Jag har gjort rent mitt kar

#1 - 12 februari 2007 10:47
med kemiskt ren bensin efter att ha tömt det då jag hade ett inälvsparasitangrepp i det karet.
Min fråga är om bensinen, eller resterna av den kan påverka vattenvärdena eller om det bara är att fylla på karet igen.

Jag har eftertorkat med vatten, men behövs det mer? Bensinen dunstar ju så det borde inte bli några rester kvar, eller?

Nån som vet?
#2 - 12 februari 2007 10:59
Teoretiskt sätt borde det ha dunstat bort.. och du har ju torkat med vatten efter, så det borde ju inte bara några problem. :)
#3 - 12 februari 2007 11:06
C.Ciklid skrev:
Teoretiskt sätt borde det ha dunstat bort.. och du har ju torkat med vatten efter, så det borde ju inte bara några problem. :)

Jag tycker också att det låter logiskt. Jag får väl testa helt enkelt.:p
#4 - 12 februari 2007 11:07
Jag skulle vänta..

miiaoo skrev:
med kemiskt ren bensin efter att ha tömt det då jag hade ett inälvsparasitangrepp i det karet.

Min fråga är om bensinen, eller resterna av den kan påverka vattenvärdena eller om det bara är att fylla på karet igen.

Jag har eftertorkat med vatten, men behövs det mer? Bensinen dunstar ju så det borde inte bli några rester kvar, eller?

Nån som vet?

:confused: med att fylla innan jag var 100:a på effekten.:confused: Men någon kanske är kemist här på zoopet?:confused:
#5 - 12 februari 2007 12:11
Det borde synnas ganska omgående när du fyller vatten om det finns några bensin rester kvar.
Bensin lägger sig på ytan och skimrar i olika färger.
#6 - 12 februari 2007 12:16
JAg skulle iaf gjort karet fullt och tagit ur allt vatten och fyllt på igen för att vara säker
#7 - 12 februari 2007 12:20
hade gjort samma sak som richard. fyllt med vatten och låtit stå ett par dagar, och sen tömt igen. bättre att va på säkra sidan
#8 - 12 februari 2007 12:45
hade gjort samma sak som richard. fyllt med vatten och låtit stå ett par dagar, och sen tömt igen. bättre att va på säkra sidan

jo, det var ungefär vad jag tänkte.. Sen ser man ju på ytan om det finns rester kvar som Heeke sa. :)

Tack för hjälpen!
#9 - 12 februari 2007 15:00
Rapportera gärna sen hur det gick, kan vara bra att veta! :)
#10 - 12 februari 2007 17:25
vatten har du ingen nytta av o göra rent med
Bensin löser sig inte med vatten utan vattnet lägger sig som en hinna utanpå

frågan e varför du använde bensin o inte kemsprit
100% lösningar funkar inte så bra heller
bäst är de om det är runt 70% annars kapsar bakterier o organismer in sig
#11 - 13 februari 2007 22:16
miiaoo skrev:
Jag tycker också att det låter logiskt. Jag får väl testa helt enkelt.:p

det är lite risk att det fins non spår av bensinen men jag har en väldigt bra lösning som jag är säkert att det funkar,köp ett kg eller ett halvt kilo jätte fin sand o gnid den torr där det fans spår av bensinen o låt sanden står i botten eller där det fans spåret av bensinen till nästa dag då dan efter släng sanden du använt o tvätta karet med vatten sen jag tror att den klar för o fulla i!lyckatill
#12 - 13 februari 2007 23:25
ibra bra ide,

när vi råkar spilla bensin på golvet då vi meckar, asså bensin, olja mm. så är den bästa lösningen sågspån! vill du vara 100%säker så köper du lite sågspån och gnider det lite här och där. det har en otrolig uppsugningsförmåga.
#13 - 14 februari 2007 08:52
Amaro skrev:
ibra bra ide,

när vi råkar spilla bensin på golvet då vi meckar, asså bensin, olja mm. så är den bästa lösningen sågspån! vill du vara 100%säker så köper du lite sågspån och gnider det lite här och där. det har en otrolig uppsugningsförmåga.

exakt för det har hänt mig att jag spilt nott i karet då jag kom på denna ide,jag tog ett kilo jätte fin sand o gnidit karet med det o låtit sanden till nästa dag för mjuk sanden har en otrolig förmåga att suga all vätska o specielt kladdiga,nästa dag tog jag bort sanden slängt den o städat karet med varm vatten o låtit karet på balkongen nogra timmar sen var det bra inga rester alls av det vätskan!
#14 - 14 februari 2007 09:09
Ladda filtret med (nytt) aktivt kol så binds eventuella föroreningar upp

Släng sedan ut kolet efter en vecka eller två.

Och får du en hinna skeda ur denna.

Men med kemisk ren bensin skall det inte bli några rester igentligen.

Dessutom innehåller den nästan inga aromater eller omättade kedjor så den har nästan ingen giftverkan dvs ingen hinna ingen fara.
#15 - 14 februari 2007 09:32
Jag kan ju uppdatera på läget. Jag fyllde upp karet utan sand igår och det fanns inte en rest kvar. Ingen hinna och ingen lukt.

Jag hade ju inte i bensinen lös så att säga, jag torkade med en lagom dränkt bomullstuss. Det fanns aldrig ens lsa droppar med bensin i karet så nåt sågspån eller sand behövs knappast, men tack för tipsen.

Dock så håller jag helt med om idén att köra med aktivt kol en kort period. Det är egentligen ett tekniklöst kar, men visst kan jag sätta i ett filter i ett par veckor medans det går med bara snäckor.

Tack allihopa!
#16 - 16 februari 2007 18:53
det var väl kemisk bensin du använde och den förångas fullständigt!!!
#17 - 16 februari 2007 19:11
Glöm inte att lufta :P

Annons