Jag avancerar!

#1 - 7 december 2009 08:35
Nu har jag bestämt mig. Jag ska uppgradera från mitt 180 l till ett på minst 300 L
Målet med detta är att hålla diskus som alltid varit en dröm!
Och såklart ganska passande så fick en bra julbonus detta året och den kom ju lägligt :P

Nu är frågan, vilka mått är minimum för att det ska funka med diskus?
Håller på att leta kar nu. Dock är jag inte sugen på sötte kar än 375 p.g.a platsbrist.

Även om jag inte har karet än, vill jag gärna starta tråden för att få hjälp, råd och tips av zoopets trevliga folk :)

Tanken med karet är
Diskus
Pansarmalar
L malar
Kanske någon passande stimfisk och inte blir för lätt byte för diskusen.
#2 - 7 december 2009 08:43
Trevligt projekt. Kommer följa dig med ett stort intresse:)
#3 - 7 december 2009 08:59
Tack
Jág sitter justnu och läser din tråd om ditt diskuskar
#4 - 7 december 2009 09:27
Hehe ok. Jag har aldrig haft diskus förut, så det ska helt klart bli spännande. Ska köpa mina efter jul. Vilken sorts diskus ska du ha?

MVH Johan
#5 - 7 december 2009 09:35
Vilka jag ska ha? Jadu såg någon blå med svart mönster som jag tyckte var grymt snygg.

Men jag måste läsa på lite mer om dem innan jag kan sätta namn på dem haha.

Själva karet drar jag väl igång vid jul förhoppningsvis, sen får diskusarna komma senare. Måste läsa på lite mer om dem :)
Men man lär ju sig bäst genom det praktiska tycker jag.

Har du bestämt dig?
#6 - 7 december 2009 09:46
Ok. Tror jag kommer börja med röd turkos. Dem erfarna säger ju att dem ska vara lite tåligare. Kanske blir blå turkos också:)
#7 - 7 december 2009 10:18
Standardmåtten på ett 375liters kar är 150x50x50 om jag inte missminner mig. Steget där ifrån till 540liter är ganska stort i volym, men måtten är nästan samma, nämligen 150x60x60. Visst, 10cm extra på djupet kan ställa till det, men om man har plats till det så tycker jag personligen det är att föredra :)

mvh Tim
#8 - 7 december 2009 10:25
Håller med Tim (Yoink). Måttvis gör det inte stor skillnad men för fiskarna gör det säkert det, ångrar att jag själv inte skaffade större :p

Min personliga åsikt, från vad jag har hört och läst om discus i allmänhet, så borde du vänta ett tag tills allting är riktigt stabilt och inkört i akvariet. Foder är även en viktig del som du bör tänka på, för dom kan vara väldigt kräsna av sig så man får prova sig fram till vilket foder dom vill ha.

Jag skulle då aldrig skaffa discus till ett akvarium som vore 1 månad gammalt, men det är ju bara jag :p

Lycka till :)
#9 - 7 december 2009 10:31
Nej nej tänker ju inte heller skaffa diskusen i första taget. Så mycket förstår jag också :)
Bilagor:
#10 - 7 december 2009 10:45
http://www.blocket.se/helsingborg/Akvarium_med_bank_och_ljusramp__540_Liter_24797272.htm?ca=23_9&w=1

Detta ska jag fakrtiskt införskaffa. Får möblera om lite hemma, men det är det värt.
så säljer jag mitt 180 l
#11 - 7 december 2009 10:48
Så trevligt med en löddebo med lite storlek på karet till då ju :)
#12 - 7 december 2009 18:04
Det blir nog ett bra byte:D!
#13 - 8 december 2009 08:27
Detta kommer jag att hämta i helgen http://www.blocket.se/malmo/Mobelakvarium_420L_24739963.htm?ca=23_9&w=1&last=1

Räcker pumpen till för att kunna ha ett gäng diskus och en del annan fisk?
#14 - 8 december 2009 08:30
Haha Två löddebor med akvarium.. Känns nästan som om jag borde göra en liten akvarieterror runda när jag kommer ner dit över julen :D Farsan bor i Lödde och jag med familj ska fira jul hos honom hehe.. Så ser MissB och drd en kufisk filur som smyger i trädgården så är det bara jag som försöker få en glimt av era kar *flinar*
#15 - 8 december 2009 08:44
Snyggt akvarium.:)

Känns som filtret är lite litet. Du borde kanske komplettera med ytterligare ett ytterfilter.
#16 - 8 december 2009 08:46
Haha bara du är bderedd på att bli anfallen av folkglada hundar så :)
#17 - 8 december 2009 08:47
lofstrog skrev:
Snyggt akvarium.:)

Känns som filtret är lite litet. Du borde kanske komplettera med ytterligare ett ytterfilter.

Skulle det går att komplettera med ett innerfilet?
#18 - 8 december 2009 09:02
MissB skrev:

Det är ingen fara. Farsan har en Briard som tror att hon är knähund, vars största intresse är att just sitta i knät på folk :D

Av någon anledning så älskar nästan alla hundar mig, det negativa är väl att katter istället avskyr mig :(
#19 - 8 december 2009 09:04
MissB skrev:
Skulle det går att komplettera med ett innerfilet?

Handlar väl om tycke och smak. Har du inget emot att ha ett stort innerfilter i akvariumet så går det utmärkt.
#20 - 8 december 2009 09:14
Finns det något innerfilter som skulle kunna klarar av akvatiet själv. Vill egentligen inte ha ytterfilter.
Är så rädd för läkage och vet inte hur de funkar med ytterfilter

Alternativt att man kör 2 innerfilter
#21 - 8 december 2009 09:53
MissB skrev:
Finns det något innerfilter som skulle kunna klarar av akvatiet själv. Vill egentligen inte ha ytterfilter.

Är så rädd för läkage och vet inte hur de funkar med ytterfilter

Alternativt att man kör 2 innerfilter

Du kan ju annars göra som jag tänkte göra, köp en spann modell 10-20L, sätt filtret i den och skaffa ett fuktlarm av något slag som inte är för känsligt. då kommer det ju börja tjuta och du hinner reagera innan lägenheten hinner drabbas av en syndaflod.
(om du är hemma dvs) Är man inte hemma så får man tyvärr bita i sura äpplet vare sig det är ett innerfilter eller ett ytterfilter. Även innerfilter kan ju krångla av olika anledningar och på olika vis.

