Jag fyller 40, fått råd med digitalkamera!

#1 - 28 januari 2004 20:14
Sådärja!!! Här har man fyllt 40 år då... eller jag fyller väl några timmar till :-) Hur som haver så dök det upp en hel del kontanter i små kuvert i dag... bidrag till digitalkameran... Nu har jag alltså råd att äntligen få till en vettig kamera, men då återstår det ju att bestämma sig då... Jag tänker köpa den i morgon och för att jag ska slippa singla slant eller lotta så hoppas jag att någon kan råda mig till vad jag ska köpa, de jag funderar på är:
Nikon coolpix 2100 eller 3100 alternativt Canon powershot A60 eller A70...
Ska jag köpa Nikon eller Canon... det är frågan!!!!

#2 - 28 januari 2004 20:17
ja köpte mig en sony dsc-717 och den är jag sjukt nöjd med så den rekomenderar jag.

syrran köpte en powershot a60 om jag inte kommer ihåg helt fel och hon verkar nöjd med den också
#3 - 28 januari 2004 20:25
canon gillar jag mest men sony är klart bäst
#4 - 28 januari 2004 20:28
http://www.cyberphoto.se/
Ni kanske känner till sidan redan men den är ju rätt bra. Dom testar kamerorna så man kan kolla skillnad i bildkvalite och lite annat. Dom har bra priser också och servicen har jag hört ska va bra.
Själv är jag lite tveksam på om jag ska köpe en stor kamera med mycket zoom som Olympus camedia 750UZ eller en liten som Minolta dimageXT så man orkar "släpa" med sig den.
Grattis förresten!
#5 - 28 januari 2004 20:33
Bara för att göra dig ännu mer förvirrad då... [;)]
När sambon och jag skulle köpa digitalkamera för ett tag sedan så var jag nästan helt säker på att jag vill ha en Canon powershot A80, verkade vara mycket bra och hade fått bra recensioner.
Så Canon Powershot tror jag är rätt trevlig...
Nicon Coolpix är säkert heller inget fel på, men har tyvärr ej kollat på den.
Det blev dock en Minolta Dimage Z1 eftersom sambon tyckte den var snyggare. Blev faktiskt väldigt nöjd med den kameran...
( Det här inlägget hjälpte dig antagligen inte så mycket...sorry! )
#6 - 28 januari 2004 20:36
Man får väl ta och gratulera i förskott.
Jag tänkte köpa en canon powershot A70 men köpte en minolta Z1 som är en riktigt bra kamera istället.
Ett tips när man köper en kamera så får man oftast inte öppet köp så du kan inte ångra dig när du köp den. Så när du är i affären så kräv att du ska få ta ett kort och sen skriva ut så du kan se bildkvaliten.
Jag fråga om jag fick det när jag köpte min kamera, men fick svaret tyvär vi har ej möjlighet att göra så. Fick isället då öppet köp en dag.
#7 - 28 januari 2004 20:38
Ursprungligen skickat av muppins

Bara för att göra dig ännu mer förvirrad då... [;)]

När sambon och jag skulle köpa digitalkamera för ett tag sedan så var jag nästan helt säker på att jag vill ha en Canon powershot A80, verkade vara mycket bra och hade fått bra recensioner.

Så Canon Powershot tror jag är rätt trevlig...

Nicon Coolpix är säkert heller inget fel på, men har tyvärr ej kollat på den.

Det blev dock en Minolta Dimage Z1 eftersom sambon tyckte den var snyggare. Blev faktiskt väldigt nöjd med den kameran...

( Det här inlägget hjälpte dig antagligen inte så mycket...sorry! )

Jag har hört att Minolta Dimage Z1 ska ge katastrofalt dåliga bilder när man zoomar, vad tycker ni? Det blir nog en sån för mig annars om den funkar schysst med zoomen.
#8 - 28 januari 2004 20:39
Det e ju klart när man zoomar utan stativ så blir det dåliga bilder. Annars så har jag hört att den ska vara bra. http://www.jmedata.se/product_info_print.asp?itemno=18195
Har själv en Minolta Dimage E203 idag som funkar utmärkt.
#9 - 28 januari 2004 20:41
Jag har hört att Minolta Dimage Z1 ska ge katastrofalt dåliga bilder när man zoomar, vad tycker ni? Det blir nog en sån för mig annars om den funkar schysst med zoomen.

