Jag blir olycklig. :(

#1 - 26 juni 2007 16:57
Idag upptäckte jag att två av mina räkungar hade fastnat i mitt billifilter och dött. :( Såhär vill jag inte att det ska vara! Jag har läst att man kan ha bara en syrepump till karet, men är det inte stor risk för att det blir en massa nitrit i karet då? Det vore tveklöst mycket bättre för mina små stackare, men jag vill ju inte ha nitrit heller. :(
#2 - 26 juni 2007 17:20
hur stort kar har du?
en syrepump med syresten funkar bra om du gör vattenbyten och inte övermatar allt för mycket.
#3 - 26 juni 2007 17:33
Växter?

Tycker inte om syrestenar så om du vill ha mycket växter är det inte bra för syrebubblor drar ut CO2, som växterna vill ha.. Vissa klarar det, andra dör..

Det finns pumpar med filtret fritt, alltså utan behållare och då kan de inte fastna. De älskar att sitta på filtret och plocka matrester ;)
#4 - 26 juni 2007 18:47
sen funkar det väldigt bra med att ha en nylonstrumpa över filtret..det har jag kört med nu i ca 3 veckor..visst är det inte samma fart i det men det gör ju inte så mycket :O)

Aha,nu har jag fått en guldfisk under mitt namn ju...skoj
#5 - 26 juni 2007 19:32
Katharina skrev:
Tycker inte om syrestenar så om du vill ha mycket växter är det inte bra för syrebubblor drar ut CO2, som växterna vill ha.. Vissa klarar det, andra dör..

Det finns pumpar med filtret fritt, alltså utan behållare och då kan de inte fastna. De älskar att sitta på filtret och plocka matrester ;)

Men det är ju det jag har redan! De sögs in i filterporerna och fastnade i alla fall, fast det är väldans finporigt. Vilket fruktansvärt sätt att dö på, jag vill aldrig att det ska hända igen.

För övrigt tycker jag att ett akvarium ser väldans tråkigt ut utan växter. Men att luften skulle ta bort koldioxid tycker jag låter konstigt, koldioxid finns ju i luft också. Vad ska jag då göra?
#6 - 26 juni 2007 19:34
smokin skrev:
sen funkar det väldigt bra med att ha en nylonstrumpa över filtret..det har jag kört med nu i ca 3 veckor..visst är det inte samma fart i det men det gör ju inte så mycket :O)

Aha,nu har jag fått en guldfisk under mitt namn ju...skoj

När jag hade en vanlig pump hade jag en nylonstrumpa också. Jag tyckte det var värdelöst, den sattes igen hela tiden.

Men vilket lustigt sammanträffande, som inte har med det här att göra. Jag har också en sida på freewebs, om mina akvarier, med samma layout som din!
#7 - 26 juni 2007 19:43
polysperma skrev:
hur stort kar har du?

en syrepump med syresten funkar bra om du gör vattenbyten och inte övermatar allt för mycket.

Det de går i nu skulle jag gissa är på 42 liter (har mätt, men framrutan är välvd, och så bra på matte är jag inte). Men jag är sjukt missnöjd med inredning, och har köpt ett annat som jag ska inreda FINT till dem. Det är ju inte så smidigt att hålla på och ändra om när de fortfarande är i karet precis. Tyvärr så är det andra karet bara på 19 liter, men enligt artbeskrivningen behöver de ju inte mer.
#8 - 26 juni 2007 21:27
Jag har lärt mig det här på Zoopet..

maria_ skrev:
Men det är ju det jag har redan! De sögs in i filterporerna och fastnade i alla fall, fast det är väldans finporigt. Vilket fruktansvärt sätt att dö på, jag vill aldrig att det ska hända igen.

För övrigt tycker jag att ett akvarium ser väldans tråkigt ut utan växter. Men att luften skulle ta bort koldioxid tycker jag låter konstigt, koldioxid finns ju i luft också. Vad ska jag då göra?

Står massor om det här på Zoopet. Stora luftbubblor drar tydligen med sig koldioxiden när de bubblar upp, ju större bubblor desto mer. Men jag är inget proffs så om du vill ha en bättre förklaring så får du leta bland trådarna eller fråga proffsen.. ;)

Jag har ett litet luftdrivet filter till det lilla räkkaret och där skulle det inte ens göra något om någon åkte in för de skulle bara åka ut igen, det finns inget stopp och ingen motor.. Men det väsnas och jag vet inte hur mycket nytta det gör..

I stora karet har jag en circulator 650, den har en stor fyrkantig filterpatron (typ 10x10), kan inte tänka mig att någon skulle kunna åka in där?!

I japankaret har jag en liten gammal pump som jag köpte en filterpatron till och trädde på hela filterbehållaren, hoppas det håller [:o]
#9 - 26 juni 2007 21:36
maria_ skrev:
När jag hade en vanlig pump hade jag en nylonstrumpa också. Jag tyckte det var värdelöst, den sattes igen hela tiden.

ja visst är det så att det sätter igen lite..men då brukar jag bara flytta själva strumpan lite så är det igång igen :)

maria_ skrev:
Men vilket lustigt sammanträffande, som inte har med det här att göra. Jag har också en sida på freewebs, om mina akvarier, med samma layout som din!

jasså,skoj..vad har du för adress till den sidan då...min är ju långt ifrån klar har nyss startat den :)
#10 - 26 juni 2007 21:57
Katharina skrev:
Står massor om det här på Zoopet. Stora luftbubblor drar tydligen med sig koldioxiden när de bubblar upp, ju större bubblor desto mer. Men jag är inget proffs så om du vill ha en bättre förklaring så får du leta bland trådarna eller fråga proffsen.. ;)

Jag har ett litet luftdrivet filter till det lilla räkkaret och där skulle det inte ens göra något om någon åkte in för de skulle bara åka ut igen, det finns inget stopp och ingen motor.. Men det väsnas och jag vet inte hur mycket nytta det gör..