Jag vet att en före detta grannes filter av någon anledning börja spruta vatten rakt upp mer eller mindre. Hann tömma ut nästan 100 liter tills han kom hem, då stod det och sprutade vatten rakt på väggen bakom karet som vid det här laget var en porös gegga med före detta gips :P
#22 - 8 december 2009 10:00
Funderar på om det skulle kunna gå med två sådanahär

EHEIM Powerline 2252 innerfilter
Akvariestorlek: upp till 450 l
Kapacitet: 1200 l/tim
Lyfthöjd: 2.0 m
Effektförbrukning: 28 w
Dimensioner: HxLxB 335x75x80 mm
#23 - 8 december 2009 10:57
MissB skrev:

Så hade det blitt här helt klart även om det hade skällts först :d
Men annars, skicka ett pm om du e nere så är du välkommen förbi ;)
#24 - 8 december 2009 11:04
MissB det ytterfiltret som är med akvariet har perfekt storlek för ditt kar om du inte ska överbelasta det med fisk.
Sen får det säkert plats inne i bänken vilket gör det tyst och osynligt och oxå jäkla snyggt.
Men det är en del på det som är lite känsligt och det är den grejen där slangarna sitter fast på. En grej som gör att när man ska ta av slangarna från den om man vill det när man gör rent slangarna som tyvärr kan spricka.
Det är väl enda grejen på pumpen som är lite klen som kanske borde bytas när man ska dela slangarna.
Jag har 2 såna pumpar igång här till mitt 720 liters, en står inne i bänken och en utanför på andra gaveln och sen har jag en fluval 4+ som innerfilter för extra drag i vattnet bara men den rengörs nästan en gång i veckan för den sätter igen fort av skitgrisarna i karet ;)

Tror som sagt inte du behöver vara speciellt nervös för att starta upp karet med ett ytterfilter om du bara är noga när du sätter ihop det och har koll på grejerna.
#25 - 8 december 2009 11:07
Ang. slimlinebakrunden i karet så kan man köpa en till liten smalare slimlinebit och limma ca: 8-10 cm framför bakgrunden i karet nu och på så vis gömma doppvärmare och utsug till ytterfilter och ev. även ett innerfilter i hörnet.
Så har jag gjort i mitt 720 nämligen.
#26 - 8 december 2009 11:10
drd skrev:
MissB det ytterfiltret som är med akvariet har perfekt storlek för ditt kar om du inte ska överbelasta det med fisk.

Sen får det säkert plats inne i bänken vilket gör det tyst och osynligt och oxå jäkla snyggt.

Men det är en del på det som är lite känsligt och det är den grejen där slangarna sitter fast på. En grej som gör att när man ska ta av slangarna från den om man vill det när man gör rent slangarna som tyvärr kan spricka.

Det är väl enda grejen på pumpen som är lite klen som kanske borde bytas när man ska dela slangarna.

Jag har 2 såna pumpar igång här till mitt 720 liters, en står inne i bänken och en utanför på andra gaveln och sen har jag en fluval 4+ som innerfilter för extra drag i vattnet bara men den rengörs nästan en gång i veckan för den sätter igen fort av skitgrisarna i karet ;)

Tror som sagt inte du behöver vara speciellt nervös för att starta upp karet med ett ytterfilter om du bara är noga när du sätter ihop det och har koll på grejerna.

Det är just det som är grejen! Jag har noll koll på ytterfilter och hur de ska fungera och se ut :(
Men jag kommer ju lära mig det också.
#27 - 8 december 2009 11:18
Men frågan kvarstår fortarande om det skulle funka med två innerfiler istället?
#28 - 8 december 2009 11:28
MissB skrev:
Men frågan kvarstår fortarande om det skulle funka med två innerfiler istället?

Funka skulle det säkert göra, men du får en betydligt mindre filter volym och tar upp rätt mycket plats i akvariet.

När jag startade mitt akvarium för lite över 2 månader sedan så visste inte jag heller hur ytterfilter fungerade, köpte ett ändå och det var busenkelt att få allt på plats och igång. Ångrar inte en sekund att jag skaffade ytterfilter.
Bilagor:
#29 - 8 december 2009 12:20
MissB skrev:
Det är just det som är grejen! Jag har noll koll på ytterfilter och hur de ska fungera och se ut :(

Men jag kommer ju lära mig det också.

Kika bort på en snabbkurs om du har tid en dag vettja ;)
Jag har exakt samma filter och dom är busenkla :p
Bilagor:
#30 - 8 december 2009 12:21
Ja hemskt gärna!! Hade varit kalas :)
Var och när :P
#31 - 8 december 2009 12:55
På ett ytterfilter kan du borra ett litet hål i utsugsslangen strax under ytan, det medför att filtret självstannar när hålet hamnar under ytan och du slipper allt vatten på golvet.
#32 - 8 december 2009 12:56
NIC skrev:
På ett ytterfilter kan du borra ett litet hål i utsugsslangen strax under ytan, det medför att filtret självstannar när hålet hamnar under ytan och du slipper allt vatten på golvet.

Tack för tipset :)
#33 - 8 december 2009 15:33
drd skrev:
Så hade det blitt här helt klart även om det hade skällts först :d

Men annars, skicka ett pm om du e nere så är du välkommen förbi ;)

kommer troligen hoppa på den idén :)
du lär väl få ett pm runt den 19e-20e då ;)

ledsen att jag OTar din tråd förresten missb
#34 - 8 december 2009 15:49
Marnat skrev:

ledsen att jag OTar din tråd förresten missb

Förlåter dig aldrig :P
#35 - 8 december 2009 16:46
MissB skrev:
Förlåter dig aldrig :P

Ve och fasa, där försvann mina chanser att snoka i dina kar :P
#36 - 9 december 2009 05:50
Just nu är det mest en sorlig syn. Det som står nu ska avveklas och ersättas med 420 L
+ ett litet på 60 l som ska fungera som karantän för nya fiskar.

Nu har jag läst på om ytterfiltrer Eheim professionel II 2028 och blir bara mer och mer övertygad om att det är den bästa lösningen för en bra filtrering!
Blir även nyfiken på biobollar i filtreringen :)
#37 - 9 december 2009 07:10
Biobollar e helt ok men lite dåligt med plats i filtret för just det där bara.
Där är 3 fack i filtret som man kan fylla med olika smått material.
I mina 2 filter har jag, längst ner makaroner,i mittefacket stora eheims eifimeckkulor och i det översta eheims substratpro som är små finkorniga kulor (6-9mm) med olika yta på för mesta filterbakterierna att leva på och överst i det översta facket på dom där är det en filtermattebit och en tunn bit filtervadd:)
Resultat = kristallklart vatten !
#38 - 9 december 2009 07:12
DRD:
Du är min mentor :P
#39 - 9 december 2009 07:17
drd skrev:
Biobollar e helt ok men lite dåligt med plats i filtret för just det där bara.

Där är 3 fack i filtret som man kan fylla med olika smått material.

I mina 2 filter har jag, längst ner makaroner,i mittefacket stora eheims eifimeckkulor och i det översta eheims substratpro som är små finkorniga kulor (6-9mm) med olika yta på för mesta filterbakterierna att leva på och överst i det översta facket på dom där är det en filtermattebit och en tunn bit filtervadd:)

Resultat = kristallklart vatten !

Tack, det där hjälpte även mig en hel del, har varit en smula clueless om hur man faktiskt ska fylla sitt ytterfilter :/
#40 - 9 december 2009 07:23
Tricket med dom flesta är att ha så grovt material i botten på filterna där insugsvattenet kommer in så det stora fastnar där först och sen ha finare längre upp så allt det småa stannar där.

Visst det kanske krävs en extra rengörning om året men det är det nog värt att kunna se in i akvariet ;)
#41 - 9 december 2009 07:25
DRD:
Hur funkar det med värmen i ditt filter? Duger det eller behöver du extra doppvärmare?
#42 - 9 december 2009 07:30
Har ingen värme i mitt filter ?

Har en 300 w jägervärmare i ena hörnet som funkar bra istället ;)
#43 - 9 december 2009 07:36
enligt manualen jag hittar på nätet så ska det finnas ett inbyggt värmesystem för vattnet som ersätter en doppvärmare.

Hmm mysko
Bilagor:
#44 - 9 december 2009 07:41
MissB skrev:
enligt manualen jag hittar på nätet så ska det finnas ett inbyggt värmesystem för vattnet som ersätter en doppvärmare.

