Jag ger upp

#1 - 27 juli 2015 17:47
Jag startade ett 180-liters akvarium i januari, men jag får det inte att fungera. Växterna tynar bort, alger frodas, mest grönalger i slemmiga sjok på ytan, fiskarna mår inte bra. Jag har prövat ändra belysningstid, täta vattenbyten, ändra föda, algbekämpningsmedel, slamsugning, mata mindre, snabbväxande växter (men de tynar bort de också) och en massa andra råd man får på forum, men jag får inget att fungera. Råden på forum som dessa är i bästa fall motstridiga (om man får några), och i zoobutikerna säljer de bara på mig en ny produkt varje gång jag frågar om hjälp.

Uppenbarligen är jag inte kompetent nog att hantera ett akvarium (trots att jag gjorde det när jag var barn). Finns det någonstans man kan vända sig för att få ordentlig hjälp, eller är det lika bra att kasta in handduken, avliva fiskarna och sälja karet?
#2 - 27 juli 2015 18:03
Det första som slår mig är hur står det placerat.
Akvariet ska inte få solljus på sig.
#3 - 27 juli 2015 18:07
bluebirch skrev:
Jag startade ett 180-liters akvarium i januari, men jag får det inte att fungera. Växterna tynar bort, alger frodas, mest grönalger i slemmiga sjok på ytan, fiskarna mår inte bra. Jag har prövat ändra belysningstid, täta vattenbyten, ändra föda, algbekämpningsmedel, slamsugning, mata mindre, snabbväxande växter (men de tynar bort de också) och en massa andra råd man får på forum, men jag får inget att fungera. Råden på forum som dessa är i bästa fall motstridiga (om man får några), och i zoobutikerna säljer de bara på mig en ny produkt varje gång jag frågar om hjälp.

Uppenbarligen är jag inte kompetent nog att hantera ett akvarium (trots att jag gjorde det när jag var barn). Finns det någonstans man kan vända sig för att få ordentlig hjälp, eller är det lika bra att kasta in handduken, avliva fiskarna och sälja karet?

Nej, försök att inte ge upp. Jag och många med mig har nog känt precis som du gör massor av gånger :).
Kan du berätta lite om ditt kar, vad du har för fiskar och hur många, vilka rutiner du har ang. vattenbyten, vilken typ av filtrering du har etc.

//Inger
#4 - 27 juli 2015 18:28
roxxor_swe skrev:
Det första som slår mig är hur står det placerat.

Akvariet ska inte få solljus på sig.

Ja, det är ett tänkbart problem som jag själv funderat lite på. Det får en hel del dagsljus, och med tanke på att jag bor i Umeå, får karet väldigt mycket ljus sommartid (algproblemen tilltog markant när sommaren inföll). Men problemet är, att karet inte kan placeras på något annat sätt i huset (med mindre än omfattande ommöblering, och det har jag inte familjens stöd i).

Skulle det möjligen hjälpa att mörklägga akvariet med en duk eller filt nattetid?
#5 - 27 juli 2015 18:30
Kan det vara problem med högt pH? Då skulle ju många växter och fiskar må dåligt och vattenbyten skulle inte hjälpa.
#6 - 27 juli 2015 18:31
Saknar ett par ledtrådar i din frågeställning.

Placering.
Temperatur. Prova att mäta med olika termometrar.
Botten mtrl.
Tillsätts något i akvariet idag.
Vilken typ av stenar har du idag.

Har varit i din sits förut och lider med dig.
Hade mest problem med växterna vid senaste uppstarten och det löste sig med happy life växtnäring.

/Micke

Skickat från min SM-G920F
#7 - 27 juli 2015 18:42
Inger H skrev:
Nej, försök att inte ge upp. Jag och många med mig har nog känt precis som du gör massor av gånger :).

Kan du berätta lite om ditt kar, vad du har för fiskar och hur många, vilka rutiner du har ang. vattenbyten, vilken typ av filtrering du har etc.