Oj....det har jag inte tänkt på...använder väl inte zoomen så där jättemycket...
Ska kolla på lite bilder jag tagit och se om jag kommer ihåg hur jag tagit dem... [;)]
#10 - 28 januari 2004 20:44
Det e ju klart när man zoomar utan stativ så blir det dåliga bilder.

Jo...det är ju klart. Man kan ju inte zooma in hur mycket som helst utan att ha något stöd...speciellt inte jag som är fruktansvärt darrhänt. [;)]
Kom på en bild nu som jag tror att jag har tagit med full zoom...ska leta reda på den. ( om jag vågar visa den...)
#11 - 28 januari 2004 20:53
Grattis på dig Tant Nanc :)
Hoppas vi får se massor med bilder snart nu.
#12 - 28 januari 2004 20:55
Att det kan bli dåliga bilder med en kamera som har så lång zoom som t.ex minoltan är att när kameran är i teleläget dvs den längsta (eller ganska lång brännvidd) så är risken för att fotografen inte kan hålla kameran stilla stor, sålunda blir det rörelseoskärpa i bilden. Som en tumregel kan man säga att slutartiden skall vara lika kort som brännvidden är lång. Dvs. är objektivet inställt på 200mm (översatt till småbildsformat) skall exponeringstiden vara 1/200 dels sekund eller kortare. Det är nog inget fel på Minoltan (den får hyfsade omdömen i fackpress) utan snarare på fotografen!
#13 - 28 januari 2004 20:56
Om du vill ha mer information än vad man egentligen kan ta till sig... titta här: www.dpreview.com
#14 - 28 januari 2004 20:58
Vaddå Patrik... duger inte bilderna på zoonen :-) Jodå, det kommer att bli massor med bilder... bara jag bestämt mig... just nu har det självklart tillkommit en kamera till, nämligen Minoltas Dimage Z1, det där med extern blixt kändes som något VÄLDIGT intressant... Tack alla snälla för hjälpen hittills, även om jag nu är mera förvirrad än tidigare... :-)
#15 - 28 januari 2004 21:03
Ja har en Canon, men gillar inte att man måste ha ett specialprgram för att flytta bilderna från kameran te datorn. Vet att det finns dom som "ploppar" upp som en extra enhet. Hur smidigt som helst..
#16 - 28 januari 2004 21:03
Ok...den här bilden är tagen med full zoom ( fåglarna ville inte komma närmare... [;)] ) men jag halvlåg på en ( isig ) brygga med stöd för armbågarna. Eftersom jag har tagit kortet ute i solsken så är slutartiden inte speciellt lång. Krävdes dock ett par försök innan jag lyckades hålla kameran någorlunda stilla.

http://www.bostream.nu/muppins/Ducks1.jpg

( jag vet, bilden är väl inte helt super...men som sagt, det är fotografen det är fel på... )
#17 - 28 januari 2004 21:07
Nanc: Jag håller ju förresten på att göra en liten "hemsida" ( mer ett fotoalbum egentligen )...
Har en del bilder tagna med Minoltan där om du behöver ytterligare hjälp med att bestämma dig.
Sidan är dock inte riktigt klar än... ( och snygg är den inte heller )
#18 - 28 januari 2004 21:15
Ursprungligen skickat av muppins

Ok...den här bilden är tagen med full zoom ( fåglarna ville inte komma närmare... [;)] ) men jag halvlåg på en ( isig ) brygga med stöd för armbågarna. Eftersom jag har tagit kortet ute i solsken så är slutartiden inte speciellt lång. Krävdes dock ett par försök innan jag lyckades hålla kameran någorlunda stilla.

http://www.bostream.nu/muppins/Ducks1.jpg

( jag vet, bilden är väl inte helt super...men som sagt, det är fotografen det är fel på... )

