Jag är kär i Eheim!=) (berättelse)

#1 - 13 augusti 2004 20:19
Goddag!

Har haft akvarieuppehåll under semestertiderna, men passade på att köpa lite akvariegrejor över nätet med några kompisar. Idag hämtade jag ut dem :)
Sakerna bestod utav:
1 st Eheim ytterfilter (Proffessional II 2026)
1 st Eheim innerfilter (2052)
1 st 50x10x100 cm blå filtermatta.

Allt som allt gick det på 2.000 kr ungefär inklusive frakt.
Helt okej pris! :)

Packade nyss upp mitt splitternya Eheim 2052 ur sin förpackning, läste igenom bruksanvisningen (det fanns på svenska också!) och monterade den i mitt 400L-akvarie. Wow, vilken fräs det var på det motför mitt gamla (nyligen rengjorda) Eheim som ska pumpa lika mkt. Vrida lite på syreslangen så vips.. det bubblar som attan också :) *imponerad*

Sen packade jag upp ytterfiltret Eheim 2026 och installerade och fixade med den. Drog sladdar, kopplade in och tryckte ett par gånger på den där enorma knappen och efter filtret var fyllt så satte jag in sladden. Bra fart på den också!=)

Det som mest imponerat på mig är den gedigna kvaliten. Aldrig hade jag tänkt att det skulle funka så extremt smärtfritt, vara så enkelt och funka så bra !:) wow.
Kommer _aldrig_ mer köpa nåt Fluval då det är denna klasskillnad. Mitt Fluval 404 håller verkligen inte måttet motför mitt Eheim. Ungefär som att köra en rostig Volvo mot en ny Audi ;)

Sen beställde jag och en kompis 100x100x10 cm blå filtermatta för ca 500 kr också. Det är ett riktigt stort ark minsann :) Undra vad jag ska göra med allt?

Otroligt nöjd med mina inköp!
Från och med nu kommer jag enbart köra Eheim!=)
Hoppas denna positiva inställning håller i sig ett bra tag nu, vilket jag tror det kommer göra.

Ge gärna era synpunkter på era köp och era erfarenheter!

Mvh Fredrik
#2 - 13 augusti 2004 20:32
Grattis! Har också bara positiva erfarenheter av eheim, även om de inte blivit så många än [:)]

Mvh. Martin
#3 - 13 augusti 2004 20:34
Var hittade du allt det där för 2lakan??
Fredrik
#4 - 13 augusti 2004 20:38
Ursprungligen skickat av heljis

Grattis! Har också bara positiva erfarenheter av eheim, även om de inte blivit så många än [:)]

Jag ser fram emot många positiva minnen här framöver. Enda onda som jag är orolig för nu är att nånstans så ska det börja läka ur ytterfiltret, eller att nån slangkoppling som jag gjorde ska lossna. DÅ blir det blött!)=

Mvh Fredrik
#5 - 13 augusti 2004 20:39
Ursprungligen skickat av fredrikakesson

Var hittade du allt det där för 2lakan??

Aquaristic.net eller vad sidan hette. Tyskland :)
Vi var en påse folk härifrån Umeå som beställde.

