Jack russel och allergi!

#1 - 11 mars 2007 11:46
Hej!

Jag undrar om det finns folk där ute som lever med hundar och samtidigt har allergi? Det är nämligen så att jag har en 4:a på allergitest för hund men när jag var hos en Jack russel kennel kände jag inga symtom alls. Jag gosade hur mycket som hellst med två vuxna JRT och 7 valpar i nästan två timmar. Inga symtom alls, även fast de slickade mig i hela ansiktet osv. Kan det finnas en chans att jag tål deras alergen men inte andras? Jag är så himla sugen på att skaffa hund men vill inte att nått ska bli fel. Har hört att ett blodprov för allergi mot hund inte behöver vara alltför trovärdigt? Vore tacksam för råd och egna erfarenheter... Vad säger ni?
#2 - 11 mars 2007 13:12
hmm jag är skeptiskt till allgerifria raser.. själv är jag pälsdjursallergiker och äääälskar katter! mitt enda tips är att om du bestämmer dig för att skaffa hund, se till att du får en "provperiod" på nån månad.. och var beredd på att kanske lämna tillbaka vovven.
#3 - 11 mars 2007 13:24
MM! Jag tror tyvärr att det blir så att jag inte skaffar någon hund. För allas bästa! Livet känns bra orättvist ibland.... =(
#4 - 11 mars 2007 15:34
Har pälsdjurs allergi men när jag bodde hemma så hade vi jämnt hund . Man blir van sin "egen" hund och tål den bättre. Men gick jag till grannen så slog det igen näsa,hals,ögon direkt. Så nu när jag inte bor hemma hos föräldrarna så tål jag samma hundar mycket sämre.
Dock är det skillnad mellan hundraser.
Och så gick dammsugaren minst 2 gånger per dag för att minska på hundhåren.

Vetto: Vad ska du ha hunden till sällskap/jakt??
För det finns ju vissa hundraser som man måste klippa håret på dessa ska vara nästan allergi fri. Har man astma ska man nog skippa hund/katt osv.

//Mattias
#5 - 11 mars 2007 16:01
Jag är astma-allergiker och har haft hund och häst i hela mitt liv.
Jag väljer att vara lite sjuk hela tiden än att leva utan djur. Äter medicin dagligen för att hålla mina värsta problem under kontroll.

Dock är det inte pälsen man reagerar på utan fettet i den. Ofta är släthåriga hundar värre än sträv- och långhåriga. De släthåriga hundarna har mer fett i pälsen (se ex Labrador) för att hålla värme och kyla borta samt hålla fukt borta från huden.

Även saliv och fettet under trampdynorna är ngt allergiker ofta reagerar på.
Många reagerar även mycket starkt på blöta hundar eftersom en blöt hund producerar mer fett och därför "öppnar" porerna (om ni förstår).

Sk trimraser är ofta de som fungerar bäst hos allergiker, dvs hundar som rycks (strävhår) eller klipps (ex pudel).
#6 - 11 mars 2007 17:20
Vetto: Vad ska du ha hunden till sällskap/jakt??
För det finns ju vissa hundraser som man måste klippa håret på dessa ska vara nästan allergi fri. Har man astma ska man nog skippa hund/katt osv.

//Mattias[/quote]

Det blir väl mest en sällskapshund...
#7 - 11 mars 2007 17:26
Tyvärr är väl JRT mest en sällskapshund idag. Skulle vara roligt att se fler JRT användas till grytjakten.
Den kräver en del av sin ägare så det är inte en ras man skaffar om man söker en "soffhund".
#8 - 11 mars 2007 17:26
qenzo skrev:
Jag är astma-allergiker och har haft hund och häst i hela mitt liv. [......]

Sk trimraser är ofta de som fungerar bäst hos allergiker, dvs hundar som rycks (strävhår) eller klipps (ex pudel).

Har du någon aning om hur en JRT är i allergisammanhang? Tycker det är så himla märkligt att jag inte reagerar på dem för fem öre...
#9 - 11 mars 2007 18:15
Högst individuellt!

vetto skrev:
Hej!