Det där var ju kanonbra tycker jag, det blir en sån. Tack!
#19 - 28 januari 2004 21:15
Ursprungligen skickat av Nanc

Ska jag köpa Nikon eller Canon... det är frågan!!!!

får säga grattis till zoopets "ancistrus-guru" då![:-86][:-86][:-86][:-76]
Jag skaffade mig en canon powershot A80 men är inte riktigt överens med den ännu (mååååååånga knappar och lite tid) men hitills har bottennappen nog mest haft med den mänskliga faktorn att göra[:-75]
#20 - 28 januari 2004 21:17
Om jag tittar i plånboken så kanske jag kan sortera bort Minoltan... man ska ju ha råd med extra minne också, och helst en kortläsare...
Då var det Nikon och Canon igen då.... När man läser om dem så verkar Canonkameran vara mera rejäl, ha mera utvecklad teknik och vara lättare att hantera med både automatik och många manuella inställningar. Jag är rejält novis på fotografering, så det får inte bli för krångligt... Men vad gäller kvaliten på foton och för/nackdelar vid akvariefotografering så är det svårt att läsa sig till...
#21 - 28 januari 2004 21:18
Tack för alla grattis förresten!!!!
#22 - 28 januari 2004 21:27
Det där var ju kanonbra tycker jag, det blir en sån. Tack!

Man tackar! [:I]
Bilden var väl som sagt kanske inte så där super, men det beror nog på fotografen. Sen var jag ju bara tvungen att fotografera änderna som "åkte båt"...

Om jag tittar i plånboken så kanske jag kan sortera bort Minoltan

Mmmm...Minoltan är nog lite dyrare än de andra ( vi köpte vår för 3449:- ). Synd, för jag är faktiskt nöjd med den kameran och kan rekommendera den.
Har ju förresten glömt att gratulera på den stora dagen! [:-76][:)]
#23 - 28 januari 2004 21:33
Grattis Nancy.
P.S. kolla mailen.
#24 - 28 januari 2004 21:50
Grattis till dom 40.

Köpte själv en Olympus C-750 i höstas och är helnöjd, behöver ingen kortläsare då den tar på USB porten direkt, stödjer även extern blixt 10ggr obtisk zoom 4 ggr digital zoom och 4m pixlar. Kolla på alfadigi.com, dom har startpaket med kamera väska extra batteripack,(vanliga R6) laddare och 256mb kort för 6900 ink. frakt om jag inte minns fel. Tänk på att litium batterier som många kameror har är dyra pga. att dom är olika formade beroende på vilken kamera det är dom kostar ca: 600 per pack.
#25 - 28 januari 2004 21:59
Grattis Nancy,

Rekommenderar att lägga undan några hundralappar till ett stativ. Jag skaffade ett väldans smidigt sådant som jag hittade inne på fotobutiken i kärnan(eftersom du bor i Östersund så vet du vart jag menar)Tror att jag gav 400 för det. Blir betydligt enklare än att balansera på en stolsrygg.(Kameran alltså ;-)) Om man är en amatörfotograf som jag så har jag inte börjat experimentera med extra blixtar och dyligt, utan jag kör utan blixt på avstånd, och håller för blixten med ett smörpapper när jag ska ta närbilder.(blir inte så skarpa skuggor/reflexer då)

Ser fram mot att se dina Altum.

/C
#26 - 28 januari 2004 22:05
Grattis på födelsedagen!

//Jenny
#27 - 28 januari 2004 22:06
Tack onkyo, jo jag ska in och kolla kameror och stativ och hela baletten på Kärnan i morgon :-) Vad har du för kamera då??? Bra tips med smörpapperet... blir något att testa...
Vad gäller mina Altum så har du ju möjlighet att se dem "in live" om du vill :-)
#28 - 28 januari 2004 22:30
Nanc: Canon så klart! Nah, seriöst, jag vet inte hur många gånger mad debatterat Canon vs. Nikon på fotoforum och svaret blir alltid detsamma. Köp den du trivs med.
#29 - 28 januari 2004 22:59
Grattis!
Jag måste säga Canon i denna diskussion. Har bäst erfarenheter av dem. Även min gamla Ixus V med 2.1 MPix får en väldigt bra kvalitet jämfört med många nya ~4 MPix-kameror. Nikon är väl iofs bra men jag har en känsla av du blir nöjdare om du köper Canon.
#30 - 28 januari 2004 23:25
Sedärja...!!! Nu är det mitt i natten och jag sitter fortfarande och grubblar... har tittat djupare i plånboken och insett att det kanske finns plats för Minoltan... Vad gäller Canon vs Nikon har jag ju ingen aning om vilken jag skulle trivas med... men det lutar åt Canon... Vad mycket enklare det blivit om jag bara fått en kamera i present... så kass som jag är på att fota så lär jag knappast märka någon skillnad .... ännu!!!!
#31 - 29 januari 2004 06:08
Passar först på att gratulera!

