Jag behöver hjälp med min salamander!!

#1 - 18 mars 2004 20:16
Jag har en salamander, och har inte haft den i mer än 5 månader! Och jag behöver verkligen, verligen hjälp!!!
Hoppas att några personer svarar åtminstone!
1. Om man har röda mygglarver (frysta), ska man lägga den maten i vattnet eller på en sten så att de kan krypa upp o hämta?
2. Finns det någon annan mat till salamandrar?

Jag hoppas att någon kan svara iallafall! Om du har läst det här: Skriv! Det gör inget om du inte vet... skriv bara att du inte vet!
Jag vill inte tro att ingen har sett det här!

//Tacksam för svar! =)
#2 - 18 mars 2004 20:23
Jag tror det är bäst om den tar det i vattnet.Vattensköldpaddor gör ju de och de är ju båda amfibier så de borde gå.
#3 - 18 mars 2004 20:27
hej. jag brukar mata mina salamandrar i ett burklock som jag har på land. de kravlar upp o käkar där. funkar kalas o vattnet blir inte skitigt....

vad har du för salamandrar??
Fija
#4 - 18 mars 2004 20:31
Jag har eldbukssalamandrar och jag trycker ner halva mygglarvsrutan i bottengruset.
#5 - 18 mars 2004 20:36
oki. har aldrig provat det, men käkar den upp det så ska det ju inte vara några problem...
#6 - 19 mars 2004 16:26
Jag har en revbenssalamander, tror ni att det går för mig att skaffa en till i ett litet akvarium (ca 25 liters)?`Det är 6-kantigt..

Fija, hur många salamandrar har du? Tror det är lite för mycket för mig, som bara har en, att lägga ner en halv ruta mygglarver..! [:-34] Men blir det inte mycket smutsigt i akvariumet då?

Förresten? Vet ni hur amn kan se nån skillnad mellan en hona o en hane (revbenssalamandrar)?

Tack för att ni har svarat! [?]
Fija
#7 - 2 april 2004 21:27
Jag har två, fast jag har lite yngel där i oxå som hjälper till att käka. Så ger jag dem varannan dag.
#8 - 3 april 2004 17:10
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
Fija, det här meddelandet e till dig (och alla andra som ser det, om ni vill hjälpa till!).

Vet du hur man ser skillnad på honor och hanar? För jag vill oxo ha små yngel...!! [:-15]
Jag kommer om jag får pengar, att köpa ett litet större akvarium kanske!

Och! Vilka växter passar att ha i akvariet? Min vatten-nivå är ganska (mycket) låg! Fija kanske du vet!

MVH Lill_Syrsan
#9 - 3 april 2004 17:32
växter som passar är dracena, javaormbunke och anubis. riktigt snygga växter som behöver väta om fötterna o så klarar de sig..=)
#10 - 3 april 2004 17:42
Sådär nu har jag läst allt, så nu vet du det Lill_Syrsan! [;)]
#11 - 3 april 2004 17:44
Vad menar du hajen? hehe
Fija
#12 - 3 april 2004 18:09
Jag har nån låg anubias som de gillar att sitta i. Har javamossa oxå, men den är ju inte så snygg kanske och så köpte jag den till ynglena.

Jag är inte helt säker på hur man ser skillnad på könen, men vad jag har förstått så ska hanens svans vara plattare på sidorna och så ska de tydligen va lite fläckiga oxå, men jag är som sagt inte säker. Kanske någon annan vet?

mvh
#13 - 4 april 2004 14:29
Tack Fija!
#14 - 11 april 2004 20:41
Jag matar alltid under vattnet,dom har svårt att äta och svälja ovanför.. Och som svar på din andra fråga,jag brukar ge dom salami och leverpastej och dom tycker det är gott,fast i ultramini små bitar naturligtvis..
#15 - 16 april 2004 14:34
jag har en hane och en hona av eldbuks-salamander och honan har längre och smalare svans. hanen kan även ha större och högre ryggkam men detta är ingen skillnad på mitt par. detta par har fått en kull än så länge och alla nio som blev födda lever fortfarande efter ca. 1,5 månad.
#16 - 18 april 2004 14:46
Hmm....Tack igen alla!

