Jag är inte trög...

#1 - 27 juli 2007 16:33
Men vad beror det på om man har för mörkt i akvariumet, lysröret eller rampen eller båda två? Jag kan knappt ha några växter där, för alla bara dör. Och det tycker jag är tråkigt.
#2 - 27 juli 2007 16:37
Antagligen lysröret.
Du kanske bara har ett rör i rampen och det finns ramper med två eller fler rör. Sedan kanske röret är av fel sort eller gammalt och det kanske är läge att köpa nytt.
#3 - 27 juli 2007 16:41
Jag har två rör.. Men det är nog gammalt, jag köpte det begagnat, och det hade nog stått ett tag. Men jag vet ingenting om lysrör, jag kommer ju få ta med mig hela rampen till djuraffären om jag ska få rätt rör med mig hem..
#4 - 27 juli 2007 16:43
Maria, mät ditt lysrör så du vet hur långt det är, sen är det bara att traska iväg till butiken.. Byt gärna lysrören med olika intervall//Annie
#5 - 27 juli 2007 16:44
Men kan det inte bli något fel?
#6 - 27 juli 2007 16:45
Nejdå! Kolla på röret så ser du vad det är för watt. De olika rörstyrkorna tex 36 watt hör ihop med hur långa de är och köper du samma wattantal så får du rätt rör.
Ett bra akvarielysrör för växterna är Philips Aquarelle och Sylwan Aquastar.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 juli 2007 16:45
maria_ skrev:
Jag har två rör.. Men det är nog gammalt, jag köpte det begagnat, och det hade nog stått ett tag. Men jag vet ingenting om lysrör, jag kommer ju få ta med mig hela rampen till djuraffären om jag ska få rätt rör med mig hem..

Det räcker att du mäter lysrörens längd för att affären skall veta vilka som passar till ditt akvarium, eller du kan ju för säkerhets skull ta med dig ett lysrör.
#8 - 27 juli 2007 19:08
Det räcker att du mäter lysrörens längd för att affären skall veta vilka som passar till ditt akvarium, eller du kan ju för säkerhets skull ta med dig ett lysrör.

Mmm, men vad säger längden om vad det är för don? HO,HE och allt vad det heter...

Mitt förslag...
Skruva ur ett rör och ta själva röret med dig. Är det gammalt så kan butiken ta hand om det och lämna det till återvinning och du får nya rör med dig hem.

Vet du inte hur man gör det så fråga här eller fråga nån hemikring som byt lysrör.
#9 - 27 juli 2007 19:10
Är det komplicerat att byta lysrör då?
#10 - 27 juli 2007 19:14
Nej det är det inte. Vad har du för typ av ramp?
Är det en som ligger ovan täckglasen så är det bara att vrida på röret, men är ändarna inkapslade får du skruva bort fattningen som sitter runt röret först och sedan ta bort det.
#11 - 27 juli 2007 19:17
Nej, det är en sån där gammal. Jag tror jag ska klara av det. Jag kanske till och med kan lista ut vad som är glimtändare..
#12 - 27 juli 2007 21:00
Det tror jag säkert och byt dessa när du ändå är i farten. Du trycker bara in dem lite lätt och vrider så brukar de lossna.
#13 - 27 juli 2007 21:03
Ansjo den allsvetande. :)
#14 - 27 juli 2007 21:06
maria_ skrev:
Ansjo den allsvetande. :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Instämmer och framför allt den ödmjuke, trevlige och glade!!!:)[/COLOR][/FONT]
#15 - 27 juli 2007 21:07
Och roliga. :)
#16 - 27 juli 2007 21:07
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer och framför allt den ödmjuke, trevlige och glade!!!:)[/COLOR][/FONT]

Tack;) och jag älskar er med!
#17 - 28 juli 2007 18:55
Nu har jag lyckats byta lysrör mot några som jag fick med när jag köpte akvariumet. Vattnet ser väldans gult ut nu.. Och jag har inte lyckats komma på vad glimtändare är. Är det en rund vit sak? Jag trodde att det var en knapp i så fall, som gick att snurra på. [:o]
#18 - 28 juli 2007 18:58
glimtändare är kontakterna dom du sätter i piggarna på lysröret i.
#19 - 28 juli 2007 19:13
Jag funderade också lite på det.. Men jag tror inte att de gick att ta av..
#20 - 28 juli 2007 19:13
Och vad är den runda snurrknappen i så fall?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 juli 2007 20:56
maria_ skrev:
Och vad är den runda snurrknappen i så fall?

Den runda vita snurrknappen är glimtändaren, man vrider den ett halvt varv och drar loss.
Det är absolut inte den man sätter lysröret i.

Mmm, men vad säger längden om vad det är för don? HO,HE och allt vad det heter...

Nja eftersom det var en gammal ramp så antog jag att det var vanliga T8 rör.
#22 - 29 juli 2007 07:16
eh oooooki för så sa dom inte på silja zoo :D förvisso borde jag ha lärt mej att inte lysna på zoo butiker men har inte tänkt på det sen dess:) inget man diskuterar över kaffet ;)

Annons