Jag har gjort fel...jag erkänner...

#1 - 29 september 2008 19:38
Hej!
Ännu en nybörjare här! Tyckte det skulle bli så trevligt med akvarium... fick svärmors som hon tröttnat på (ca70 liter)... och som jag minns det när jag var lite så var det bara att hälla på vatten och i med fiskar... men icke...
Har läst ganska många trådar här på forumet nu och insett att jag stoppat i för många fiskar från början...
Nu är det gjort! Ca 14 är döda (12 kardinaltetror och två guppys...:() Jag har nog fortfarande i överkant med fiskar om man räknar 1cm fisk på en liter vatten.
Min fråga är:
Hur ska jag få vattnet att stabilisera sig? Jag har använt nitrivec dom första veckorna. Men det kändes som att vattnet blir alldeles grönt av det (rätta mig om jag har fel...det kanske inte är nitrivec som gör det grönt). Jag har inte gjort några tester (det sa dom på djuraffären att man inte behövde... bara man körde i nitrivec... så löste sig allt (stämmer det?)
Dessutom "städade" jag första veckan och varje vecka sedan dess (byter 30%) men detta har jag oxå läst är fel...
Mitt vatten blir grönt efter ungefär 4 dagar.
Så vad är råden? Ska jag byta vatten mer sällan eller oftare? Mer Nitrivec eller mindre? Akvariet är nu ca en månad gammalt...
Tempen har jag på 24/25 grader. Pumpen går ganska högt då det verkar som några av mina fiskar gillar "att surfa"[:o]...

Snälla hjälp mig... jag vill verkligen att mina fiskar ska ha det bra...

Mitt akvarie
#2 - 29 september 2008 20:05
Jag ville göra rätt i början, men då jag köpte mitt kar begagnat så "glömde" killen berätta att det ingick 80 fiskar i 100L kar... Så jag fick chockstarta med.
Jag körde med nitrivec, och köpte upp mig till ett större kar på 240L.
Jag fick aldrig grönt vatten, någonsin, så det låter konstigt.
Har du någon algätare i karet? Funderar på om det kan vara något sånt.
Ta kort och länka så vi kan se.
Mata fiskarna 1 gång varannan dag. Bara så mkt mat som de orkar äta upp på 1 min. Gör så i början så vattnet stabiliserar sig. Köp vattentest och håll koll så det inte blir nitrat.

Lycka till.
#3 - 29 september 2008 20:08
Man kan väl säga att ju mindre akvarium desto mer jobb. Funderat på att skaffa större? Jag hade nog bytt vatten och städat oftare, vad jag vet är det inte fel att byta vatten så ofta. Men har du väldigt mycket växter i?
#4 - 29 september 2008 20:24
Välkommen till hobbyn, även om inte starten har varit den roligaste... Jag tror inte att nitrivecen gör vattnet grönt, men har själv inte använt det märket så jag vet inte säkert. Troligtvis är det någon form av alg, men det kan någon annan svara bättre på... Jag skulle föreslå att du fortsätter med nitrivecen ett bra tag till, samt att du drar ner på matandet rejält. Fiskar svälter inte ihjäl på flera veckor, så mata var tredje/fjärde dag nu under krisen och var noga med att det inte blir mat över. Skulle det bli mat kvar som inte äts upp så ta upp det omedelbart! Byt vatten ca 2 gånger i veckan så länge som du har nitrit, men personligen skulle jag inte städa överhuvudtaget. Defenitivt inte filtret, som behövs för att omvandla de giftiga ämnena till ofarliga.
Lycka till!
/Erika

ps; jag skulle höja temperaturen något till 25-26 grader.
#5 - 29 september 2008 21:09
Hehehehehe... jaha det är så det är kanske... fick informationen att fiskar ska ha mat flera gånger om dagen...inte konstigt att hälften ser ut att vara med yngel!
Ska genast sätta dom på hård diet!

Visst funderar jag på större...det är bara ekonomin som sätter käppar i hjulen.,,....men en dag....

Tack för goda råd!
Jag skriver igen om det inte lyckas!
#6 - 29 september 2008 21:43
Linapina skrev:
Köp vattentest och håll koll så det inte blir nitrat.

Liten rättelse: Det är nitrit du ska akta dig för! Nitrat är näring för växterna och inte farligt för fisken, om det inte blir extremt höga halter, och det blir det sällan. Minnesregel: Nitrit är skit, nitrat är (växt)mat.

