Jag har fått guppyyngel!!!

#1 - 13 juni 2007 23:10
Hej...
Idag/ikväll så fick vi yngel. Märkte det när jag kom hem från min killes systers student. Fick helt panik och ringde min kille "VAD SKA JAG GÖRA?" då sa han "fånga in dom och lägg i yngel buren". Lättare sagt än gjort med alla växter och alla andra fiskar att ta hänsyn till... ska säjjas att akvariumet är ganska så litet.... Har ni lätta förslag hur man kan försöka fånga in de små liven?:)
#2 - 14 juni 2007 04:32
Eller låt dem vara om du inte har väldigt rovgiriga fiskar som käkar upp dem. Guppy är inte direkt kända för att vara mördarmaskiner så de flesta yngel kommer ändå att klara sig då de gömmer sig bland växterna den första tiden.
#3 - 14 juni 2007 10:53
Ja. men jag tror att de andra fiskarna i akvariumet kan äta upp dom.. har inte bara guppys i det.
#4 - 14 juni 2007 16:28
Vad har du mer i karet?
#5 - 14 juni 2007 16:31
LillaLizz skrev:
Hej...

Idag/ikväll så fick vi yngel. Märkte det när jag kom hem från min killes systers student. Fick helt panik och ringde min kille "VAD SKA JAG GÖRA?" då sa han "fånga in dom och lägg i yngel buren". Lättare sagt än gjort med alla växter och alla andra fiskar att ta hänsyn till... ska säjjas att akvariumet är ganska så litet.... Har ni lätta förslag hur man kan försöka fånga in de små liven?:)

grattis till ynglen :)......alltid kul när mna får yngel :D
#6 - 14 juni 2007 18:02
LillaLizz skrev:
Ja. men jag tror att de andra fiskarna i akvariumet kan äta upp dom.. har inte bara guppys i det.

Kan bli ett lagom stort "naturligt urval" som överlever, om akvariet är litet så är detta att föredra....
#7 - 14 juni 2007 21:11
Jag har platys, sogmanteltetra tror jag dom heter å neon/kardinaltetra. å en sugfisk.
#8 - 14 juni 2007 21:14
Ja då blir det nog inte så många som överlever, men de som gör det kommer att vara som Tummen skriver de starkaste i sin kull.
#9 - 14 juni 2007 21:15
Vilken mat ska de ha?

Vad är bra mat för de små ynglen.? har läst att de ska ha varierat .. stämmer de? Kan ni ge förslag på vad?
#10 - 14 juni 2007 21:21
De äter det mesta som kommer ivägen för dem. Matar du med flingfoder kan du smula det mellan dina fingrar.
De växer ganska snabbt i normala fall och det tar inte lång tid innan de äter detsamma som de vuxna fiskarna gör.
#11 - 14 juni 2007 21:37
så man behöver inte variera så mycket?
#12 - 14 juni 2007 21:53
Ju mer du varierar kosten desto bättre är det givetvis, men det är inte alltid så lätt att kläcka artemia eller mata med fryst mat till yngel. Har du fryst mat så kan du ta en vass kniv och skrapa på kanten av fodret så blir det fint käk till de små.
Det finns även fryst foder som är väldigt mycket mindre än tex mygglarver och liknande som tex dafnier och cyklops.
Men om du kan få tag i dessa är en annan fråga då dessa inte är någon toppsäljare i affärerna så de kanske inte har det hemma.
#13 - 16 juni 2007 22:20
Okej. tack så mycket för svaren om maten. Jag har fångat 7 små yngel i en sån yngelkasse eller va de heter.. alla lever fortfarande och de växer. Vi köpte yngelmat i affären idag. De blir 4 dagar imorgon...=) Hur länge kan de vara i en sådan "bur"?
#14 - 17 juni 2007 07:12
Var noga med att "städa" i den lilla buren, så ingen mat ligger och möglar. Hur länge dom ska va där inne beror på hur stora fiskar du har förövrigt.
#15 - 17 juni 2007 21:08
Hur städar man den på bästa sätt? Jag är helt ny på detta område med både fiskar och yngel... så kom gärna med tips.... det uppskattas!

Annons