Mvh Fredrik
#6 - 13 augusti 2004 20:44
Det Eheim som gått sönder snabbast för mig skar motorns lager efter 10-12 år (den konstruktionen finns inte längre). Inget annat märke jag haft har ens hållit 10 år, förutom en luftpump. Men det skall erkännas att även Eheims ljudnivå ökar efter 5 år, men förmodligen räcker det att byta impeller och axel. Håller med att det är värt att betala för märket.
#7 - 13 augusti 2004 20:49
Förresten har jag ett 2252 (1200L/h) i ett 105L akvarium. Det går inte att fylla akvarium så högt som vanligt för då skvalpar det ut. Sanden slutar virvla runt efter några dagar när den lagt sig i lä. Kuhliålarna i akvariet verkar trivas. Det är verkligen drag i den pumpen.
#8 - 13 augusti 2004 22:40
Är det någon som vet om eheim alltid har hetat så eller om det någon gång i tiden har haft ett annat namn? Jag har nämligen en pump som heter sacem och är lite över 20år gamal som fortfarande fungerar perfekt, och liknar eheim ganska mkt. Så därför undrar jag om någon vet om eheim kanske en gång i tiden har hetat sacem?
#9 - 14 augusti 2004 06:20
Glenn: Sacem är ett italienskt märke och håller inte riktigt samma kvalite som Eheim. Jag har själv ett Sacem 1200 innerfilter ,som jag har haft i sedan 1991.Körde det i ett 360l kar där det inte riktigt orkade med.Bytte ut det mot Eheim 1200,som håller en helt annan klass.Sacem fick gå gå som komplement till Eheim 440l yttterfilter i ett annat kar.Se http://www.sacem.it/

Vad det gäller Tyskland så kolla på http://store.aquaristic.net/
http://www.aquaristikshop.com/.....http://www.reptilica.de/shop/default.php/lang/english/index.htm

Danmark:...http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp
http://www.cichlidecentret.dk/

Fiend: Vad det gäller ytterslangars anslutning: Se till att efterdra kopplingarna i efterhand.Jag har nyligen bytt ut slangarna på mitt Eheim 440l och fick efterdra ngr ggr...
#10 - 14 augusti 2004 06:26
Nej Sacem är ett annat bra fabrikat, farsan har också ett gammalt Sacem ytterfilter som fortfarande spinner som en katt eller vad man nu ska säga.

Jag får väl också ställa mig till den skara som bara har bra erfarenheter av Eheim, kör uteslutande med classic-serien, totalt är det 3 ytterfilter igång och ett gammalt 2215 snurrar fortfarande här hos mig och det torde nog vara närmare 10 år. Funkar perfekt, fortfarande knäpptyst, rengör det en gång per år trots att jag inte har några märkvärdiga filtermaterial.

Det jag gillar med Eheim är just driftsäkerheten samt att de tillhandahåller reservdelar även till väldigt gamla filter om något skulle hända. Funktionaliteten är säkert bra även på Fluval, händer något så tror jag dock Eheim är ett bättre val.
#11 - 14 augusti 2004 07:13
oki roligt att nån visste=D frågade mamma nu och fick veta att pumpen är 24år gammal och den fungerar fortfarande utmärkt=D
Tack för hjlpen...
Mvh/Glenn
#12 - 14 augusti 2004 09:48
Jag har ett Eheim 1018 från slutet på 60-talet som fortfarande snurrar och går. Inget oljud - inga problem. Jag har ärvt det av min kusin och har själv kört med det sedan 1973. Bara 31 år nu. Går väl sönder snart......
#13 - 14 augusti 2004 10:59
Ursprungligen skickat av Messier

Fiend: Vad det gäller ytterslangars anslutning: Se till att efterdra kopplingarna i efterhand.Jag har nyligen bytt ut slangarna på mitt Eheim 440l och fick efterdra ngr ggr...

Okey, men jag måste inte gå och efterdra dem nu? Det enda jag är orolig för är utblåsrörets koppling (den där hårda plastsaken ansluts med en slang från utblåset på ytterfiltret). Den sitter bara ca 1cm in på den hårda plastslangen. Och skulle den gå sönder så fylls hela min möbel med vatten. (ca 500-600L)

Ska åka bort ikväll och tänkte ta itu med dessa kopplingar i veckan istället.
Hur pass hårt sitter Eheimslangarnas kopplingar fast som man tryckt dit?

Mvh Fredrik
#14 - 14 augusti 2004 15:23
Jag kör ju med Classic Eheim 440l...jag vet ju inte hur slangkopplingen är utförd på ditt filter..kanske det skiljer sig...Jag fick iaf efterdra ngr ggr...du får själv kolla hur det ser ut hos dig...Mvh Jan

Annons