Hmm mysko

det är bara vissa av eheims filter som har värme i sig själva, och jag skulle nog föredra en jäger oavsett, fantastisk kvalitet som håller i många år minns jag från barndomen

Eheim har ett filter med värme vad jag ser:
[COLOR=#0000ff]Eheim Thermofilter 2180 Professional 3[/COLOR]
Bilagor:
#45 - 9 december 2009 08:06
Den 2028 pro2:an du får med till karet har inte inbyggd värme och det är bara bra för jag har läst om några fall där det lagt av.
#46 - 9 december 2009 08:14
drd skrev:
Den 2028 pro2:an du får med till karet har inte inbyggd värme och det är bara bra för jag har läst om några fall där det lagt av.

precis, tacka vet jag jäger värmare.. de är som pansarvagnar i doppvärmar format.
#47 - 9 december 2009 12:48
Kommer en cirkulationspump att vara nödvändig ett ett kar som kommer ha inriktning på SA.

Vad jag förstått så vill diskus och dvärgciklid inte så ha strömt vatten?
#48 - 9 december 2009 12:55
MissB skrev:
Kommer en cirkulationspump att vara nödvändig ett ett kar som kommer ha inriktning på SA.

Vad jag förstått så vill diskus och dvärgciklid inte så ha strömt vatten?

Har bara filtret tillräckligt kraftigt drag så bör du inte behöva en cirkulationspump skulle jag säga.
#49 - 9 december 2009 18:26
Nu har jag varit på hornbach och köpt lite inredning. Det räcker knappats, men det är en början :)

Den som står upp till höger är 50 cm hög
#50 - 9 december 2009 18:42
MissB skrev:
Nu har jag varit på hornbach och köpt lite inredning. Det räcker knappats, men det är en början :)

Den som står upp till höger är 50 cm hög

Hur mycket tar Hornbach för "mangrove" per kilo?
#51 - 9 december 2009 18:47
De tar 225 kr st för de stora rötterna
#52 - 9 december 2009 18:55
MissB skrev:
De tar 225 kr st för de stora rötterna

hmm, inte alls farligt ju O.o
får dra dit och botanisera lite tror jag
#53 - 9 december 2009 18:59
Är det 225kr per kilo? Isåfall har ju akvarielagret mycket billigare, 120kr kilot där (eller 140kr).
#54 - 9 december 2009 19:20
Andrém skrev:
Är det 225kr per kilo? Isåfall har ju akvarielagret mycket billigare, 120kr kilot där (eller 140kr).

Nej de säljer dem i styckepris beroende på storlek inte kilorpris.
De två rötterna jag köpte idag vägde totalt 6,5 kg.

225 kr st är med andra ord ett väldigt bra pris
#55 - 9 december 2009 19:31
MissB skrev:
Nej de säljer dem i styckepris beroende på storlek inte kilorpris.

De två rötterna jag köpte idag vägde totalt 6,5 kg.

225 kr st är med andra ord ett väldigt bra pris

Aha! Ja då är det ju riktigt bra tycker jag med och rötterna har ju en mysig form ^^ bra fynd!
#56 - 10 december 2009 14:24
najs form på rötterna
#58 - 12 december 2009 07:53
Utan tvekan hade jag tagit det ljusa med bakgrunden ;)

Massa fula silverhajar i det andra ju :D
Bättre filter till 420 literskaret.
#59 - 12 december 2009 08:22
Silverhajarna ska ju bort! De ska jag inte ha. inte någon av det andra fiskarna heller

Det kostar mig 3000 och jag tänkte köpa ett ytterfilter till det.
Och så passar det in bland våra möbler :P
#60 - 12 december 2009 10:29
Då e det kanske avgjort då ;)

Snyggt är det faktiskt oxå :)
#61 - 12 december 2009 10:30
Kolla om det går att montera ur det hemska innerfiltret som tar en himskans plats bara.
#62 - 12 december 2009 10:47
Det är redan kollat. Även ordnar så att silverhajarna försvinner.:)
De blir omplacerade omedelbart. Liksapå gibbicepsen och skalarerna. Vilketinnebär att jag inte har nån fisk kvar från det :P

Snabba ryck
#63 - 12 december 2009 10:53
MissB skrev:
Det är redan kollat. Även ordnar så att silverhajarna försvinner.:)

De blir omplacerade omedelbart. Liksapå gibbicepsen och skalarerna. Vilketinnebär att jag inte har nån fisk kvar från det :P

Snabba ryck

Hm, undrar vart dom blir omplacerade....hoppas det inte blir fiskhimlen....eftersom det sker på så kort varsel och det är rätt stora fiskar ändå.
#64 - 12 december 2009 10:56
Andrém skrev:
Hm, undrar vart dom blir omplacerade....hoppas det inte blir fiskhimlen....eftersom det sker på så kort varsel och det är rätt stora fiskar ändå.

Självklart inte!
Jag är inte så kall :(
#65 - 12 december 2009 10:58
MissB skrev:
Självklart inte!

Jag är inte så kall :(

Omplacerar du dom? Trodde det var ägaren som gjorde det :p menade inget illa emot dig :(
#66 - 12 december 2009 11:25
De vägrade sälja utan fisken, så jag ringde runt till några butiker och så var där en som kunde ta alla
#67 - 12 december 2009 11:27
Du får gärna komma hit med skalarer och jordätarna ;)

Vad var det för fisk mer i karet ?
#68 - 12 december 2009 11:36
Vid närmare eftertanke så tar jag tebax det jag skrev ovan ;)
Lämna dom till zoobutiken :D
Har fan inte plats här ju...hehe
#69 - 12 december 2009 11:48
Silverhaj, skalar, jordätare och malar. fråga aldrig specifikt efter namnen
#70 - 13 december 2009 13:34
Karet hämtat igår.
Idag har jag silikonat dit bakgrunden som blev ett rent impulsköp idag haha
#71 - 13 december 2009 17:13
Schysst kar! Passar snyggt ihop med tv-möbeln oxå!
#72 - 13 december 2009 17:14
Nice ju :)

Är filtret helt sprillans nytt ?
#73 - 13 december 2009 17:41
Tack :) Är väldigt nöjd, Är ju en sådan med tummen mitt i handen annanrs!

Japps filtret är nytt!
#74 - 13 december 2009 19:22
kommer att bli snyggt
#75 - 13 december 2009 21:53
Vid närmare eftertanke så passar inte karet alls hos dig. Jag kan offra mig och ta hand om det...
Bilagor:
#76 - 13 december 2009 21:56
Allt ser nytt ut :P köpte du det begangnat eller är det nytt? :D

Hur många liter blev det på?
Bilagor:
#77 - 14 december 2009 06:08
Peter: Nja det vetefan haha

Andrém: Köpte det begagnat. Det är ca 3 år gammalt. 350 liter

Gav 3000 kr för karet med möbel och ett nytt ytterfilter.
#78 - 14 december 2009 06:16
Snyggt:)
#79 - 16 december 2009 14:26
Så nu har det börjat hända lite mer saker
Ytterfiltret är igångsatt och det verkar fungera bra. Kollat så att det inte läcker.
Fick göra ett vattenbyte eftersom vattnet blev väldigt dammigt. Klar förbättring efter det, men ännu ett vattenbyte väntar.