[LIST]
[*]Juwel Rio 180, med Juwels egna filtersystem (pump, filter mm beskrivet på http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Rio-Line/Rio-180-black.html).
[*]8 kardinaltetror, 4 praktbotior, 2 siamesiska algätare, 1 ancistrus.
[*]Några Anubias-varianter, varav några mår OK och de minsta är ljusgröna, nästan vita. Javaormbunkar som tynar bort. En hornsäv som verkar ha slutat växa (!). Något slags mossa på en Redwood-rot som verkar stormtrivas.
[*]Vattenbyte minst en gång per vecka, ca 45 liter.
[/LIST]
#8 - 27 juli 2015 18:43
Tyko skrev:
Kan det vara problem med högt pH? Då skulle ju många växter och fiskar må dåligt och vattenbyten skulle inte hjälpa.

Ja, det är högt pH (tidigare 9, nu 8). Vattnet i Umeå är sådant. Dessutom ganska mjukt.
#9 - 27 juli 2015 18:46
Vad tros om torvfiltrering? Om vattnet är mjukt så borde ju pH gå att sänka relativt lätt, det skulle nog både växterna och kardinaltetrorna uppskatta.
#10 - 27 juli 2015 18:47
Min gissning är att det är ph relaterat. Men det borde finnas fler här inne som är från Umeå och har en bra lösning på det problemet.

#11 - 27 juli 2015 18:48
Här en suddig bild som ger en helhetsuppfattning av karet. Jag tar gärna bilder på enskilda detaljer om så önskas, och då med systemkamera, inte mobil. ;-)

#12 - 27 juli 2015 18:53
Tyko skrev:
Vad tros om torvfiltrering? Om vattnet är mjukt så borde ju pH gå att sänka relativt lätt, det skulle nog både växterna och kardinaltetrorna uppskatta.

Ja, vad skall jag tro? Vilka investeringar är det fråga om?

boxer skrev:
Min gissning är att det är ph relaterat. Men det borde finnas fler här inne som är från Umeå och har en bra lösning på det problemet.

Skulle det kunna vara brist på koldioxid? Såvitt jag förstår hänger det ihop med tynande växter och högt pH? Koldioxidgödsling (som jag inte vågar tänka på vad det skulle kosta) höjer ju också pH?
#13 - 27 juli 2015 18:54
Tror att det ska finnas fler sätt att sänka pH även utan filtrering.
Ek löv ska väll kunna sänka.
Tyvärr så känner jag mig lite förmycket som en nybörjare för att ge råd om dem då jag bara har hållit på 10 år med akvarium.

Har en liten gissning om växtnäring skulle kunna hjälpa med växter som bara tynar bort.

Co2 sänker pH.
Det finns lite olika system för detta som börjar på ca 1500 och uppåt.
Beroende på flaska och ev styrdator.

/Micke

#14 - 27 juli 2015 18:57
boxer skrev:

Placering.

Temperatur. Prova att mäta med olika termometrar.

Botten mtrl.

Tillsätts något i akvariet idag.

Vilken typ av stenar har du idag.

Placering utan direkt, men mycket indirekt, solljus.

Botten består av lite grövre, relativt ljust grus.

Tillsätter HappyLife vid varje vattenbyte, de sista gångerna också HappyStart (i filtret).

Stenarna kallas visst "zebrastenar", om jag minns rätt. Har flera rötter i hopp om att sänka pH (vilket det också verkar ha gjort, från pH 9 till 8).