Vad gäller inzoomnings kvalitet så gör det ju stor skillnad om det är digital zoom eller optisk zoom. Vid digital zoom så maskar du egentligen bara bilden (som att förstora i ett bildredigeringsprogram), och har du då lite sämre upplösning eller för mörkt i rummet så kommer det synas snabbt på kvaliteten. Optisk zoom är i så fall att föredra där du kan komma närmare och behålla upplösningen. Digitalzoom kan man ju sköta i photoshop om man nu känner för det senare.

MVH Kalle
#32 - 29 januari 2004 07:57
Ha den äran (i efterskott)

Min röst går till en Canon. Jag tog denna bilden i Grekland förra året med min Canon G2. Annars finns det en Sony V1 nånting som ska vara bra. Håller med Calle om optiskt zoom, mycket bra att ha!

http://www.fotosidan.se/obj/photo/3f27c7eca6155.jpg

/Jonas
#33 - 29 januari 2004 08:04
Ojoj, vilken bild, måste ha varit härligt att se i verkligheten [:)]
#34 - 29 januari 2004 08:13
Jag vill bara säga att det finns inget samband alls mellan hur bra en bild är och vad man har för kamera.
#35 - 29 januari 2004 08:36
Grattis på födelsedagen i efterskott
Hoppas du hade en kul dag!!!!!!!!!!!!!

tomtom
#36 - 29 januari 2004 08:45
Om du har råd med Minoltan så röstar jag absolut på den....
Annars hade jag nog valt Canon Powershot.
Men som sagt, gå ner till fotoaffären ( även om du inte tänker köpa kameran där ) och känn på kameran. Känn så du tycker att den ligger bra i handen, att den känns lagom stor och att vikten känns bra. Använd alla rattar och inställningar och se så att allt sitter lättåtkomligt och är smidigt. Det är ju så individuellt med vad man föredrar för kamera. Men om man inte trivs med den och tycker att den är för t ex krånglig så finns risken att man ( om man inte är fotogalning då ) inte använder den lika mycket.
Så gå ner till fotoaffären och känn på kameror - det är mitt tips!
( smygreklam...Minoltan tycker jag om [;)] )

Tillägg: I slutändan så hänger ju som sagt var väldigt mycket på vem som står bakom kameran också... [;)]
#37 - 29 januari 2004 08:59
Ursprungligen skickat av Zaphi

Jag vill bara säga att det finns inget samband alls mellan hur bra en bild är och vad man har för kamera.

[:D]så du menar att du kan ta en lika bra bild med en 39:- engångskamera som med en systemkamera för 10.000:-?
#38 - 29 januari 2004 09:21
Jaha, då är det morgon då... å jag har inte slutat vela! Det lutar nog ändå åt Minoltan... Har du tagit några foton i akvariet (från utsidan självklart) muppins???? Vore kul att se en sådan bild också...
Åter igen... tack för alla gratulationer!
#39 - 29 januari 2004 09:24
Japp...visst har firrarna fått agera fotomodeller!
Tyvärr så verkar Bostream ligga nere just nu...så min sida är inte tillgänglig.
Ska kolla om en stund.
Men vänta...min sambo kan eventuellt ha lite bilder på sin server.
Ska kolla om jag hittar dem...
#40 - 29 januari 2004 09:26
Grattis i efterskott!
Om jag får säga min mening så tycker jag att du ska ta Nikon CoolPix 3100.
Sökte en hel del själv när jag skulle köpa kamera. Nikon fick klart bättre recentioner. Har en sådan nu och bilderna blir mkt bra. Den är smidig att hålla i handen och det finns massor av bra finesser.