Annars håller jag med Linapina. Lycka till!
#7 - 30 september 2008 09:55
Tamarind skrev:
Välkommen till hobbyn, även om inte starten har varit den roligaste... Jag tror inte att nitrivecen gör vattnet grönt, men har själv inte använt det märket så jag vet inte säkert. Troligtvis är det någon form av alg, men det kan någon annan svara bättre på... Jag skulle föreslå att du fortsätter med nitrivecen ett bra tag till, samt att du drar ner på matandet rejält. Fiskar svälter inte ihjäl på flera veckor, så mata var tredje/fjärde dag nu under krisen och var noga med att det inte blir mat över. Skulle det bli mat kvar som inte äts upp så ta upp det omedelbart! Byt vatten ca 2 gånger i veckan så länge som du har nitrit, men personligen skulle jag inte städa överhuvudtaget. Defenitivt inte filtret, som behövs för att omvandla de giftiga ämnena till ofarliga.

Lycka till!

/Erika

ps; jag skulle höja temperaturen något till 25-26 grader.

Bara en kommentar på det. Följ det Erika skriver. Jag hade dock städat akvariumet dvs skrapat bort alger från glaset etc. Men inte rört filtret på ett tag. (Om det inte blir väldigt dåligt blås i det. Ta då bort det och skölj det i ljummet vatten utan att helt krama ur det). Det som går att göra är att ha en bit slang och "slanga" bort allt som lägger sig på botten. Men absolut mindre mat! På så sätt hålls nitriten på en lägre nivå och filtret sätts inte igen så snabbt. Det är ju även ganska trevligt att se in i akvariumet om man nu skaffar ett. =)
#8 - 30 september 2008 10:34
När jag ändå är igång så undrar jag vad detta är för fiskar... det stod "slöjstjärt" på akvariet när jag köpte dom... men efter lite informationsletande inser jag att det inte alls är några slöjstjärtar. Jag köpte likadana svarta också... påminner ganska mycket om Black Molly men är mycket mer uppnosade.

Vad är det här för krumelur?

Ännu en med fläckar...
#9 - 30 september 2008 10:40
Mantis777 skrev:
Bara en kommentar på det. Följ det Erika skriver. Jag hade dock städat akvariumet dvs skrapat bort alger från glaset etc. Men inte rört filtret på ett tag. (Om det inte blir väldigt dåligt blås i det. Ta då bort det och skölj det i ljummet vatten utan att helt krama ur det). Det som går att göra är att ha en bit slang och "slanga" bort allt som lägger sig på botten. Men absolut mindre mat! På så sätt hålls nitriten på en lägre nivå och filtret sätts inte igen så snabbt. Det är ju även ganska trevligt att se in i akvariumet om man nu skaffar ett. =)

Okej... det låter bra... men det är inte så mycket alger på glasen... det är mer att vattnet blir som "öl" fast grönt och det går snabbt... bilden här ovanför på mitt akvarie är städat för ca fyra dagar sedan... och den bilden är ändå missvisande (grönare i verkligheten...) jag minns inte att det blev så på dom jag har haft tidigare när jag var yngre... visserligen var dom på ca 200 liter. Men kan det skilja så mycket?
#10 - 30 september 2008 11:10
Hejsan.

Jag tycker det ser ut som en segelfensmolly på bild 1 och en vanlig molly på bild 2.

Kanske nån annan har ett annat förslag? :)
#11 - 30 september 2008 12:21
Mika777 skrev:
Okej... det låter bra... men det är inte så mycket alger på glasen... det är mer att vattnet blir som "öl" fast grönt och det går snabbt... bilden här ovanför på mitt akvarie är städat för ca fyra dagar sedan... och den bilden är ändå missvisande (grönare i verkligheten...) jag minns inte att det blev så på dom jag har haft tidigare när jag var yngre... visserligen var dom på ca 200 liter. Men kan det skilja så mycket?

Kollade på din bild och jag förstår inte riktigt vad det är du menar utifrån den bilden. Med risk för att dumförklara dig ( :) ) så har du ju mycket gröna växter som kanske reflekterar ljuset en del också. Funderade en del på det där nitriveck. Kan inte se att det skall påverka färgen på vattnet egentligen varken göra det grönt eller göra det mindre grönt. Det finns ju annat vattenberedningsmedel som är till för att göra vattnet klarare. Prova det istället.
Nu är jag ingen expert på dina fiskar men som sagt innan så ser de väldigt runda ut runt magen. :)
Storleksmässigt så är jag ganska säker på att det kan skilja en hel del från små till stora akvarium. T ex har jag ett drygt 200 liters med malawi (inte mycket växter) men jag har i princip aldrig behövt "städa" för alger.
#12 - 30 september 2008 13:40
Mantis777 skrev:
Kollade på din bild och jag förstår inte riktigt vad det är du menar utifrån den bilden. Med risk för att dumförklara dig ( :) ) så har du ju mycket gröna växter som kanske reflekterar ljuset en del också. Funderade en del på det där nitriveck. Kan inte se att det skall påverka färgen på vattnet egentligen varken göra det grönt eller göra det mindre grönt. Det finns ju annat vattenberedningsmedel som är till för att göra vattnet klarare. Prova det istället.