Växtnäring vågar jag inte tillsätta. Leder inte det bara till algexplosion?
#15 - 27 juli 2015 19:01
Min erfarenhet med växtnäring är tvärt om.
Mår växterna bra får man mindre alger.
Siamesiska algätare är bra med du skulle behöva ha ca 7st för att få bättre effekt av dem.
/Micke

#16 - 27 juli 2015 19:08
plantagen säljer en säck torv för 300 kr, då har du så det räcker i några år :). Fast om många har det problemet i Umeå så skulle man ju kunna samköpa.
#17 - 27 juli 2015 19:13
bluebirch skrev:
Här en suddig bild som ger en helhetsuppfattning av karet. Jag tar gärna bilder på enskilda detaljer om så önskas, och då med systemkamera, inte mobil. ;-)

Jag tycker inte alls att det ser så farligt ut. Att PH:t skulle ställa till det för växterna håller jag inte riktigt med om (fast är osäker på det). Jag bor i Sundsvall och har djupborrad brunn där PH:t ligger på 8,2. Kruxet kan vara att leta växter som gillar lite högre PH. I mitt regnbågskar har jag vallisneria som växer som ogräs. Anubias är inte den lättaste växten, mina får alltid alger. Använder du någon växtgödning typ PMDD?
Jag har också två Juwelkar och jag gillar inte riktigt deras interna filter (tycker filtreringen är dålig), så jag har kompletterat med några små ytterfilter, både till 180 och 125-liters. Man kan förstås sätta dit en starkare pump, men eftersom det inte går att reglera farten på vattnet så tycker jag att det blir för strömt.
Rullgardiner är bra mot sol och för mycket ljusinsläpp :);).

//Inger
#18 - 27 juli 2015 19:26
Växterna kanske klarar högre pH men kardinaltetrorna vill ha betydligt surare vatten.
#19 - 27 juli 2015 19:33
Inger H skrev:
Jag tycker inte alls att det ser så farligt ut. Att PH:t skulle ställa till det för växterna håller jag inte riktigt med om (fast är osäker på det). Jag bor i Sundsvall och har djupborrad brunn där PH:t ligger på 8,2. Kruxet kan vara att leta växter som gillar lite högre PH. I mitt regnbågskar har jag vallisneria som växer som ogräs. Anubias är inte den lättaste växten, mina får alltid alger. Använder du någon växtgödning typ PMDD?

Jag har också två Juwelkar och jag gillar inte riktigt deras interna filter (tycker filtreringen är dålig), så jag har kompletterat med några små ytterfilter, både till 180 och 125-liters. Man kan förstås sätta dit en starkare pump, men eftersom det inte går att reglera farten på vattnet så tycker jag att det blir för strömt.

Rullgardiner är bra mot sol och för mycket ljusinsläpp :);).

Ingen växtgödning. Problemen med grönalger - som jag förstått handlar om övergödning - har fått mig att hittills undvika det. Men är det värt att pröva utan risk för veritabel algblomning?

Vad skulle ett ytterfilter bidra med? Eller rättare: hur kan mina algproblem lösas med bättre filtrering?

(Jag är ju, av givna skäl, lite avvaktande inför ytterligare investeringar nu när jag överväger att sälja bort hela rasket.)

Rullgardiner är inte ett alternativ. Det rör sig om 8 fönster i tre olika rum. ;-) Men stänga dörrarna kan ju vara en början.

Sist: Tack alla för svar såhär långt. Det skänker tröst i uppgivenheten att någon bryr sig.
#20 - 27 juli 2015 19:35
Tyko skrev:
Växterna kanske klarar högre pH men kardinaltetrorna vill ha betydligt surare vatten.

Det är lugnt, de dör ändå en efter en... [emoji22]

/Stefan
#21 - 27 juli 2015 19:41
Tyko skrev:

Kardinaler har gillat mitt PH ;).

//Inger
#22 - 27 juli 2015 19:43
Ytterfiltret ger bara större filteryta och tror inte att det är det du behöver nu.

Tittade lite noggrannare på din bild och det ser ut som att du har en proteinhinna på vattenytan vilket ska kunna ge alger och sämre vatten.

Ditt utblås från filtret ser ut att var riktat neråt vilket inte ger tillräckligt med ytrörelse för syresättning av vattnet.

