snus tror jag... Prova igen.. och igen.. peppa dig... jag kan.. jag vill... nu... inte sen... vill aldrig mer...

Stew skrev:
Håller verkligen med... Men staten och stora utländska spelare tjänar för mycket pengar på tobak, sprit och olja.

Nää.. Staten försöker ju att göra det dyrt och svåråtkomligt.. Men vilken regering skulle våga försöka att förbjuda våra etablerade droger.. Det skulle ju bli total revolution och upplopp... :D :D

[COLOR=Purple]Jag är fri som en fågel.. fri som en fågel och så attans glad.. ingen sorg här nu... tänker inte ens på det... ibland blir jag lite sugen någon sekund i en ny situation men i min tanke sitter det så fast att inte en enda j**la cigg till...[/COLOR]
#48 - 11 december 2007 18:04
sen om jag skulle trilla dit igen.. vilket inte känns som någon risk nu iaf.. så slutar jag igen... och igen... jag kan... jag är inte någon sån... tiden är alltid rätt... jag är lika duktig varje gång.. för varje dag.. bort med alla dåliga ursäkter för att fortsätta att knarka... :D :D
#49 - 11 december 2007 18:09
Ha ha... Jag har t om blivit lite "tjock" (skoj) på kuppen.. Jag som alltid har varit spinkig.. nu har karln konstaterat att jag t om har lite kärlekshandtag att greppa i... "är du missnöjd??" frågade jag.. "nej... bara det inte blir mer"... :D :D Själv känner jag mig sååå fräsch och hot för att jag inte stinker och är skitig i piporna längre... :D :D Men som sagt 69 kg på 175 cm är ju bara mer hälsosamt... Hellre godis än cigg... Hmm å mycket julmat... :D :D
#50 - 17 december 2007 06:54
Läkemedeljätten Pfizers produkt Champix kan ge självmordstankar och har även fått patienter att försöka ta sitt liv. Nu skärper den europeiska expertisen sina varningar för medlet.

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=725405
#51 - 17 december 2007 18:51
Ja, jag vet... Vi läste det och vi tror att Pelle blev så grälsjuk av Champix.. vi trodde ju då att det var nikotinabsinens men jag har en väninna som också blev grälsjuk av Champix... Jag fick inga sådana symtom däremot hade jag alla andra biverkningar... och jag tror att det tog nästan 3 veckor för effekten att avta.. kaffet smakade garvsyra och cigaretter luktade kemikalier... Så visst sjutton var det en jobbig medicin... magen tog som sagt tvärnit... uppsvälld som en padda... :D

Men vilka biverkningar är det på att röka då??? [:o] [:o]

De flesta jag känner har kunnat äta Champix utan att må så dåligt.. och slutat att röka.. om man får mycket biverkningar så får man ju dra ner på dosen... jag kunde ju bara äta halv dos och efter de första dagarna så tog jag bara 1/4 dos... alltså 0,5 mg på kvällen... summa tog jag bara Champix i 10 dagar... över den värsta abstinensen...

Det går fortfarande jättebra.. :)
#52 - 18 december 2007 14:15
Grattis till att du slutat röka! :) Mig gick det inte lika bra för :( Jag slutade röka förra nyår efter att ha rökt i 4 år och nu när det var 1 månad kvar till ett helt år som rökfri gick det inte längre. Jag har varit röksugen varjde dag sen jag slutat och tanken på att gå och vara röksugen varje dag orkade jag inte med. Så nu röker jag igen och fan va trist det känns :(

Jag sparade också ett paket cigg när jag slutade , jag la paketet väl synligt på tv i mitt rum så att jag såg det jämt och så fort jag blev röksugen så satt jag och svor åt det där j*vla äckliga paketet. Det var iallafall en liten tröst att ha något att avreagera sig på :P Men tyvärr gick jag upp 7 kilo när jag slutade för jag bytte helt enkelt ut ciggen mot allt skräpmat och godis jag kunde komma åt. Och nu när jag börjat träna och ska äta nyttigt så var det antagligen det som fick mig att trilla dit igen.
#53 - 18 december 2007 20:48
Liinda skrev:
Grattis till att du slutat röka! :) Mig gick det inte lika bra för :( Jag slutade röka förra nyår efter att ha rökt i 4 år och nu när det var 1 månad kvar till ett helt år som rökfri gick det inte längre. Jag har varit röksugen varjde dag sen jag slutat och tanken på att gå och vara röksugen varje dag orkade jag inte med. Så nu röker jag igen och fan va trist det känns :(

Jag sparade också ett paket cigg när jag slutade , jag la paketet väl synligt på tv i mitt rum så att jag såg det jämt och så fort jag blev röksugen så satt jag och svor åt det där j*vla äckliga paketet. Det var iallafall en liten tröst att ha något att avreagera sig på :P Men tyvärr gick jag upp 7 kilo när jag slutade för jag bytte helt enkelt ut ciggen mot allt skräpmat och godis jag kunde komma åt. Och nu när jag börjat träna och ska äta nyttigt så var det antagligen det som fick mig att trilla dit igen.

Lycka till nästa gång... och gången därpå om det behövs... prova boken kanske?! ;) Tänk på hur mycket pengar du sparade under den tiden du inte rökte.. fasen va duktig du var... många flimmerhår i halsen som har vaknat till liv... du klarade det och du klarar det igen... Hallelulia.. :D :D :D Lr amen kanske... :D
#54 - 6 januari 2008 23:45
Oh jag känner mig så lycklig för det är nämligen som så att jag har hoppat på sluta-röka-tåget och har nu varit rökfri i 5 dygn. Det var inget nyårslöfte men jag har sedan länge känt att det är dags men jag har alltid skjutit upp det så det inte har blivit av. Det som verkligen sporrade mig den här gången var att min kompis föräldrar har slutat tvärt bara sådär och då har hennes pappa varit rökare i 42år. Jag tänkte att om dom kan så kan jag och slutade tvärt jag med så jag tar inga tabletter, plåster, nikotintuggummin eller liknande.

Måste säga att det var inte så svårt som man trodde och suget finns där emellanåt men då tugger jag vanligt tuggummi eller om jag håller mig sysselsatt med något så tänker jag inte på det. Kan givetvis känna ibland att det skulle vara gott att gå ut med en kopp kaffe och ta en cigg men jag motstår och tänker på alla konsekvenser utav rökning vilket får mig att inte röka. Ibland går jag ut enbart med kaffekoppen då jag känner mig lite dåsig för att få frisk luft och det märks att vanan sitter i än för ett flertal gånger så har jag börjat att leta efter ciggen i fickan tills jag har kommit på mig själv med vad jag håller på med.

Jag känner mig fräschare, piggare och framför allt mer positiv och glad efter att jag slutade röka. Även fått kommentarer från jobbarkompisarna om att det redan syns att hyn mår bättre och att den ser mkt fräschare ut den med.

Den här gången ska jag absolut inte trilla dit igen. Förut hade jag ett uppehåll på 1 år innan ja trillade dit men denna gång så ska jag fanimig lyckas och jag ska inte ge vika för suget. Det känns så otroligt skönt att vara fri och jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig utav min glädje till er andra:)
#55 - 7 januari 2008 00:35
Grattis!!! Kul...

Glenn skrev:
Oh jag känner mig så lycklig för det är nämligen som så att jag har hoppat på sluta-röka-tåget och har nu varit rökfri i 5 dygn. Det var inget nyårslöfte men jag har sedan länge känt att det är dags men jag har alltid skjutit upp det så det inte har blivit av. Det som verkligen sporrade mig den här gången var att min kompis föräldrar har slutat tvärt bara sådär och då har hennes pappa varit rökare i 42år. Jag tänkte att om dom kan så kan jag och slutade tvärt jag med så jag tar inga tabletter, plåster, nikotintuggummin eller liknande.

Måste säga att det var inte så svårt som man trodde och suget finns där emellanåt men då tugger jag vanligt tuggummi eller om jag håller mig sysselsatt med något så tänker jag inte på det. Kan givetvis känna ibland att det skulle vara gott att gå ut med en kopp kaffe och ta en cigg men jag motstår och tänker på alla konsekvenser utav rökning vilket får mig att inte röka. Ibland går jag ut enbart med kaffekoppen då jag känner mig lite dåsig för att få frisk luft och det märks att vanan sitter i än för ett flertal gånger så har jag börjat att leta efter ciggen i fickan tills jag har kommit på mig själv med vad jag håller på med.

Jag känner mig fräschare, piggare och framför allt mer positiv och glad efter att jag slutade röka. Även fått kommentarer från jobbarkompisarna om att det redan syns att hyn mår bättre och att den ser mkt fräschare ut den med.

Den här gången ska jag absolut inte trilla dit igen. Förut hade jag ett uppehåll på 1 år innan ja trillade dit men denna gång så ska jag fanimig lyckas och jag ska inte ge vika för suget. Det känns så otroligt skönt att vara fri och jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig utav min glädje till er andra:)

Det är ju larvigt lätt när man väl har bestämt sig... Jag hörde en kille på radion (Mixmegapol) i fredags.. han ringde in till henne som har ersatt Jesse på em... han hade gett 3 nyårslöften som han hade hållt... jag hörde inte ordentligt vad det var men bl a hade han gått ner i vikt ena året och jobbat ihop ett års föräldraledigt nästa år..
Hela umgängeskretsen frågade honom om han var någon stålman eller vad som hade hänt med honom... han bara skrattade lite generat och sa att han hade bara bestämt sig!!! :D :D :D

Först sa han att det var det som var hemligheten.. att man verkligen bara bestämmer sig att nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men sen sa hon att det är så svårt att hålla sig och då ångrade han sig och sa att det är det som är hemligheten.. att man stoppar sig själv när man håller på att trilla dit igen och börjar om på nytt...

[COLOR=Red][COLOR=Black]Jag tror att det är de båda sakerna...[/COLOR] [/COLOR];)

Det går fortfarande superbra för mig och precis som du känner jag mig så glad (mer tillfreds alltså) och fräschare.. men mitt blodtryck fallit lite och de 5 extra kg påverkar nog sockerbalansen, men det är ju lugnt om man vet vad det är... dags att börja gympa lite tror jag..[:o] :D :D
Jag känner inte något speciellt sug... så jag tror att behovet till 90 % är mentalt och att man måste igenom varje situation.. som t ex häromdagen när jag sprang så jag fick blodsmak i munnen.. då blev jag röksugen sen när jag kunde stanna och hämta andan... :D :D :D Det är ju sjutton inte ett fysiskt behov!!!
[COLOR=Black]Men jag tror att man måste tänka som en gammal alkis.. aldrig mer.. inte en enda...;) [/COLOR]
#56 - 8 januari 2008 00:05
Ni är så duktiga allihop som jobbar och kämpar i olika grad för att ta er ur nikotinberoendet.
Själv kan jag hälsa efter snart 21 år som rökfri att känslan och välbefinnandet kvarstår.
Det var och är så skönt att bli rökfri, ni är värda den känslan ,ni också.

När Katharina skriver att tänka som en gammal alkis, så kan jag väl få påminna vad AA säger om återfall;
det är inte något man får, det är något man tar, och hoppas att det kan stärka motivationen lite när det känns lite motigt.

Keep it up!!!
#57 - 8 januari 2008 05:37
Har själv en dos Zyban som väntar på apoteket. Beslutet att lägga ner det meninglösa och hjärndöda rökandet är taget men just nu gliiiider jag lite på tidpunkten. Alla som är eller har varit rökarekänner säkert igen det där "uhm, jo jag skall men... nu är det så att... nästa vecka... jag skall bara... mmm..." ;)

-"Jamen, det är ju bara att bestämma sig!"

Jo det må så vara. Strax, men inte nu. Det kommer iallafall. Jag skall bara...
/J
#58 - 8 januari 2008 06:16
25 Januari är en bra dag att sluta, då har jag varit rökfri i ett år :p
#59 - 8 januari 2008 17:04
Joacim skrev:
Har själv en dos Zyban som väntar på apoteket. Beslutet att lägga ner det meninglösa och hjärndöda rökandet är taget men just nu gliiiider jag lite på tidpunkten. Alla som är eller har varit rökarekänner säkert igen det där "uhm, jo jag skall men... nu är det så att... nästa vecka... jag skall bara... mmm..." ;)

-"Jamen, det är ju bara att bestämma sig!"

Jo det må så vara. Strax, men inte nu. Det kommer iallafall. Jag skall bara...

/J

Ha ha.. :D jag känner igen det där...

Den bästa ursäkten är att man måste må riktigt bra när man slutar att röka?!