Nu är jag ingen expert på dina fiskar men som sagt innan så ser de väldigt runda ut runt magen. :)

Storleksmässigt så är jag ganska säker på att det kan skilja en hel del från små till stora akvarium. T ex har jag ett drygt 200 liters med malawi (inte mycket växter) men jag har i princip aldrig behövt "städa" för alger.

Som sagt... jag är nybörjare...[:o] Men bilden är missvisande vattnet är grönare än vad som syns och angående gröna speglingar så tror jag inte det är det... när det är "nystädat" är vattnet klart.
Och ja... jag trodde jag skulle få yngel... men det verkar mest som jag matat dom lite för mycket...

Snoozer: Är det olika mollys tror du... hm... kommer jag få korsningar nu??? Är det bra eller dåligt???
#13 - 30 september 2008 14:03
Om vattnet är gröngrumligt är det med stor sannorlikhet svävaralger. Är vattnet grågrummligt är det med stor sannorlikhet infusorier. Sök på forumet så finns massor av svar. Detta har du fått på grund av obalans. Får du ordning på balansen går det till sig. Nitrivec hjälper till att få balans så kör på med det. Och nitrivec färgar inte vattnet.
#14 - 30 september 2008 14:25
Jag vet inte om segelfensmollyn kan korsa sig med den vanliga mollyn, men jag tror att vanlig molly och black molly är egentligen samma sort men olika färger bara. Men jag är ju inte helt 100% säker. Det kanske finns nån som kan det där bättre än jag. :)
#15 - 30 september 2008 21:53
Snoozer skrev:
Jag vet inte om segelfensmollyn kan korsa sig med den vanliga mollyn, men jag tror att vanlig molly och black molly är egentligen samma sort men olika färger bara. Men jag är ju inte helt 100% säker. Det kanske finns nån som kan det där bättre än jag. :)
det du har är någon form av ballongmolly och det är en odlingsvariant och är väl likt slöjstjärt ganska sjukligt avlad men ändock populära;) segelfensmolly blir större än blackmolly men dessa arter är ganska nära besläktade!
Bilagor:
#16 - 30 september 2008 22:02
åheim skrev:
det du har är någon form av ballongmolly och det är en odlingsvariant och är väl likt slöjstjärt ganska sjukligt avlad men ändock populära;) segelfensmolly blir större än blackmolly men dessa arter är ganska nära besläktade!

Hm...okej... jag tyckte dom var så otroligt fina i färgerna (fanns allt från blåa till laxrosa) känns lite tråkigt att dom är så avlade... men det förklarar klart det breda spektrumet av färger. Jag trodde att den svart prickiga var en hona och den oranga var en hane... inte att dom var olika sorter...
#17 - 30 september 2008 22:17
Mika777 skrev:
Jag trodde att den svart prickiga var en hona och den oranga var en hane... inte att dom var olika sorter...
ja det stämmer och det är även samma art men de finns i alla tänkliga färgkombinationer:) Det ballongmolly har gemensamt är den kraftiga buken som kröker ryggen och gör dem uppnosiga!
#18 - 5 oktober 2008 21:34
Jag har problem igen!

När jag kom hem efter helgen så ligger ännu en fisk o flyter på ytan! denna gången är det en röd platy... säger det er någonting om jag berättar att fisken i övrigt är "hel" men att den flagnat den övriga färgen (lite kvar på ryggfenan). Det var likadant med kardinal tetrorna... färgen liksom blev vit på fiskarna förutom guppyn som blev svart!