Whippenet.... matar du verkligen dina salamandrar med salami o leverpastej?? =)
Tycker det verkar liiiiite konsigt! Haha...!

MvH //Nån som e koko idag
#17 - 27 april 2004 17:52
hur lång tid tog det för dig innan dina salamandrar fick yngel??
#18 - 27 april 2004 17:54
och hur stort akvarie hadde du?
#19 - 27 april 2004 18:34
Dean87.

Menar du Fija?

Lill_Syrsan
#20 - 2 maj 2004 19:21
Hanen har en knöl i början på svansen. Vänd den så att du ser magen. Då ser du knölen där.
#21 - 3 maj 2004 14:15
OK..tack Salamanderflickan! Jag ska kolla på min senare..och jag ska kanske köpa ett 60 liters akvarium idag! Jag är sååååå glad! :P
#22 - 7 maj 2004 20:37
Hej lill_syrsan

Roligt att du har börjat med salamandrar, det är en väldigt intressant djurgrupp.
1. När man matar sina vattensalamandrar med dött foder(ex. mygglarver), bör man mata i vattnet och bara så mycket som salamandrarna kan äta upp på en gång.
2. Det finns massor av alternativ mat som man kan ge sina salamandrar, speciellt under den varmare perioden av året då man kan fånga olika sorters insekter och maskar, både landlevande och vattenlevande. Under vinterhalvåret kan man variera kosten med maggot och små syrsor (dessa kan man ofta köpa i en välsorterad djuaffär).
Små vattenlevande djur som inte kan skada salamandern kan man låta vara kvar i akvariet/terrariet så att salamandern kan äta när den blir hungrig. Generellt sett kan man mata sin salamander med alla djur/insekter som är mindre än bredden på salamanderns huvud.

Whippenet:
Att mata sin salamander med salami och leverpastej är skadligt och direkt farligt för salamandern då de innehåller olika ämnen som inte ingår i en salamanders naturliga födoval (ex. konserveringsmedel).
#23 - 9 maj 2004 14:05
Tack, Tack!
Det här kommer nog att hjälpa mig mycket!
Ha en trevlig söndag!
#24 - 25 maj 2004 09:13
hej jag har en revbens-salamander och har haft två eldbuks-salamandrar förut. Jag brukar mata den med en liten fiskbit sån fisk som är i fiskpinnar vid ytan på vattnet varje dag.

MVH//Rebecka
#25 - 25 maj 2004 12:27
Till rebeckastalhammar:

Alltså, tar du bara ut en fiskpinne från frysen, skär bort en liten bit av själva finsken och ploppar i den i akvariumet?
Äter de verkligen det? Jaja...hej då!
#26 - 25 maj 2004 18:41
Ja den äter det. Jag brukar vänta en liten stund efter jag har tagit ut den ur frysen så den får tina lite. Jag brukar mata den med en pinnset för om man bara lägger i biten så blir vattnet smutsigt jätte fort.

MVH//Rebecka
#27 - 19 juli 2004 15:40
Jag har en revbenssalamander....
och den käkar från handen....
om du vill ha fler revbenssalamndrar.. så måste du skaffa större kar....
en revbenssalamander blir ca 30 cm långa.....
#28 - 19 juli 2004 18:38
är det bara mina salamandrar som INTE käkar levande föda. har provat med små syrsor, flugor o mask. de blir ju bara rädda för födan ju...
#29 - 19 juli 2004 23:19
jag tar en bunt uppblötta mygglarver och petar fast dom längst ut på ett buntband, och ger salamandern in person.
funkar bra, det smutsar inte ner vattnet och glöms inte bort och ligger och möglar någon stans.
#30 - 24 juli 2004 10:44
Hahhahha Smurfmats! Jag har aldrig provat med levande..o jag tror inte att jag kommer det heller för den delen :P
Men jag ska nog testa fiskpinnar, som rebeckastalhammar sade..

Annons