Jag har blivit med endlers

#1 - 19 september 2006 13:11
Efter en del letande har jag äntligen fått hem 12 individer av ursprungsformen av endlers :p

Och ni vet hur sexgalna ungfödare är, så nu måste jag börja tänka lite på bebisarna som så småningom lär komma.

Ni som har endlers vad brukar ni ge de nyfödda ynglen för mat? Nån form av yngelmat, eller kör ni med vanlig flingmat?
#2 - 19 september 2006 13:38
Hejhej, här kommer jag igen! :p Jag har både vanliga guppy och lyrstjärtsguppy (ser ut precis som endlers men med lite längre stjärt, "lyrstjärt") och jag ger inte någon särskild yngelmat utan de äter samma som föräldrarna. (Jag matar omväxlande med flingfoder och olika sorters frysmat, tex bosmider, dafnier)

PS: Givetvis har jag inte blandat guppysorterna, jag har flera olika kar! Ifall någon undrar... ;) DS
#3 - 19 september 2006 14:02
Jag matar också med finsmulat flingfoder.
Sedan lyxar jag till det ibland med nykläckt artemia och t.ex frysta bosmider och cyclops.

Sera mikropan, stage 2 mini-flake food är bra att köra med i början. Så slipper man hålla på och smula och smula... Det är färdigsmulat, smått.
#4 - 19 september 2006 15:33
Endlers är inte kräsna med maten, men då jag ändå kläcker artemia varje dag så får de sånt, men ger dem också torrfoder. Jag har dels den vanliga Endlers med den grå grundfärgen, men jag har också med blond grundfärg, sk guld endlers. Detta att en del Endlers drar iväg med dubbelsvärd, ibland tendens till över och undersvärd är ngt som man inte ska sträva efter. Det tyder på uppblandade stammar. Nitra skriver om Lyrstjärt, men tror du menar dubbelsvärd. Jag har tidigare haft stammar med tendens till olika fentyper, då har jag sorterat bort de fiskar som haft tendens till för utdragna stjärtfenor. Den stam jag har nu har jag inte detta " problem " med utan de håller sig små och kompakta.
Men visst är detta en härlig liten fisk och roligt att den blivit så omtyckt och vanlig. Nu hoppas jag som gillar olika vildformer av guppy ( även andra ungfödare ) att även andra sorter blir lite vanligare igen och att akvarister håller sina stammar intakta utan uppblandning.

Sonja har fotat sina fiskar och visar hur de ska se ut i formen :

http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=507&cat=533

Så pass kompakta ska de vara och en härligt foto hon tagit där.
#5 - 19 september 2006 16:48
MaxRobban skrev:
Detta att en del Endlers drar iväg med dubbelsvärd, ibland tendens till över och undersvärd är ngt som man inte ska sträva efter. Det tyder på uppblandade stammar. Nitra skriver om Lyrstjärt, men tror du menar dubbelsvärd.

Mina såldes som just "Lyrstjärtsguppy", men du har säkert rätt, fiskar brukar ju kunna kallas både det ena och det andra för att det ska låta flott! :p

PS: Har du möjligen någon bild på dina "guld endlers"? De blev jag nyfiken på! :) DS
#6 - 19 september 2006 17:58
Visst är det väll roligt att få bli med Endlers. Det har jag också blivit idag, jag hade sedan tidigare beställt 3+3 Endlers på zooaffären hos grannkommunen och idag var jag dit & löste ut dom. Dom är så fina & så charmiga. Äntligen har även jag några Endlers.;)

Hälsningar Anneth
#7 - 19 september 2006 19:01
Jaså, DET är Endlers (nu gick det upp ett ljus :p)

De är så fina. Varför ska man inte blanda med "vanlig" guppy?
#8 - 19 september 2006 19:10
Grattis batski och Anneth, ni kommer inte att ångra er

Jag matar mina yngel med söndersmulade flingor och dom verkar då må bra.

Själv har jag blivit lycklig ägare till 4 st snäckskalslekare idag (multisar), dom håller som bäst på att prova ut skalen.

Åter till Endlers, jag har haft problem med att dom köpta honorna dött, samtliga 3 st har dött varav 1 i samband med förlossning.
Hannarna däremot lever och frodas.

Däremot verkar ynglen som hann födas mer livskraftiga och har ynglat i sin tur därför har dom gamla hannarna fått byta bostad och en ny hanne skall få göra nästa generation.