Prova att rikta om utblåset så det strömmar mer vid ytan. Mitt är riktat mer bakåt.

#23 - 27 juli 2015 19:49
CO2 sänker ph
Jag har hårt vatten med högt ph, har funkat fint ändå med PMDD och CO2.
Jag tycker ditt kar ser bra ut, lite alger.
Bra fart på växterna med ljus/pmdd/co2 får de fart och då skördar man ut algerna.
Det går inte att näringsbegränsa algerna...
8-10 h ljus, mer gynnar algerna.
#24 - 28 juli 2015 15:58
boxer skrev:
Ditt utblås från filtret ser ut att var riktat neråt vilket inte ger tillräckligt med ytrörelse för syresättning av vattnet.

Så här läser jag i Akvarium av Klaus Veit: "Vid större pumpeffekter bidrar filtret också till att syresätta vattnet. Kom bara ihåg att alltför stor turbulens på vattenytan sänker halten av värdefull koldioxid."

Det är därför jag riktat munstycket nedåt, för att undvika att koldioxiden ventileras ut ur akvariet. Har jag tänkt tokigt?
#25 - 28 juli 2015 16:12
Det gäller att ha krusning på ytan. Tror att du kan rikta ditt utblås mer åt sidan utan problem.
Du ser ju bättre än vad det syns på bilden hur mycket det krusar på ytan. Har själv juwel 260 burken och har det riktat mer bakåt.

Som flygrc skriver så ser ditt akvarium riktigt fint ut och skulle tippa på att tillsätter du växtnäring så får du fart på växterna.

Hade ett liknande problem som dig och fick fart på borttynande växter när jag tillsatte happy life växtnäring.

Kan vara värt att prova om du inte vill följa rådet från flygrc och gå hela vägen med co2 och pmdd.

#26 - 28 juli 2015 19:21
boxer skrev:

Tittade lite noggrannare på din bild och det ser ut som att du har en proteinhinna på vattenytan vilket ska kunna ge alger och sämre vatten.

Jag trodde det var grönalger som flöt på ytan? Det är helt klart grönt och ger ett grönt ljus i akvariet. Ibland är det slemmigt också.

Försökte fota, men det är svårt att fånga hur det ser ut:

Vad gör man åt dylik proteinhinna (om det nu är det)? Bygger ett ytfilter?
#27 - 28 juli 2015 21:14
Tänk inte på att förlora koldioxid, det är mer viktigt att syresätta vattnet. Annars överlever ingenting.
Rikta utblåset uppåt så att vattnet krusar sig plus att hela vattenytan rör på sig så kommer dina fiskar att må toppen sen :)
#28 - 29 juli 2015 05:33
Skaffar en ytskimmer:
" target="_blank">

Koppla den över tidur så den går 2x15min/dygn eller så. Låter som det kan vara cyanobakterier på ytan, luktar det något från hinnan?

bluebirch skrev:

Vad gör man åt dylik proteinhinna (om det nu är det)? Bygger ett ytfilter?
#29 - 29 juli 2015 06:01
Det är därför jag riktat munstycket nedåt, för att undvika att koldioxiden ventileras ut ur akvariet. Har jag tänkt tokigt?[/QUOTE]

Nej, det är rätt tänkt, iaf. i teorin. Sen är ju frågan hur mycket CO2 som bildas genom fiskarnas andning och andra processer, kan i princip vara försumbart? Däremot uppstår syrebrist i ett akvarium bara vid extrema förhållanden som tex. ifall det är överlastat med fisk, inga växter eller belysning, väldigt liten yta i förhållande till vattenvolym etc. Många kör ju "lowtech" utan pumpar/filter, det funkar ju det med om man har rätt balans avseende fiskmängd/ljus/växter.
Men lite lätta snabbväxare som tex. H.polysperma, Heteranthera zosterifolia, Rotala Rotundifolia, Valesneria mfl. skulle göra gott i det karet för att kanske få en bättre "miljö". pH't är inte mycket att göra åt med mindre än att skaffa CO2-anläggning, men det känns inte som det primära, Kardinalerna mfl. klarar sig bra vid pH8 också. Däremot kan dagsljus ställa till det en hel del, går det att skärma av så är det mycket vunnet.
#30 - 29 juli 2015 06:44
Tänk inte på att förlora koldioxid, det är mer viktigt att syresätta vattnet. Annars överlever ingenting.

