Att det går dåligt för Volvo och SAAB är knappast för att de är dåliga bilar, åtminstone i SAAB's fall beror det snarare på att GM inte skulle kunna sköta sina varumärken bra ens om deras liv hängde på det (säger bara Vauxhall, Daewoo, Chevrolet, SAAB 9-2X och SAAB 9-7X). Och nu verkar ju faktiskt GM's saga snart vara all. Värst är nog ändå tilltaget att sätta Chevroletmärken på små korenska plåtburkar från Daewoo. De verkar inte ha en susning om märkesidentitet, och hur folk ser på och uppfattar vissa märken. Har personligen svårt för badge engineering, det blir oäkta, och urvattnar ett märke till slut, och GM är världsmästare inom den grenen, och verkar vara "bra" på att förstöra sina märkens identitet. Vem tror de att de lurar genom att sätta SAAB-frontar på en gammal dinosaurie som Chevrolet Trailblazer (9-7X), och Subaru Impreza (9-2X, fyndigt kallad för SAABaru i motorpressen)?
Volvo är väl inte riktigt lika illa behandlade av Ford, men de får se upp, risken med att låta sig köpas upp av en biljätte är att de kan få för sig att bara lägga ner sina undermärken om de inte går med tillräcklig vinst.
Nej, tacka vet jag Toyota, bra kvalitet, verkar ha bra service, och de är sina egna herrar.