Idag har jag varit på akvarietjänst och köpt växter som ska planteras ikväll. Samt så ska rötter och stenar få hitta sin plats :)

Bokade även ett par apistogramma viejita som jag hämtar i nästa vecka, och detta får nog inviga karet :) Efter dem blir det corys av något slag. Såg corydoras latus och blev lite nyfiken på dem,. dock var de ganska dyra.
#80 - 16 december 2009 15:01
Kanon ju ! Hoppas det går bra sen med plantering och det hela ;)

Kör på som planerat imorrn ?
#81 - 16 december 2009 15:15
drd skrev:
Kanon ju ! Hoppas det går bra sen med plantering och det hela ;)

Kör på som planerat imorrn ?

Ja för min del går det bra. Du får bestämma.
#82 - 18 december 2009 18:41
Dt blev fiskinköp idag. Efter att ha läst på lite både igår kväll och under natten, så bestämde jag mig istället för att ha ett gäng fjärilar!
Och efter att nu har suttit och stirrat på dem i min feberdimma *förkyld* så ångrar jag mig inte ett dugg!! Vilka clowner till fiskar och otroligt vackra är de. Blev en grupp om 8 st som inte är mer än 3-4 cm. Ska bli spännande att se dem utvecklas. Har fått se hanarnas maktkamper också :P Stöddiga små.

Tittade även närmre på L134 idag som kanske också får flytta in senare.
Bilder kommer i helgen.
Vattnet är lite disigt ännu :(
#83 - 18 december 2009 18:59
MissB skrev:
Dt blev fiskinköp idag. Efter att ha läst på lite både igår kväll och under natten, så bestämde jag mig istället för att ha ett gäng fjärilar!

Och efter att nu har suttit och stirrat på dem i min feberdimma *förkyld* så ångrar jag mig inte ett dugg!! Vilka clowner till fiskar och otroligt vackra är de. Blev en grupp om 8 st som inte är mer än 3-4 cm. Ska bli spännande att se dem utvecklas. Har fått se hanarnas maktkamper också :P Stöddiga små.

Tittade även närmre på L134 idag som kanske också får flytta in senare.

Bilder kommer i helgen.

Vattnet är lite disigt ännu :(

vad kul med fjärilar och med antal 8 :) Som du säger Clownfiskar *hehehe* De blir tama och nyfikna så fort handen sticker ner i karet :)
Hanarna kan mucka lite med varandra, När de bildat par är de duktiga på att mobba de som inte har pojk/flickvän.

Vet inte hur stort kar du har men allt över 200l vore bra för antal på 8 st :) Allt hänger på hur många andra fiskar och antal du har :)

Det trista med fjärilarna att vissa går och dör efter några månader, ingen som vet varför det är så.

vill se bilder :D
#84 - 18 december 2009 19:45
Släng upp lite kort nu oxå på karet och invånarna MissB ;)
#85 - 18 december 2009 21:28
Nubi: Karet är på 350 liter, så det är stort nog. Jag får ju vänta och se hur de parar ut sig, sedan får man ju galra därefter om det inte fungerar mellan alla individer.

Drd: De kommer kanske imorgon :)
#86 - 18 december 2009 21:55
Ahaa, men då är det ju inga problem :) Bild så man får se hur de småttingarna har det =)
Vilken sorts fjärill är det? Bolivianska eller "vanliga"
'
#87 - 19 december 2009 07:26
Då kommer det lite bilder.
Bilagor:
#88 - 19 december 2009 10:13
När du ska ha hem diskus så småningom så kan jag köpa ett av dom paren fjärilar av dig så det inte blir för trångt i karet :D
Upplever faktiskt att dom kan vara lite väl revirbråkande mot alla fiskar så även mot större diskus när dom väl har rutat in sina ställen i akvariet.
Jag ska släppa mina fjärilar i 720 karet en dag nu och se hur dom reder det där ute.
#89 - 19 december 2009 10:21
Drd, så med andra ord så tyckte du att det var snygga :P
#90 - 19 december 2009 10:49
Får dom äta upp sig lite så blir dom skitsnygga ;)
Nu ser dom ut som....hmm....magra fjärilar :D

Nä då ...helt ok ju ! hehe
#91 - 19 december 2009 10:54
Jag matar på med diskusgranualt och de älskar det!
#92 - 20 december 2009 14:20
Det här blir nog superbra! Karet är snyggt redan nu ;) Och riktigt snygga fjärilar. Mina fjärilar har dock krånglat en hel del, köpte ett par som lekt i affären, men båda två dog med en, två månaders mellanrum. Har nu en ny hane + en hona som kom igår. Hur som helst, ska inte snacka ner din tråd med mina fjärilsbekymmer :D Skulle bara berömma ju!
#93 - 20 december 2009 18:14
Vimsa skrev:
Det här blir nog superbra! Karet är snyggt redan nu ;) Och riktigt snygga fjärilar. Mina fjärilar har dock krånglat en hel del, köpte ett par som lekt i affären, men båda två dog med en, två månaders mellanrum. Har nu en ny hane + en hona som kom igår. Hur som helst, ska inte snacka ner din tråd med mina fjärilsbekymmer :D Skulle bara berömma ju!

Tack :) Ja det är lite gambling med fjärilarna. Lite därför jag tog ett gäng, så får man ju se hur många som klarar sig :)
#94 - 20 december 2009 19:05
ääääääääääääääääälskade dina fjäilsbilder!! Vart sugen på att ha de igen *ler* (ditt fel!);)
#95 - 21 december 2009 11:43
Jag blir inte kvitt dimman i vattnet!!
#96 - 21 december 2009 12:36
Bild?
#97 - 21 december 2009 13:15
Bild i inlägg 87 :)
#98 - 21 december 2009 14:29
Har läst lite om [FONT=Segoe UI]Infusorier och det verkar inte helt onekligen som om de är det som spökar i vattnet. [/FONT]
[FONT=Segoe UI][/FONT]
[FONT=Segoe UI]Nu man kan ju skaffa sig ett UV filter och vad jag förstått så är det toppen om man vill ha kristallklart vatten.[/FONT]
#99 - 21 december 2009 15:33
Ah, sorry för det men jag trodde det blivit värre...
Vänta ett tag innan du målar fan på väggen, det kan fortfarande vara sanden som är boven i dramat och inte var tillräckligt tvättad. Det kan om man har otur ta ett par veckor innan det blir klart i vattnet, så än är det ingen ko på isen;)!
#100 - 21 december 2009 15:37
Man kan oxå testa ett innerfilter med hårt packad filtervadd i som suger upp alla minimala partiklar ;)
#101 - 21 december 2009 15:40
ansjo skrev:
Ah, sorry för det men jag trodde det blivit värre...

Vänta ett tag innan du målar fan på väggen, det kan fortfarande vara sanden som är boven i dramat och inte var tillräckligt tvättad. Det kan om man har otur ta ett par veckor innan det blir klart i vattnet, så än är det ingen ko på isen;)!

Det har blivit aningen värre, speciellt efter att jag hällt i filterbaterier. Borde ju blivit klarare efter 24 timmar.
#102 - 21 december 2009 15:41
drd skrev:
Man kan oxå testa ett innerfilter med hårt packad filtervadd i som suger upp alla minimala partiklar ;)

Bra tips. Har ju två innerfilter liggande
#103 - 21 december 2009 15:46
Jo förvisso, men jag tycker nog att det ofta stressas fram resultat alldeles för fort istället för att låta tiden ha sin gång och låta karet sätta sig innan man trixar och donar med en massa grejer (inte du nu;)).
Sedan gör ofta även filterbakterier vattnet lite disigt, men visst kan det vara infusorier du fått i karet och det finns då ett par olika vägar att gå. Har du lite pengar över så här innan jul är givetvis ett UV-filter en bra investering, även för framtiden. Även en total mörkläggning funkar bra men är kanske inte lika roligt;). Testa även att göra som drd föreslog med ett tätpackat filter, det kan ibland räcka.
Har du rengjort filterpatronen sedan starten?
#104 - 21 december 2009 16:05
Kan bli ett intressant projekt det här!
#105 - 21 december 2009 16:12
Grumliga kar har den tendensen att bli intressanta projekt som angagerar många zoopetare :D
#106 - 21 december 2009 18:00
Filtert är utsköljt igår, fast jag i princip sköljde lätt i akvarievattnet.