Allan Carr: "Eftersom nikotinet är så flyktigt och effekten bara håller i sig i några minuter och man resten av tiden har abstinens fram till nästa cigg så skulle man egentligen bara röka när man mår så bra att man orkar med det".. :D :D:D

Grattis Guy... Känner du dig bestämd eller röksugen??
#60 - 8 januari 2008 17:25
köpte en burk tobak idag, vi betalade 249:- innan jul, nu har de höjt till 369:-...nu blir det sista tobaken i mitt liv kan jag säga. Så jag gör lite bakvänt här, jag skriver först och läser sen. Hoppas ni har riktigt bra tips nu. :D
#61 - 8 januari 2008 17:50
Ska också sluta röka
men varje gång ja slutar händer nått tragiskt så ja söker tröst i cigg

så undviker att sluta nu så kanske inget tragiskt händer :P
#62 - 8 januari 2008 18:44
mayday skrev:
Ska också sluta röka

Jag är helt övertygad om att det inte händer tragiska grejer bara för att du slutar röka... Däremot så måste du sluta se ciggen som tröst...
Om alla ickerökare befinner sig i ett tillfreds stadie på plus/minus noll... rökaren befinner sig alltid på minus utom när han tar en cigg och hamnar i samma stadie av tillfreds plus/minus noll som ickerökaren alltid befinner sig!!!

Första
gången du blir ledsen kommer du bli jättesugen.. andra gången sugen och tredje gången lite sugen...
Första gången du blir arg är värst.. andra gången lättare osv...
Min sambo muckade t om gräl för att få gå ut och ta en cigg!!! :D :D :D

Det går inte lika bra för honom... han röker igen.. men kanske inte lika mycket... jag bryr mig inte mer än att jag försöker peppa honom.. ska tipsa honom om zyban eftersom han blev så aggressiv av Champix.. ;)
#63 - 8 januari 2008 18:48
surinam skrev:
köpte en burk tobak idag, vi betalade 249:- innan jul, nu har de höjt till 369:-...nu blir det sista tobaken i mitt liv kan jag säga. Så jag gör lite bakvänt här, jag skriver först och läser sen. Hoppas ni har riktigt bra tips nu. :D

Ha ha.. ja, jag tror på vad den där killen sa på radion.. man måste bara bestämma sig att NU!!! och sen måste man stoppa sig själv om man håller på att trilla dit eller börja om på nytt om man har trillat dit... (det gällde alla löften)... :D :D

Sen när det gäller just rökning så var ju jag hjälpt av att vända på hela "tänket" kring cigg.. men du får väl läsa tråden... ;)
#64 - 9 januari 2008 21:16
har varesig rökat lr snusat sen nyår nu, funkar felfritt än så länge =) klarade även det för mig hårdaste testet; att inte ta en cigg efter några öl! hoppas man orkar hålla uppe viljan... lycka till allihop!
#65 - 10 januari 2008 14:05
Jag slutade också med hjälp av Champix. På min finska namnsdag den 25:e juli 2007 - så 25:e verkar vara ett bra datum (eller hur Guy? ;) )

Även jag fick en massa biverkningar, men klarade i alla fall 5 veckor med kuren. Efter det tog det drygt fyra månader att bli av med alla biverkningar. Jag gick också upp 8 kilo. Kan säga att varenda ett av kilona åt jag mig till med nöje. Jag är hellre knubbig än rökare.
Efter att jag slutade med Champix gick jag ner 2 1/2 kilo på en dag - så lite var det väl läkemedlets fel också antar jag.
Jag har även läst Allen Carrs båda böcker (dvs även den för kvinnor och håller med om att den blå är bättre), men lyckades inte sluta med hjälp av Mr Carr. Höll upp i två veckor eftersom min reaktion när boken var slut var "hjälp, nu måste jag ju sluta". Det är inget fel på böckerna, men jag håller inte med honom helt och hållet. Däremot tror jag att man måste ha "bestämt sig". Man måste däremot inte vara helt motiverad med Champix. Själv hade jag mer eller mindre gett upp efter många misslyckade försök.

Något jag däremot håller med Allen Carr om är att ALLA kan sluta. Både min mamma och min pappa har varit inbitna rökare. Båda slutade efter 60. Mamma håller fortfarande på med nässpray och tuggummi. Pappa inspirerades av att jag slutade med Champix och började med det också för att få hjälp med att sluta med nikotintuggummina. Så nu är han också helt fri.

Hade Champix funnits när jag var kring 20 så hade jag kanske slutat redan då, och jag hoppas verkligen att man lyckas få bort de obehagliga biverkningarna så att fler kan sluta röka med hjälp av detta fantastiska läkemedel.

Jag håller tummarna för alla lyckliga icke-rökare som numera är Friiia!
#66 - 10 januari 2008 15:52
Lenita skrev:
Jag slutade också med hjälp av Champix. På min finska namnsdag den 25:e juli 2007 - så 25:e verkar vara ett bra datum (eller hur Guy? ;) )

Även jag fick en massa biverkningar, men klarade i alla fall 5 veckor med kuren. Efter det [COLOR=Red]tog det drygt fyra månader att bli av med alla biverkningar.[/COLOR] Jag gick också upp 8 kilo. Kan säga att varenda ett av kilona åt jag mig till med nöje. Jag är hellre knubbig än rökare.

Efter att jag slutade med Champix [COLOR=Red]gick jag ner 2 1/2 kilo på en dag - [/COLOR]så lite var det väl läkemedlets fel också antar jag.

Jag har även läst Allen Carrs båda böcker (dvs även den för kvinnor och håller med om att den blå är bättre), men lyckades inte sluta med hjälp av Mr Carr. Höll upp i två veckor eftersom min reaktion när boken var slut var [COLOR=Red]"hjälp, nu måste jag ju sluta". [/COLOR]Det är inget fel på böckerna, men jag håller inte med honom helt och hållet. Däremot tror jag att man måste ha "bestämt sig". Man måste däremot inte vara helt motiverad med Champix. Själv hade jag mer eller mindre gett upp efter många misslyckade försök.

Något jag däremot håller med Allen Carr om är att ALLA kan sluta. Både min mamma och min pappa har varit inbitna rökare. Båda slutade efter 60. Mamma håller fortfarande på med nässpray och tuggummi. Pappa inspirerades av att jag slutade med Champix och började med det också för att få hjälp med att sluta med nikotintuggummina. Så nu är han också helt fri.

Hade Champix funnits när jag var kring 20 så hade jag kanske slutat redan då, och jag hoppas verkligen att man lyckas få bort de obehagliga biverkningarna så att fler kan sluta röka med hjälp av detta fantastiska läkemedel.

Jag håller tummarna för alla lyckliga icke-rökare som numera är Friiia!

Åhh, tack för infon... Jag tycker fortfarande att kaffet smakar garvsyra emellanåt så jag tror också att det tar längre tid för Champix att gå ur kroppen.. Jag har en massa vätska i kroppen och gick till läkaren för att kolla njurarna för säkerhets skull... det var ju inget fel där så det måste vara Champix för själva sluta röka kan väl inte göra att man samlar på sig vätska... Ett tag trodde jag att jag var gravid :eek: Panik... Är det någon som har märkt den biverkningen???
Champix gör ju att magen stannar också så det var ju inte konstigt att du gick ner så mycket efter :D

Många lägger ju bort boken när de börjar att känna att de är beredda att sluta... För mig var det nog kombin båda som gjorde att jag kunde sluta och att jag hade försökt flera gånger och märkte att det var allt svårare att få igång motivationen så det gick många år emellan försöken till sist...

Sambon blev som sagt knäpp av Champix... Men helsnälla karl blev helt vild i ögonen när han skulle in på Konsum, typ.. :D Jag har en vänninna också som kände hur irritationen kröp i henne och hur hon högg helt våldsamt för minsta sak...
Så jag hoppas också att liknande mediciner kan tas fram men som saknar dessa ruggiga biverkningar.. Men återigen.. vad är biverkningarna på att röka?!

4 månader tog det för dig att bli av med medicinbiverkningarna iaf.. då vet jag... skönt att få min misstanke bekräftad.. trodde att kaffe kanske aldrig mer skulle bli gott.. jag är ju inte beredd att sluta med alla droger ;)
#67 - 8 februari 2008 13:58
Hoppas det fortfarande går bra för dig Katharina. *håller tummarna*
#68 - 8 februari 2008 14:00
Hoppas detsamma, har haft ettårsjubileum som rökfri :D
#69 - 8 februari 2008 14:48
Lenita skrev:
Hoppas det fortfarande går bra för dig Katharina. *håller tummarna*

Tack detsamma... Jo, det går jättebra.. Det är omgivningen som påminner mig om att jag har varit rökare. Jag är tjock fortfarande (70 kg på 175 cm) helt normalt med andra ord men för mig som alltid har varit så spinkig så är jag riktigt tjock, rund o goo nu... :D
Tyvärr tyckte extrakilona att de gjorde sig bäst på magen och rumpan vilket jag inte håller med om. Nu har jag iaf hittat ett par nya jeans.. Nästan 3 storlekar större på 1 månad, tror nog att det är närmare 10 kg iaf...
Men det ska väl bli ordning på det med så småningom... Tänkte mig ner till 65 iaf... [:o]

Guy Palm skrev:
Hoppas detsamma, har haft ettårsjubileum som rökfri :D

Grattis!!! [:-174]
#70 - 8 februari 2008 15:08
Jag är också 175 cm och väger numera 72 kilo... så vi kan ta varandra i hand. Har börjat på gym, vilket är skitkul, men jobbigt efter 20 års rökning. Ska gå ner 5 kilo hade jag tänkt. Det visade sig att jag dessutom fått låg ämnesomsättning, så det blir dubbelt så svårt att gå ner i vikt. :(
Kul att det fortfarande går bra för dig! Fortsatt lycka till!
#71 - 8 februari 2008 15:30
På Måndag slutar jag att röka..;)
Underbart att det går så bra för dig och alla andra som klarat av att sluta med rökningen.

Själv har jag tröttnat på 'skiten', blir irriterad varje gång jag stoppar en cigg i munnen och lägger oftare tillbaka ciggen i asken och tänker: Usch, jag vill inte! Så nu är det dax. Har även en väninna som vill sluta tillsammans med mig och det får hon ju gärna göra, då kan vi peppa varandra om det blir tufft mellan varven.
#72 - 8 februari 2008 21:25
Lenita skrev:
Jag är också 175 cm och väger numera 72 kilo... så vi kan ta varandra i hand. Har börjat på gym, vilket är skitkul, men jobbigt efter 20 års rökning. Ska gå ner 5 kilo hade jag tänkt. Det visade sig att jag dessutom fått låg ämnesomsättning, så det blir dubbelt så svårt att gå ner i vikt. :(

Kul att det fortfarande går bra för dig! Fortsatt lycka till!

Ja, men så känns det för mig med. Jag har alltid pendlat 1-2 kg beroende på dagsform men nu spelar det ingen roll att jag håller ner på godis osv jag fortsätter att öka :eek: Hoppas verkligen att det inte blir mer iaf!!!
Lycka till du med!!! [:-174]

Ramnissan skrev:
På Måndag slutar jag att röka..;)

Underbart att det går så bra för dig och alla andra som klarat av att sluta med rökningen.

Själv har jag tröttnat på 'skiten', blir irriterad varje gång jag stoppar en cigg i munnen och lägger oftare tillbaka ciggen i asken och tänker: Usch, jag vill inte! Så nu är det dax. Har även en väninna som vill sluta tillsammans med mig och det får hon ju gärna göra, då kan vi peppa varandra om det blir tufft mellan varven.

Åhh.. Super... Tänk att du är en "alkis" eller att du faktiskt är den knarkare som du är... [COLOR=Blue]Inte en enda cigg till.. någonsin... bort med skiten... nu räcker det.. och så punkt!!! inga valmöjligheter.. inga kanske.. ska försöka... punkt!!!

[/COLOR]
[COLOR=Blue][COLOR=Black]Vi håller tummarna.. Jag åker bort nästa vecka men låna tråden och få lite peppning av de andra!!! :p
Lycka till.. [:-174][/COLOR]
[/COLOR]
#73 - 8 februari 2008 21:29
Katharina skrev:
Ja, men så känns det för mig med. Jag har alltid pendlat 1-2 kg beroende på dagsform men nu spelar det ingen roll att jag håller ner på godis osv jag fortsätter att öka :eek: Hoppas verkligen att det inte blir mer iaf!!!

Lycka till du med!!! [:-174]

Åhh.. Super... Tänk att du är en "alkis" eller att du faktiskt är den knarkare som du är... [COLOR=blue]Inte en enda cigg till.. någonsin... bort med skiten... nu räcker det.. och så punkt!!! inga valmöjligheter.. inga kanske.. ska försöka... punkt!!![/COLOR]

[COLOR=blue][COLOR=black]Vi håller tummarna.. Jag åker bort nästa vecka men låna tråden och få lite peppning av de andra!!! :p[/COLOR]

[COLOR=blue]Lycka till.. [:-174][/COLOR]

[/COLOR]

Tack!
Ja här är det inget försök inte, nu är det slutrökt. Skiten ska ur systemet och aldrig mer komma tillbaka!:D
#74 - 8 februari 2008 22:45
Fegisar, höll upp i 12 år tills mitt x (efter 12 år)flyttade tillbaks från Amsterdam, tog en fika i solen och aldrig hade en cigarett sett så god ut, torsk..

