Jag dör.

#1 - 29 juni 2007 17:14
Min Balettciklid blev helt konstig, började simma på rygg, och dog. Min stackars lilla fisk. Nu ska jag gråta ihjäl mig, hejdå.
#2 - 29 juni 2007 20:14
Snälla maria_, gör inte det! Då förlorar detta forum en solstråle och det blir trist och mörkt.. :( Dessutom så kommer fler fiskar att dö före dig och du orkar inte att sörja jämt, gå till akvariebutiken och kanske hittar du en balettciclid? En Edit P som dansar lätt och högt på tå på sin palett, ..länge och bara för dig! :)
#3 - 29 juni 2007 23:08
Piscator skrev:
En Edit P som dansar lätt och högt på tå på sin palett, ..länge och bara för dig! :)

Haha vaf... :D
#4 - 30 juni 2007 03:42
Nya tag bara.
Skaffa ett gäng nya paletter.
#5 - 30 juni 2007 11:46
Nej....

maria_ skrev:
Min Balettciklid blev helt konstig, började simma på rygg, och dog. Min stackars lilla fisk. Nu ska jag gråta ihjäl mig, hejdå.

[COLOR=teal]...[SIZE=3]ge inte upp Maria! Vi vill ha dej kvar här! Om du försvinner så vet ju i alla fall jag varför![:-13][/SIZE][/COLOR]
#6 - 30 juni 2007 13:41
:D akvarister är roliga varelser.
#7 - 30 juni 2007 13:52
Yes...

Amaro skrev:
:D akvarister är roliga varelser.

....[SIZE=3][COLOR=#2e8b57]och det tackar vi den allsmäktie för....:D:D:D[/COLOR][/SIZE]
#8 - 30 juni 2007 13:56
haha det kanske vi gör, kanske :)
#9 - 30 juni 2007 16:18
Nehe ni, jag ska aldrig skaffa palettciklider igen. De bara dör, allihopa. Nu ska jag hålla mig till mina gosiga små malar, och mina räkebräkor.
#10 - 30 juni 2007 16:19
Fast paletter är de vackraste fiskarna i världen.. :(
#11 - 30 juni 2007 16:26
Malinitzi skrev:
[COLOR=teal]...[SIZE=3]ge inte upp Maria! Vi vill ha dej kvar här! Om du försvinner så vet ju i alla fall jag varför![:-13][/SIZE][/COLOR]

Får väl hålla tummarna för att min far återfår sin mentala hälsa då. Om han någonsin har haft någon. [:(!]
#12 - 30 juni 2007 17:16
maria_ skrev:
Fast paletter är de vackraste fiskarna i världen.. :(

Jag tycker balettcichlider ær snyggare[:-70]
Men det finns andra fina också:) Bolivianska fjærilscichlider, Biotodoma cupido och massor av andra arter. Kanske du skullet testa nån annan fredlig, liten cichlid istællet[:-34]
#13 - 30 juni 2007 20:11
Ciklider är för evigt bannlysta från mina akvarier.
#14 - 30 juni 2007 20:21
maria_ skrev:
Ciklider är för evigt bannlysta från mina akvarier.

Ge inte upp med cichlider før att du har haft otur med dom... det ær dom trevligaste fiskarna som finns.
#15 - 30 juni 2007 20:22
Inte då. De bara dör och dör och dör och dör. Och när man väl har fått den vackraste i världen, vad gör den? Jo, dör!
#16 - 30 juni 2007 20:34
maria_ skrev:
Inte då. De bara dör och dör och dör och dör. Och när man väl har fått den vackraste i världen, vad gör den? Jo, dör!

Har du haft andra cichlider æn (b/p)aletter?
#17 - 30 juni 2007 20:40
Fjärilar. Men gissa vad de gjorde?
#18 - 30 juni 2007 20:51
maria_ skrev:
Fjärilar. Men gissa vad de gjorde?

Näe, de gjorde de väl inte? De också?
#19 - 30 juni 2007 20:53
Jo, de dog! [:(!]
#20 - 30 juni 2007 21:36
Du har haft otur antar jag, eller gjort något fel med dem.
Skaffa malawi, det är sega jäklar ;)
#21 - 30 juni 2007 21:48
skaffa Ancistrus de är sällskapliga och jätte-personliga och SEGA!
#22 - 30 juni 2007 21:52
Gör om gör rätt. Alla gör sina fel i början.
Annars finns det säkert någon snygg sten du kan ha i karet som inte dör i första taget. :D
#23 - 1 juli 2007 08:02
De skulle ju äta upp alla mina andra fiskar inom en minut.
#24 - 1 juli 2007 09:39
ancistrus?
#25 - 1 juli 2007 12:02
Gör om gör rätt. Alla gör sina fel i början.

