Jag behöver hjälp att artbestämma ciklid - bilder

#1 - 17 maj 2006 08:25
Hej!

Har fått överta en ciklid och jag undrar vad det kan vara. De som jag fick den av påstod att det är en Malawi-ciklid. Den är zebrarandig, med blågrå kroppsfärg och mörkgrå eller svarta ränder. På buken skimmrar den i lite rostrött liksom roten på ryggfenan. Rygg och analfena är lite utdragna. Jag försökte fota honom (om det är en han?), men han står ju aldrig still! Hursom, så har jag suddiga bilder som jag kan skicka.

/Karin
#2 - 17 maj 2006 08:33
Ett bild är ju aldrig fel att få se.
#3 - 17 maj 2006 08:56
Jo, men jag vet inte om man måste vara guldmedlem för att få lägga upp bilder, för jag hittade ingen knapp för hur man gör det :S
Men här är en länk:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=802342
#4 - 17 maj 2006 09:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du kollat i artbeskrivningarna om den kanske finns där?[/COLOR][/FONT]
#5 - 17 maj 2006 09:41
Jag har lagt upp bilder på min zoon nu, kan ni se det här?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=802342
#6 - 17 maj 2006 10:35
Redan innan jag såg bilden hade jag på känn vad det var... Näpp, definitivt ingen malawi, utan en centralamerikan. Närmare bestämt en zebraciklid, och mer specifikt en hona. Hanarna saknar den orange färgen.
Bilagor:
#7 - 17 maj 2006 10:40
tusen tack!

Hm, den hamnade nu i mitt amazonas-kar med scalarer, pansarmalar, bilbukar och rödmunstetror. Det kommer inte gå så bra va'?
#8 - 17 maj 2006 10:49
En ensam hona kan kanske funka i det sällskapet. Men köper du en hane så kommer de att börja leka med en gång, och då blir det pannkaka av det. Men håll koll på henne, så hon inte hittar på nå´t.
#9 - 25 maj 2006 18:08
hon har lagt ägg!

Hej igen!

Den här tråden hamnade ju under fel rubrik från början men jag fortsätter ändå.
Herregud, här får jag alltså en zebraciklid på halsen som jag inte riktigt ville ha, och en vecka senare har hon ägg! Jag tyckte hon började bli lite mer aggresiv, och hon har fått en vacker böå färg överst på ryggfenan. Så ser jag anledningen till upphetsningen, en lite flat sten är helt täckt med ägg! Men hur ska det här gå! Hon är ju ensamstående eftersom hanen som hon kom med var i så dåligt skick att han inte finns med oss längre. Kan en zebrahona dra upp yngel själv? Eller kommer de bli till skalare mat? Spänningen är ju olidlig!!

ps bild finns på min zoon.

Annons