För en 3 veckor sedan kom en väninna tillbaks från Kuba med 2 rövarstora Montecristo's..

Nepp, nu ska jag ta mig stor pris med grovsnus och lägga mig på soffan och kolla fiskarna..
#75 - 8 februari 2008 22:46
Fegisar, höll upp i 12 år tills mitt x (efter 12 år)flyttade tillbaks från Amsterdam, tog en fika i solen och aldrig hade en cigarett sett så god ut, torsk..

För en 3 veckor sedan kom en väninna tillbaks från Kuba med 2 rövarstora Montecristo's..

Nepp, nu ska jag ta mig stor pris med grovsnus och lägga mig på soffan och kolla fiskarna, eller ska jag tända den sista Montecriston?
#76 - 9 februari 2008 07:56
Gaffel skrev:

Nepp, nu ska jag ta mig stor pris med grovsnus och lägga mig på soffan och kolla fiskarna, eller ska jag tända den sista Montecriston?

Snusa på du, själv ska jag bli fri från nikotinet.
Varför vara beroende av något när man inte behöver vara det?;)

Om man är en fegis för att man vill vara rökfri/snusfri ja då är jag VÄRLDENS STÖRSTA FEGIS, med nöje till och med..:p
#77 - 9 februari 2008 09:19
Gaffel skrev:

Det var just det som var bra med den där boken av Allan Carr... Att få bort det där tänket.. Om tjejen/killen gör slut så måste man ha en cigg, som man mår när man knarkar så borde man egentligen bara röka när man mår riktigt bra, då kanske man orkar med abstinensen. För enligt Allan så är nikotinet så flyktigt att man har abstinens redan efter 10 minuter så om man röker en cigg i timmen så mår man dåligt i 50 minuter av 60...
Hua hua.. Det var ju en bra tröst!!!

Jag hade precis samma känsla som Ramnissan.. Jag var så trött på skiten.. Alltid se till att ha cigg med, pengar till cigg, kiosk på vägen, tändare, fickor eller väska, hinna röka innan bussen går, hinna på rasten på jobbet - välja mellan toan och ciggen om det var stressiga jobb, sitta på bion och plågas av abstinens... [COLOR=Red][COLOR=Indigo]Det är så himla skönt att slippa, jag luktar så gott, jag smakar så gott, luften ute smakar så gott...[/COLOR] [/COLOR]Jag tror att det är då man verkligen har det rätta tänket, om man tappar bort det så är det jättebra att peppas av kompisar eller Allan Carr eller den här tråden!!! :D

Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..
På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..[xx(]
Jag skulle vilja ha sånt där luktsalt som engelska adelsdamer hade förr.. :)
#78 - 9 februari 2008 09:30
Katharina skrev:

Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..

På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..[xx(]

Ha, ha varför tror du att adelsdamerna, och även herrarna, hällde litervis med parfym på sig. Jo just det lukten som blir av att gå omkring i trånga kläder utan att bada. :p
Känner hellre de dåliga dofterna nu när man även kan känna hur gott en blomma kan dofta
#79 - 9 februari 2008 09:32
Gaffel skrev:

Det är stor skillnad på att röka och att njuta av en god Havanna
#80 - 9 februari 2008 09:33
Guy Palm skrev:
Ha, ha varför tror du att adelsdamerna, och även herrarna, hällde litervis med parfym på sig. Jo just det lukten som blir av att gå omkring i trånga kläder utan att bada. :p

Känner hellre de dåliga dofterna nu när man även kan känna hur gott en blomma kan dofta

Ja, och så satte de luktsalt under näsa för att slippa känna all stank..
Sånt finns väl flytande nu för tiden?? Det har jag sett på CSI :D så kladdar man sånt under näsan när man åker buss och så luktar det rosor hela tiden!!!!!!!!!!!!!!
#81 - 9 februari 2008 09:36
Katharina skrev:
Det var just det som var bra med den där boken av Allan Carr... Att få bort det där tänket.. Om tjejen/killen gör slut så måste man ha en cigg, som man mår när man knarkar så borde man egentligen bara röka när man mår riktigt bra, då kanske man orkar med abstinensen. För enligt Allan så är nikotinet så flyktigt att man har abstinens redan efter 10 minuter så om man röker en cigg i timmen så mår man dåligt i 50 minuter av 60...

Hua hua.. Det var ju en bra tröst!!!

Jag hade precis samma känsla som Ramnissan.. Jag var så trött på skiten.. Alltid se till att ha cigg med, pengar till cigg, kiosk på vägen, tändare, fickor eller väska, hinna röka innan bussen går, hinna på rasten på jobbet - välja mellan toan och ciggen om det var stressiga jobb, sitta på bion och plågas av abstinens... [COLOR=red][COLOR=indigo]Det är så himla skönt att slippa, jag luktar så gott, jag smakar så gott, luften ute smakar så gott...[/COLOR] [/COLOR]Jag tror att det är då man verkligen har det rätta tänket, om man tappar bort det så är det jättebra att peppas av kompisar eller Allan Carr eller den här tråden!!! :D

Ja det är plågan när man slutar, man känner alla stanker som finns. Men det är det ju värt iallafall!:D
Jag längtar efter att få känna den där speciella skogsoften när man är ute med hundarna, att kunna känna kantarelldoften på långt håll. DET är livet! Alla dessa små doftnyanser som man inte känner idag, de som gör att man upplever livet mer livfullt än man gör nu när alla doftnyanser är bort rökta.
LÄNGTAR!![:-3]
#82 - 9 februari 2008 09:40
Ramnissan skrev:
Ja det är plågan när man slutar, man känner alla stanker som finns. Men det är det ju värt iallafall!:D

Jag längtar efter att få känna den där speciella skogsoften när man är ute med hundarna, att kunna känna kantarelldoften på långt håll. DET är livet! Alla dessa små doftnyanser som man inte känner idag, de som gör att man upplever livet mer livfullt än man gör nu när alla doftnyanser är bort rökta.

LÄNGTAR!![:-3]

För att inte tala om doften av vårregn i en blandskog. Finns mycket du har att se fram emot. Lycka till
#83 - 9 februari 2008 09:49
mayday skrev:
Ska också sluta röka

Den anledningen till att forsätta röka var intressant.:D
Tror inte heller att det beror på att du slutar röka som allt händer, däremot så ser du nog händelserna som mer tragiska än de är för att få fortsätta röka.
För är det något vi rökare är duktiga på så är det att hitta anledningar till att få fortsätta röka. Jag har slutat många gånger och alltid hittat anledningar till att få börja igen. En gång hade jag slutat och mådde hur bra som helst, ingen abstinens eller något, då går äldste sonen och bränner ena handen på en het sten, det blev bara lite blåsor så det var ingen fara alls alltså, då åker jag och köper cigg!! Korkat ja, men vad gör man inte för att få röka?:mad:

Sist jag slutade(2 år sedan nu)så började jag av en bra konstig anledning, jag skulle möta upp en helt,för mig, okänd person och ha ett möte. Jag hoppade in på OKQ8 och köpte en flaska lokavatten, kommer ut med vattnet, ett paket cigg och en tändare.. då hade jag varit rökfri i nästan 3 månader utan att ens tänka på cigg. :confused:

Så anledningar att röka finns alltid, man måste bara vara smartare än behovet. Bli av med separationsångesten och LITA på att det går att leva utan ciggen, för det gör det ju eller hur? Annars skulle ju alla ickerökare dö på löpande band..;)

Ickerökarna upplever ju också motgångar och tragiska saker, de hanterar dem bara annorlunda än vi rökare gör.:)
Bilagor:
#84 - 9 februari 2008 09:51
Guy Palm skrev:
För att inte tala om doften av vårregn i en blandskog. Finns mycket du har att se fram emot. Lycka till

Jaaaa, DEN doften är ju såååå underbar!!! Nu fick jag rysningar av längtan..

Tack! Den här gången lyckas jag helt klart!:D
#85 - 9 februari 2008 10:00
har varesig rökat lr snusat sen nyår nu, funkar felfritt än så länge =) klarade även det för mig hårdaste testet; att inte ta en cigg efter några öl! hoppas man orkar hålla uppe viljan... lycka till allihop!

Nu när du är fri så passa på att ändra tänket, då behövs det inte så mycket vilja längre. Titta på ickerökarna när de är på krogen eller i andra situationer när tanken kommer på en cigg/snus. Vad gör de, jo de sitter där helt avslappnade utan en enda tanke på cigg eller snus och har roligt.
Släng tanken: Det skulle vara gott.. i närmsta soptunna och styr in tankarna på det du gör, smuttar på ölen, diskuterar med bordsgrannen eller vad som helst. Låt tanken segla förbi som om det vore en annan tanke(tex. undrar om det är kö till toa), släpp den fort som attan bara som man gör med alla andra tankar som seglar förbi under en dag.

Du fixar det, du har klarat dig länge nu och snart ska du se att du inte tänker på cigg/snus längre heller.:D
#86 - 9 februari 2008 10:18
Jag tycker att luften ut smakar och luktar så gott... Jag tycker att jag smakar och luktar så gott...
Sen har vi ju alla angenäma dofter som man givetvis också känner men jag skrev om stank som man har varit förskonad ifrån... Dofterna och smakerna har jag skrivit om flera gånger förrut ju.. [:-174]
#87 - 9 februari 2008 10:20
Men med det resonemanget förklarar du ju även folk som bara vill ta en kall öl eller ett väl tempererat glas vin som missbrukare eftersom det rent tekniskt nyttjas en drog.

Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

Att i ett forum ropa ut en tveksam medicin som helt dämpar hjärnans belöningscenter och som nu figurerar i debatter kring ökad självmordsfrekvens anser jag vara ytters olämpligt,
#88 - 9 februari 2008 10:28
Gaffel skrev:
Men med det resonemanget förklarar du ju även folk som bara vill ta en kall öl eller ett väl tempererat glas vin som missbrukare eftersom det rent tekniskt nyttjas en drog.

Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

Att i ett forum ropa ut en tveksam medicin som helt dämpar hjärnans belöningscenter och som nu figurerar i debatter kring ökad självmordsfrekvens anser jag vara ytters olämpligt,

Nej, om du kan röka en cigg varannan månad utan att trilla dit så är det väl din sak. Om du inte vill prova Champix så är det väl din sak. Jag känner massor av människor som har slutat med hjälp av det, på jobbet är det bara 2 stycken som röker fortfarande. Jag känner 2 stycken som blev ledsna eller ilskna av det, men de visste ju om biverkningen och kunde sluta då.. Vad sjutton tror du att det är för biverkningar på att röka ett paket om dagen då???

Helt klart uppträder alla missbrukare som har slutat med ett drogberoende som nyfrästa.. Herrregud människa, man har ju blivit fri!!!! ;)
#89 - 9 februari 2008 10:42
Gaffel skrev:

Klart att det är roligt utan detta också, allt hänger ju på vad man har för behov.
Själv har jag festat utan alkohol i många år och har precis lika roligt utan. Sedan att det kan vara gott att ta ett glas vin eller öl ibland gör dig ju inte till missbrukare. Man är ju egentligen inte beroende/missbrukare av något förrän man inte klarar av att avstå utan att må dåligt. Jag kan avstå alkohol utan att ens reagera på att jag faktiskt avstår, är jag inte sugen på att ta ett glas vin eller öl på en fest så gör jag inte det helt enkelt. Om jag däremot var tvungen att avstå ciggen så drog jag mig för att ens tänka på att åka på fest. Däri ligger skillnaden. Idag gör det mig detsamma om jag får röka eller inte även om jag inte har slutat än.;)(Slutar ju på Måndag)

Om denna tveksamma medicin hjälper fler än det stjälper så kanske det ändå är en vinst? En läkare som skriver ut sådan medicin bör ju informera om riskerna och ha uppföljning av patienten. Sedan är det ju så att alla mediciner inte passar alla människor. Det är ju upp till läkaren att bedöma om den är lämplig eller inte.
#90 - 9 februari 2008 10:49
Gaffel skrev:

,

Om man lyckas att sluta med något som man har mått dåligt av under många år, varför ska man då inte få ropa ut sin stolthet och glädje över detta. Berätta för hela världen att det går att sluta även om man själv knappt trott det efter alla försök!? Sedan är det ju så att man gärna vill hjälpa andra att sluta när man klarat det själv efter många om och men. När man upptäcker att det inte var så svårt som man trodde och att man lever ett underbart gott liv utan cigg/snus så vill man berätta detta, en sund och naturlig reaktion enligt mig.
Kallar du det för att vara nyfrälst så kommer jag vara en nyfrälst när jag slutat OCH en fegis..;)
Bilagor:
#91 - 9 februari 2008 12:41
Katharina skrev:

:D Så sant så! Man kan ju bara ana hur illa man själv har luktat! Och jag som har jobbat som servitris - stackars gäster. Tänk dig att man just tagit ett snabbt bloss och sen kommer in och lutar sig över en stackare med normalt luktsinne. *ryser*
Men folk luktar verkligen illa. Det är hemskt. Fattar inte varför.
#92 - 9 februari 2008 12:45
Ramnissan skrev:
Om man lyckas att sluta med något som man har mått dåligt av under många år, varför ska man då inte få ropa ut sin stolthet och glädje över detta. Berätta för hela världen att det går att sluta även om man själv knappt trott det efter alla försök!? Sedan är det ju så att man gärna vill hjälpa andra att sluta när man klarat det själv efter många om och men. När man upptäcker att det inte var så svårt som man trodde och att man lever ett underbart gott liv utan cigg/snus så vill man berätta detta, en sund och naturlig reaktion enligt mig.