Annars finns det säkert någon snygg sten du kan ha i karet som inte dör i första taget. :D

Jag anser inte att jag har gjort något fel, och jag blir bara arg när du säger det.
#26 - 1 juli 2007 12:04
3 guppy skrev:
ancistrus?

:D

Såg inte att det hade kommit en sida två också. Svarade på "skaffa malawiciklider".

Har redan ancistrus, 14 stycken. (Fast 10 är bara ungar som jag väntar på ska bli stora för att jag vill ha honor.)
#27 - 3 juli 2007 12:46
maria_ skrev:
:D

Såg inte att det hade kommit en sida två också. Svarade på "skaffa malawiciklider".

Har redan ancistrus, 14 stycken. (Fast 10 är bara ungar som jag väntar på ska bli stora för att jag vill ha honor.)

Ja du visst är malar dem bästa man kan ha:D[:-139]
#28 - 3 juli 2007 13:22
Ja, jag tycker bäst om dem.. Fast inte bara ancistrus, jag har lite olika pansarmalar också. De är så söta. :)
#29 - 3 juli 2007 15:48
maria_ skrev:
Jag anser inte att jag har gjort något fel, och jag blir bara arg när du säger det.

Vill inte göra dig arg, jag är bara väldigt saklig.

Har du tagit vattenprover? (det kanske du skrev..)
Inget fel på vattnet? Vad har/hade du mer i karet? Vad för stenar? Rötter? Andra fiskar? Vad matade du med?

Det vi kan göra är att se till att det inte händer igen. OM du vill ha hjälp.
#30 - 3 juli 2007 16:59
Jag har testat vattnet. Och enligt bruksanvisningen är alla mina värden bra. Jag vet väl inte vad det är jag har för stanar, de är köpta i djuraffären. Någon är nog en kolsten förresten.. Kan de göra som kol i filter och samla på sig en massa dåliga saker och sena bara släppa det? Och vad för rot det är jag har vet jag heller inte, men den är också köpt i djuraffär. Andra fiskar är ancistrus, metallpansarmal, fläckig pansarmal, platy, sebrafisk och paradisgurami. Inga mördarfiskar precis. Och jag matade med fiskmat. Jag vet inte vad den heter.. Plus lite ärtor och mygglarver, men inte så ofta.
#31 - 3 juli 2007 17:18
Konstigt att du ska ha sådana problem med paletter. Av dvärggcicliderna är det just de som jag lyckats bäst med, trots lite för högt pH och avsaknad av lekgrottor (andra fiskar härskar över dem). Kanske får du dåliga exemplar ifrån din affär, har du provat att köpa in dem på något annat ställe?

Men jag förstår hur du tänker. Jag brukar inte heller framhärda med de arter som uppenbart inte trivs hos mig, varför ta risken att ännu fler firrar ska dö ..?
#32 - 3 juli 2007 17:34
maria_ skrev:
Jag har testat vattnet. Och enligt bruksanvisningen är alla mina värden bra. Jag vet väl inte vad det är jag har för stanar, de är köpta i djuraffären. Någon är nog en kolsten förresten.. Kan de göra som kol i filter och samla på sig en massa dåliga saker och sena bara släppa det? Och vad för rot det är jag har vet jag heller inte, men den är också köpt i djuraffär. Andra fiskar är ancistrus, metallpansarmal, fläckig pansarmal, platy, sebrafisk och paradisgurami. Inga mördarfiskar precis. Och jag matade med fiskmat. Jag vet inte vad den heter.. Plus lite ärtor och mygglarver, men inte så ofta.

Hur ofta matar du? Mycket åt gången?
Som du säger, mycket märkligt då du inte har någon "elak" fisk.
Hur ofta byter du vatten? Hur mycket? Kallt eller ljummet?

Mina Pelvicachromis vände på sig när jag glömde påfyllningsslanden i karet och det rann över.. påfyllningsvattnet var för kallt och det gillade dom inte. Tetrorna däremot i karet berördes inte lika mycket som de mycket större "paletterna".
#33 - 3 juli 2007 17:46
För det mesta är det inte jag som matar, för jag har fiskarna hos min mor, så hon brukar göra det. Men hon har sagt att hon inte matar så mycket, sen en gång då jag fick nitrit.

Ehm.. Jag har inte så bra koll på det där med vattenbytena. Jag gör nog det oftare än de flesta, för jag är ganska angelägen om att inte få nitrit igen. När jag bytar brukar jag byta ca 20 %. Jag häller ju inte i iskallt vatten till fiskarna direkt, men det är nog några grader svalare än det som finns där ursprungligen. Men det är bara för jag tycker att de förtjänar lite falskregn.

Annons