Jag undrar om det finns folk där ute som lever med hundar och samtidigt har allergi? Det är nämligen så att jag har en 4:a på allergitest för hund men när jag var hos en Jack russel kennel kände jag inga symtom alls. Jag gosade hur mycket som hellst med två vuxna JRT och 7 valpar i nästan två timmar. Inga symtom alls, även fast de slickade mig i hela ansiktet osv. Kan det finnas en chans att jag tål deras alergen men inte andras? Jag är så himla sugen på att skaffa hund men vill inte att nått ska bli fel. Har hört att ett blodprov för allergi mot hund inte behöver vara alltför trovärdigt? Vore tacksam för råd och egna erfarenheter... Vad säger ni?

:confused: Då jag tog hem en tvåfärgad hundras från England reagerade jag på den rasens svarta rygghår. I en av mina många shih-tzu-kullar (som får ha alla färger) reagerade jag likadant på en helsvart valp i en kull. Fick stora utslag på hela kroppen som kliade något fasansfullt. Testade mej och befanns känslig för just dessa hundars pigment. Inga andra djur (eller hundraser) får jag reaktion på, bara en viss pigmentering hos vissa hundar.... Men besök uppfödarna och försök få ha en hund på prov!:)
#10 - 11 mars 2007 18:16
Beroende på om den trimmas eller ej (finns 3 olika hårlag) skulle jag tro.
Huruvida man reagerar på den är nog väldigt individuellt, men överlag är trimningsraser bättre än andra, men inga garantier finns.
Det kan tom skilja mellan Jack Russel och Parson Russel.
#11 - 11 mars 2007 19:00
Om man verkligen vill...

... kan man långsamt träna upp immunförsvaret... Precis som sjukhusen gör när de ger getingallergiska små, små doser getinggift för att bygga upp immunförsvaret så att man tål det... ;)
Det är en lång process och kan vara svår om man har astma osv... Den mentala inställningen är jätteviktig som vid alla "sjukdomar"...

Själv är jag lite överkänslig, har alltså inte utvecklat allergi men det kan klia lite av hundsaliv, sköljmedel, någon deo osv...
Blir jag förkyld så att immunförsvaret blir sänkt av det så kan det börja klia... vintertid när man har torrare hud är jag känsligare osv...
Jag byter deon eller vad det nu är ett tag och sedan kan jag tåla det igen... Jag tvättade mig med tvål efter hundpussar om jag kände att det kliade osv... :)
#12 - 11 mars 2007 20:52
Tack för alla svar. På torsdag åker jag o hälsar på en kennel som vi eventuellt ska köpa hunden ifrån. Hoppas allt går bra! =)
#13 - 13 mars 2007 15:44
Du är inte alergisk mot pälsen utan mot hudrester o skit som samlas i päls.

Jackrussel är en vänligare hund i alergisamanhang syrran hadde en och efter en tid skaffe de hennes pälsalergiska kompis en också eftersom alergin inte visade sig med just jackrussel
#14 - 13 mars 2007 16:05
mayday skrev:
Du är inte alergisk mot pälsen utan mot hudrester o skit som samlas i päls.

Jackrussel är en vänligare hund i alergisamanhang syrran hadde en och efter en tid skaffe de hennes pälsalergiska kompis en också eftersom alergin inte visade sig med just jackrussel

OK! Det är ganska skumt för jag reagerar inte heller på jack russels päls. Vet du vilken sorts päls de hade,( Din systers och hennes kompis hund alltså) ? Sträv, broken eller slät?
Bilagor:
#15 - 13 mars 2007 21:22
Det finns ju sprutor man kan ta emot pälsallergi. Dom har funkat på min kusin iaf och dom har hunduppfödning så.
#16 - 14 mars 2007 00:04
[QUOTE=qenzo]Tyvärr är väl JRT mest en sällskapshund idag. Skulle vara roligt att se fler JRT användas till grytjakten.
Den kräver en del av sin ägare så det är inte en ras man skaffar om man söker en "soffhund".[/QUOTE]
Ja man använder framavlade lågbentna/små Tyskjakt terrier för grytjakt. Men jag har även sett att man gör det på JRT oxå. Nästan alla terrier raser är väl överaktiva och envisa, så nån sällskapshund e det väl inte, men man kan ju hålla på men agility eller nåt som aktiverar hunden.