Kallar du det för att vara nyfrälst så kommer jag vara en nyfrälst när jag slutat OCH en fegis..;)

Amen!
#93 - 9 februari 2008 13:42
Lenita skrev:
Amen!

:D
#94 - 9 februari 2008 14:35
Lenita skrev:
:D Så sant så! Man kan ju bara ana hur illa man själv har luktat! Och jag som har jobbat som servitris - stackars gäster. Tänk dig att man just tagit ett snabbt bloss och sen kommer in och lutar sig över en stackare med normalt luktsinne. *ryser*

Men folk luktar verkligen illa. Det är hemskt. Fattar inte varför.

Ja, och jag menar inte bara rökare, men när jag var rökare så kände jag ju det inte för jag luktade väl ännu värre själv. Nej, men luktsinnet var ju sämre.
Jag undrar och folk mellan 30-50 inte har förstått att det är dags att börja med tandtråd, tuggumi och munskölj??? Tror de att de är 20 fortfarande???
Hua hua... :D

[COLOR=DarkRed] Ja, förhoppningsvis är vi friska fegisar också... Amen! [/COLOR];)
#95 - 9 februari 2008 15:29
Katharina skrev:
Ja, och jag menar inte bara rökare, men när jag var rökare så kände jag ju det inte för jag luktade väl ännu värre själv. Nej, men luktsinnet var ju sämre.

Jag undrar och folk mellan 30-50 inte har förstått att det är dags att börja med tandtråd, tuggumi och munskölj??? Tror de att de är 20 fortfarande???

Hua hua... :D

[COLOR=DarkRed] Ja, förhoppningsvis är vi friska fegisar också... Amen! [/COLOR];)

Jag håller med. :) För att inte tala om tungskrapan. Det enskilt effektivaste verktyget (möjligtvis bortsett tandborsten) för att bli av med unken andedräkt.
#96 - 9 februari 2008 16:17
Usch ja... detta rökande... Själv är jag väl snart inne på mitt 20'e år som rökare (eller är det 19?) och kommer sluta med assistans av Zyban. Datumet är satt till den 29'e Feb (eftersom det är ett löjligt datum som bara återkommer vart 4'e år...) och jag har god förhoppning om att det skall gå bra.

Det sämsta sättet att få en rökare att sluta är dock att _säga_åt_henom_ att denne _skall_ sluta för annars... garanterat kommer rökaren att fortsätta oavsett hur beslutsam han/hon var innan detta ultimatum. Precis som tidigare sagt så finner vi alltid anledningar till att fortsätta röka som är _hur_bra_som_helst! ;)

Fortsatt lycka åt er som försöker eller har slutat. Jag är snart ibland er :)
/J
#97 - 9 februari 2008 16:47
Stinke lever!!!

Jag håller med. :) För att inte tala om tungskrapan. Det enskilt effektivaste verktyget (möjligtvis bortsett tandborsten) för att bli av med unken andedräkt.

Ja, vilken underbar uppfinning.. Nu finns det ju superbra tandborstar med tungskrapor på baksidan.. Underbart efter morgonkaffet som gärna lämnar en smakrik beläggning på tungan... [xx(]

Ytterligare en sak som retade gallfeber på mig i somras var dessa 30-60 åriga karlar som inte har upptäckt deon eller våtservetter när de ska åka kommunalt utan tvärt om vädrar sig under armarna varma sommardagar på bussen genom att lyfta upp armarna.. :eek:

Först åkte jag en knökfull t-bana från Odenplan och fick svettiga manliga armhålor framför näsan så jag nästan inte fick luft (de höll ju i handtagen uppe i taket).. När jag efter T-centralen hamnade framför en 30 tjej som luktade gott fick jag nästan lust att tacka henne för att hon luktade så gott!!! :D :D :D
Så kommer jag på lokalbussen och en karl i 50 års åldern med t-shirt på sig sätter händerna bakom huvudet och luftar armhålorna så vi bakom höll på att svimma av den stinkande, skarpa svettlukten.

Jag lovar att jag bokstavligen hade lust att göra som de där gamla tanterna och drämma handväskan i huvudet på honom och säga "vet hut snuskhummer"... Köp deo och våtservetter om du svettas så här och ska åka buss"... :D Det är sjutton ouppfostrat och oempatiskt.. Cykla då istället!!!
#98 - 9 februari 2008 17:30
Katharina skrev:
Ja, vilken underbar uppfinning.. Nu finns det ju superbra tandborstar med tungskrapor på baksidan.. Underbart efter morgonkaffet som gärna lämnar en smakrik beläggning på tungan... [xx(]

Ytterligare en sak som retade gallfeber på mig i somras var dessa 30-60 åriga karlar som inte har upptäckt deon eller våtservetter när de ska åka kommunalt utan tvärt om vädrar sig under armarna varma sommardagar på bussen genom att lyfta upp armarna.. :eek:

Först åkte jag en knökfull t-bana från Odenplan och fick svettiga manliga armhålor framför näsan så jag nästan inte fick luft (de höll ju i handtagen uppe i taket).. När jag efter T-centralen hamnade framför en 30 tjej som luktade gott fick jag nästan lust att tacka henne för att hon luktade så gott!!! :D :D :D

Så kommer jag på lokalbussen och en karl i 50 års åldern med t-shirt på sig sätter händerna bakom huvudet och luftar armhålorna så vi bakom höll på att svimma av den stinkande, skarpa svettlukten.

Jag lovar att jag bokstavligen hade lust att göra som de där gamla tanterna och drämma handväskan i huvudet på honom och säga "vet hut snuskhummer"... Köp deo och våtservetter om du svettas så här och ska åka buss"... :D Det är sjutton ouppfostrat och oempatiskt.. Cykla då istället!!!

*asg* Jag kommer att ta bilen när jag ska någonstans nu när jag slutar röka, det ser jag det!:p Sedan ska jag nog införskaffa en vacker näsduk som jag parfymerar med någon härlig doft som jag kan sätta framför näsan om det behövs. Lite diskret fisförnämnt;)
#99 - 9 februari 2008 17:45
:D :D :D

Nej... Jag vet.. Man skaffar en deospray och sprutar på alla som luktar svett på bussen!!!! Som en sån där fanatiskt städtant!!! Och så säger man "o fy, o fy" varje gång... Ha ha.. jag tror på fullt allvar att alla stinkande karlar skulle rodna och skämmas.. ha ha.. man skulle ha en dold kamera med.. :D :D

Hmm.. Här är jag förresten.. Har ju lärt mig att lägga in lite bilder nu.. Men så riktigt haj är jag inte.. Men karln tog en bild iaf...
Bilagor:
#100 - 9 februari 2008 17:52
Katharina skrev:
:D :D :D

Nej... Jag vet.. Man skaffar en deospray och sprutar på alla som luktar svett på bussen!!!! Som en sån där fanatiskt städtant!!! Och så säger man "o fy, o fy" varje gång... Ha ha.. jag tror på fullt allvar att alla stinkande karlar skulle rodna och skämmas.. ha ha.. man skulle ha en dold kamera med.. :D :D

Hmm.. Här är jag förresten.. Har ju lärt mig att lägga in lite bilder nu.. Men så riktigt haj är jag inte.. Men karln tog en bild iaf...

Jaaaa..*skrattar så tårarna rinner* Lysande idé!
#101 - 2 mars 2008 16:32
Argh... Så är man rökfri sedan 22-tiden i Fredags. Planen var att mumsa Zyban (som jag ändå hade köpt) men efter att ha läst på litet mer om biverkningarna så kastade jag dem åt sidan tillsammans med nikotin-tuggumin och all världens "hjälpmedel".

Jag vill inte röka, jag tänker inte röka och jag behöver inte röka... och det där funkar på något sätt. Visst påverkas kroppen och sinnet av abstinens men det var ju väntat och kommer gå över.

Anledningen till varför jag, redan nu, kan säga att jag slutat röka är att jag faktiskt inte vill längre. Den perioden är över och jag behöver den inte. Dessutom är jag erkänt väldigt envis ja, in absurdum har vissa påstått ;)
Jag kommer säkert få spatt ibland och längta efter den, säkert att bli deprimerad, säkert att förbanna min känsla av att inte vilja fortsätta.

Det känns litet skumt det här för varje gång som abstinensen sparkar mig så hårt den kan så kommer den lilla rösten som säger "Jamen... jag vill ju inte längre" och då blir det som om man betraktar symptomen utifrån. Abstinensen är ju ett skäl till varför jag inte vill just för att den är tvingande och jag gillar inte att bli tvingad oavsett hur mycket man ljugit för sig själv tidigare.

Nåväl, det här skall gå bra och denna våren kommen min näsa att få njuta lite mer än vad den fått göra de senaste 20 åren :)

/J
#102 - 2 mars 2008 16:38
i fredags kväll slutade jag och min man röka utan hjälp ! typ tuggummi eller anant , bara bestämde vi oss att inte röka mer !
det känns konstigt men det klarar vi !!!!
#103 - 2 mars 2008 16:56
Grattis till beslutet!
Själv, efter många om och men från väninnan, så slutade jag igår:)
Men jag gör det med hjälp nu i början, sedan tar jag bort den också.
#104 - 4 mars 2008 19:42
Idag ringde det en kvinna från apotekets att sluta röka hjälp och vi hade ett givande samtal. Hon rundade av samtalet med att säga: -"Ja, du Lotta, jag kommer inte att ringa dig igen för du har SLUTAT röka. Min uppfattning är att du är en ickerökare och aldrig kommer att röka igen."

Ja, så ÄR det ju!!:D
Jag känner ingen saknad, ingen ångset, är inte deppig och mår precis hur bra som helst. Tänk att jag inte gjorde detta tidigare!!;)

Kanske Allen Carr hjälpte till slut?:p
Lycka till nu alla med ert rökfria liv!!:D
#105 - 4 mars 2008 22:02
Joacim skrev:
Argh... Så är man rökfri sedan 22-tiden i Fredags. Planen var att mumsa Zyban (som jag ändå hade köpt) men efter att ha läst på litet mer om biverkningarna så kastade jag dem åt sidan tillsammans med nikotin-tuggumin och all världens "hjälpmedel".

Jag vill inte röka, jag tänker inte röka och jag behöver inte röka... och det där funkar på något sätt. Visst påverkas kroppen och sinnet av abstinens men det var ju väntat och kommer gå över.

Anledningen till varför jag, redan nu, kan säga att jag slutat röka är att jag faktiskt inte vill längre. Den perioden är över och jag behöver den inte. Dessutom är jag erkänt väldigt envis ja, in absurdum har vissa påstått ;)

Åhh.. grattis så här långt!!! Nej, jag tror att beslutet är viktigare än hjälpmedel.. Obs att jag skrev beslutet, för nu har jag kommit på skillnaden, det finns inget annat val. Beslutet är fattat.. Det är skillnaden mot förrut..

Jag är fortfarande "tjock" i mina ögon, hela 72 kg till mina 175 cm :D trots att jag håller igen på godis och går på afrikansk dans.. Shit.. Men än har jag inte beslutat mig för att inte käka godis utan jag går runt och funderar på om det är värt priset att ta nått.. Och jag som alltid har varit så spinkig kan ju inte räkna kalorier och sånt.. Phu... Nu blir det långpromenader... Tur att mamma köper hund...

Jag tror att det kommer att gå som en vals för dig med Joacim, när du har den inställningen... Nervärdera abstinensen mentalt istället för att uppgradera den. Varje gång den kickar in så le och tänk på att du inte längre är en knarkare utan en fri människa!!! Hmm välkommen in i dofternas/stankernas värld :D
#106 - 4 mars 2008 22:07
i fredags kväll slutade jag och min man röka utan hjälp ! typ tuggummi eller anant , bara bestämde vi oss att inte röka mer !

det känns konstigt men det klarar vi !!!!