Supertråkigt!
#19 - 5 oktober 2008 23:03
Regelbundna veckovisa vattenbyten, kontrollera ditt kH och pH och mata sparsamt varannan dag, vattenkvaliten är A och O eftersom de sjukdomar som kan grassera i ett akvarium bryter ut när fisken är i dålig kondition, se till att du har ordentlig ytvattencirkulation, rensa bort exkrementer och döda växtdelar som slukar syre och ha is i magen.
#20 - 6 oktober 2008 06:10
Okej... men det är svårt att ha is i magen... känns tråkigt att dom dör...
#21 - 24 oktober 2008 19:34
Gaffel skrev:
Regelbundna veckovisa vattenbyten, kontrollera ditt kH och pH och mata sparsamt varannan dag, vattenkvaliten är A och O eftersom de sjukdomar som kan grassera i ett akvarium bryter ut när fisken är i dålig kondition, se till att du har ordentlig ytvattencirkulation, rensa bort exkrementer och döda växtdelar som slukar syre och ha is i magen.

Okej...nu har jag haft is i magen... den har smält!
Nu misstänker jag svampangrepp på dom! En platy död + en guppie+ den sista stackars kardinaltetran. Mina svarta segelfensmolly har fått vitt ludd runt analöppningen (platyn som dom hade vitt ludd på stjärtfenan och kroppen). trodde inte att svamp smittade (enligt vad jag läst här...) SÅ JÄKLA KASS VATTENKVALITET KAN JAG VÄL INTE HA EFTER TVÅ MÅNADER MED nitrivec eller?
När jag tog upp pumpen för att fånga upp en döing såg jag ett "djur" där i. Påminde om någon slags urtidsinsekt med tre små spröt där bak. Och här om dagen när jag tittade in såg jag en pytteliten mask som crawlade i vattnet. Har jag parasiter i vattnet? Är dom farliga? Funderar på att hälla i lite salt... men jag har malar och har fått för mig att det inte är bra för dom... stämmer det????

Just nu önskar jag att allt bara dog där i så jag kunde börja om från början... eller aldrig mer igen...:(
#22 - 24 oktober 2008 19:50
Mika777 skrev:
Okej...nu har jag haft is i magen... den har smält!

Nu misstänker jag svampangrepp på dom! En platy död + en guppie+ den sista stackars kardinaltetran. Mina svarta segelfensmolly har fått vitt ludd runt analöppningen (platyn som dom hade vitt ludd på stjärtfenan och kroppen). trodde inte att svamp smittade (enligt vad jag läst här...) SÅ JÄKLA KASS VATTENKVALITET KAN JAG VÄL INTE HA EFTER TVÅ MÅNADER MED nitrivec eller?

När jag tog upp pumpen för att fånga upp en döing såg jag ett "djur" där i. Påminde om någon slags urtidsinsekt med tre små spröt där bak. Och här om dagen när jag tittade in såg jag en pytteliten mask som crawlade i vattnet. Har jag parasiter i vattnet? Är dom farliga? Funderar på att hälla i lite salt... men jag har malar och har fått för mig att det inte är bra för dom... stämmer det????

Just nu önskar jag att allt bara dog där i så jag kunde börja om från början... eller aldrig mer igen...:(

Jag skulle föreslå att du lämnar in alla dina fiskar till närmsta djuraffär, häller ut allt vatten, rengör sanden, osv. det vill säga startar om helt, och sen gör allting rätt.

Detta du har nu går säkert att fixa, men det kommer bli mer tid, energi, och pengar på det än vad jag hade varit villig att lägga ut. Du har både parasiter, svamp, dålig vattenkvalite, och alger.
#23 - 24 oktober 2008 20:42
nope... algerna är väck! ;)

...och jag vill verkligen fixa detta... tar inte salt både parasiter och svamp? Kan jag ge bort malarna till någon annan så länge medans jag "saltar" akvariet? eller är det risk för att dom tar med sig någon av "felen" o smittar?
#24 - 24 oktober 2008 21:13
Malar är väl oftast inte känsliga för salt? Bara vissa pansarmalar
#25 - 24 oktober 2008 21:42
JojjeN skrev:
Malar är väl oftast inte känsliga för salt? Bara vissa pansarmalar

Okej.. vet du var man kollar upp det???

efter idogt sökande heter den tydligen så här:
Ancistrus dolichopetrus
#26 - 25 oktober 2008 06:37
Då ska det inte vara någon fara med salt.
#27 - 25 oktober 2008 06:54
Okej... då kör vi... Tack JojjeN för hjälpen!!!!!!
#28 - 25 oktober 2008 06:57
Mika777 skrev:
Okej... då kör vi... Tack JojjeN för hjälpen!!!!!!