Rikta utblåset uppåt så att vattnet krusar sig plus att hela vattenytan rör på sig så kommer dina fiskar att må toppen sen :)

Fiskarna mår rätt bra, vad jag kan bedöma. De är pigga och växer - åtminstone alla utom kardinalerna. ;-)
#31 - 29 juli 2015 06:48
Sleaper skrev:
Skaffar en ytskimmer:
" target="_blank">

Koppla den över tidur så den går 2x15min/dygn eller så. Låter som det kan vara cyanobakterier på ytan, luktar det något från hinnan?

Det var en sådan jag menade! Har bara sett "hembyggen" hittills. Kul att det finns "färdigbyggd" i handeln. Skall helt klart överväga en dylik!

Jag bytte vatten igår och rensade ytan med papper, så det är inte mycket till ytskikt just nu och inget särskilt som luktar, men det är heller inget jag lagt märke till tidigare.
#32 - 29 juli 2015 07:17
Tänkte bidra med ytterligare några bilder från akvariet. Färgskalan är dock inte rätt; nästan allt är ljusgrönt och blekt, inte så grönt och frodigt som bilderna ger sken av.

Alla växter plågas av grönalger. Just nu är det lite lugnare efter en kur Algin. Algerna försvann nästan helt, men det verkar som om alginet går hårt på växterna också.

Javaormbunkar verkar inte trivas i mitt akvarium. De håller på att tyna bort.

Den enda växt som tycks trivas är något slags mossa jag fick med på en Redwood-rot. Anubiasplantorna är bleka och ledsna i jämförelse.

Och här en av invånarna. Det är svårt att fånga kardinaler på bild, men den här gången lyckades jag. ;-)
#33 - 29 juli 2015 07:34
Tack för all uppmuntran och alla råd! Jag har fått tillbaka lite hopp. Jag tror att huvudproblemet är akvariets placering: det får mycket indirekt solljus, och jag märkte en markant tillväxt av alger i början av sommaren (när dagarna blev längre) vilket gjorde att jag kompenserade med att dra ner belysningen till bara 6-7 timmar. Det hejdade algexplosionen, men växterna gillade det inte - och jag börjar förstå varför.

Jag överväger att täcka akvariet med en filt nattetid eftersom jag inte kan mörklägga rummet det står i (köket/matplatsen). Vintertid kommer inte det vara ett problem.

Jag har riktat om munstycket en aning så att jag får lite rörelse vid ytan. Får se vad konsekvenserna av det blir.

Slutligen funderar jag på att skaffa en sådan där ytskimmer som @Sleaper tipsade om. Alger, protein, whatever, men det är fruktansvärt störande med sådant på ytan!
#34 - 29 juli 2015 12:00
Då och då uppstår någon form av hinna på ytan, så en skimmer är bra att ha. Att det blir alger och fula blad på Anubias är i princip oundvikligt, dom växer så långsamt så omsättningen på blad blir för dålig helt enkelt. Javaormbunke är ingen direkt snabbväxare heller, men där kan man nog vara mer flitig med att klippa bort fula blad. Brukar t.o.m. trigga tillväxt av nya blad. En fördel med dessa växter är att dom kräver inte mycket ljus. Men lite snabbväxare som kan ta upp kampen mot algerna som sagt...
#35 - 29 juli 2015 13:15
Jag tror personligen, att är du riktigt tjurig med hushållspapper på ytan så kommer det gröna att ge med sig. Jag har haft detta problem ett par gånger under åren. Jag använda papper + en liten tillbringare (1- liters), där jag liksom lät "det gröna" rinna in i tillbringaren och med lyckat resultat (upprepas flera gånger tills att det ser rent ut med det gröna), men proceduren måste upprepas vid varje VB. Värt att testa innan du köper på dig en massa grejor som inte löser problemet i sig :).
Hur ofta har du rengjort det interna filtret under den här tiden?

