Hej!
Aqua_max har helt rätt, det finns fler än ett sätt att flå en katt på. När jag började gick jag efter principen att ta de bitar jag själv trodde på. Det mesta blev rätt, men inte allt. Kan bara bekräfta att kulturen till stor del är "Oppfinnarjockig", anledningen är att det funnits så lite forskning i ämnet. Om du i början försöker gå efter vad flesta anser så bör du hamna ungefär rätt. När du fått mer erfarenhet kan du börja experimentera. Denna hobby är fortfarande i stark utveckling, det som var "rätt" för bara några år sedan är idag helt "fel". Misstänker att det är fler än mig på listan som en gång har mixtrat med bottenfilter, bakteriefilter, och kvicksilverlampor. Visst det fungerade, för en del entusiaster och alltför ofta bara under en begränsad tid. I dag törs jag påstå att alla som har intresset och pengarna kan få ett revakvarium att fungera bra i många år.
Detta med filtrering,
Biologisk filtrering: Behållare med vadd, sandfilter, grusfilter, biobollar eller liknande har de flesta akvarister som håller koraller slutat med. Anledningen är de snabbt blir till nitratfabriker utan att det finns någon möjlighet för nitraten att reduceras till kvävgas. Det enda enkla sättet att bli av med nitraten är vattenbyten, mycket arbete och blir i längden dyrt.
Levande sten och/eller DSB ger en möjlighet för båda processerna, nitrifikation där ammonium blir till nitrit som sedan blir nitrat, samt denitrifikation som omvandlar nitraten till kvävgas som sedan bubblar upp i rumsluften. Naturligt och bekvämt, men dyrt.
Mekanisk filtrering: Oftast vaddpatroner, kan vara bra att ta till vid uppstarten, ju sämre skick den levande stenen är i desto mer död "gegga" blir det i akvariet. Detsamma gäller om ett större djur dör under den första tiden. Det man måste tänka på är att rengöra vadden ofta, minst en gång per vecka, annars blir den ett biologiskt filter. Dels ska geggan bort från vadden och dels ska bakterierna dödas, det enklaste är att skölja ordentligt i kallt sötvatten. När akvariet stabiliserat sig tycker jag att man ska ta bort vaddpatronen, mycket smådjur och annat fastnar i den. Jag använde vadd till mitt 250L akvarium under det första året, sedan dess har jag kört utan.
Kemisk filtrering: Aktivt kol, fosfatremover och liknande är i mitt tycke en bra investering. Vattnet gulnar med tiden, ofta utan att man själv ser det, ett dygn efter en kolbehandling kan man dock tydligt se att vattnet ser bättre ut. Samma behållare som man använder till kolet kan också användas för fosfatremover, något som många brukar behöva använda förr eller senare.
Skummare: Tar bort föroreningar så att akvariet inte behöver bryta ned dem. De finns en del akvarister med utmärkt fungerande kar, helt utan skummare. Men, för att inte göra det onödigt svårt för sig tycker jag att man bör ha en skummare de första åren. Jag kör utan på ett av mina akvarier, detta för att se vilken nytta den djupa sandbädden kan göra.
UV: För att döda bakterier och parasiter, mycket omdiskuterat, tycks vara ett bra hjälpmedel i (överbelastade) fiskakvarier. I ett revakvarium tycker jag personligen inte att det hör hemma. Problemet är att UV inte är selektivt, det tar död på en massa nyttigheter också.
Ozon: Höjer redoxpotetialen i vattnet, innebär bl.a. att nitrifikationspreocessen går fortare. Slår också blint mot både farligheter och nyttigheter i vattnet. Är inte så trevligt att handskas med, kan vara farligt även för akvaristen. Det verkar som om mycket få använder ozon idag.
Salt, känner inte till någon som provat Seras salt. En amerikansk undersökning har visat att de olika saltblandningarna är mycket olika. För en sisådär 10 år sedan fanns olika saltblandningar beroende på om man hade ett fisk- eller revakvarium. Personligen skulle jag inte våga chansa, jag är något skeptiskt inställd till Seras produkter med tanke på att de tillverkat ett flertal värdelösa testkit. Jag försökte komma undan lite pengar genom att använda Coralifes salt vid ett tillfälle, jodå, det funkade, men magnesiumhalten var 20% för låg, magnesiumtillsatsen kostade mer än vad jag sparade på saltet...
Sten, känner inte till "lace" med är den kalkbaserad så finns det gott hopp.
Återigen, Lycka till!
/Fredrik