SKönt att kunna hjälpa till =)
#29 - 25 oktober 2008 22:18
Jag har Anc. och pansar malar och saltar i karet när någon av de söta små liven slöjstjärt åter i gen har fått svamp på fenor eller någon liten fjäll infektion.
Några länkar om salt och nitrit. Det är nog inte helt bra om du flyttar fiskarna, dom kan smitta andra behandla dom i ditt kar och försök att få balans i det med Lasses nitraväck, mina slöjstjärtar har haf mer sällan problem med svamp sedan jag började att pytsa i av den.

http://www.kramforskoi.com/salt.htm

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66
#30 - 26 oktober 2008 06:22
Fast vad i detta fallet lutar mot att det skulle vara nitrit?

Däremot svamp och parasit.
#31 - 26 oktober 2008 23:19
Inget lutar mot nitrit, men har du bra balans och stabila värden i karet stressas i inte fiskarna och är mindre mottagliga mot svampar och parasiter. Stressad fiskar= snart sjuka fiskar.
Mika har du möjlig het att lägga upp bilder på de sjuka kan du få mer adekvat hjälp av någon som kan det bättre än jag. Har klarat ut svamp angreppen med salt bad när det varit som värst.
#32 - 31 oktober 2008 19:49
Fiskarna blev betydligt bättre efter det att jag blandat i salt... det tog ett dygn ungefär...
Nu undrar jag varför dom har börjat bajsa vita rökmoln??? Så ser det ut... en lååååång sträng med rökringar.... är det parasiter svamp eller saltet??? Eller kanske en alien som lagt ägg???
Det gäller främst de fiskar som hade angrepp av svamp tidigare men nu bajsar även de som jag inte sett haft svamp vitt...
I övrigt känns det som jag börjar få kläm på det här... Vattnet är klart och ingen har dött på över en vecka. peppar peppar...
#33 - 31 oktober 2008 22:45
Mata bara så att fiskarna äter upp det på bara någon minut och aboslut inte varje dag. Om jag inte är helt ute och cykla så ska man väl inte mata samma dag man gjort vattenbytet heller.

Lyser solen in på ditt akvarium? Det kan ge alger och grönfärgning på vattnet.

Sen är det som andra säger delvattenbyten minst en gång i veckan men inte städa pumpen om den inte börja pumpa dåligt. Hur är cirkulationen i vattnet? Vad har du för pump?
#34 - 31 oktober 2008 22:48
cillan skrev:
Mata bara så att fiskarna äter upp det på bara någon minut och aboslut inte varje dag. Om jag inte är helt ute och cykla så ska man väl inte mata samma dag man gjort vattenbytet heller.

Lyser solen in på ditt akvarium? Det kan ge alger och grönfärgning på vattnet.

Sen är det som andra säger delvattenbyten minst en gång i veckan men inte städa pumpen om den inte börja pumpa dåligt. Hur är cirkulationen i vattnet? Vad har du för pump?

Det här är fixat...
Det jag undrar nu över är varför dom bajsar så märkligt. Vitt ludd som ser ut som rök med rökringar på... (läs gärna mitt senaste inlägg...)
#35 - 1 november 2008 13:56
Nej... jag tar tillbaka det! Nu dog en ballongmolly, en platy och ett yngel! I natt!!!!
Resten ser pigga ut!
Är det någon som har förslag på medicin?

Så här tar jag hand om mitt akvarie för er som orkar läsa:
64 liter akvarie. Tänt 7 timmar per dygn. Pumpen funkar bra (städar inte den längre) 26grader varmt i vattnet. Byter 30 procent vatten en gång i veckan. Saltar efter mängd jag tillsätter (ca 15 liter= 15ml= 1 msk salt per vecka) + 5 ml SERAS nitravec Dom får lite mat varannan dag ibland flingfoder ibland mygglarver.
#36 - 1 november 2008 17:58
kom igen!!!! någon? Något jag kan göra??? Nu dog min sista platyhona oxå...
#37 - 1 november 2008 18:28
Här kommer en bild på hur avföringen ser ut:

http://mikasatelje.blogg.se/images/2008/sjukfisk_20504294.jpg
#38 - 1 november 2008 21:42
Hoppas någon kan hjälpa dej, jag har aldrig sett något sådant förut... Det är frustrerande att inte få hjälp snabbt när fiskarna är sjuka, men det är så oerhört svårt att ge någon diagnos speciellt om man inte har sett fiskarna... Lycka till!
#39 - 1 november 2008 22:04
Buken ser sprängfylld ut och exkrementerna vita och vattniga, dock var den inte sytrådsaktig.. Kan den ha fått soten?