Nu funkade tyvärr inte innerfiltret jag hade, så jag packade i lite filterludd i ytterfiltret istället.

Jag får ha tålamod :)

Eventuellt blir det ndå uv filter senare, men det får blir efter jul
#107 - 22 december 2009 07:14
Imorse var vattnet klarare än igår iaf.

Använda Seras Aquarium clear samt packade in mer filterludd i ytterfiltret.
Ser fortfarande att det bildas flingor av något som faller mot botten.
#108 - 23 december 2009 00:01
Fint detta blir! :)
Gillar inte denna bakgrunden så. . . men i ditt kar blev de riktigt bra! :)

Mvh/Ola
#109 - 23 december 2009 05:57
Ventilen skrev:
Fint detta blir! :)

Gillar inte denna bakgrunden så. . . men i ditt kar blev de riktigt bra! :)

Mvh/Ola

Tack :)
#110 - 23 december 2009 06:06
Hur går det med klarheten i vattnet ?
#111 - 23 december 2009 06:23
Det är bättre nu, fast det har inte lättat helt, men jag måste ha lite tålamod :) Det är bara en svag dis kvar liksom.

Min sambo är på mig om att vi ska införskaffa ett UV C filter. Han har slagit huvudet och börjat intressera sig för karet.
#112 - 23 december 2009 06:58
Hehehehe.....nån gång ska väl vara den första helt enkelt :)
#113 - 23 december 2009 20:26
Idag kom sambon hem med ett UVC filter... Är installerat och nu återstår att se hur det ser ut imorgon.

Fick även med 2 st L134
#114 - 23 december 2009 22:33
Dom e såååå söta när dom e små :)
Mina 2 är framme mer o mer nu oxå.
#115 - 29 december 2009 06:13
Säger välkommen hem till mina första diskusar!!

2 fläckiga turkisar och 2 alenquer!

Har inte släppt blicken från karet knappt.

3 av dem äter som grisar, sen 4e är lite blyg, dock inte moddad vad jag kan se
#116 - 29 december 2009 11:17
Oj. Det gick fort:) Grattis då:D
#117 - 30 december 2009 14:09
Oh my holy cow vad snygga! Nu blev jag ännu mer avundsjuk :p Och sugen på diskus.
#118 - 30 december 2009 14:36
Ser jävligt snyggt ut :) Blir det fler discus? Lycka till :D
#119 - 30 december 2009 15:46
Tack.

Det blir några till. Har beställt Red scribbelt, men de kommer först om någon vecka.
Även piegon blood blue. fast inte nu
#120 - 3 januari 2010 09:24
Lite uppdateringar om mina invånare :)

Idag ser jag att ett av fjärilsparen har lekt och lagt en stor mängd ägg på ett av svärdplantsbladen. De vaktar dem ganska aggresivt. Så himla spännande!! :)
Diskusarna stortrivs och äter som grisar. I dagsläget äter de allt jag ger dem med stor aptit.

Även en L 128 har fått lov att flytta in :)
#121 - 3 januari 2010 09:54
Jättefint akvarium och riktigt fina diskusar.

Ta gärna en bild på hela karet som det ser ut nu :)
#122 - 3 januari 2010 16:52
Exakt vi vill se nya kort :)
#123 - 5 januari 2010 10:24
Uppdaterar med lite bilder.
#124 - 5 januari 2010 11:38
snyggt

riktigt snyggt
#125 - 6 januari 2010 00:56
Mmm diskus:D Trivs du med ditt fiskval?:) Fint kar du har fått!
#126 - 6 januari 2010 06:10

Ja jag trivs verkligen med fiskvalet. De är ju helt undarbara fiskar!
#127 - 6 januari 2010 06:15
Snyggt :)
Kanske ska gå och lägga mig nu? ;)
#128 - 6 januari 2010 06:16
wallström skrev:
Snyggt :)

Kanske ska gå och lägga mig nu? ;)

Haha ja kanske dags. Jag har precis gått upp och ska snart köra till jobb. Mata matvraken först bara. De äter som bara den och är inte rädda för att simma in under skiffern och leta upp maten. Väldigt roligt att se :)
#129 - 7 januari 2010 18:15
Lite uppdatering!

Ännu ett fjärilspar har lekt och ett andra är på gång. Spännande. Ska ställa en lite nattlampa vid kortsidan där de lekt så att de lättare kan hålla koll på rommen inatt.
Har precis suttit och tittat på leken en timme!!

Uppdat: Par nr 2 leker just nu också
#130 - 7 januari 2010 20:07
Skitskoj att dom trivs så mycket att dom gökar i karet redan ju :D
Bilagor:
#131 - 8 januari 2010 07:16
Båda paren hade rommen kvar imorse!
*glad*

Kanske skulle flyttat över att av paren till ett mindre eget kar och se ifall de kan dra upp en kull :)
#132 - 13 januari 2010 12:15
Vill bara uppdatera lite om mina diskusar för er som är intresserade :)
Nu har jag även fått hem mina Red Scribbelt. De har ju inte färgar ut så mycket ännu eftersom de inte är mer än 8 cm, men man börjar kunna se hur de kommer se ut sen

Alla diskusarna äter och mår bra. Alla har ätit från dag ett och är alltid framme och nyfikna. Inga blyga och tryckande diskusar här inte.
Starten har nästa varit för bra för att vara sann.

Mina fjärilar leker stup i kvarten, men lyckas aldrig hålla rommen mer än 2-3 dygn innan de andra invånarna äter upp dem.
Bilagor:
#133 - 13 januari 2010 12:58
grymt snyggt:)
#134 - 13 januari 2010 13:59
Har du testat med att ha en nattlampa på kvällarna?
Det hjälpte äggen från att bli uppätna av malarna. BTW Snyggt kar!! :D
#135 - 13 januari 2010 14:19
Tackar.
Japp har nattlampa till dem, men när de flyttar ner till sanden, så är pansarmalarna där, och de skiter i fjärilarnas ilskna attaker
Bilagor:
#136 - 15 januari 2010 08:40
Lite nya bilder då

Som ni ser har jag väldigt nyfikna och framåt diskusar.

Den ena bilden är på en av Piegon blood blue som alltid ställer sig och dumstirrar på mig, Den kan stå så drygt en minut och bara glo :) Kallar honon/henne Fat Albert.

