Ha ha, precis...
Ja Mayday... om inte annat BLIR den överaktiv av att jaga bollar ;)
Skogspromenader är bäst...
En varg jagar några gånger i vecka och får adrenalinkick, däremellan vandrar de.. Våra vovvar är fortfarande milda men dock förklädda vargar, det bästa man kan göra är att läsa om vargar och vildhundar, då lär man sig mest... Jag lärde mig från mina Basenjis, det är så nära vildhundar man kan komma tror jag...
När jag sedan läste hundböcker om tamhundar så tyckte jag att det mesta var blaj förutom några få undantag... Speciellt de som beskriver hur man aktiverar hunden mentalt för att slippa få en stirrig hund...
Tips.. En låda med vovvens leksaker, släng ner lite smågodis där när man lämnar valpen ensam så är han sysselsatt en bra stund och hinner inte sakna en förrän man är hemma igen.. Sen är man borta längre och längre..
Gömma godis, under en plastbunke, en matta, en kastrull, i ett annat rum osv..
När man fostrar en unghund var det bästa tipset jag fick att ta dem under hakan och "läsa paragrafer" en lång stund och titta dem i ögonen.. Jag lovar att de inte vill titta en i ögonen :D
Skrika till om de biter för hårt, precis som deras syskon gör för att de ska lära sig att vi människor är ömtåliga... Tiken "biter/håller med munnen" valpen över ögonen, så den alltså inte ser något, om den inte slutar med något hon inte gillar... Människor kan ju använda handen förslagsvis :D
I första hand be vovven stanna om de är lösa så man kan gå fram och koppla, för det är mycket lättare än "kom hit" för då måste man släppa det intressanta med ögonen...
Dessa tips var jag glad för i efterhand... Andra hundägare kan säkert bidra med fler bra tips!!! Det borde finnas en tråd för sånt i varje ämne här på Zoopet..