Har själv tänkt skaffa en senare men inte så länge som jag bor i lägenhet, den ska blir grythund är iaf menat så.

[QUOTE=Liinda]Det finns ju sprutor man kan ta emot pälsallergi. Dom har funkat på min kusin iaf och dom har hunduppfödning så.[/QUOTE]

Fungerar det även på katt??? Vart kan man ta en sån spruta??? Hade provat direkt om det fungera.

//Mattias
#17 - 14 mars 2007 10:14
MantaC0re skrev:
Ja man använder framavlade lågbentna/små Tyskjakt terrier för grytjakt. Men jag har även sett att man gör det på JRT oxå. Nästan alla terrier raser är väl överaktiva och envisa, så nån sällskapshund e det väl inte, men man kan ju hålla på men agility eller nåt som aktiverar hunden.

Har själv tänkt skaffa en senare men inte så länge som jag bor i lägenhet, den ska blir grythund är iaf menat så.

Fungerar det även på katt??? Vart kan man ta en sån spruta??? Hade provat direkt om det fungera.

//Mattias

Jo jag vet att det är tysekn som idag används flitigast. Och visst kan man aktivera en JRT på många andra sätt. Ngt annat sa jag ju inte heller ;)
Det vore dock roligt att få se fler kliva in på jakthundsfronten igen.

Ja sprutorna kan även fungera på katt eller annat man reagerar mot.
Man gör en utredning på sjukhuset och kan sedan ta sina sprutor hos distriktsköterskan.
#18 - 14 mars 2007 15:58
vetto skrev:
OK! Det är ganska skumt för jag reagerar inte heller på jack russels päls. Vet du vilken sorts päls de hade,( Din systers och hennes kompis hund alltså) ? Sträv, broken eller slät?

Strävhårig samt långhårig hadde syrran
Syrrans kompis skaffade sig en lite kortsträvhårig tik Vanlig ingen avlad parson
#19 - 14 mars 2007 19:55
mayday skrev:
Strävhårig samt långhårig hadde syrran

Syrrans kompis skaffade sig en lite kortsträvhårig tik Vanlig ingen avlad parson

OK! Har nämligen hört att strävhåriga ska vara bättre i allergisammanhang! Är inte riktigt säker!!
#20 - 15 mars 2007 10:03
De strävhåriga trimmas... där är anledningen.
#21 - 16 mars 2007 19:58
Igår Torsdag var vi ute o hälsade på en Jack-Russel-kennel. Världens goaste hundar! Inte tillstymmelse till någon allergisk reaktion hur mycket jag än gosade med dem. Jag hånglade i princip med hundarna o kände ingenting... *Överlycklig* Nu blir det nog en valp i slutet av maj ändå... =)
#22 - 16 mars 2007 20:48
Oj, nu blir jag lite orolig...

vetto skrev:
Igår Torsdag var vi ute o hälsade på en Jack-Russel-kennel. Världens goaste hundar! Inte tillstymmelse till någon allergisk reaktion hur mycket jag än gosade med dem. Jag hånglade i princip med hundarna o kände ingenting... *Överlycklig* Nu blir det nog en valp i slutet av maj ändå... =)

Kan du inte låna en vovve först och prova under lite längre tid??? Känner du ingen med Jack-Russel eller annonsera eller fråga uppfödaren... Tänk om du köper en liten "bebis" och sedan måste den omplaceras... :(
#23 - 17 mars 2007 08:36
Tänk på att dom ska ha massor med motion o aktiveras hela tiden
Dom är stentuffa o backar inte för något
se till att den får umgås med många andra hundar som valp så den ej blir agresiv mot andra hannar.

