Jädrans alger!

#1 - 25 juni 2005 16:41
Hej

Tycker jag har gjort dest mesta för at bli av med algerna men de fortsätter tat växa och trivas verkar det som.

http://web.telia.com/~u44114141/

Fiskar:
12platy, 2 ancistrus, 1 algätare, 1 glasmal, 13 tetror, 2 praktbotior

Akvarie:
112L
Vattenbyte sker 1 gång i veckan då 30L bytas
Ljuset är tänt från klockan 12:00 till 22:00

Gödning:
7tsk KNO3 i en halvlitersflaska med vatten
4krm KH2PO4 i en halvlitserflaska med vatten
dessa fyller jag på med 10 ml av vid varje vattenbyte.
Tropica master grow fyller jag på med 10 ml varje vattenbyte också.
Ingen CO2 tillsätts.

Vad bör göras? Det känns tråkigt att köpa nya växter hela tiden som man tvingas att slänga på grund av alla alger.
Är räkor något att satsa på? kanske fler algätande fiskar?

Tacksam för svar.
#3 - 25 juni 2005 17:26
Eftersom du inte kör CO2 kommer dina stora veckovattenbyten att lura växterna till att försöka använda CO2 som kommer ner med vattenbytet.

Växter behöver tid att bygga upp enzymer som gör det enklare att använda bikarbonat istället för CO2.

Tricket för dig blir således att sluta göra vattenbyten (ett vattenbyte i halvåret) och dosera 10 ml av varje flaska endast när du märker olika bristsymptom på växterna. Det kommer handla om 10 ml av varje flaska runt en gång varannan vecka.

När växterna börjar trivas bättre kommer algproblemen alltmer avta tills att du typ bara behöver stryka av framrutan ibland.
#4 - 26 juni 2005 08:58
Ska prova att inte göra något vattenbyte nu på ett tag då.

Jag ska fortfarande rensa bort angripna växter?

Jag använer Tropica master grow, dock kostar detta en del pengar, undrar mest om det finns något annat ämne eller produkt som är likvärdig och billigare?
#5 - 26 juni 2005 11:23
pmdd kan köpas på www.granholmarna.se men sök först på pmdd så du vet vad det är flr nåt.

1ex av varje påse 5 påsar totalt kostar 153ke
#6 - 26 juni 2005 13:06
http://www.pmdd.se/ kolla här
mvh janne
#7 - 26 juni 2005 16:58
hur kan man få bort alger från rutan på enklaste sätt?? har en sån där mangnet men den verkar inte funka...:(
#8 - 26 juni 2005 17:22
[QUOTE=travan]hur kan man få bort alger från rutan på enklaste sätt?? har en sån där mangnet men den verkar inte funka...:([/QUOTE]

Jag brukar köra med en sådan skrapa du har till bilen för att ta bort frost och snö. (dock är det plast, då metall förmodligen kan skrapa rutan)
#9 - 26 juni 2005 17:26
[QUOTE=Raven]pmdd kan köpas på www.granholmarna.se men sök först på pmdd så du vet vad det är flr nåt.

1ex av varje påse 5 påsar totalt kostar 153ke[/QUOTE]

Jo jag har köpt lite där innan, det jag dock undrar är om nutriSI är likvärdigt med tropica master grow?
#10 - 26 juni 2005 18:15
Nej inte exakt eftersom NutriSi inte innehåller makroämnena kalium och magnesium som växten behöver i ganska stor mängd - å andra sidan så innehåller TMG bara spår av kalium och magnesium som gör varken till eller från om man betänker de mängder kalium och magnesium som egentligen behövs.

Det är dessutom ganska enkelt att blanda till en NutriSi-blandning med pyttelite MgSO4 och pyttelite K2SO4 om man vill ha den väldigt lik TMG även om det bara är för känslans skull - det har ingen praktisk mening.

Ta 7 krm NutriSi, 2-4 krm K2SO4 och 2-4 krm MgSO4 i en halvlitersflaska och fyll upp med vatten så har du en blandning som liknar TMG väldigt mycket.

Vill du ha ett bättre tips istället för att härma TMG så tycker jag du ska använda recepten på www.pmdd.se och eventuellt öka GH:t efter vattenbyten med MgSO4+CaCl2 beroende på vilken Mg och Ca-mängd din kranvatten består av. Att pilla med MgSO4+CaCl2 behövs i de allra flesta fall inte.
#11 - 26 juni 2005 18:16
försvinner dom då?
#12 - 5 juli 2005 10:09
[QUOTE=travan]försvinner dom då?[/QUOTE]
Jag tycker dom brukar försvinna, men dom är väl förmodligen kvar i akvariet någon annan stans, man har ju inte precis död på dom, bara att dom försvinner från rutan
#13 - 5 juli 2005 13:45
[QUOTE=defdac]
Vill du ha ett bättre tips istället för att härma TMG så tycker jag du ska använda recepten på www.pmdd.se och eventuellt öka GH:t efter vattenbyten med MgSO4+CaCl2 beroende på vilken Mg och Ca-mängd din kranvatten består av. Att pilla med MgSO4+CaCl2 behövs i de allra flesta fall inte.[/QUOTE]

Receptet i PMDD-kalkylatorn säger 7 KRM KNO3. Recept från Granholmarna säger 7 TSK och ävenså den första sidan man kommer till med din länk. Vilket ska det vara?
#14 - 5 juli 2005 14:22
Opps, fel på kalkylatorn när den nya verionen lades upp. Återgått till den gamla verionen så nu stämmer det igen. Det ska vara 7 tsk!!!
#15 - 5 juli 2005 14:57
Nu fungerar den nya versionen med torrdosering och Mikro+ som den ska.
#16 - 5 juli 2005 22:43
okiii tack

Annons