Jag behöver verkligen hjälp!

#1 - 10 oktober 2006 07:22
Till min stora förvåning upptäckte jag en platybebis i akvariet. Den har fått simma runt i några dagar, men sen jag läste att de andra fiskarna lätt äter upp den:( har vi provisoriskt flyttat den till en skål.
Ska vi köpa ett yngelkar?
Hur fungerar det?
Jag får den inte att äta så jag behöver alla tips jag kan få!

De övriga fiskarna i akvariet är 3 platys, 2 dvärgguramis, 1 mal och 4 tetror(de har en tendens att skrumpna ihop och dö. Antar att de man köper ofta kan vara gamla)
Karet är på 45L och när vi senast köpte de 2 dvärgguramisarna sa han i "fiskaffären" att de inte var någon fara för fiskarna. Stämmer detta?
Platysarna(spec honan) pickar alltid på dvärgguramisarna så jag antar att dom inte gillar varann??

Vidare har jag några lustiga varelser i karet. De ser ut som små vita trådmaskar som slingrar sig genom vattnet och jag undrar om någon vet vad det är??

Massor av frågor och jag hoppas att någon har tid att svara...
#2 - 10 oktober 2006 07:37
Golli skrev:
....sen jag läste att de andra fiskarna lätt äter upp den har vi provisoriskt flyttat den till en skål.

Ska vi köpa ett yngelkar?

Tja, varför inte? Det går ju även att köpa en yngelkorg. Det finns två varianter, en med nät som man hänger på kanten och en med bottenrister (för levandefödare) som flyter.
#3 - 10 oktober 2006 10:48
köp en sån yngelbur för ca 50kr o lägg ner i akvariet och ha ynglet däri tills den är stor nog att överleva i akvariet.fast ynglet växer mycket snabbare om det överlever i akvariet än vad det gör i yngelburen.
#4 - 10 oktober 2006 11:33
Eller ha 45l till yngelkar och köp ett större akvarium:):):)
#5 - 10 oktober 2006 14:05
Låt dom va där säger jag.
#6 - 10 oktober 2006 14:46
inte för o vara elak o så
men med 45l kanske du bör låta naturen ha sin gång med det ynglet.

till mina yngel har ja ett 100l o även de blir trångt ibland
#7 - 11 oktober 2006 10:40
Har fixat ett yngelkar nu. Den äter och frodas:) Någon som har några svar på min tidigare fråga om trådmaskarna??
Nån som har tips på tjusiga akvarier av den lite större modellen?(som inte kostar multum)

Tack på förhand...

Annons