Det skulle vara intressant att höra om någon annan har haft samma problem med honorna ?
#9 - 19 september 2006 19:12
Jenny_E skrev:
Jaså, DET är Endlers (nu gick det upp ett ljus :p)

De är så fina. Varför ska man inte blanda med "vanlig" guppy?

Därför att dom blandar sig och det är inte så bra, försök hålla dom åtskilda så bibehålls rasen relativt ren.
#10 - 19 september 2006 20:13
Annars kommer det inte att finnas några endlers kvar om ett tag ;)
#11 - 19 september 2006 21:20
albjohn skrev:

Grattis själv! Snäcklekare verkar vara underbart söta och trevliga fiskar :p
#12 - 19 september 2006 23:03
Sämre fiskfotograf än jag finns inte, men Nitra jag ska göra ett försök att ta kort på mina Guld endlers och visa, men oroa er inte, ska inte tävla med mina bilder... Men guppy har alltid grundfärg grå eller blond. Det kallas ibland att en del har sk guldguppy, dvs att honan är ljusare och hannensgrunsfärg är ljus, så är det med guld endelri också. De är ljusa i färgen och på hannen försvinner då det karakteristiska svarta kind strecket. Hannen är ljus och har kvar sina röda o gröna fält. Så den är lite mindre färgad än den vanliga Endlers. Jag bor i Stockholm och här är det inte så svårt att få tag på dessa Endlers, finns ibland i butik och annars ser man dem på storauktionerna av och till. Men ser man dem i butik är de ibland blandade med vanliga Endlers. Jag håller mina separerade för att behålla stammarna intakta. Ser du bor i Borlänge, men är du intresserad av att få tag på denna variant ska jag kolla via Svenska guppysällskapets medlemslista och se om det finns ngn i dina trakter som kan tänkas ha den. Men i Sthlm är den inte så svår att få tag på.

Det vi diskuterat innan med utragna stjärtfenor på Endlers ser man ibland också hos Guld Endleri. Jag har aldrig sett tendens till riktigt dubbelsvärd, men antydan till över eller undersvärd kan dyka upp, ser jag det får de flytta till ngt akvarium med guppysoppa hemma hos mig.

I Västeråstrakten finns det många som håller på med guppy, men om ngn där har guld endlers just nu vet jag inte, men dit har du väl lite närmare om inte mina geografiska kunskaper är helt fel.

För att röra till det ändå mer så finns det även ibland ngt man kallar Blå Endleri. Dessa fiskar har jag aldrig sett och kan inte förklara heller bra nog vad det handlar om. Denna variant har iallafall förekommit hos medlemmar i Svenska guppysällskapet, så jag har hört talas om dem.

Roligt att få prata guppy... vänta bara tills jag kommer igång och får prata om dubbelsvärd, undersvärd och annat spännande.

Hälsn Robban
#13 - 20 september 2006 07:22
albjohn skrev:

Jag matar mina yngel med söndersmulade flingor och dom verkar då må bra.

Själv har jag blivit lycklig ägare till 4 st snäckskalslekare idag (multisar), dom håller som bäst på att prova ut skalen.

Åter till Endlers, jag har haft problem med att dom köpta honorna dött, samtliga 3 st har dött varav 1 i samband med förlossning.

Hannarna däremot lever och frodas.

Däremot verkar ynglen som hann födas mer livskraftiga och har ynglat i sin tur därför har dom gamla hannarna fått byta bostad och en ny hanne skall få göra nästa generation.

Det skulle vara intressant att höra om någon annan har haft samma problem med honorna ?

Tack, ja det känns riktigt bra att äntligen ha fått tag på några Endlers, och det är inte så lätt här i trakterna.=) Vad tråkigt med dina honor som har dött, jag hoppa & håller tummarna för att min ska klara sig bättre, men jag är lite orolig för ena honan för hon är så väldigt smal, men hon ser ju pigg ut och hon äter som hon ska.

Grattis till dina multisar, det är trevliga snäcklekare, vi hade sådana förr då när min dåvarande man höll på med Tanganyika.

Hälsningar Anneth
#14 - 20 september 2006 07:22
batski skrev:
Efter en del letande har jag äntligen fått hem 12 individer av ursprungsformen av endlers :p

Och ni vet hur sexgalna ungfödare är, så nu måste jag börja tänka lite på bebisarna som så småningom lär komma.