Sen har vi ett av mina nytillskott Red Scribbelt
#137 - 15 januari 2010 13:53
fina bilder
#138 - 15 januari 2010 16:26
Så fina diskusarna är :)
#139 - 21 januari 2010 06:37
Idag ska jag köpa ett stim tetror.
Har dock inte riktigt bestämt mig för vilken sort bara.....
#140 - 21 januari 2010 06:46
riktigt snyggt missb :) Du har fått mig sugen på att köra några diskus istället för Scalarer :)
#141 - 21 januari 2010 06:48
Marnat skrev:
riktigt snyggt missb :) Du har fått mig sugen på att köra några diskus istället för Scalarer :)

Jag har haft skalarer också, men diskusen är några gånger roligare och fantastiskt personliga om man kan säga så om fiskar :P
Sen så finns det ju inte mycket som slår diskusen när de gäller färg :)
#142 - 21 januari 2010 21:24
Vad heter den gulrandiga malen?
#143 - 21 januari 2010 21:40
Jag antar att det är en av hennes L134. Riktigt sexiga typer
#144 - 22 januari 2010 05:36
Jenny_E skrev:
Vad heter den gulrandiga malen?

Det stämmer som Malavifisken säger. Det är en L134
#145 - 24 januari 2010 18:55
Skitsnyggt kar!!! Har läst ett par projekttrådar o liknande de senaste dagarna och många av de har involverat just discus.

Hade det inte varit för att jag var arbetslös (samt inte har plats (beror ju på hur man definerar plats...) och därmed är pank) så skulle jag nog kört igång på discus snart jag med. Så snygga firrar, kanonkul med kontrasten till mindre stimfiskar men även som dina superfina fjärilar.

Avundsjuk till max, men det är klart 19,5 bast med familj (en dotter på snart 15 månader) gör ju att ekonomin måste prioriteras lite snyggt till hemmet också.

Väntar spänningsfullt på uppdateringar om karet dess invånare och lek.

Bra gjort MissB ;-)
#146 - 25 januari 2010 05:41
ApeviaX skrev:
Skitsnyggt kar!!! Har läst ett par projekttrådar o liknande de senaste dagarna och många av de har involverat just discus.

Hade det inte varit för att jag var arbetslös (samt inte har plats (beror ju på hur man definerar plats...) och därmed är pank) så skulle jag nog kört igång på discus snart jag med. Så snygga firrar, kanonkul med kontrasten till mindre stimfiskar men även som dina superfina fjärilar.

Avundsjuk till max, men det är klart 19,5 bast med familj (en dotter på snart 15 månader) gör ju att ekonomin måste prioriteras lite snyggt till hemmet också.

Bra gjort MissB ;-)

Diskus är verkligen en helt fantastiskt rolig fisk. Likaså fjärilarna.
Har planera på ett införskaffa ett stim tetror också, men har ännu ej bestämt mig för vilka ännu.

Du är ju bara 19.5 din diskustid kommer. Undertiden har du massor med tid att läsa på om dem. Men jag tycker inte att de är så svårtskötta som många säger. Det gäller bara att sköta sina vattenbyten och ge dem en varrierande kost så mår de super :)

Tänk sedan när din dotter blivit lite äldre och också kan njuta av ett snyggt kar :) Och du lär ha en lite hjälpreda :)

Nu tändes karet och diskusarna står vid rutan och tittar på mig och vovvarna i soffan.
#147 - 25 januari 2010 07:03
ApeviaX skrev:

Bra gjort MissB ;-)

ApeviaX: Nog verkar ha du plats för lite diskus. Kanske dags att byta ut dina två 160L sälskapskar mot ett lite större diskuskar.;)
Då får du ju ett akvarium mindre, vilket din fru kanske skulle uppskatta;), och du kan ha diskusar som du säkert kommer att gilla.:)
Börjar man med små diskusar kring 8cm storlek så brukar de vara ganska överkommliga i pris.:)

Jag ska inte bestämma hur du ska göra men det kanske är läge för lite förhandling med regeringen.:D

//Roger
#148 - 25 januari 2010 18:00
MissB: Du har så rätt så rätt.

lofstrog skrev:
ApeviaX: Nog verkar ha du plats för lite diskus. Kanske dags att byta ut dina två 160L sälskapskar mot ett lite större diskuskar.;)

Då får du ju ett akvarium mindre, vilket din fru kanske skulle uppskatta;), och du kan ha diskusar som du säkert kommer att gilla.:)

Börjar man med små diskusar kring 8cm storlek så brukar de vara ganska överkommliga i pris.:)

Jag ska inte bestämma hur du ska göra men det kanske är läge för lite förhandling med regeringen.:D

//Roger

Jo det är ett alternativ, (fru vet jag inte, vi ska nog börja med en förlovning) :p

Men jag har både VF dumerilii scalare och en VF Pelvicachromis pulcher "Red Belly" dessutom nöjd och gillar mina firrar, Malawikaret är hos mina föräldrar och den största delen av firrana är morsans, mina har dött ut förutom några sega men vackra underbara firrar. För att inte glömma mina underbara Glyptoperichtys gibbiceps, de börjar bli så stora så att ett nytt kar är behövligt (ärligt talat så är de för stora för det kar de går i) så ett nytt kar till de med lite tenganyika i kommer att bli före några andra akvarieprojekt faktiskt.

Nicke
#149 - 25 januari 2010 21:32
ApeviaX skrev:
Jo det är ett alternativ, (fru vet jag inte, vi ska nog börja med en förlovning) :p

Kanske dags med ett frieri;) vem vet vad det leder till;) kanske mer akvarieutrymme:)

ApeviaX skrev:

Men jag har både VF dumerilii scalare och en VF Pelvicachromis pulcher "Red Belly" dessutom nöjd och gillar mina firrar, Malawikaret är hos mina föräldrar och den största delen av firrana är morsans, mina har dött ut förutom några sega men vackra underbara firrar. För att inte glömma mina underbara Glyptoperichtys gibbiceps, de börjar bli så stora så att ett nytt kar är behövligt (ärligt talat så är de för stora för det kar de går i) så ett nytt kar till de med lite tenganyika i kommer att bli före några andra akvarieprojekt faktiskt.

Nicke

Du har verkligen samlat på dig. Fattar att du har svårt att motivera flera kar när du redan har flera projekt på gång.

Du får väl ta tag i dina diskusdrömmar senare i livet. Du har ju tid på dig:). Inte som jag som är halvvägs till graven.

//Roger
#150 - 26 januari 2010 11:26
Vad är det för fjärilar du har? Jag har inte riktigt koll på vad det finns. Viltfångade odlade?
Såg bolivianska igår i en butik, men de var inte lika fina som dina, kanske bara annan färg?

/P med nyinköpt 180l där det planeras fjärilar
#151 - 26 januari 2010 15:19
Pliina skrev:
Vad är det för fjärilar du har? Jag har inte riktigt koll på vad det finns. Viltfångade odlade?

Såg bolivianska igår i en butik, men de var inte lika fina som dina, kanske bara annan färg?

/P med nyinköpt 180l där det planeras fjärilar

Dessa har jag http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
De är inte vildfångade utan svenskodlade.

De bolivianska är inte lika färgstarka, men vad jag hört, ska de vara lättare att hålla.
#152 - 26 januari 2010 15:22
Min ljusramp har slutat fungera!!!!!! Så jävla surt.....
Ska låta min sambo kolla på det när han kommer hem imorgon, men får han inte rätt på den så måste jag se mig om efter andra alternativ.

Eftersom det är ett kar med heltäckande lock, så kommer jag nog behöva montera av skiten och sätta en annan typ av ramp.

Jag funderar på en såhär lösning http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarium-Belysning/T-5/Hagen-Glo-T-5-Armatur-2-x-39-W.htm

Verkar det vettigt?
#153 - 26 januari 2010 15:32
MissB skrev:
Min ljusramp har slutat fungera!!!!!! Så jävla surt.....

