Jag ger växterna näring men ändå vill dem inte överleva???

#1 - 9 september 2006 15:57
jag har några växter i mitt akvarium som ser taskiga ut... jag har gät dem JBLs näringskulor som innerhåller dem näringsämnerna som är viktiga för växterna. även så tappar den ena blad och den andra ser brunare o brunare ut
jag la i näringskulor för ungefär 1 och ½ vecka sen... vad ska jag göra:confused:
jag e helt novis på akvarium och växter dem tappar bara mer o mer blad:(
#2 - 9 september 2006 16:33
Om det är de 7 berömda kulorna så innehåller de bara järn och spårämnen inget fosfat eller Nitrat som växter oftast får från fisk skit, men har man inte tillräckligt med sånt i heller får man göda extra med detta..
Ljus och vattenbyten spelar roll med.
#3 - 9 september 2006 17:27
jag har några växter i mitt akvarium som ser taskiga ut... jag har gät dem JBLs näringskulor som innerhåller dem näringsämnerna som är viktiga för växterna. även så tappar den ena blad och den andra ser brunare o brunare ut

jag la i näringskulor för ungefär 1 och ½ vecka sen... vad ska jag göra:confused:

jag e helt novis på akvarium och växter dem tappar bara mer o mer blad:(

sedan kan det bero på, vad är det för växtar. visa växtar som är odlade emerst , tappar sina blad när dom kommer i vatten , men som skrivet vilka växtar handlar det om
mvh janne
#4 - 9 september 2006 17:45
läste lite om kulorna ochär för främst växter som tat upp näring via rötterna. så ja som Janne dansk skriver vilka plantor talar vi om.
#5 - 10 september 2006 15:46
jag har ingen aning om vad växterna heter tyvär men jag ska fråga efter nårga såna tillsatsämnen:)
#6 - 10 september 2006 16:24
jag har ingen aning om vad växterna heter tyvär men jag ska fråga efter nårga såna tillsatsämnen:)

kanske du kan lägga upp en bild
mvh janne
#7 - 11 september 2006 09:02
okej här kommer bilden på den värsta växten... jag han bara ta den sen tog baterierna i kameran slut:)

http://img206.imageshack.us/img206/9155/p1020450bl1.jpg
#8 - 11 september 2006 10:22
Mina väster har med blivit bruna ser nästan ut som uttorkade!
Innan hade västerna bara löst upp sig och efter att jag skaffat pmdd så har växterna blivit grönare igen men nu har vissa växter fått bruna fläckar ser ut som uttrorkade!
är det nån som vet vad jag gör för fel?
#9 - 11 september 2006 12:55
okej här kommer bilden på den värsta växten... jag han bara ta den sen tog baterierna i kameran slut:)

http://img206.imageshack.us/img206/9155/p1020450bl1.jpg

Denna växt har väldigt svårt att överleva utan co2 gödning. Även om man har co2 tillsats så är den mycket svår. Jag skulle råda dig att leta efter lättare alternativ.
MVH
Magnus
#10 - 11 september 2006 15:53
kan bara hålla med tropfrog, har den själv , kör co2 +pmdd, men den blivar lessen hos mig
mvh janne
#11 - 11 september 2006 18:03
kan man inte generellt säga att röd färgade växter är svårskötta? (sitter det ihop?)
#12 - 11 september 2006 19:45
Generellt är det väl så men det finns undantag.
T.ex Echinodorus osiris blir vackert röd och är lättskött i akvarier även utan
co2.

/Johan

Annons