Ni som har endlers vad brukar ni ge de nyfödda ynglen för mat? Nån form av yngelmat, eller kör ni med vanlig flingmat?

Vad menas med ursprungsformen av endlers? Hur skiljer de sig ifrån de "vanliga"?
#15 - 20 september 2006 07:28
MaxRobban skrev:

Roligt att få prata guppy... vänta bara tills jag kommer igång och får prata om dubbelsvärd, undersvärd och annat spännande.

Hälsn Robban

Jag har vildguppy ifrån Trinidad och hanarna skiljer sig åt från varandra på det sättet att det förekommer både översvärd och sådana som helt saknar svärd. Är det vanligt i vildstammar att olika stjärtfensvarianter förekommer i samma population? eller kan man befara att det på fångstplatsen förekommit utplantering av den ena eller andra sorten?
#16 - 20 september 2006 09:21
Två av mina Endlers hanar ser ut att ha dubbelsvärd medans den tredje har ett litet svärd på nedersta delen av stjärtfenan.

De ursprungliga Guppyna är ju helt klart intressanta, det är synd att dom är så svåra att få tag på i zoobutikerna nu för tiden. Då när jag började med akvarier för flera år sedan så fanns det ju bondguppyn i stort sett alla zoobutiker..

Hälsningar Anneth
#17 - 20 september 2006 09:52
Rogli skrev:
Jag har vildguppy ifrån Trinidad och hanarna skiljer sig åt från varandra på det sättet att det förekommer både översvärd och sådana som helt saknar svärd. Är det vanligt i vildstammar att olika stjärtfensvarianter förekommer i samma population? eller kan man befara att det på fångstplatsen förekommit utplantering av den ena eller andra sorten?

De endlers jag fått tag på ska enligt uppfödaren (som föder upp flera olika stammar) vara ursprungsformen. De har inget grönt, men väldigt mycket rödorange och svart. Honorna har en jämn snygg grågröngul färg. Fast även i det vilda ska det ha funnits lite olika stammar. En av mina hanar har undersvärd, så jag antar att det kan ha varit en relativt vanlig mutation även i det vilda(?) De ska iaf inte vara blandade.
#18 - 20 september 2006 10:11
Har du inga bilder???
#19 - 20 september 2006 10:19
Har inte försökt än. De är ju så små och jag har inget makroobjektiv...
#20 - 20 september 2006 10:20
MaxRobban skrev:
Ser du bor i Borlänge, men är du intresserad av att få tag på denna variant ska jag kolla via Svenska guppysällskapets medlemslista och se om det finns ngn i dina trakter som kan tänkas ha den.

Hälsn Robban

Jag är över huvud taget intresserad av vildformer då jag börjar upptäcka guppyn som mer än "utfyllnadsfisk"! :D Har börjat plocka guppy ("vanliga")från min pappas akvarium, hans guppyn har nästan enhetligt svart på halva kroppen och röda fenor efter många generationer, men det dyker upp några få gula "ormskinnsguppy" eller vad de nu kan kallas som jag ivrigt lägger beslag på för att försöka få en egen enhetlig stam. Där har även nyligen dykt upp två helt guldfärgade (albino?) guppyhonor som jag kastar lååånga blickar efter, men han vill själv se "vad det blir av dem"...suck... Men PM:a mig gärna för mer infomation om var jag kan hitta vildformer! :)
#21 - 20 september 2006 10:22
batski skrev:
Har inte försökt än. De är ju så små och jag har inget makroobjektiv...

Snabba brukar de vara också, de rackarna! :D Men det skulle vara jätteroligt om du fick till en bild så vi får se dina nya små pärlor!
#22 - 20 september 2006 11:22
Bilder