I stora karet har jag en circulator 650, den har en stor fyrkantig filterpatron (typ 10x10), kan inte tänka mig att någon skulle kunna åka in där?!

I japankaret har jag en liten gammal pump som jag köpte en filterpatron till och trädde på hela filterbehållaren, hoppas det håller [:o]

Jag ska förresten till en affär i Malmö på fredag, min mamma har varit där och hon berättade att de har många räkor. Kan ju fråga dem då...
#11 - 26 juni 2007 21:59
smokin skrev:
ja visst är det så att det sätter igen lite..men då brukar jag bara flytta själva strumpan lite så är det igång igen :)

jasså,skoj..vad har du för adress till den sidan då...min är ju långt ifrån klar har nyss startat den :)

Jag har också nyss startat mig. Den är jätteavancerad, jag har till och med ett fotoalbum. Men jag vet inte hur man lägger in bilder.. [:o]

På grund av min oförmåga att förstå så gott som alla funktioner kommer adressen att hemlighållas lite till. :)
#12 - 26 juni 2007 22:19
Spontant känns det rätt osannolikt att körsbärsyngel skulle sugas in i ett luftdrivet billifilter och inte kunna komma loss.

Den uppenbara lösningen är väl annars att strypa lufttillförseln till filtret med en slangklämma.
#13 - 26 juni 2007 23:38
Men det går inte särskilt mycket vatten genom filtret.. Jag vet inte varför det blev så. Idag när jag skulle kolla om det satt några snäckor på filtert stack något rosaaktigt ut i alla fall. Jag trodde först att det var en mask eller något, så jag pillade loss det och upptäckte att det var två döda räkyngel. Sen om de har krypit in där själv eller om de har sugits in kan jag inte svara på, jag tycker båda alternativen verkar osannolika. Filtert är liksom räkungarnas samlingsplats, så om det var för mycket sug hade väl alla åkt in. Eller jag vet inte. Där fanns kanske ett hål just där som var lite större än alla andra. Jag blir så frustrerad när jag tänker på det, skulle uppskatta om det fanns något filter som mina räkor inte dör av.
#14 - 27 juni 2007 07:21
Räkorna kanske var döda när de sögs fast.Det verkar vara konstigt att de skulle fastna om du nu inte har jordens drag i pumpen.
#15 - 27 juni 2007 07:27
Jaha...

De fastnade i själva filterpatronen!!!!

Men när jag kollar på min så är den så tät så jag har jättesvårt att tänka mig att någon kan komma in där. Men kryper in överallt gör de.. Jag kanske har missat döda bebisar då men mina patroner är mörkgrå så jag har svårt att tänka mig att jag inte skulle ha sett det..

Titta på zooaffären om det finns patroner som är tätare än ditt om du har någon speciellt otät typ annars ligger vi ju illa till allihopa om man är mån om att behålla alla yngel. Då får man fimpa filtret och bara köra syresten före beräknad nedkomst men har man några stycken så är det ju nedkomster hela tiden [:o]

Eller som Azur sa men då måste man ha utblåset ovanför ytan för är det dålig sprutt så kryper de in i röret från utblåssidan... Åhh vad jobbigt det är med pumpar och räkor!!! Nylonstrumpor är ingen bra lösning tycker jag, man måste göra rent den hela tiden och då är ju hela grejen med pump förstörd iaf utom möjligen cirkulationen då...;)
#16 - 27 juni 2007 08:50
Mamma Mia skrev:
Räkorna kanske var döda när de sögs fast.Det verkar vara konstigt att de skulle fastna om du nu inte har jordens drag i pumpen.

Jag tycker det är konstigt att två räkungar bara helt plötsligt skulle dö och sedan sugas in i samma hål i filtert. Känns inte så sannolikt det heller.
#17 - 27 juni 2007 08:52
Katharina skrev:
De fastnade i själva filterpatronen!!!!

Men när jag kollar på min så är den så tät så jag har jättesvårt att tänka mig att någon kan komma in där. Men kryper in överallt gör de.. Jag kanske har missat döda bebisar då men mina patroner är mörkgrå så jag har svårt att tänka mig att jag inte skulle ha sett det..

Titta på zooaffären om det finns patroner som är tätare än ditt om du har någon speciellt otät typ annars ligger vi ju illa till allihopa om man är mån om att behålla alla yngel. Då får man fimpa filtret och bara köra syresten före beräknad nedkomst men har man några stycken så är det ju nedkomster hela tiden [:o]

Eller som Azur sa men då måste man ha utblåset ovanför ytan för är det dålig sprutt så kryper de in i röret från utblåssidan... Åhh vad jobbigt det är med pumpar och räkor!!! Nylonstrumpor är ingen bra lösning tycker jag, man måste göra rent den hela tiden och då är ju hela grejen med pump förstörd iaf utom möjligen cirkulationen då...;)

Jag tycker jag har en tät patron, jag köpte ju filtert för att det stod att det var yngelsäkert. Och utblåset har jag redan över ytan, för filtert är längre än akvariumet.

Annons