Ramnissan skrev:
Grattis till beslutet!

Själv, efter många om och men från väninnan, så slutade jag igår:)

Men jag gör det med hjälp nu i början, sedan tar jag bort den också.

Ramnissan skrev:
Idag ringde det en kvinna från apotekets att sluta röka hjälp och vi hade ett givande samtal. Hon rundade av samtalet med att säga: -"Ja, du Lotta, jag kommer inte att ringa dig igen för du har SLUTAT röka. Min uppfattning är att du är en ickerökare och aldrig kommer att röka igen."

Ja, så ÄR det ju!!:D

Jag känner ingen saknad, ingen ångset, är inte deppig och mår precis hur bra som helst. Tänk att jag inte gjorde detta tidigare!!;)

Kanske Allen Carr hjälpte till slut?:p

Lycka till nu alla med ert rökfria liv!!:D

Åhh.. Va roligt.. Grattis!!! Ha ha.. Vad glad jag blir.. Den här tråden har kanske gjort lite nytta... Jag har påverkat folk på jobbet och privat också så det känns som att det har spridit sig lavinartat... :D :D :D

[COLOR=Green]Åhh.. Vilken härlig vår det kommer att bli i år [/COLOR][:-174]
#107 - 4 mars 2008 22:13
Katharina skrev:
Åhh.. Va roligt.. Grattis!!! Ha ha.. Vad glad jag blir.. Den här tråden har kanske gjort lite nytta... Jag har påverkat folk på jobbet och privat också så det känns som att det har spridit sig lavinartat... :D :D :D

[COLOR=green]Åhh.. Vilken härlig vår det kommer att bli i år [/COLOR][:-174]

Ja din tråd har inspirerat mig iallafall!:D
#108 - 4 mars 2008 22:26
Ramnissan skrev:
Ja din tråd har inspirerat mig iallafall!:D

Läste ett sjukskrivningsintyg idag, sitter och gör löner just nu.. Killen hade kol.. hua.. nu skulle han inte ens klara av att jobba halvtid framöver...

[COLOR=Indigo]Om den här tråden har inspirerat 1 enda person så kan jag leva på det minst hela veckan... [:-174][:-174][:-174]
[/COLOR]
#109 - 4 mars 2008 22:32
Katharina skrev:
Läste ett sjukskrivningsintyg idag, sitter och gör löner just nu.. Killen hade kol.. hua.. nu skulle han inte ens klara av att jobba halvtid framöver...

[COLOR=indigo]Om den här tråden har inspirerat 1 enda person så kan jag leva på det minst hela veckan... [:-174][:-174][:-174][/COLOR]

Stackars kille!:(
Ja då kan du göra det för jag är rökfri..;)
#110 - 4 mars 2008 22:59
Jag har hållt upp i 5 dagar nu:D
Använder plåster

ska tilläggas att jag rökt non stop i 33 år....
#111 - 4 mars 2008 23:43
Jag slutade den 15:e februari förra året efter att ha rökt i 50 år. Motivation är det viktigaste och att behålla den. Lyckas man med det går det bra. Tyvärr brukar motivationen avta och förblekna med tiden om den inte är riktigt stor.
Jag är övertygad om att min räcker och att jag kommer att fortsätta vara rökfri.
Man skall inte sluta för att andra gör det utan för att man absolut vill det och då går det bra. Alltså se till att hitta rätt motivation!!
#112 - 5 mars 2008 00:01
Precis, finns inte den rätta motivationen så går det inte.
Själv har jag tröttnat totalt på att röka och skulle ha slutat tidigare tillsammans med en väninna, men hon ville vänta tills den 1 mars och jag gjorde henne till viljes. Träffade henne idag och hon hade inte slutat.

Men nu spelar det ingen roll för min del, jag slutade ju för att JAG ville.;)
Väninnan vill sluta för att hon ska bli gravid, men det är inte motivation nog ännu verkar det som.

Fantastiskt att kunna sluta efter så många år med rökning, jag tyckte mina 26 låg mig i fatet, men de gjorde de inte. Det funkar, livet är som vanligt men utan ciggen och det är det viktigaste för mig.:)
#113 - 5 mars 2008 00:01
surinam skrev:
Jag har hållt upp i 5 dagar nu:D

Använder plåster

ska tilläggas att jag rökt non stop i 33 år....

Grattis!!
Underbart!:D
#114 - 5 mars 2008 07:17
En ny dag utan begär :D Det är inte klokt vilken slav man varit förut.
En kompis läkare berättade att en rökare har samma begär som en herionist. Sjukt.

Allt luktar så gott här hemma och jag har varit och köpt en massa färska kryddor och ställt i köket :D

Och jag slipper tänka på att ungarna luktar rök när de går till skolan etc.
Vid fläkten där jag alltid satt och rökte står nu en skål med citrontabletter. Känner jag lite sug sätter jag mig där och tar en tablett och suger på ;) Funkar för mig och det är ju huvudsaken :D
Min make slutade snusa för 2 månader sedan och nu har vi slutat röka samtidigt och det går förvånandsvärt bra måste jag säga.

Idag ska jag putsa fönster och skura fönsterkarmar :) Operation skurning är startad :D
Hoppas ni får en härlig solig vårdag utan rök ni med.
#115 - 5 mars 2008 07:31
Kul att det går bra för er och man blir aldrig för gammal att sluta. Finns så mänga fördelar med att vara rökfri så det borde vara motivation i sig själv. Efter drygt ett år utan cig så märks det att man mår bättre.
#116 - 5 mars 2008 09:24
hela 4½ dag har gått utan cigaretter och utan hjälpmedel !!!

Kaffe,tel samtal, shoping kändes lite jobbigt med hård som jag är =) ja så blev det ingen cig där nej !

Men jag har bestämt mig ATT : jag börjar röka när jag är 65 år gammal =)

Det känns betydligt lugnande =)

LYCKA TILL Till alla!!!!
#117 - 5 mars 2008 10:32
Grattis!
Kämpa på..:D
#118 - 5 mars 2008 20:29
Ramnissan skrev:
Precis, finns inte den rätta motivationen så går det inte.

Själv har jag tröttnat totalt på att röka och skulle ha slutat tidigare tillsammans med en väninna, men hon ville vänta tills den 1 mars och jag gjorde henne till viljes. Träffade henne idag och hon hade inte slutat.

Det är konstigt det där... Jag tror att inställningen att man är så himla trött på det är starkare än alla måsten och viljor..

surinam skrev:
En ny dag utan begär :D Det är inte klokt vilken slav man varit förut.

En kompis läkare berättade att en rökare har samma begär som en herionist. Sjukt.

Allt luktar så gott här hemma och jag har varit och köpt en massa färska kryddor och ställt i köket :D

Och jag slipper tänka på att ungarna luktar rök när de går till skolan etc.

Vid fläkten där jag alltid satt och rökte står nu en skål med citrontabletter.

Han Allan Carr som jag läste går ju emot etablissemanget och påstår att det är ett direkt löjligt fysiskt behov.. Behovet sitter psykiskt och hjärnan har hittat på en massa anledningar att få röka. Allan har fått alla rökavänjningskliniker på sig för att han påstår det men sedan har ju hans rökavänjning mycket bättre resultat än de traditionella. Jag tror att hans lyckade behandlingar låg på 95% ?! Men jag är inte riktigt säker nu..

Jag håller med Allan om att det är psykiskt, det är ju lite det den här tråden har handlat om.. Det verkar som att man måste göra alla saker minst en gång innan rökvanan är borta. För ett tag sedan sprang jag med vagnen till dagis, när jag anfådd kom till busshållsplatsen och kunde andas ut så blev jag röksugen. Det är ju sjutton inte fysiskt!!! Likadant när jag var klar med julshopingen, nu går jag ut och tar en cigg, tänkte jag först.. :D Sen när jag kommer på att jag har slutat så går suget över igen... Ett djupt andetag med öppen mun så är det mesta borta...

Guy Palm skrev:
Kul att det går bra för er och man blir aldrig för gammal att sluta. Finns så mänga fördelar med att vara rökfri så det borde vara motivation i sig själv. Efter drygt ett år utan cig så märks det att man mår bättre.

Hur då??? Berätta vad som är bättre... Sånt är ju en jättebra peppning..[:-174]Nu köpte jag nått vätskedrivande på hälsokost idag.. Jag har sjutton ont i fötterna på kvällarna och ser ut som Kalle på Julafton på mornarna... Känns ju som man har åldrats i förtid här.. ;) På jobbet tror de att det kan ta upp till 6 månader innan det ger med sig.. Själv är jag glad om det ger med sig alls...
#119 - 5 mars 2008 20:32
hela 4½ dag har gått utan cigaretter och utan hjälpmedel !!!

Kaffe,tel samtal, shoping kändes lite jobbigt med hård som jag är =) ja så blev det ingen cig där nej !

Men jag har bestämt mig ATT : jag börjar röka när jag är 65 år gammal =)

Det känns betydligt lugnande =)

LYCKA TILL Till alla!!!!

Ha ha.. Jag måste berätta en sann, tragkomisk historia. Det var en gammal alkisgubbe som var med om en bilolycka och fick en massa små ärr på hjärnan och efter den skadan så kunde han inte ens känna lukten av alkohol så mådde han illa. Läkarna sa att om de visste vilket av alla de där små ärrbildningarna på hjärnan som hade skapat den effekten så skulle de skada alla alkisars hjärnor där...

Gubben... han sparade pengar för om han någon gång skulle kunna börja dricka igen... :D :D :D
#120 - 11 mars 2008 18:17
Katharina skrev:
Ha ha.. Jag måste berätta en sann, tragkomisk historia. Det var en gammal alkisgubbe som var med om en bilolycka och fick en massa små ärr på hjärnan och efter den skadan så kunde han inte ens känna lukten av alkohol så mådde han illa. Läkarna sa att om de visste vilket av alla de där små ärrbildningarna på hjärnan som hade skapat den effekten så skulle de skada alla alkisars hjärnor där...

Gubben... han sparade pengar för om han någon gång skulle kunna börja dricka igen... :D :D :D

*S* Vilket öde..:p

Hur går det för er alla?
För mig går det hur bra som helst. Är mycket överraskad av att det är så enkelt. Ingen abstinens, ingen saknad..iiingenting.. Allt är precis som vanligt men utan ciggen som jag inte ens kommer ihåg att sakna eller tänka på under dagarna.. Skumt men underbart!:D
#121 - 11 mars 2008 18:22
Nu i Malmö på auktionen kom jag på att jag saknade ciggen. Då gick jag ut till de andra rökarna och kom på att det var inte ciggen utan den sociala biten jag saknade. Inne i auktionslokalen var det svårt att föra ett samtal eftersom alla var upptagna med bud,listor och påsar
#122 - 11 mars 2008 18:26
Guy Palm skrev:
Nu i Malmö på auktionen kom jag på att jag saknade ciggen. Då gick jag ut till de andra rökarna och kom på att det var inte ciggen utan den sociala biten jag saknade. Inne i auktionslokalen var det svårt att föra ett samtal eftersom alla var upptagna med bud,listor och påsar

Skönt att du kom på det iallafall, då vet du ju att ciggen inte var det du saknade!:D
#123 - 11 mars 2008 18:30
:) Det har jag redan kommit på :D
#124 - 11 mars 2008 18:32
Underbart!:D
#125 - 11 mars 2008 18:36
Jag har bara ett problem när det gäller rökslutandet och det är att jag har en massa överskottsenergi, ett riktigt lyxproblem egentligen. Vaknar sååå tidigt på morgonen och är pigg. Den biten trodde jag skulle komma senare när man fått tillbaka konditionen lite mer. Men nä, vaknar mellan 5-5.30 på morgonen istället för att dänga klockan iväggen vid 6.30..:p
#126 - 11 mars 2008 18:48
Nu har det gått 12 dagar :)
Jag och min man kom överrens om att på " årsdagen" kan vi röka hur mycket vi ville =)

vi slutade 2008-02-29

Nästa gång vi får röka är

2012-02-29 :D
#127 - 11 mars 2008 18:56
Härligt!:D
#128 - 11 mars 2008 19:00
Ramnissan skrev:

För mig går det hur bra som helst. Är mycket överraskad av att det är så enkelt. Ingen abstinens, ingen saknad..iiingenting..

Så är det för mig med, super. Men han Allan varnar för det också, att det går så lätt att man blir respektlös... Jag försöker påminna mig om att jag är en fd rökare och alltid kommer att vara, en cigg så kan det vara kört.. [:-174]

Ramnissan skrev:
Vaknar sååå tidigt på morgonen och är pigg. Den biten trodde jag skulle komma senare när man fått tillbaka konditionen lite mer.