Enklaste sättet o aktivera dom är att ge dom en fotboll då utomhus på en stor yta roliga som fan o se pga dom korta benen o lilla gapet får dom inte tag på den utan springer o sparkar den framför dom till dom stupar av utmattning.

som sagt en överaktiv hund som ständigt måste stimuleras ... får den inte rätt motion så blir den tjock o slö o mår dåligt snabt
#24 - 18 mars 2007 00:38
Ja Mayday... om inte annat BLIR den överaktiv av att jaga bollar ;)
#25 - 11 juni 2007 20:56
Ha ha, precis...

qenzo skrev:
Ja Mayday... om inte annat BLIR den överaktiv av att jaga bollar ;)

Skogspromenader är bäst...

En varg jagar några gånger i vecka och får adrenalinkick, däremellan vandrar de.. Våra vovvar är fortfarande milda men dock förklädda vargar, det bästa man kan göra är att läsa om vargar och vildhundar, då lär man sig mest... Jag lärde mig från mina Basenjis, det är så nära vildhundar man kan komma tror jag...
När jag sedan läste hundböcker om tamhundar så tyckte jag att det mesta var blaj förutom några få undantag... Speciellt de som beskriver hur man aktiverar hunden mentalt för att slippa få en stirrig hund...

Tips.. En låda med vovvens leksaker, släng ner lite smågodis där när man lämnar valpen ensam så är han sysselsatt en bra stund och hinner inte sakna en förrän man är hemma igen.. Sen är man borta längre och längre..

Gömma godis, under en plastbunke, en matta, en kastrull, i ett annat rum osv..

När man fostrar en unghund var det bästa tipset jag fick att ta dem under hakan och "läsa paragrafer" en lång stund och titta dem i ögonen.. Jag lovar att de inte vill titta en i ögonen :D
Skrika till om de biter för hårt, precis som deras syskon gör för att de ska lära sig att vi människor är ömtåliga... Tiken "biter/håller med munnen" valpen över ögonen, så den alltså inte ser något, om den inte slutar med något hon inte gillar... Människor kan ju använda handen förslagsvis :D
I första hand be vovven stanna om de är lösa så man kan gå fram och koppla, för det är mycket lättare än "kom hit" för då måste man släppa det intressanta med ögonen...

Dessa tips var jag glad för i efterhand... Andra hundägare kan säkert bidra med fler bra tips!!! Det borde finnas en tråd för sånt i varje ämne här på Zoopet..
#26 - 12 juni 2007 18:25
Varför tycker du att det är bäst att hota hunden?
Att stelt stirra en hund i ögonen är ett direkt hot mot denne.
Och vilken hund förstår paragrafer?

Genom att koppla sin hund varje gång, kommer man troligtvis få en hund som till slut springer sin väg.
Var rolig! Du ska vara så jävla lattjo att hunden i stort sett dör av lycka då du ber den om ngt.
Om det innebär att du ska krypa på alla fyra och låta som en igelkott, så gör det!

Glöm aldrig att en människa inte på ngt sätt kan kommunicera med en hund, som dessa gör mot varandra. Vi kan inte hundspråk och hunden kan inte människans språk.

Visst kan man lära sig mkt av att studera vargen. Men med den avel vi utsatt våra raser för i århundraden har gjort att instiknkterna i mångt om mkt är otroligt dämpade, inom vissa raser knappt existerande.
En hund som aktiveras mentalt blir trött psykiskt, inte fysiskt. Det är intill en omöjlighet att få en hudn totalt utpumpad i kroppen.
Kolla en hund som fått 1 timmes hård mental träning kontra en som sprungit i skogen 1 timme.
#27 - 12 juni 2007 18:57
Starka flockledare..

En stark flockledare behöver bara titta på sina flockmedlemmar så slutar de.. En svag flockledare måste flyga på dem för att få dem att lyda.. En ranghög flockledare ger en ranghög flock.
När man har en kaxig unghund som testar gränserna så är det ett utmärkt sätt att ta unghunden under hakan och visa genom att se den i ögonen att man är dominant, att man läser paragrafer är bara för att hunden ska höra tonfallet, jag vet också att hundar inte kan lära sig att förstå alla våra ord.
Att hundpsykologen som skrev boken, som jag tyvärr lånade ut och den försvann så jag kan inte kolla titeln, att hon skrev läsa paragrafer, var speciellt för att betona att man inte ska skrika utan i bestämd ton tala om för unghunden att det var fel.. ;)
Genom att se hunden i ögonen så talar man om att nu är det nog, visst det är ett hot men har du sett en tik fostra sina uppstudsiga valpar någon gång??