Här kommer ett par rörelseoskarpa bilder:
#23 - 20 september 2006 11:28
Verkligen fina!!! Både fiskarna och bilderna! :)
#24 - 20 september 2006 11:30
Tack! Fast jag tycker fiskarna är mycket finare än bilderna ;)
#25 - 20 september 2006 12:04
Jättesöta fiskar! Och nog tycker jag att bilderna är klart godkända! :)
#26 - 20 september 2006 12:11
Hehe, tack [:o] Jo man ser fiskarna, men jag hade velat ha ett ljusstarkt makro så jag kunde ta skarpa bilder.
#27 - 20 september 2006 12:58
Intressant med dina Endlers! Har alla den mer heltäckande färgsättning? Mina Endlers har större fält av blå/grön och inte lika heltäckande orange-färgade band.
Var har du fått tag i dem? Är de relativt nyfångade?
#28 - 20 september 2006 14:17
Dom påminner om mina endlers! Fast dom är mer mintgröna/aprikos/m.blå.
#29 - 20 september 2006 15:24
Det är ganska vanligt att många vildformer skiljer sig lite i form och att fenstrålar kan dra ut på olika vis. Jag har 6-7 olika vildformer nu och en del drar iväg helt normalt.. normala variationer. Men jag läste ngt om att de första Endlers som Professor Endler tog med sig, var kompakta i kroppen, men ganska tidigt så blandades det in dubbesvärd i stammen av ngn odlare från Österike eller om det var Schweitz. Riktigt hur sant detta är vet jag inte.

Jag har både genuina vildformer och förvildade guppy. De jag vet är genuina o riktiga vildformer tycker jag håller mer samma form än de utplanterade sorterna. De jag har från Mexico skiljer sig nog mest, men är också utplanterade. Ngn nämnde stammen från Trinidad, den har jag också, ser mindre skillnader på den. Från Colombia har jag två olika stammar som ska ha samma fångstplats, men de ser helt olika ut.. så ibland är det nog svårt att vara riktigt säker på vad man har för vildform om man inte vet med säkerhet vem som plockat upp dem en gång i världen.

Jag startade en annan tråd om vildformer av guppy för en del dagar sedan då detta är ett sånt virrvarr, vore så intressant att hitta en sammanfattning på vilka vildformer som finns och vart de är utplanterade. Helst med bilder och information om fångstplatser. För även om de är från nästan samma ställe så kan de ändå levt i massor med år issolerat och genom tiden förändrat sig så det blivit mer lokala stammar..

Vi har av och till diskussioner om detta i Svenska guppysällskapet och detta är ett svårt område, möjligt att de har mer koll på vildformerna inom Poecilia Scandinavia.

Men det är roligt att man ser en liten uppgång av akvarister som håller ngn vildform av guppy eller förvildad guppy. De är ju ofta så tåliga och inte alls så känsliga och många vildformer är också vackra och då inte minst Endlers som är en urtrevlig fisk på alla vis.

Men det svarta kindstrecket är väl ngt som ska vara karakteristiskt för " rena " Endlers ? Har de inte det så låter som det mer som fiskarna har blond grundfärg och är sk Guld Endlers,,, för de saknar det svarta kindstrecket och har mest den röda o gröna färgen kvar.

Batskis bild där visar hur jag tycker en Endler ska se ut och det är med den grå grundfärgen och kompakt kropp. Men sedan är det ju viktigast att man tycker om sina fiskar oavsett om fenstrålar drar iväg lite mkt ibland.

Hälsn Robban
#30 - 20 september 2006 19:48
Rogli skrev:
Intressant med dina Endlers! Har alla den mer heltäckande färgsättning? Mina Endlers har större fält av blå/grön och inte lika heltäckande orange-färgade band.

Var har du fått tag i dem? Är de relativt nyfångade?

Nyfångade kan de nog inte vara med tanke på att endlers vad jag föstått är utrotade i det vilda (detta tycker jag är en viktig anledning till att man inte ska blanda endlers med guppy).

Ja de har alla ungefär liknande färgsättning med lite mindre variationer. De kommer från en uppfödare i USA.
#31 - 20 september 2006 21:16
Endlers plockades upp av professor Endler för ganska många år sedan ur en liten " göl " som kort därefter torkade ut. Så de finns inte kvar i naturen och desto viktigare att vi bibehåller stammen så ren som möjligt. De första fiskarna kom till USA och har också hört om fina rena stammar därifrån, så mkt möjligt att Batski prickat in helt rätt här
#32 - 26 september 2006 14:52
jag såg en endlers i djuraffären, men den gick under namnet "slöj guppy". den gick tillsammans med "vanliga" guppys.
#33 - 26 september 2006 18:01
Kan det inte ha varit de vanliga guppyna som de kallade för slöjguppy? De andra kan ha varit nån vildform av guppy... Eller är du säker på att det var endlers?

I vilket fall så är det jättekorkat att ha dem i samma akvarium.

Annons