Jag är jättenöjd!
#41 - 29 januari 2004 09:31
Mel, jag fick en känsla av att man är mera låst med Nikon coolpix... färre manuella inställningar. OK att jag är en kass fotograf nu, men jag vet också att när jag gillar något så lär jag mig mycket... och då kanske begränsningarna i inställningarna är ett hinder... det var så jag tänkte ang den, men det kanske är fel?
#42 - 29 januari 2004 09:32
Jag väntar snällt muppins... bara jag hinner med bussen så :-)
#43 - 29 januari 2004 09:39
Total ändrat inlägg:
Nu fungerar bostream igen och här kan du se lite bilder ( alla utom ett ) tagna med Minolta Dimage Z1...

www.bostream.nu/muppins

( Sidan är ej klar än och detta är mitt första försök till en hemsida så skratta inte ihjäl er...)
#44 - 29 januari 2004 09:40
Nanc: Jag tycker att man kan pilla en hel del på inställningarna.
Det finns såklart förval, men du _kan_ ställa in saker själv om du vill. Det som jag saknar dock är ett stativ som håller kameran stilla när man tar bilder när det är mörkt och det blir lång slutartid. Ska köpa det när jag får råd.
#45 - 29 januari 2004 09:41
Hoppas jag var till nån hjälp.
Häng inte upp dig för mycket på bilderna bara, kameran är faktiskt bra... ( fast tyvärr så tar den ju inte bilderna själv [;)] )
#46 - 29 januari 2004 09:58
Muppins
Jag kollade på dina bilder på Bostream tidigare i dag och då fungerade det. Kommer nog tillbaka.
Jag gillade katten under filten.
Nanc
Jättegrattis från en praktbotiafan i Halmstad. Glömmer aldrig Botian i roten.

Guy
#47 - 29 januari 2004 10:04
Balzani: Mmmm....jag kollade också tidigare idag ( fast "hemsidan" är ju inte klar än... ) och då funkade det.
Men jag vågar inte pilla på något eftersom det är min sambo som har Bostream...jag kanske tar sönder något. Hehe!
Bilden på katten under "filten" ( mattan ) har faktiskt min sambo tagit och han var inte det minsta fotointresserad innan vi köpte digital.
#48 - 29 januari 2004 10:10
Man tackar och bugar muppins, om bilderna beror på fotografen så måste du ju vara jätteduktig... eller så är kameran kanon(OBS ej Canon :-)!!! Hoppas jag hittar Minoltan till vettigt pris, känns som om det blir den...
Tackar och bugar Guy... jo, botiatåten skulle man kunna använda som reklam för att omvända humormainiahatare kanske :-)

Nu åker jag på stan... lovar att tala om vilken kamera jag kom hem med...
#49 - 29 januari 2004 10:12
tjena ni som funderar på att köpa Minolta Z1 tycker jag ska kolla Fujifilm finepix S5000 istället.Det är en (enligt mig) både bättre och stabilare kamera för nästan samma pengar.,,Själv har jag en fujifilm finepix S7000 och jag e grymt nöjd.
#50 - 29 januari 2004 10:19
Nanc: Hoppas du hittar en kamera som både du och din plånbok är nöjd med...
Själv måste jag nog inhandla ladddningsbara batterier och ett större minneskort nu. Det är väl det enda jag har att klaga på när det gäller Minoltan... 16 mb kommer man inte långt med [;)].