Ska låta min sambo kolla på det när han kommer hem imorgon, men får han inte rätt på den så måste jag se mig om efter andra alternativ.

Eftersom det är ett kar med heltäckande lock, så kommer jag nog behöva montera av skiten och sätta en annan typ av ramp.

Jag funderar på en såhär lösning http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarium-Belysning/T-5/Hagen-Glo-T-5-Armatur-2-x-39-W.htm

Verkar det vettigt?

Det är den rampen jag kör, dock använder jag bara 2x24w på grund av längden på mitt kar, jag är dock riktigt nöjd med både hur lätt den är att använda och ljusspridningen :) Helt klart rekommenderat :)
#154 - 26 januari 2010 15:46
Misstänkte det. Tyckte jag kände igen det från ditt kar.

Frågan är hur länge mitt kar egentligen kan stå utan belysning??
#155 - 26 januari 2010 19:44
MissB skrev:
Misstänkte det. Tyckte jag kände igen det från ditt kar.

Frågan är hur länge mitt kar egentligen kan stå utan belysning??

fiskarna lär ju inte dö precis, värre är det väl med växterna, men dock hade jag låtit en mer inbiten växtfreak svara på det.
#156 - 26 januari 2010 20:50
Faran över
Ett av rören hade kommit ut läge! Rampen funkar *pustar ut*
#157 - 31 januari 2010 12:31
Lite nya jyveler!

Dessa är granna som fan!!
15 minuter efter isläpp så äter de redan.
#158 - 31 januari 2010 12:36
Nyköpta?
Gillar den som är mer solid i färgen skarpt, jag gissar på storlek runt 15 cm och att de tidigare gått hemma hos någon privatperson?
#159 - 31 januari 2010 12:37
Den solida är störra och har kommit längre i sin färgning är den andra. Den är ca 1-2 cm mindre.
De är köpte på Zoogiganten. Rejält gödda för att komma från butik tycker jag iaf :)
#160 - 31 januari 2010 12:40
Jepp, det var lite därför jag tror att de från början kommer från en privatperson. Kollar man in ögonstorleken kontra fiskstorlek ser man även att de troligen gått hemma hos någon:).
Röda fina friska ögon och feta över pannan, de behöver du inte skämmas för, får man fråga vad du fick ge för dem?
#161 - 31 januari 2010 12:44
De kommer nästan raka vägen från stendker :)

Fick ge 399 st för dem. Tycker det är rimligt för sådana fina spättor :)
#162 - 31 januari 2010 12:51
Se där ja, då var jag lite ute och cyklade i kylan;). Men som sagt, de behöver du inte skämmas för och det var ett bra pris:).
#163 - 31 januari 2010 17:08
En av RS är så jäkla störig mot de andra diskusarna, riktigt störig och jagar iväg allt som kommer nära. Vad göra med den?
#164 - 31 januari 2010 17:14
Skaffa fler är en väg att gå...flyttar du den så kommer troligen någon annan att ta över hulliganfasonerna.
Annars kan du låta dem vara och låta dem rangordna sig ifred, men var inte förvånad om det snart blir ett mobbingoffer i gruppen.
Bilagor:
#165 - 31 januari 2010 17:48
Finns tyvärr redan ett mobboffer :(
#166 - 31 januari 2010 18:39
MissB skrev:
Den solida är störra och har kommit längre i sin färgning är den andra. Den är ca 1-2 cm mindre.

De är köpte på Zoogiganten. Rejält gödda för att komma från butik tycker jag iaf :)

Tycker de ser jättefina ut och är bland mina favoriter bland stendker fiskarna. Men den solida är en Cobolt och den med röda stripes är en Flächen turquise.
#167 - 31 januari 2010 19:35
kaj.p skrev:
Tycker de ser jättefina ut och är bland mina favoriter bland stendker fiskarna. Men den solida är en Cobolt och den med röda stripes är en Flächen turquise.

Nja jag håller nog inte med om Flächen turquise.
Kollar man här http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/Farbschlage-gb/Kob/, så ser man att de är ganska lika.

Jag har fläcken turguise också, men det är ändå skillnad på dem.
Mina fläckiga turkisar har inte samma kobolt blåa färg som de jag köpte idag

Här är stendkers fläckiga turkar http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/Farbschlage-gb/Fl/
#168 - 3 februari 2010 10:23
Riktigt snygga och lovande diskus! Bra köp.

Tolkar jag dina tidigare inlägg var de 12-13 cm på fotot?
#169 - 3 februari 2010 10:43
Jag har faktiskt inte mätt dem. De såldes som 10 cm, men stendkers mått mäter ju stjärtfenan också.
Mätte nu och utan stjärtfenan så är den största 10 cm och den mindre 9 cm.
Men rejäla och fina iaf :)

Funderar lite att göra mig av med småttningarna och istället köpa lite större diskus
#170 - 3 februari 2010 13:22
Det blir lite dyrare då;) om du funderar på att skaffa större diskus.
#171 - 3 februari 2010 13:32
stigson skrev:
Det blir lite dyrare då;) om du funderar på att skaffa större diskus.

Jo visst blir det dyrare. Men det spelar ingen roll
#172 - 10 februari 2010 18:12
Imorgon hämtar jag en L128 på 10 cm! Vi kan ju hoppas att den är av motsatt kön till min nuvarande!!
#173 - 10 februari 2010 18:21
Jag har hängt med i din tråd utan att skriva någonting rätt länge nu, och egentligen är jag inget sådant där discusfan - men din burk ser så himla trevlig ut och jag Älskar dina fjärilar, så jag tyckte det var dags att ge en liten 'tummen upp!'

Asläckra malar också. ^^
Bilagor:
#174 - 10 februari 2010 18:26
Pickles skrev:
Jag har hängt med i din tråd utan att skriva någonting rätt länge nu, och egentligen är jag inget sådant där discusfan - men din burk ser så himla trevlig ut och jag Älskar dina fjärilar, så jag tyckte det var dags att ge en liten 'tummen upp!'

Asläckra malar också. ^^

Tack så mycket :)
Måste nog uppdatera med nya bilder snart. Har möblerat om lite och fått i lite mer Vallisneria! Tack DRD :)
#175 - 17 februari 2010 09:49
Liten uppdat.
Har nu hämtat min L128 på 10 cm óch den verkar trivas kalas i karet. Nu hoppas jag att jag har en av var kön :)

Sen har jag tänkt om lite och ska sälja några av mina mindre diskusar eftersom de nog inte riktigt klarar matkonkuransen mot de lite störra diskusarna.
#176 - 17 februari 2010 14:49
Jag vill se bilder MissB! :D:D
#177 - 17 februari 2010 17:57
Mer bilder gärna!!
#178 - 18 februari 2010 13:02
Ohja! Bilder!
Det vore verkligen skoj om du lyckats få tag på pojke/flicka där med malen. Hopp om odling?
#179 - 18 februari 2010 13:57
Ska försöka få till lite bilder i helgen :)

Min ena L 128 är tyvärr ganska lite änsålänge. inte mer än 5 cm. Men jag får göda på den :P
#180 - 27 februari 2010 18:36
Då har vi lite nya bilder på mina invånare :)
Nyast i familjen är L 128. Nu har jag två av dem och hoppas så småningom på lite avkommor :)

Som ni ser så är diskusarna fina och välmående och trivs alldeles yppetligt.
#181 - 27 februari 2010 19:07
Jättefina diskusar! Den där panaque malen blir en mastodont va?? Riktigt läcker i alla fall :D Jag har funderat på L 200, men den har varit så dyr på de få ställena jag har sett den, men sååå snygg. Har aldrig sett din variant någonstans förut.
#182 - 27 februari 2010 19:16
Enola skrev:
Jättefina diskusar! Den där panaque malen blir en mastodont va?? Riktigt läcker i alla fall :D Jag har funderat på L 200, men den har varit så dyr på de få ställena jag har sett den, men sååå snygg. Har aldrig sett din variant någonstans förut.