Jag har hört om folk som får riktiga sömnproblem och vaknar på nätterna... Vi gjorde det i familjen första veckorna men det har gett med sig.. Alla krämporna gör väl det.. Jag har fortfarande vätska i kroppen.. Köpte vätskedrivande på Hälsokosten och minskade på en gång i omfång, har alltså ganska mycket vätska i kroppen. På jobbet trodde de att jag var gravid igen.. :D De sa att vätskan kan hålla i sig ett halvår.. Phu.. men det är det värt!!!

Guy Palm skrev:

Jag tror att det var att du måste göra allting också.. Nästa gång blir suget mindre och gånger därpå står du i fikakön och babblar istället.. :D Jag hängde med rökarna ut första månaden men nu har jag ingen alls lust att gå ut i rusket.. På sin höjd när det är fint väder.. [:-174]
#129 - 11 mars 2008 19:03
Jag sover som en stock men vaknar tidigt.

Vätska har jag inga problem med och jag har gått ner 4 kilo på 3 veckor så jag vet inte. Min kropp måste trivas väldigt bra..:)
#130 - 11 mars 2008 19:27
Ramnissan skrev:
Jag sover som en stock men vaknar tidigt.

Vätska har jag inga problem med och jag har gått ner 4 kilo på 3 veckor så jag vet inte. Min kropp måste trivas väldigt bra..:)

Åhh.. Om du inte var mager till att börja med så GRATTIS... Det känns ju att kroppen mår bra och man känner sig ju så mycket fräschare!!! :p
#131 - 11 mars 2008 19:34
Katharina skrev:
Åhh.. Om du inte var mager till att börja med så GRATTIS... Det känns ju att kroppen mår bra och man känner sig ju så mycket fräschare!!! :p

*S* Nej jag har/hade 10 kg, så tackar så mycket!:D
#132 - 17 mars 2008 13:46
[COLOR=DarkRed][SIZE=3]Hur går det för er????

[COLOR=Black][SIZE=2]Det går jättebra med antirökningen för mig.. Jag glömmer att jag har varit rökare, trots att sambon går ut och röker..

Kroppen mår bättre.. Yrsel/blodtryck har inte kommit tillbaka sedan första tiden, magen har vant sig och sambon åkte förbi Hälsokosten och köpte UVA-ört som ska vara vätskedrivande. Det fungerar och nu är jag nere på 68 kg så det går åt rätt håll... 65 är målet/idealet.. [:-174]
Jag äter mindre godis också, det är ju en jä*la dålig vana det också!!! Jag sitter framför datorn och jobbar, det blir lätt en Snickers eller 2 när man segar till.. Sen blir det ett behov.. så låter man bli ett tag och sen är det inte gott längre när man provar.. [xx(]

Hur som haver så ser ni kanske på den nya bilden att jag är mindre pluffsig i ansiktet, jag ser det iaf.. kände mig som en uggla, eller Kalle Anka på julafton.. ögonen var så svullna.. "klock klock" kändes det när man blinkade..
Urjobbigt och man såg ju ut som om man hade kudden kvar i ansiktet!!! Sen på eftermiddan så hade det runnit ner i fötterna så man knappt kunde gå... Phu.. Som sagt.. Det slutade med gravtest.. :eek: :D Men det var lugnt.. ingen mer tillökning här inte.. Bara sluta röksymtom..
(Tänk hur mycket man trodde var graviditetssymtom som i själva verket var sluta röka symtom, de allra flesta gravida slutar ju att röka)...

Vilket jä*la gift rökning är!!! Vad kroppen har varit påverkad!!!
[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR]
#133 - 17 mars 2008 16:31
Katharina skrev:
[COLOR=darkred][SIZE=3]Hur går det för er????[/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=darkred][COLOR=black][SIZE=2]Det går jättebra med antirökningen för mig.. Jag glömmer att jag har varit rökare, trots att sambon går ut och röker..[/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=darkred]Kroppen mår bättre.. Yrsel/blodtryck har inte kommit tillbaka sedan första tiden, magen har vant sig och sambon åkte förbi Hälsokosten och köpte UVA-ört som ska vara vätskedrivande. Det fungerar och nu är jag nere på 68 kg så det går åt rätt håll... 65 är målet/idealet.. [:-174][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=darkred]Jag äter mindre godis också, det är ju en jä*la dålig vana det också!!! Jag sitter framför datorn och jobbar, det blir lätt en Snickers eller 2 när man segar till.. Sen blir det ett behov.. så låter man bli ett tag och sen är det inte gott längre när man provar.. [xx(][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=darkred]Hur som haver så ser ni kanske på den nya bilden att jag är mindre pluffsig i ansiktet, jag ser det iaf.. kände mig som en uggla, eller Kalle Anka på julafton.. ögonen var så svullna.. "klock klock" kändes det när man blinkade.. [/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=darkred]Urjobbigt och man såg ju ut som om man hade kudden kvar i ansiktet!!! Sen på eftermiddan så hade det runnit ner i fötterna så man knappt kunde gå... Phu.. Som sagt.. Det slutade med gravtest.. :eek: :D Men det var lugnt.. ingen mer tillökning här inte.. Bara sluta röksymtom.. [/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=darkred](Tänk hur mycket man trodde var graviditetssymtom som i själva verket var sluta röka symtom, de allra flesta gravida slutar ju att röka)...[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=darkred]Vilket jä*la gift rökning är!!! Vad kroppen har varit påverkad!!![/COLOR][/SIZE]

[/COLOR][/SIZE]

Samma här, glömmer att jag varit rökare alls trots att maken röker..*S*..
Var inne på BIA mätning idag och fick konstaterat att jag har muskler över genomsnittet..*förvånad*.. har bara 6-8 kg fett att går ner och vätskebalansen ligger perfekt:) Så nu är det lite träning som gäller så ska jag också vara tiptop snart.
#134 - 17 mars 2008 18:25
Ramnissan skrev:
Samma här, glömmer att jag varit rökare alls trots att maken röker..*S*..

Var inne på BIA mätning idag och fick konstaterat att jag har muskler över genomsnittet..*förvånad*.. har bara 6-8 kg fett att går ner och vätskebalansen ligger perfekt:) Så nu är det lite träning som gäller så ska jag också vara tiptop snart.

Jaha.. Vad kostade en sådan? Lr var det genom jobbet? Skulle vara spännande.. ;)
#135 - 17 mars 2008 18:32
Katharina skrev:
Jaha.. Vad kostade en sådan? Lr var det genom jobbet? Skulle vara spännande.. ;)

Det kostar 355 egentligen men jag fick det för 280. Det är min svägerska som gör det:)

Det var intressant faktiskt, vart ju glad över att jag hade mer muskler än jag trodde jag hade.:D
#136 - 18 mars 2008 10:45
Här går det finemang. Jag har snart varit icke-rökare i åtta månader. Känns skönt. Har sug kanske en gång i månaden, men det passerar nästan obemärkt förbi. Snarare att jag tänker att jag är sugen på "något" och sen kommer på att det nog är röksug. Då tar jag ett glas vatten och kontemplerar denna otäcka drogs grepp om människor.

Min sambo röker fortfarande och jag kan numer känna när han rökt på flera meters håll (tyvärr). Det är vidrigt. Han hostar och harklar sig ständigt. Klart jag blir orolig för hans hälsa, samtidigt som jag inte vill säga något. Jag vet ju själv hur jag hatade när någon sa något om min rökning. *suck*

Jag har i alla fall passerat den vikt jag hade innan jag slutade röka... neråt då :)
Jag väger mindre nu än då. Har tänkt att fortsätta gå ner ytterligare till den vikt jag hade innan jag började för 20 år sedan. Nu kan jag ju träna igen så det ska inte vara några problem. Är visserligen normalviktig objektivt sett, men trivs inte som det är nu. Har alltid varit lång och smal och vill bli det igen.

Tråkigt är också att läkarna upptäckt att jag förmodligen har giftstruma. Funderade på om det kunde ha något med att jag slutat röka att göra. Läkaren sa att rökare har förhöjd riskfaktor för att få struma, men om man slutade så borde det vara mindre risk. Jag vet inte. Någon annan som fått hög eller låg ämnesomsättning eller struma? Eller någon annan sjukdom?
Jag har ju annars varit konstant förkyld sen jag slutade röka. Nu börjar det äntligen ge med sig. Underbart! :D

Hoppas alla lyckas besegra nikotinmonstret. Svält ut den jäveln!
#137 - 18 mars 2008 10:59
Ja, som sagt... Jag har alltid varit lång och smal trots att jag har fått 3 barn. Det har runnit av mig direkt efter förlossningarna. Jag har alltid kunnat äta godis och fikabröd i mängder utan att något hänt.

Men varje graviditet har jag gått upp 20 kg och jag har trott att det har varit graviditeten men nu börjar jag undra om det också var att jag slutade röka. Alla mina graviditetssymtom kom ju tillbaka nu när jag slutade röka.
Viktökning, vätska i kroppen, yrslig, lågt blodtryck och småsugen..

Nu har det gått 4 månader och nu börjar min ämnesomsättning vakna till liv, hoppas jag, för nu är jag som sagt nere på 68. Jag tror att jag låg på 62 när jag slutade och gick upp 8 kg på en månad, målet är 65.
Men nu äter jag vätskedrivande också så jag vet inte hur mycket som är vätska?!

Jag tror absolut att struman kom för att du slutade nu, men det är vad jag tror.
Men det är ju ingen anledning att fortsätta att röka.
Det är ju bara ett bevis på hur mycket din kropp har varit påverkad. Om du inte hade slutat nu så kanske du hade dött i strupcancer om 5 år??!

Jag känner en kille som har varit heroinist och slutade för ca 10 år sedan genom att sticka ut på landet med sin familj. Nu är han typ 50 och nu kommer krämporna, han fick en hjärtattack här för ett tag sedan och diabetes. Man är inte knarkare utan följder, det gäller ju drogen nikotin också. Ju äldre man är desto svårare har kroppen att hämta sig, tror jag... och desto mer har man ju hunnit stoppa i sig av drogen också.. [:-174]
#138 - 18 mars 2008 11:30
Säg inte så - jag blir helt hysterisk.Strupcancer? *aaargh* Nä, då var det väl tur att jag slutade i tid. Att behöva låta som Darth Vader resten av livet tilltalar inte mig.

Jag gick ju också upp när jag slutade röka, och har också en målvikt på 65. Vägde 63 innan jag började röka, men jag är helt nöjd om jag hittar tillbaka till 65. Det är fem kilo kvar dit. Och sen vill jag bli av med nikotin-fettet. Fettprocenten måste ner.

Jag försöker låta bli att äta godis, bröd, pasta, ris, potatis och andra snabba kolhydrater. Det funkar ganska bra, med en långsam men stadig viktnedgång. Tillåter mig själv en kaka ibland och socker när jag dricker kaffe (är thé-drickare annars). Tvingar resten av familjen till samma diet. De tiger och äter, men äter roste-bröd med marmelad i smyg.

Med min höga ämnesomsättning i och med struman borde jag rasa i vikt, men den turen har jag inte. Och vaddå tur förresten, det är musklerna som bryts ner när man har giftstruma, så det är väl inget att önska sig. Fast det vore ju smidigt... Ämnesomsättningen går ju annars tillfälligt ner när man slutar röka och det är ju därför många går upp i vikt (det och att man äter som en kossa ;) ).

Kanske hade du hög ämnesomsättning i och med rökningen (och naturligt sen tidigare) och har nu fått låg istället. Håller det i sig tycker jag att du borde kolla upp det.
Själv har jag beställt tid hos homeopaten... jag tar hellre en chans än en operation.
Bilagor:
#139 - 18 mars 2008 11:44
Lenita skrev:

Jag försöker låta bli att äta godis, bröd, pasta, ris, potatis och andra snabba kolhydrater. Det funkar ganska bra, med en långsam men stadig viktnedgång. Tillåter mig själv en kaka ibland och socker när jag dricker kaffe (är thé-drickare annars).

Ämnesomsättningen går ju annars tillfälligt ner när man slutar röka och det är ju därför många går upp i vikt (det och att man äter som en kossa ;) ).

Kanske hade du hög ämnesomsättning i och med rökningen (och naturligt sen tidigare) och har nu fått låg istället. Håller det i sig tycker jag att du borde kolla upp det.

Själv har jag beställt tid hos homeopaten... jag tar hellre en chans än en operation.

Ja, samma här.. och sen tror jag på att äta utav det på helgen så att inte kroppen sätter sig på sparlåga och suger åt sig allt. det är ju lättare att låta bli frosseriet om man får äta på helgen sen.. [:o] [:I]

Ja, jag tror att min ämnesomsättning la av helt.. Magen tvärnitade och jag ökade i vikt trots att jag höll in på frosseriet.. Mamma sjuksköterskan, tyckte att jag skulle gå till läkaren.. Men det kanske ger sig, tänkte jag, och sen är det frågan om hur mycket som är vätska????
Nu drack jag vin i helgen och tycker att jag har mer vätska i kroppen nu igen.. Kan alkoholen försämra så man lägger på sig vätska, kanske?!

