jag behöver HJÄLP!

#1 - 21 november 2006 17:04
Hur ska jag få mina kampfiskar i lek? Behöver odlingstips. Kan man ha ett b60h30 akvarium för att dom ska leka:)
#2 - 21 november 2006 17:17
fyll vatten ca 10-15 cm i karet, och lägg ner några flytväxter.. Hanen bygger då skumbo i kanterna på kratet och vid växterna... När skumboet är hyffsat stort kan du släppa ner en eller två honor till honom. De ska vara nästan lika stora som honom, bara en gnutta mindre. En fördel =P är ju förståss om honorna också är redo för lek. Det ser du på deras tjocka magar som fylls med rom, och att det blir som "sprickor" i deras färg,... liknar ränder på tvären, alltså inte de långa ränderna de får när de är skrämda..
#3 - 21 november 2006 17:24
tack så mycket var ett jätte bra tips, tack
#4 - 21 november 2006 22:58
så lite så!
#5 - 22 november 2006 15:28
Glöm inte att honan behöver bra med gömställen att vila ut i mellan hanens attacker! Tex stengrottor, halva lerkrukor växtsnår odyl.
När leken är över så måste honan tas bort å det snaraste för att inte bli ihjälbiten!

Thaifighter
#6 - 4 december 2006 18:25
Kan man ha pumpen och doppvärmaren på under leken
#7 - 4 december 2006 19:20
Doppvärmare ja... pumpen är det lite värre med. Går vattnet så sakta attt han har byggt ett ordentligt skumbo? I så fall fungerar det. Annars får du kanske ta bort den, för boet måste ju klara att bära ungarna..

Men har han lyckats bygga skumbo trots pumpen så klarar de säkert att ha kvar den under lek med...
#8 - 14 december 2006 15:20
tack:D
#9 - 14 december 2006 16:05
Hmm krippa, jag ska inte leka forumpolis men om du skriver i rubriken lite om vad du behöver hjälp med så är det lättare att hjälpa :) Nästan alla här behöver hjälp och det blir lite tråkigt om alla skriver Jag behöver HJÄLP, snälla HJÄLP osv... :)

Annons