Tack!
Ja L190 blir stor. Förhoppningsvis så har jag skaffat ett större kar innan den växer ur. Den är bara 10 cm idag och de växter långsamt.

L128 kallad blue phantom är nog inte lika uppmärksammad som L200 och kanske inte lika vanlig i handeln heller.

Nu vet jag inte vart du bort, men både L 128 och L200 finns på BL diskus i Helsingborg och Åleds vid Halmstad.
Ligger på ungefär 500 kr
#183 - 27 februari 2010 19:24
Har en L128 och en L200 på ca 15 cm. Ser dem aldrig tyvärr. :(
#184 - 27 februari 2010 19:33
Faltaren skrev:
Har en L128 och en L200 på ca 15 cm. Ser dem aldrig tyvärr. :(

Vad synd. Mina är väldigt aktiva och framme mycket, Speciellt när det severas mat
#185 - 27 februari 2010 19:36
MissB skrev:
Tack!

Ja L190 blir stor. Förhoppningsvis så har jag skaffat ett större kar innan den växer ur. Den är bara 10 cm idag och de växter långsamt.

L128 kallad blue phantom är nog inte lika uppmärksammad som L200 och kanske inte lika vanlig i handeln heller.

Nu vet jag inte vart du bort, men både L 128 och L200 finns på BL diskus i Helsingborg och Åleds vid Halmstad.

Ligger på ungefär 500 kr

Jag bor i skärgården utanför Stockholm. Jag har ju Akvarielagret i stockholm men det ligger på fel sida stan så har inte vägarna förbi så ofta. De har ett OTROLIGT sortiment!!
#186 - 28 februari 2010 06:49
Imorse visade 2 av diskusarna lekbeteende!!! *glad*
#187 - 12 mars 2010 18:14
Lite nytt på fiskfronten!
Jag har sålt några av mina smådiskusar och införskaffat lite mer rejäla diskusar.
Idag var jag och hämtade ett SSB per. Stora rejäla och i fin form :)
#188 - 12 mars 2010 18:34
Skitsnygga! Fin färg. Vill oxå ha sånna:D
#189 - 12 mars 2010 18:47
Ser bra ut! :o)
#190 - 12 mars 2010 19:06
super najs diskusar (vill ha):D:D
#191 - 13 mars 2010 07:30

Nu hoppas jag att de kommer att trivas och förhoppningsvis framöver så ska jag väl ge mig på att få yngel efter dem.
#192 - 13 mars 2010 15:32
Ska du ha ett lekkar då?
#193 - 13 mars 2010 15:44
stigson skrev:
Ska du ha ett lekkar då?

Absolut :)
#194 - 13 mars 2010 15:46
Funderar på att skaffa det jag med, mina lägger rom hela tiden tycker jag.

Hur stort ska ditt lekkar vara då?
#195 - 13 mars 2010 16:03
Tycker jag faktiskt du ska göra.

Hur stort det ska va?

Hmm det lär nog bli minst 100 L
#196 - 15 mars 2010 12:32
Filmklipp!!

Tänkte det kunde vara dags att ladda upp en filmsnutt från mitt kar!
Smådiskusarna flyttar i slutet av veckan, så det kommer bara va SSB + SSR och cobalt kvar.

"" target="_blank">[COLOR=#800080]
[/COLOR]
Bilagor:
#197 - 15 mars 2010 14:20
MissB skrev:
Tänkte det kunde vara dags att ladda upp en filmsnutt från mitt kar!

Smådiskusarna flyttar i slutet av veckan, så det kommer bara va SSB + SSR och cobalt kvar.

"" target="_blank">[COLOR=#800080]
[/COLOR]

Är det vanliga fjärilscilider eller bolivianska ?
Dem så jätte stora o fina ut ! :O
Bilagor:
#198 - 15 mars 2010 15:42
Virros skrev:
Är det vanliga fjärilscilider eller bolivianska ?

Dem så jätte stora o fina ut ! :O

Helt vanliga fjärilar :)
#199 - 15 mars 2010 16:24
Dem såg verkligen stora ut :o
5-6 cm om jag gissar rätt? :O
#200 - 15 mars 2010 16:47
Virros skrev:
Dem såg verkligen stora ut :o

5-6 cm om jag gissar rätt? :O

Stämmer ganska bra :)
#201 - 15 mars 2010 17:08
Fullvuxna alltså :)
#202 - 31 mars 2010 09:01
Första leken!!

Och visst fan händer det när man själv sitter på Gran Canaria och dricker parasolldrinkar :P

Pappa som passar huset meddelade igår att mitt cobaltpar har lagt rom och fram tills igår hade haft dem i 2 dagar, han räknade runt 100 korn och de flesta är befruktade. Enligt honom så vaktar de grymt och hat lyckats försvara äggen även nattetid utan nattbelysning.

Ni kan tro att jag är spänd på att se det hela.
Flyget hem går 13,25 och jag har hemma vid 21 ikväll!!!

Så spännande!!

Har varit borta en vecka, så det blir att göra vattenbyte imorgonbitti
[COLOR=#0066cc][/COLOR]
#203 - 1 april 2010 06:08
Hemma igen!
Inatt har de små kornen fått svans och sitter nu o sprattlat för fullt på uv filtret.
#204 - 1 april 2010 06:23
oj vad roligt :) hoppas du får många små fina diskusar :D
#205 - 1 april 2010 08:22
Jättekul! Hoppas de klarar sig :)
#206 - 7 april 2010 06:53
Lite uppdatering!
Jag har sålt alla mina smådiskusar och har nu bara stora ex.
Totalt går där 6 st.
2 Cobolt bildat par
2 Snakeskin blue. Par
2 Albino Yellow Crystal. Par

Här kommer bilder på nykomplingarna som är de sistnämnda.

Håll tummarna för att jag får tag i ett 720 L kar i helgen!
Bilagor:
#207 - 7 april 2010 07:53
Wow! Albinosarna var verkligen läckra! Den färgvarianten har jag inte sett tidigare.

Och självklart hjälper vi till med våra tummar! XD
#208 - 7 april 2010 08:28
Ja visst är de snygga! En rejäl färgklick hehe.
Tydligen har de fått mat som innehållit röd paprika. därför har färgen blivit mer intensiv
#209 - 7 april 2010 08:31
Det kör jag i min räkmix hemma också. Trevligt att höra att det är mer än en myt. ; )
#210 - 7 april 2010 08:44
MissB skrev:
Lite uppdatering!

Jag har sålt alla mina smådiskusar och har nu bara stora ex.

Totalt går där 6 st.

2 Cobolt bildat par

2 Snakeskin blue. Par

2 Albino Yellow Crystal. Par

Här kommer bilder på nykomplingarna som är de sistnämnda.

Håll tummarna för att jag får tag i ett 720 L kar i helgen!

Åh, vad vackra! [:-9]
#211 - 8 april 2010 19:48
Hur går det med leken?:)

Annons