[COLOR=DarkRed] Träning går ju bättre nu när man är piggare, gladare och har bättre flås.. Vi måste foccusera på det positiva så vi inte avskräcker folk från att sluta.. :D[/COLOR]

Åhh.. Berätta allt om vad homeopaten sa sen. Hur hittar man dem??? [:-174]
#140 - 18 mars 2008 11:57
Katharina skrev:

Nu drack jag vin i helgen och tycker att jag har mer vätska i kroppen nu igen.. Kan alkoholen försämra så man lägger på sig vätska, kanske?!

Jag svullnar upp som en gris när jag dricker vin. Kan knappt böja knäna. Hörde ett samtal på bussen mellan några sjuttonåriga killar för några år sedan. Den ena killen förklarade för de andra att man aldrig skulle ta med en tjej hem som druckit eftersom de alltid "såg ut som svullna kossor" dagen efter. Så till och med han visste att man svullnar av alkohol. :D

Katharina skrev:
[COLOR=DarkRed] Träning går ju bättre nu när man är piggare, gladare och har bättre flås.. Vi måste foccusera på det positiva så vi inte avskräcker folk från att sluta.. :D[/COLOR]

Ja absolut! Att sluta röka är det bästa som har hänt mig. Jag mår mycket bättre nu och har bättre självkänsla. Slipper bli andfådd av minsta lilla och känner mig glad och fräsch. Känner att jag blivit mer positiv också. Och jag kan träna utan att känna mig som en degig klump-fia.
#141 - 18 mars 2008 12:20
Lenita skrev:
Jag svullnar upp som en gris när jag dricker vin. Kan knappt böja knäna. Hörde ett samtal på bussen mellan några sjuttonåriga killar för några år sedan. Den ena killen förklarade för de andra att man aldrig skulle ta med en tjej hem som druckit eftersom de alltid "såg ut som svullna kossor" dagen efter. Så till och med han visste att man svullnar av alkohol. :D

Ja absolut! Att sluta röka är det bästa som har hänt mig. Jag mår mycket bättre nu och har bättre självkänsla. Slipper bli andfådd av minsta lilla och känner mig glad och fräsch. Känner att jag blivit mer positiv också. Och jag kan träna utan att känna mig som en degig klump-fia.

Ha ha... Det är bara för att man alltid har varit så smal som man aldrig har märkt det.. Man har väl bara sett lite mindre utmärglad ut.. :D
Nej, men det är lika bra att hålla det lugnt med alkoholen då tills kroppen har hämtat sig från pärsen...

Ja, som sagt.. Det känns inte som om jag slutade en dag för tidigt om det påverkar kroppen så här mycket.. :eek: [:-88]
#142 - 18 mars 2008 17:11
Jo'rå, här går det bra. 2.5 veckor utan återfall :) Visst är det tungt ibland men inte värre än att djupa andetag räddar situationen. Nu är det bara vanan och identiteten av att vara en rökare eller någon form av självspäkelse som skulle kunna få min att återvända.

/J
#143 - 18 mars 2008 17:29
Joacim skrev:
Jo'rå, här går det bra. 2.5 veckor utan återfall :) Visst är det tungt ibland men inte värre än att djupa andetag räddar situationen. Nu är det bara vanan och identiteten av att vara en rökare eller någon form av självspäkelse som skulle kunna få min att återvända.

/J

Ha ha...

Hur mår du i kroppen??? Har du lagt dig till med några andra ovanor än??? Hur länge hade du rökt?? [:-174]
#144 - 20 mars 2008 11:55
njae, inga nya ovanor egentligen. Kroppen mår ungeför som tidigare mao. ont i lungorna och lite här och var :) 18 år som proffsrökare ;)

Lite trist bara att luktsinnet inte riktigt vaknat till liv än. :/

/J
#145 - 20 mars 2008 15:44
Jag ser att den här tråden ursprungligen handlade om att sluta med hjälp av Champix, nu har jag kört en kur och är inne på tionde veckan, jag ska äta pillren i två veckor till sen får det räcka med dom och jag kommer inte att börja om att röka igen (hoppas jag i alla fall)

Jag har rökt sen jag var 13 år och jag fyller 48 idag så det blir några år, desutom har jag snusat dom sista 6-7 åren efter förra försöket att sluta röka, men nu är det slut med både snus o rökning hoppas jag, sen om champix funkar eller ej må vara osagt men mig har det hjälp alla fall, så jag tror på metoden i alla fall, men visst har det varit jobbigt till o från men det börjar släppa nu .:)

Herregud jag har rökt i 35 år ser jag när jag räknar efter, ja är huvet dumt får kroppen lida[:o] Men nu är det banne mig nog med nikotin för mig.
#146 - 20 mars 2008 16:11
Ingen risk med att bara sluta så där efter så många år?

Typ som att ta in den alkoholiserade uteliggaren och duscha och sätta på rena kläder på honom så dör han en vecka senare i dubbelsidig lunginflammation..
#147 - 20 mars 2008 23:04
albjohn skrev:
Jag ser att den här tråden ursprungligen handlade om att sluta med hjälp av Champix, nu har jag kört en kur och är inne på tionde veckan, jag ska äta pillren i två veckor till sen får det räcka med dom och jag kommer inte att börja om att röka igen (hoppas jag i alla fall)

Jag har rökt sen jag var 13 år och jag fyller 48 idag så det blir några år, desutom har jag snusat dom sista 6-7 åren efter förra försöket att sluta röka, men nu är det slut med både snus o rökning hoppas jag, sen om champix funkar eller ej må vara osagt men mig har det hjälp alla fall, så jag tror på metoden i alla fall, men visst har det varit jobbigt till o från men det börjar släppa nu .:)

Herregud jag har rökt i 35 år ser jag när jag räknar efter, ja är huvet dumt får kroppen lida[:o] Men nu är det banne mig nog med nikotin för mig.

Ja, med den inställningen OCH Champix så lär det ju inte vara något problem.. :D Jag tyckte inte ens att kaffet var speciellt gott första 2-3 månaderna.. Koffeinet blockerades ju också.

Gaffel skrev:

Typ som att ta in den alkoholiserade uteliggaren och duscha och sätta på rena kläder på honom så dör han en vecka senare i dubbelsidig lunginflammation..

Ja, det är ju det vi har gnällt om här nu.. Man hör om skavanker när folk slutar med en del kan ju vara tillfälligheter eller att folk har känt på sig att något är fel eller på gång att gå fel i kroppen och då får knuffen att sluta röka. Man vet ju inte riktigt vad som är hönan och ägget alla gånger.

Men absolut att man är en gammal knarkare vars hela kropp har levt i knarket. Inte ska man tro att man kommer undan helt utan skador efter att ha dragit i sig ett paket cigg per dag i XXX antal år.. För mig är det ca 22 år..
Men inte sjutton är det en anledning att fortsätta.. Problemen lär ju inte försvinna för att man fotsätter att röka precis.. :D
#148 - 21 mars 2008 07:00
Gaffel skrev:

Jag tar risken om det nu är nån risk, hursomhelst så tror jag risken med att sluta är betydligt mindre än risken med att fortsätta, jag har då inte fått några hälsoproblem efter jag slutade, lite illamående dom första veckorna men det beror nog på pillren. Sedan får man nog hålla lite koll på vikten men även det har gått bra för mig hitills, så att sluta röka är det bästa jag gjort på länge .

Katarina / Det stämmer faktiskt med kaffet, det är inte lika gott längre men det kan jag leva med:) men jag har trots det druckit betydligt mer kaffe än vanligt o det kanske beror på tabletterna, det har jag faktiskt inte tänkt på, men jag har inte varit så extremt röksugen efter kaffet konstigt nog, så nog tror jag Champix funkar som det ska,

Nu har jag inte druckit några större mängder alkohol sen rökstoppet men lite vin o några Dry martinis har det blivit o inte ens då har röksuget varit speciellt farligt, tydligen funkar det även på alkohol enl läkaren som skrev ut pillren eftersom det stänger av nått i hjärnan, om den nu inte varit tillräkligt nerstängd sen förut vill säga:p
#149 - 21 mars 2008 12:21
albjohn skrev:

Katarina / Det stämmer faktiskt med kaffet, det är inte lika gott längre men det kan jag leva med:) men jag har trots det druckit betydligt mer kaffe än vanligt o det kanske beror på tabletterna, det har jag faktiskt inte tänkt på, men jag har inte varit så extremt röksugen efter kaffet konstigt nog, så nog tror jag Champix funkar som det ska,

Nu har jag inte druckit några större mängder alkohol sen rökstoppet men lite vin o några Dry martinis har det blivit o inte ens då har röksuget varit speciellt farligt, tydligen funkar det även på alkohol enl läkaren som skrev ut pillren eftersom det stänger av nått i hjärnan, om den nu inte varit tillräkligt nerstängd sen förut vill säga:p

Ja, jag har samma erfarenhet. Det var ju just efter kaffet och alkohol som man blev så attans röksugen, men det verkar Champix ta bort. Jag åt bara tabletterna i 10 dagar för jag fick ju alla de där vanligaste biverkningarna, men effekten satt i 2-3 månader. Det är först nu 3 månder efter som jag kan säga att kaffet är riktigt gott igen.

Jag upplever att utöver godis kan man kan ersätta rökbehovet med te, kaffe och alkohol eftersom det är en drog i dem också. Man bör nog passa sig lite så man inte fastnar i ett nytt behov :D
Jag lät mig "missbruka" kaffe och godis ett tag för att ha en ersättning.
Dessa behov är ganska lätta för mig att bryta.

Men jag höll ner alkoholintaget för jag märkte att det gärna kunde bli någon öl eller ett glas vin lite då och då.. Suget fanns där, helt klart.. Svårare att bryta om man skulle bli alkis på köpet [:o] Det vore ju verkligen att gå ur askan i elden.. :eek: :D
#150 - 23 mars 2008 21:15
ganska så exakt 23 dagar senare ... ingen cigg eller återfall inte ens på födelsedagen :)
Man jag hade svårt att sove i ca en HEL LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG vecka ... fy f*n.
nu känns det som att det är över
#151 - 23 mars 2008 21:43
Uj, gräsänkling och riktiggt röksugen under några tillfällen idag... Men neh. :)
/J
#152 - 24 mars 2008 00:44
Joacim skrev:
Uj, gräsänkling och riktiggt röksugen under några tillfällen idag... Men neh. :)

/J

Ha ha... Det är första gången jag har sett en felstavning på dig så det var nog fullt ös hos gräsänklingen.. eller öst fullt..
Kul att du klarade det!!!

Nelly.. Hela min familj hade svårt att sova hela nätter när vi hade slutat.. Nu sover vi bra igen.. Det gav med sig ganska fort för oss.. ;)

Åhh.. Vad skönt att man är fri... Vilken underbar sommar det ska bli.. [:-174]
Vi har bokat en resa till Kroatien för att garantera oss sol.. Flygresan är bara 3 timmar så det ska väl lillgrabben fixa, han är då 4 år. Han är en riktig liten Emil som pillar och ficklar med allt hela tiden, man får passa så han inte öppnar nödutgången på planet eller något sådant.. Han är lik sin far.. ;)
#153 - 24 mars 2008 13:59
Hehe, jo.. Jag såg det där extra g't men just då så spelade inte det någon roll eftersom jag då, liksom nu, slogs mot drivet att få mig en "fix" nikotin. Det är faktiskt litet roande att lyssna på den inre konflikten nu när den kan ge sig in i riktigt ologiska resonemang. T.ex. "Varför skall jag sluta röka för??!!?!" följer en rak motsatt logik än "Varför skall jag röka?" och trots att argumenten kan tyckas logiska så är de helt rubbade :)

Himla bra argument för att röka:

* Men... jag är ju rökare ju! Jag har varit det större delen av mitt liv så varför sluta?
* Vem är jag nu om jag inte har min identitet som rökare?
* Åh, blåa skyar... Knappt någon vind och vågorna kluckar... På den där stenen, nere vid havet, skulle jag vilja ta en cigg... DET hade varit livskvalitet...
* Tankepausen man får när man tar en cigg blir numera ett asocialt beteende eftersom man inte längre har en "anledning" att knata iväg i ensamhet.

Det där var några korta men ack så felaktiga resonemang. De längre, vilka har mer tyngd i argumenten, får vänta litet eftersom jag försöker slå dem ifrån mig ett tag till.

/J *recovering nicotinaddict*

BTW... Nehe du! Inget ös var det här inte! Inte ens den minsta lättöl... Tragiskt men sant. :)
#154 - 24 mars 2008 14:25
Det var just det som var sååå skönt för mig när jag slutade röka nu till skillnad från de andra gångerna jag har slutat, det var just att det inte fanns någon konflikt, det fanns inget "ursäktssökande" för att ta den där ciggen. Varje gång jag har känt ett sug så har jag tänkt
"ja just det, jag har ju slutat"...