#51 - 29 januari 2004 10:39
Hej Nanc!Jag är urusel på kameror och all annan teknik,så jag kan inte rekommendera något,men ett stort grattis kan du få.
MVH Jörgen.
#52 - 29 januari 2004 14:49
Sådärja!!! Är nu hemkommen med en sprillans digitalkamera... det blev Minoltan och ett 64mb minneskort... Avgörandet kom när jag var på affären och fick se skillnaden i tid från när man "trycker av" och tills bilden tas... med Canonkameran kändes det som om fisken skulle kunna försvinna till andra sidan karet innan kortet väl blev taget...
Nu ska jag träna... sedan ska jag lägga ut bättre kort på Zoonen... när jag kommit på vad alla knappar ska vara till :-) Ni kommer väl att få följa utvecklingen i min fotoskicklighet framöver... byter ut korten när jag lärt mig nåt nytt :-)
#53 - 29 januari 2004 14:59
det blev Minoltan och ett 64mb minneskort...

Himla bra!! [;)]
Jag tror du blir nöjd med den kameran.
Och 64 mb lär ju räcka längre än mitt 16mb i alla fall....ca 8-9 bilder får jag plats med innan kortet är fullt. Det är inte så kul när man är ute och fotograferar...[:(!]
( när man är inne kan man ju i alla fall slänga över dem till datorn med jämna mellanrum )
Lycka till med kameran och vi vill förstås se många fina bilder nu. [;)]
#54 - 29 januari 2004 15:04
<b>Grattis Tant Nancy!!</b>
[:-24][:-34][^][:-42][:-109][:-77][:-92][:-92][:-144][:-44][:-58][:-15][;)][:-159][:-21][:-23][:-93][:-64][:-70][:-57][:-76][:-76][:-76][:-78][:-79][:-79][:-80][:-81][:-98][:I][:P][:-86][:-86][:-82][:-83][:-4][:)][:)][:-100][:D][:-9][:-10][:-46][:-88][:-88][:-176][:-106][:-106][:-111][:-110][:-38][:-3]
#55 - 29 januari 2004 18:58
Ursprungligen skickat av Karlan

tjena ni som funderar på att köpa Minolta Z1 tycker jag ska kolla Fujifilm finepix S5000 istället.Det är en (enligt mig) både bättre och stabilare kamera för nästan samma pengar.,,Själv har jag en fujifilm finepix S7000 och jag e grymt nöjd.

Varför är den bättre? Om du vill tipsa så får du gärna ge en motivering. Tack för tipset ändå.
#56 - 29 januari 2004 19:34
Hoppas det går bra, hör av dig annars.
#57 - 29 januari 2004 20:27
grattis!!
själv sitter jag här med en Nikon coolpix 2100, jag inte kan få in bilderna på datorn =(
"USB enheten är inte tillgänglig"
*snyft*
#58 - 29 januari 2004 21:16
Jag är en nyfiken novis angående digitalkameror så här får ni en fråga...

Det pratas mycket om "slutartid"...vilken slutartid bör man minst ha för att kunna ta ett bra foto på sina fiskar?

Ni får gärna förklara vad 2-1/1000 är...2-1/3000...15-1/1000...vilken är snabbast?
#59 - 29 januari 2004 22:19
Ursprungligen skickat av Tricella

Jag är en nyfiken novis angående digitalkameror så här får ni en fråga...

Det pratas mycket om "slutartid"...vilken slutartid bör man minst ha för att kunna ta ett bra foto på sina fiskar?

Ni får gärna förklara vad 2-1/1000 är...2-1/3000...15-1/1000...vilken är snabbast?