Jag tror att många hundar har mycket varg kvar i sig, utom de som är så sönderavlade att de inte längre har en hunds normala "språk" kvar, precis som jag tror att vi har mycket mer grottmänniskor kvar i oss än vi vill kännas vid... :)

Som jag sa så tror jag på skogspromenader och mental stimulans.. Sen är det klart toppen om man kan köra mycket bruks och agility med hunden men alla människor har inte den kunskapen, det intresset eller den tiden...
#28 - 12 juni 2007 19:15
Jo, jag glömde..

qenzo skrev:
Genom att koppla sin hund varje gång, kommer man troligtvis få en hund som till slut springer sin väg.

Kolla en hund som fått 1 timmes hård mental träning kontra en som sprungit i skogen 1 timme.

Mina hundar har inte sprungit ifrån mig sedan unghundsperioden har varit över.. Nu hade jag dem bara lösa på platser där det inte rörde sig så mycket folk pga hänsyn till andra...

Jag har sett båda sorter.. En hund som har gått i skogen är harmonisk och en hund som har fått hård mental träning är slut och sover... Men sedan beror det på hundras, ålder, kondition, värme och längd på promenaden hur slut hunden är fysikt efter skogspromenaden..;) Som sagt jag tror på båda sorter för att få en harmonisk hund.
#29 - 26 juni 2007 18:05
Tänkt på att en jakrussel inte är en förstagångs hund.. känner folk som har flera var dom blir lätt hetsiga och uppspelta av ingenting. dom måste värkligen tränas på rätt sätt är en väldigt krävande hund i litet fomat.

//Elin
#30 - 26 juni 2007 21:12
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så ni får väl slå mig om jag ger liknande svar som någon annan :D

Jag tror det är väldigt individuellt huruvida man tål vissa raser och inte andra.
Är också väldigt skeptisk åt sk. "allergiraser" En del tål dom inte iaf.

Det bästa är ju att umgås mycket med en hund, och tror man att det funkar kanske ha hunden på prov. Dock ska man nog alltid ha i åtanke att "Vad ska jag göra om jag inte tål hunden ändå efter några år?" allergi kan ju ändras både åt det bättre samt det sämre hållet.
Tråkigt med alla dessa hundar som sälj billigt tex. på blocket där anledningen är allergi. Nu vet man ju inte hur mycket sanning det ligger bakom det, men ändå. Det finns även många djur som avlivas i onödan.

Eftersom jag har jobbat med hundar så träffar man mycket folk. Har hört folk som inte ens tålit nakenhundar, en del är superallergisk mot just vissa raser (däribland även pudel som skulle vara en sk. "allergiras".) Så tänk alltid efter 2 ggr innan man skaffar hund om man nu har hundallergi.
Man behöver ju inte alltid ÄGA en hund heller, bli tex. dagmatte eller liknande.

Mvh
Marre
#31 - 26 juni 2007 21:16
Ströläste lite och kan inte låta bli att säga något sista ord ;)

Att aktivera en JRT med bollar är nog det SISTA jag skulle göra. Snacka om att FÅ en hund stressad, och nu pratar vi faktiskt om en rätt energisk lättstressad terrier.
Satsa hellre på hjärngympa och skogspromenader samt simning.

Jag skulle nog inte hellre satsa på att "läsa paragrafer" på en terrier.
Antingen blir du av med näsan eller så kommer den bara ge dig fingret..
#32 - 26 juni 2007 21:44
Hundar och ungar..