That´s it... end of discussion... [:-174]
Däremot har jag som sagt tagit ersättning, just nu sitter jag och dricker grönt te för att inte bara käka godis och annat onyttigt när jag känner suget/tomheten.. ;)
#155 - 5 maj 2008 10:07
Hur går det för er med rökningen??? Och hur mår ni???

Här går det fortfarande jättelätt.. Det är andra som påminner mig om att jag har rökt, nej fel varit storrökare, jag själv glömmer bort det.

Kroppen börjar att hitta tillbaka igen. Någonting hände ju med min ämnesomsättning. Jag åt först mycket godis när jag slutade röka och när jag märkte att jag för första gången i mitt liv gick upp i vikt så drog jag ner på godiset när jag var nöjd med vikten (har ju alltid varit lite väl smal) men trots att jag höll igen litegrann fortsatte jag att gå upp i vikt.

Det slutade på 70 kg vilket är mycket för mig även om jag fortfarande är smärt med mina 175 cm.
Nu börjar jag att dala igen, det har gått sakta men säkert den senaste månaden och nu ligger jag på 66 kg.. Jag gick alltså från 60-62 kg till 70-72 kg på 1 månad!!!! :eek:
Nu är det ett halvår sedan jag slutade röka. [:-102]

[COLOR=DarkRed]Det märks iaf att hela kroppen börjar fungera som vanligt igen efter att ha varit förgiftad i såååå många år... Underbart!!! [:-174][/COLOR][:-174][:-174]
#156 - 5 maj 2008 15:11
Grattis till halvåret! Här är det bara 10 veckor på Fredag men det funkar iallafall.
/J
#157 - 5 maj 2008 15:16
Joacim skrev:
Grattis till halvåret! Här är det bara 10 veckor på Fredag men det funkar iallafall.

/J

Vaddå bara.. Början är ju värst... Super.. Grattis!!! [:-174]och som sagt, vi gör ju en insats för miljön också.. ;)
Vad mycket stålar man har också... Jag har märkt skillnad, det har jag inte gjort förrut när man har slutat. Men ciggen är ju så attans dyr så nu märks det faktiskt ordentligt i plånboken, tycker jag...[:)]
#158 - 21 augusti 2008 20:06
Hej alla rökare och ickerökare.. Hur går det med rökningen numera...

Jag är fortfarande fri och glömmer bort att jag har rökt.. Jag mår bra men har inte gått ner helt det jag gick upp när jag slutade för typ 8 månader sen.. Nu var jag ju så spinkig innan så BMI är ju bra nu men sen kan man ju vilja ha det rätt placerat så nu är det Pilates, situps och powerwalks dagligen... :D

Har haft någon envis influensa i typ en månad nu som började med jättehög feber.. Ingen annan har haft det enda minsta symtom.. Jag började misstänka sorkpest lr något men nu har tanken kommit att det är för att man har slutat röka.. Folk berättar om andra som har slutat och varit sjuka typ ett år...
Shit, om man hade fortsatt att röka så hade man väl varit död på några år isf... [:o] :eek: :D

[SIZE=4][COLOR=Red]Hur som haver går det superlätt för mig... Inga problem alls.. Fattar ingenting...[/COLOR][/SIZE] :D
#159 - 21 augusti 2008 20:34
Ja den sista augusti är det 1 år sedan jag slutade och då efter 38 år med nikotin. 20 som rökare o 18 år som snusare.
Jag tog Zyban och är fortfarande förvånad hur enkelt det var. Men det skall villigt erkännas det finns fortfranade stunder då man är sugen och man kommer också på sig med o leta i fickan efter snusdosa.
Vanans makt är stor.[:-5]
#160 - 22 augusti 2008 08:58
Joacim skrev:
Hehe, jo.. Jag såg det där extra g't men just då så spelade inte det någon roll eftersom jag då, liksom nu, slogs mot drivet att få mig en "fix" nikotin. Det är faktiskt litet roande att lyssna på den inre konflikten nu när den kan ge sig in i riktigt ologiska resonemang. T.ex. "Varför skall jag sluta röka för??!!?!" följer en rak motsatt logik än "Varför skall jag röka?" och trots att argumenten kan tyckas logiska så är de helt rubbade :)

Himla bra argument för att röka:

* Men... jag är ju rökare ju! Jag har varit det större delen av mitt liv så varför sluta?

* Vem är jag nu om jag inte har min identitet som rökare?

* Åh, blåa skyar... Knappt någon vind och vågorna kluckar... På den där stenen, nere vid havet, skulle jag vilja ta en cigg... DET hade varit livskvalitet...

[QUOTE][SIZE=4]* Tankepausen man får när man tar en cigg blir numera ett asocialt beteende eftersom man inte längre har en "anledning" att knata iväg i ensamhet.[/SIZE]

Det där var några korta men ack så felaktiga resonemang. De längre, vilka har mer tyngd i argumenten, får vänta litet eftersom jag försöker slå dem ifrån mig ett tag till.

/J *recovering nicotinaddict*

BTW... Nehe du! Inget ös var det här inte! Inte ens den minsta lättöl... Tragiskt men sant. :)[/quote]
Det där är fanimej en helt suverän beskrivning på skiten Jocke!!
Ungefär vad jag brottas med.. Har rökt i 15 år och skulle nog för tillfället inte kunna sluta, låter så jävla dumt, men är inte motiverad till att sluta... [B)][:o]
#161 - 22 augusti 2008 10:40
NIC skrev:
Det där är fanimej en helt suverän beskrivning på skiten Jocke!!

Ungefär vad jag brottas med.. Har rökt i 15 år och skulle nog för tillfället inte kunna sluta, låter så jävla dumt, men är inte motiverad till att sluta... [B)][:o]

Läst tråden från början kanske... Vi peppade varandra en hel del där!!! Den enda motivationen du behöver är plånboken och hälsan och stanken och hetsen efter cigg, tändare, hinna före bussen, under kisspausen på mötet, ha pengar, hitta kiosk.
[SIZE=4][COLOR=Purple]Du är styrd, ägd..[/COLOR][/SIZE]
Där är din motivation... :D :D :D
#162 - 22 augusti 2008 16:39
Uj, jag har, under ett par veckor, verkligen känt för att börja röka. Det är en abstinens precis lika stor som den var när man hade slutat men med skillnaden att den inte går över på de där få minuterna som det tidigare tog. Jag tror mig ha identifierat källan och även om det inte är sann abstinens så är jag samtidigt säker på att symptomen hade lugnat sig med lite gammalt hederligt "suga ner rök i lungorna"...

Men jag har fortfarande inte tagit steget tillbaka och återförslavat mig. Troligtvis gör jag det inte heller. Nu är det uh... 25 veckor sedan jag rökte sist. Dags att knäcka en pilsner för det!
/J
#163 - 22 augusti 2008 20:33
Joacim skrev:
Uj, jag har, under ett par veckor, verkligen känt för att börja röka. Det är en abstinens precis lika stor som den var när man hade slutat men med skillnaden att den inte går över på de där få minuterna som det tidigare tog. Jag tror mig ha identifierat källan och även om det inte är sann abstinens så är jag samtidigt säker på att symptomen hade lugnat sig med lite gammalt hederligt "suga ner rök i lungorna"...

Men jag har fortfarande inte tagit steget tillbaka och återförslavat mig. Troligtvis gör jag det inte heller. Nu är det uh... 25 veckor sedan jag rökte sist. Dags att knäcka en pilsner för det!

/J

Ha ha.. Där är du ju.. Jag undrar var Ramnissan mfl håller hus.. Det var också ett tag sen...
Det låter attans plågsamt det där..
Here is the deal: Antingen så börjar du att röka igen och så är du åter ägd och styrd,
eller så bestämmer du dig att du aldrig mer ska ha en enda jä*la cigg till. Punkt.

Det går ju inte att hålla på sådär, självplågeri... Akta så du inte blir alkis på kuppen, jag tyckte att spriten lr vinet rättare sagt, var ett mkt trivsamt substitut.. Fick hålla igen där lite.. Köpte pavor istället för dunkar för det tar lite tid att korka upp dem också... :D :D
#164 - 22 augusti 2008 21:03
Bah, det är 50% risk oavsett ty antingen börjar man eller så gör man det inte ;P
#165 - 23 augusti 2008 05:03
Ang. rökning så kommer jag aldrig börja, eller ens testa.

Varför göra något som man VET troligen kommer leda till kroniskt gula tänder, dålig andedräkt, förtidig död, lungcancer, sköra ben, lungsot (Tror jag det heter), och att folk runt en lider av att få rök i fejset?

Men ger man allt det för att "vara cool" från början, så har man ju valet.

Obs, inte riktat mot någon här i tråden, så ta inte åt er om ni inte känner för det.
#166 - 23 augusti 2008 07:23
Joacim skrev:
Bah, det är 50% risk oavsett ty antingen börjar man eller så gör man det inte ;P

Ha ha... Ja, men man behöver ju inte vara martyr på kuppen.... Om du bestämmer dig och inte någonsin överväger att börja igen så är det ju inget plågsamt att vara ickerökare utan bara så attans skönt att slippa skiten... ;)
#167 - 23 augusti 2008 08:51
Katharina hur länge har du hållt upp nu??
#168 - 29 augusti 2008 07:59
BlueJ skrev:
Katharina hur länge har du hållt upp nu??

Åhh.. Sorry, missade frågan.. Jag gick tillbaka och kollade här på länken så 11/11-07.. Det blir alltså 9,5 månader... Ha ha... Jag har nästan glömt att jag har rökt..

Sambon kämpar nu.. Plågar sig med att tigga typ 2 cigg om dagen och snusa portionssnus.. Synd att man inte bara kan hjärntvätta någon.. Jag tycker sååå synd om honom, det känns så sjukt att det kan vara så enkelt när man bara har en annan inställning. Den metala biten spelar så himla stor roll men man kan ju inte försätta någon annan i den sinnesstämningen utan man måste ju komma dit själv...
Hoppas han fixar det.. Han gjorde ju tabben att lova grabben att han skulle sluta i sommar och nu börjar ju hösten komma så nu står han inmålad i hörnet... :eek:[xx(]
Ja, jag håller tummarna, men fasen vad snuset luktar... :D
#169 - 29 augusti 2008 09:52
JojjeN skrev:
Ang. rökning så kommer jag aldrig börja, eller ens testa.

Varför göra något som man VET troligen kommer leda till kroniskt gula tänder, dålig andedräkt, förtidig död, lungcancer, sköra ben, lungsot (Tror jag det heter), och att folk runt en lider av att få rök i fejset?

Men ger man allt det för att "vara cool" från början, så har man ju valet.

Obs, inte riktat mot någon här i tråden, så ta inte åt er om ni inte känner för det.

gör vi inte heller.. :) det finns ingen riktigt bra förklaring till varför man röker.. hade det funnits svar så är det i klass med att man vet svaret på livets gåta..

vill sluta själv men vill samtidigt inte.. varför är man inte teräckligt rationell och verkligen inser att detta är bara skadligt?
antar att människan är programerad att vara destruktiv.. va vet ja..
#170 - 29 augusti 2008 12:14
Ibanez skrev:
gör vi inte heller.. :) det finns ingen riktigt bra förklaring till varför man röker.. hade det funnits svar så är det i klass med att man vet svaret på livets gåta..

vill sluta själv men vill samtidigt inte.. varför är man inte teräckligt rationell och verkligen inser att detta är bara skadligt?

antar att människan är programerad att vara destruktiv.. va vet ja..

Prova att läsa tråden från början och se om du får motivation... Men Champix var ruskiga grejer... Men det är ju rökning också så... [:o]

Varje dag tidigare man kan sluta så återhämtar sig kroppen bättre och lättare. Om du inte har motivation så se till att skaffa dig det och stoppa inte huvudet i sanden med den dåliga ursäkten att du har för svag karaktär eller inte riktigt vill ännu.
Det vill du aldrig om du inte bestämmer dig för att vilja. Du är ju en knarkare och knarket äger dig och dina tankar.. inkl alla ursäkter...
[SIZE=4]Hugg i idag istället för imorgon!!!! [/SIZE]:D
#171 - 9 november 2020 15:48
Köpa Champix - https://euroclinix.net Tabletterna funkar. Det är nästan mirakulöst hur man efter några dagar får mindre lust att röka, hur man glömmer bort att röka trots att man ska röka som vanligt den första tiden.
#172 - 23 mars 2021 12:22
Jag blev verkligen hjälpt av Allen Carr, varje gång jag ville röka satte jag mig bara och läste hans bok... Men efter ett tag visste jag redan det utantill ))) läs om det 5 gånger förmodligen )))
#173 - 6 oktober 2021 13:35
Vad grym du är som lyckades! :D

Annons