//Inger
#36 - 29 juli 2015 13:40
Inger H skrev:

Hur ofta har du rengjort det interna filtret under den här tiden?

2 ggr på 6 månader. Vill inte skada bakteriefloran som förhoppningsvis lever och frodas i filtret. Vid rengöringstillfällena har heller inte filtret varit särskilt skitigt, så jag har inte sett någon anledning att göra det oftare. Funderar dock på att byta den översta, vita filtervadden oftare, eftersom den snabbt förvandlas till geggamoja.
#37 - 29 juli 2015 14:34
bluebirch skrev:
2 ggr på 6 månader. Vill inte skada bakteriefloran som förhoppningsvis lever och frodas i filtret. Vid rengöringstillfällena har heller inte filtret varit särskilt skitigt, så jag har inte sett någon anledning att göra det oftare. Funderar dock på att byta den översta, vita filtervadden oftare, eftersom den snabbt förvandlas till geggamoja.

Jag har ett precis likadant filter och jag har bara filtervadd i om jag vill ha bort partiklar ur vattnet, t ex sist jag gjorde vattenbyte sprutade filtret ut en massa skräp i vattnet så jag stoppade i en bit i facket. Men jag tar bort den efter några dagar för den behövs egentligen inte.
#38 - 29 juli 2015 15:14
Filtervadden bör du rengöra vid varje VB om du tycker att den behövs :)

//Inger
#39 - 29 juli 2015 16:17
Att "lösa" problemet är att skaffa en skimmer enligt mina erfarenheter. Lite beroende på vad för slags hinna det är så är det ändå svårt att hålla på med tidningspapper eller liknande, hinnan är ju oftast tillbaka en kvart efter jobbet med pappret. Skimmern blir nog billigare ändå på sikt :-)
#40 - 29 juli 2015 17:37
Sleaper skrev:
Att "lösa" problemet är att skaffa en skimmer enligt mina erfarenheter. Lite beroende på vad för slags hinna det är så är det ändå svårt att hålla på med tidningspapper eller liknande, hinnan är ju oftast tillbaka en kvart efter jobbet med pappret. Skimmern blir nog billigare ändå på sikt :-)

Jag delar bara med mig av mina alldeles egna erfarenheter, som jag har haft under årens lopp fruntimmer som jag är ;). Jag har också en Eheim Skim, men har endast använt den någon enstaka gång.
Lycka till nu bluebirch, hoppas att dina problem löser sig till slut :).

//Inger
#41 - 29 juli 2015 17:55
Inger H skrev:
Jag delar bara med mig av mina alldeles egna erfarenheter, som jag har haft under årens lopp fruntimmer som jag är ;). Jag har också en Eheim Skim, men har endast använt den någon enstaka gång.

Lycka till nu bluebirch, hoppas att dina problem löser sig till slut :).

//Inger

Jag noterar olika och ibland motstridiga råd och sållar så gott jag kan. Alla råd har varit värdefulla, och jag har en plan för hur jag skall gå vidare just nu (som jag skrev tidigare). Ni skall se, om några månader är jag lika desperat och uppgiven igen. ;-)

"Bluebirch" kommer sig förresten av "Blue Birch Band", jazz-folkmusik-kombon som jag aldrig startade efter att ha flyttat till Umeå (och gift mig och bytt namn så att "Stefan Svensson Quintet" inte längre var gångbart). ;-)

//Stefan Björk

Skickat från min SM-P900 via Tapatalk
#42 - 29 juli 2015 18:00
Välkommen till de hundra sanningarnas hobby.
Du kommer alltid att få olika och ibland motstridiga råd.
Solla bland råden som du har fått och lycka till med ditt akvarium.
Ge inte upp din hobby som skänker glädje och ro om man får en miljö som trivs.