Hydror i akvariet, matar du med levandefoder?
#40 - 1 november 2008 22:28
Gaffel skrev:
Buken ser sprängfylld ut och exkrementerna vita och vattniga, dock var den inte sytrådsaktig.. Kan den ha fått soten?

Hydror i akvariet, matar du med levandefoder?

Det är en ballongmolly... så jag vet inte om den är sprängfylld eller om den bara är "ballong"... Exkrementerna sitter ff kvar (flera timmar sedan jag fotograferade...)
O förlåt min okunskap men jag vet inte vad soten är... inte heller hydror...
Levandefoder??? Menar du mygglarver? Frysta?
#41 - 1 november 2008 23:13
Okej nu har jag gjort lite efterforskningar ang. soten är. Jag antar att det är bukvattensot du syftar på...och det kan stämma väldigt bra. Både ballongmollyn o platyn som dog i natt o idag svullnade upp så mycket att jag trodde dom skulle till att yngla av sig. Avföringen var trådigare innan. Jag har gjort en skiss på det här + en skiss på "odjuret" jag såg i filtret:

http://mikasatelje.blogg.se/images/2008/sjuk-fisk_20523579.jpg

Om det nu är bukvattensot o att det smittar endast i sista stadiet är jag rädd för att det antagligen smittat alla...(då i princip alla fiskar haft tid att mumsa på en död)... vad ska jag medicinera med? Jag vill gärna medicinera alla för jag vill verkligen inte att fler ska dö nu.
#42 - 1 november 2008 23:19
Hydror i akvariet - är oinbjudna, men oftast mera obehagliga än farliga gäster:
Hydror är en typ av nässeldjur som tyvärr inte är särskilt ovanliga i ett akvarium efter matning med viltfångade foderdjur. I akvariesammanhang är det oftast frågan om Hydra viridissima. Hydror kallas ibland för sötvattenspolyper, men de förekommer även i havsvatten. Man kan med blotta ögat se dem klänga på rutorna eller på växterna, som mm- till centimeterlånga, ljusbruna eller grönaktiga stavformiga polyper. En bas har en huvudgren som kan ha flera förgreningar en bit upp från basen. Polyperna och dess grenar har en krona av tunna fångstarmar i ena änden. I den basala änden sitter den fästskiva som sitter fast på underlaget. De polyper som är gröna innehåller symbiontiska Zoochloreller (alger).
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=66&site=1

Bukvattensot orsakas av en flagellat och eftersom den framförallt drabbar munruvande ciklider från Lake Malawi och Lake Tanganyika misstänker man att denna flagellat finns naturligt inuti dessa fiskars tarmar. Normalt orsakar den inga problem, men när någon försvagar fisken, t ex stress i akvariet, kan flagellatpopulationen börja växa okontrollerat och göra fisken svårt sjuk. Det verkar som att felaktigt foder i kombination med annan stress avsevärt ökar risken för bukvattensot.
Bukvattensot är även känd som Malawimage och Tropheus-sjuka.
http://www.akvariefisk.com/sot/bukvattensot.php
Bilagor:
#43 - 1 november 2008 23:27
Tack! Mitt självförtroende vad gäller akvarier o hålla vattnet ok är för närvarande i botten så jag åker till djuraffären imorgon o försöker få tag på medicin... allt jag vill är att det ska bli ett friskt akvarium...
Räcker det med trådig avföring o uppsvullen fisk innan död för att diagnosticera bukvattensot?
#44 - 1 november 2008 23:39
Mika777 skrev:

Räcker det med trådig avföring o uppsvullen fisk innan död för att diagnosticera bukvattensot?

Läs här.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
Och här.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123509
Och här.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55998
Och här.
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-627219.html
En till.
http://www.aquariumfishes.org/phpBB2/viewtopic.php?t=56

Läs och begrunda innan du gör något...
#45 - 2 november 2008 00:35
Mika, anledningen till att jag undrade om du matade med levandeforder är att hydror brukar slinka med när man är ute och håvar, på ditt svar lät det snarare som om du matade med mygglarver, inte med röda mygglarver eller?
#46 - 2 november 2008 06:57
jo...röda mygglarver...
#47 - 2 november 2008 13:22
Eftersom du gått på strandängsskolan och inte är tappad bakom en vagn i nötte så antar jag att du i detta nu redan tillfogat dig all negativ information du kunde hitta om röda mygg uslingar här på zoopet, men bara för att jag är jag så kör vi en kort resume.