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/amazing/digitalphotography/learnmore/expo.asp
Här står det ganska enkelt hur det fungerar.
#60 - 29 januari 2004 22:34
Man tackar...
#61 - 29 januari 2004 23:19
Ett råd är att gå in i en eller flera fotobutiker och be att få hålla i och testa att använda några kameror i butiken. Då blir det lite lättare att bilda sig en uppfattning om vilket märke och vilken modell som passar, eller inte passar, dig som person.
#62 - 30 januari 2004 17:42
Får vi se några bilder nån gång eller Nancy, det fina med digitalkameror är ju att det blir färdiga bilder på direkten ;-)
#63 - 30 januari 2004 18:32
Jag väntar också med spänning. [;)]
Själv måste jag köpa nya batterier ( laddningsbara + laddare den här gången ) innan jag kan fortsätta att fotografera...
#64 - 3 februari 2004 00:09
Hallojs alla nyfikna :-) Jodå, jag knäppte kort hejvilt första dagen, testade allt möjligt och fick till några kort som väl var OK... tillslut var ju minneskortet fullt och jag behövde ladda korten till datorn... Installerade och kopplade och fixade med min dator och sedan var det bara att föra över... trodde jag... Min dator lyckades packa ihop och gå hem precis när den laddat över korten till minnet, men innan den lyckats spara dem tydligen... för inga kort fanns i kameran... och inga på datorn heller...
Efter det haveriet gick det inte få någon ordning på min dator... har haft strul med den länge, men nu blev den heltiltad... måste vara någon modul i ram minnet som lagt av...
Hur som helst... ingen större skada var ju skedd... utan jag tog nya foton för att ladda in dem i Tobbes dator... så var det ett evigt installerande där då... åsså koppla in kameran, och vad händer....???? Datorn packar ihop!!!! Inte samma fel som på min, utan med den här verkar det vara något annat... det går inte få igång Windows helt enkelt...
Kontentan av detta är att vi varit utan dator och internet i flera dagar, nu har vi dotterns gamla P-etta inkopplad på nätet i väntan på en ny dator...
Så ni får nog vänta... och jag kan inte ta flera foton... och morr å fy tusan!!!!
PS Kameran är jag i alla fall jättenöjd med än så länge!!! DS
#65 - 3 februari 2004 07:29
Verkar vara ett bra köp ;-)

/Jonas, helt utan problem med Canonen och Macen
#66 - 3 februari 2004 19:38
Vilken himla otur alltså!
Jag som var så nyfiken på bilderna... [;)]
Kul att du är nöjd med kameran i alla fall.
Själv har jag nu en batteriladdare med fyra batterier på laddning, ska vara fulladdade imorgon bitti ( skit att det tar sån tid, jag vill ju ta bilder nu!! ).
Sedan ska jag minsann också ta massor av nya bilder...
Fast jag saknar ju fortfarande ett större minneskort, får springa till datorn och föra över när jag tagit ca 9 kort. [:(!]
Tur att min dator har varit snäll mot mig än så länge... [;)]
#67 - 6 februari 2004 16:32
Jag är numera också ägare av en Minolta Z1 / 128MB, nöjd med kameran men är det bara jag som tycker det är svårt att fotografera fiskar?
#68 - 6 februari 2004 16:57
men är det bara jag som tycker det är svårt att fotografera fiskar?

Hehe...nädå!
Man får ha väldigt mycket tålamod ( som vid fotografering av alla djur ), det går ju inte precis att säga till fiskarna att ställa upp sig lite snyggt och stå alldeles still... [;)]
Jag vet inte hur många gånger jag bara fått med en stor suddig fläck eller bara stjärten på fisken när den precis i fotograferingsögonblicket får för sig att simma iväg.... [:(!]
Men det fina med digitalkamera är ju att man kan slösa bort hur många bilder som helst utan att det kostar något i film- eller framkallningsavgift. [:)]
#69 - 9 februari 2004 22:44
Hur går det med fotograferandet, Nancy?
#70 - 10 februari 2004 12:49
Jag har legat på sjukhus några dagar och är väl sängliggande ett tag till... dessutom har vi inte fått vår nya dator än, så det går inte att tömma kameran...
Ni får således vänta ett tag till på bilderna... men de kommer!!!! Har en bra bild på vår L-200 i kameran, hoppas att jag ska få över den till datorn snart.
#71 - 21 februari 2004 20:19
Ny dator är på plats och en del av korten är överförda till Zoonen... Måste säga att med tanke på hur ovan jag är, så blev korten skapliga... måste vara en suverän kamera, eller hur???? Det kommer väl att ta ett tag innan jag fotat alla biotoper, men en del är mer eller mindre uppdaterade i alla fall....
#72 - 23 februari 2004 09:34
vi vill se bilder på tobbes projekt också följde den tråden men det verkar som om det går bra för det har inte kommit fler frågor
#73 - 23 februari 2004 09:55
Jepp... ska fixa det... Men han har bara en putsarräka i det karet, så det kanske är anledningen till att det inte kommer så många frågor :-)

Annons