/Micke

#43 - 29 juli 2015 18:52
Inger H skrev:
Använder du någon växtgödning typ PMDD?

Förresten, vad är det där PMDD för något? Googlar jag på det verkar det vara något slags magisk brygd tillverkad i skymundan av ljusskygga kemister och fanatiska akvarister?
#44 - 29 juli 2015 18:56
Ska vara ungefär så.
Har ej provat själv än men det kommer att göras när den växtnäringen jag har nu är slut.

#45 - 29 juli 2015 19:58
PMDD: http://www.haack.se/pmdd/
Men med dom växter du har idag så får man nog dosera varsamt. Näringsbehovet styrs ju av tillväxttakt och växter som Anubias mfl. växer ju långsamt som sagt. Alternativ är ju Tropica's växtnäring eller liknande, men PMDD är ett billigare alternativ. Tropica's hemsida är ju intressant för övrigt. Finns en hel del information och inspiration att hämta här: http://tropica.com/en/
#46 - 7 augusti 2015 11:46
Jag hade också problem med en grönalger i ett juwel kar. Jag gjorde rent orginalfiltret och då löste det sig. Efter jag rengjort filtret försvann algerna.
#47 - 16 augusti 2015 07:52
Hej igen!

Vill bara än en gång tacka för alla råd. Huvudproblemet var helt uppenbart placeringen av akvariet - det fick för mycket dagsljus. Jag köpte en skimmer och började täcka över akvariet nattetid. Efter det har algerna aldrig återkommit, och ytan håller sig helt ren. Skimmern köpte jag i onödan. ;-)

Nu är det kul igen och jag funderar på ytterligare ett par inneboende i akvariet. Några tips på fiskar som trivs med kardinaler, praktbotior, siamesiska algätare och ancistrus?
#48 - 16 augusti 2015 09:59
Jag ger upp

bluebirch skrev:
Hej igen!

Vill bara än en gång tacka för alla råd. Huvudproblemet var helt uppenbart placeringen av akvariet - det fick för mycket dagsljus. Jag köpte en skimmer och började täcka över akvariet nattetid. Efter det har algerna aldrig återkommit, och ytan håller sig helt ren. Skimmern köpte jag i onödan. ;-)

Nu är det kul igen och jag funderar på ytterligare ett par inneboende i akvariet. Några tips på fiskar som trivs med kardinaler, praktbotior, siamesiska algätare och ancistrus?

Tveklöst regnbågsfiskar, då de inte stör de andra och funkar utmärkt med dem. De har små munnar för sin storlek så kardinalerna är säkra. Har själv en grupp på 30 st. Parkinsons Regnbågsfisk tillsammans med en grupp siamesiska algätare och 14 st. Garra Flavatra.

Du kan se dem här:
" target="_blank">

Här är de inte fullvuxna och helt utfärgade ännu.
#49 - 16 augusti 2015 19:59
Bluewing skrev:
Tveklöst regnbågsfiskar, då de inte stör de andra och funkar utmärkt med dem. De har små munnar för sin storlek så kardinalerna är säkra. Har själv en grupp på 30 st. Parkinsons Regnbågsfisk tillsammans med en grupp siamesiska algätare och 14 st. Garra Flavatra.

Du kan se dem här:

" target="_blank">

Här är de inte fullvuxna och helt utfärdade ännu.

Väldigt trevligt bottenmaterial i den filmen. Såhär i efterhand skulle jag valt ett annat bottenmaterial än det relativt grova grus jag har.

Tack for tips! Finns flera sorters regnbågsfiskar ser jag också. Tål att tänka på!

Tapatalked on some kind of Samsung tablet

Annons