Röda mygglarver har visat sig vara starkt allergena, dessutom verkar det vara snarare en regel än ett undantag att dom odlas i starkt förorenat vatten varpå sannolikheten att man serverar sina fiskar en myllrande flagelatt-cocktail som bäddar för bukvattensoten är stor.

Skulle vilja rekommendera dig att spola ner resterande foder och starta om akvariet.

Enstaka tidiga utbrott av bukvattensot kan du behandla med en medicin som heter Metronidazol Actavis, den är receptbelagd och 30 st 500mg tabletter kostar under 100:-

Handlar du i Ängelholm eller för Båstad har väl ingen akvarieaffär eller?
#48 - 2 november 2008 13:29
Eftersom du gått på strandängsskolan och inte är tappad bakom en vagn i nötte så antar jag att du i detta nu redan tillfogat dig all negativ information du kunde hitta om röda mygg uslingar här på zoopet, men bara för att jag är jag så kör vi en kort resume.

Röda mygglarver har visat sig vara starkt allergena, dessutom verkar det vara snarare en regel än ett undantag att dom odlas i starkt förorenat vatten varpå sannolikheten att man serverar sina fiskar en myllrande flagelatt-cocktail som bäddar för bukvattensoten är stor.

Skulle vilja rekommendera dig att spola ner resterande foder och starta om akvariet.

Enstaka tidiga utbrott av bukvattensot kan du behandla med en medicin som heter Metronidazol Actavis, den är receptbelagd och 30 st 500mg tabletter kostar under 100:-

Handlar du i Ängelholm eller för Båstad har väl ingen akvarieaffär eller?
#49 - 2 november 2008 18:34
Finns en i boarp men jag ska till Ählm imorgon så det blir väl där jag raggar recept. Har jag kämpat i snart två månader med det här *peeeeep* akvariet så ska jag fanken inte ge upp nu (det gör inte Bjäretjejer!).
Jag tänker behandla hela akvariet... ser ingen annan lösning på det... sedan tänker jag städa skiten så ren att inte en snigel vågar titta upp. Efter det kommer jag stjäla "gammalt" akvarie vatten från min svägerska och fylla på med nytt vatten sedan tänker jag låååååååångsamt låta de fiskar som finns kvar (om där är några) nästan smälta in i det nya habitatet... tror ni detta kan funka?????

Jo just det. Först av allt ska jag elda mygglarver och skrika djävulska ord till djuraffären som rekommenderade dom RÖDA mygglarverna "för det är ju ett så YPPERLIGT bra komplement till flingfoder..." Jojo! Stärker immunförsvaret också.

Förlåt om jag låter bitter men min älskade fiiiiiiina svarta segelfensmolly hane mår inte alls bra idag... svullen? :ja... sorgligt: ja...
#50 - 2 november 2008 19:40
Skulle rekommendera att du tar bort dom fiskar som visar symptom i det här läget, hur många och vilka har du kvar?

Skippa att låna vatten, låna istället lite filtergojs från någon med garanterat friska firrar, sen kan du ta litta svartjord från korrödsbacken och göra eget nitriväck, tror brossan fullständigt ratat djuraffären uppe vid Hasses lada, fast hans flickvän är sen och andra sidan veterinär.. ;)

Passa på att plantera riktigt tjockt med växter när du ändå startar om och beställ pmdd.
#51 - 2 november 2008 21:57
Ja du det är ganska tomt i akvariet för tillfället. Jag har tre stycken blå vita platys som verkar helt friska, en svart segelfens molly (sjuk) en orange ballong mollyhona som har trådliknande avföring och spottar ut maten (sjuk), två malar (som jag inte har en aning om dom är sjuka eller inte... dom gömmer sig hela tiden, men jag såg att en av dom tuggade rätt häftigt på en platy hona som dog...), ett yngel som ligger i "yngelkuvös"...avföringen ser normal ut... men vad vet jag? han är pytteliten... o hans syskon skara har dött allihop... en ballongmolly hane som blivit ganska aggressiv men annars verkar han frisk. Jag tror det är alla... Ganska tomt o trist... ska jag medicinera de som är kvar efter jag plockat bort dom som bär på symptom?

Kan jag spara växterna i akvariet eller ska jag börja om på nytt där också?

Hm... ja du... Hasses lada... det är dit jag ska i morgon... och skrika lite...
#52 - 2 november 2008 22:35
Får ge dig en stor eloge för att du orkar fortsätta, så mycket skit som du haft på så kort tid är verkligen ingen skoj, men nu har ju jag bara orsakat massdöd av 250+ ancistrus sp. och i övrigt varit förskonad från följdsjukdommar och annan skit.

Tja du, jag skulle låtit akvariet vara och siktat in mig på att ta bort fiskar så fort dom visar symptom.

Om jag var du, vilket nu inte är fallet men i alla fall så hade jag funderat på vad jag skulle vilja uppnå och samtidigt undvika med nästa omgång, kanske sikta på ett större akvarium, ändra inriktning till ett prunkande växtakvarium med CO2, eller varför inte en forsande flodbotten i ett långsmalt SA med liten amazonas BTN.

Hur du än kommer att göra så är jag övertygad att du inte kommer att mata med RML eller gå på dom nitar som du gick sist.
#53 - 2 november 2008 22:39
Får ge dig en stor eloge för att du orkar fortsätta, så mycket skit som du haft på så kort tid är verkligen ingen skoj, men nu har ju jag bara orsakat massdöd av 250+ ancistrus sp. och i övrigt varit förskonad från följdsjukdommar och annan skit.

Tja du, jag skulle låtit akvariet vara och siktat in mig på att ta bort fiskar så fort dom visar symptom.

Om jag var du, vilket nu inte är fallet men i alla fall så hade jag funderat på vad jag skulle vilja uppnå och samtidigt undvika med nästa omgång, kanske sikta på ett större akvarium, ändra inriktning till ett prunkande växtakvarium med CO2, eller varför inte en forsande flodbotten i ett långsmalt SA med liten amazonas BTN.

Hur du än kommer att göra så är jag övertygad att du inte kommer att mata med RML eller gå på dom nitar som du gick sist.
#54 - 3 november 2008 09:26
AAAAAaaaahhhh....ljuva tanke....min dröm är tre meter långt akvarium ungefär 60 högt... med saltvatten... där det bildas olika "miljözoner" för olika fiskar.... gärna ett mindre vatten fall i mitten som syresätter... Men nu är ekonomin vad den är....så jag fortsätter på mitt pyttelilla när jag fått ordning på det... och jag tänker inte ta ETT enda beslut innan jag fått det förankrat från tre olika källor.

Och du! Ett STORT tack för din tid och kunskap! Jag värdesätter det verkligen!!!!!

Mika
#55 - 4 november 2008 00:25
Jag har ställt en fråga rörande varför båstad zoologiska säljer röda mygglarver till den veterinär som är kopplad till djurmagazinet, vi får se om/vad hon svarar beträffande den ondskefulla Chironomus thummi thummi..
#56 - 10 november 2008 14:01
Mika777 skrev:
Finns en i boarp men jag ska till Ählm imorgon så det blir väl där jag raggar recept. Har jag kämpat i snart två månader med det här *peeeeep* akvariet så ska jag fanken inte ge upp nu (det gör inte Bjäretjejer!).

Jag tänker behandla hela akvariet... ser ingen annan lösning på det... sedan tänker jag städa skiten så ren att inte en snigel vågar titta upp. Efter det kommer jag stjäla "gammalt" akvarie vatten från min svägerska och fylla på med nytt vatten sedan tänker jag låååååååångsamt låta de fiskar som finns kvar (om där är några) nästan smälta in i det nya habitatet... tror ni detta kan funka?????

Jo just det. Först av allt ska jag elda mygglarver och skrika djävulska ord till djuraffären som rekommenderade dom RÖDA mygglarverna "för det är ju ett så YPPERLIGT bra komplement till flingfoder..." Jojo! Stärker immunförsvaret också.

Förlåt om jag låter bitter men min älskade fiiiiiiina svarta segelfensmolly hane mår inte alls bra idag... svullen? :ja... sorgligt: ja...

Sörjer med dig undra varför man anställer folk i djur affärer som är immuna mot kunskap om fiskar ???
Jag fick samma info om röda mygglarver i en zoobutik i Borås [:(!]. Men jag köpte inte de röda mygglaraverna för de rekommenderade det till slöjstjärtarna som komplement foder heh och slöjstjärtar av naturen växtätare.
Du brottas med samma bekymmer som jag BVS svamp när jag nu äntligen fått balanas i karet har fiskar slutat att dö, ingen fenröta, ingen svamp och ingen tråd lik avföring. Detta tack vare att jag kört med Lases Nitraväck och tagit lugnt med fodring och bytt vatten var 10 dag , har lika dåligt med växter som tidigare då slöjstjärtaran bara äter upp dom hur jag än matar med grovfoder.

Annons