Ströläste lite och kan inte låta bli att säga något sista ord ;)

Att aktivera en JRT med bollar är nog det SISTA jag skulle göra. Snacka om att FÅ en hund stressad, och nu pratar vi faktiskt om en rätt energisk lättstressad terrier.

Satsa hellre på hjärngympa och skogspromenader samt simning.

Jag skulle nog inte hellre satsa på att "läsa paragrafer" på en terrier.

Antingen blir du av med näsan eller så kommer den bara ge dig fingret..

Det är ungefär samma sak.. Jag har haft Basenji och jag kan lova dig att det är terrier :D Mycket speciell vovve.. Det funkade på dem eftersom det är hundspråk att titta i ögonen. Flockledaren stirrar och underståtarna ser bort för att inte utmana..
Fast jag håller med om att terrier är attans envisa och sturska...

Det är faktiskt samma sak med barn, funkar precis lika bra på dem. Man tjänar inget på att skrika och härja. Ta dem i armen och se dem i ögonen och använd en bestämd ton att nu är det nog.. Spelar inte så stor roll vad man säger bara det är rätt ton och att man har full koll.. :D

I övrigt håller jag helt med dig och 3lin i ovanstående.. ;)
#33 - 26 juni 2007 21:55
Vi har en Jack Russell tik här hemma. Världens goaste när hon vill mysa, men när hon är pigg och har tråkigt, då gör hon vad som helst för att få ens uppmärksamhet. När man tex har en go stund framför datorn och surfar zoopet så börjar hon med att springa fram och putta till en i sidan med framtassarna, sen om inte det går så gnäller hon lite tyst och ställer sig på bakbenen och om inte det funkar så börjar hon skälla lite smått, mer ett litet "hruff", då säger man åt henne, hon ställer sig med rumpan uppåt, vickar på svansen och kollar på en med en lite ond blick, man rör sig och hon hoppar undan och börjar skälla som f*n! exakt såhär gör hon varje gång hon har tråkigt och man sitter vid datorn. Oftast ger man henne ett ben eller något annat när man märker att hon har tråkigt, då springer hon oftast och gömmer benet i nån sackosäck och fortsätter där hon slutade. Vet att hon vill leka, men det tar aldrig slut! Antar att det är så med JR´s..
#34 - 26 juni 2007 22:24
Ja och dom är väldigt olika till sättet.
En del är stentuffa och viker sig inte för något, en del är fegare..

Nu låter det som att jag hatar JRT, men så är inte fallet :) Dom kan verkligen vara supermysiga! Jag har träffat på många olika... min erfarenhet är att tikarna har varit lättare att ha att göra med.

Håller med någon ovanstående, absolut inte att rekommendera som förstagångshund, klart det KAN gå bra, men varför chansa om man inte har så mycket erfarenhet? Man blir lätt lurad av deras storlek, men till sättet är det stora hundar och terrier enda ut i klospetsarna :)

Mvh Marre
#35 - 28 juni 2007 06:25
Det är ofta från hund till hund som man blir allergisk. Anledningen till att pudlar ses som "allergivänliga" är för att de har tjock och tät päls, samt att de inte fäller. Nu är det ju nämligen så att de ämnen, sk. "allergener", som framkallar allergin, sitter i huden, i saliven och i urinen på hundarna, och inte i pälsen. Därför blir man allergisk även mot en nakenhund som allergiker. Som sagt; allergener finns Inte i pälsen. Pälsen spelar dock även roll. En tjock päls med mycket underull håller mer tätt, inte bara utifrån och in utan även inifrån och ut. Därför begränsas "utsändningen" av allergener. Men om pälsen fäller mycket, -ja då följer förstås mycket allergener med ut ändå.

Men det är ofta från hund till hund, vilka man är allergisk mot och inte.

Lycka till!
#36 - 29 juni 2007 10:19
Trimraser fäller inte och badas i regel mer... Därför brukar det i regel gå bättre. Men som du säger finns inga garantier.

Det här med förstagångshund, tja... det finns ingen hundras jag på rak arm skulle rek till en nybörjare.
Man måste få mer info om ägaren, vad ska denne med hunden till osv. Innan man eg kan yttra sig.
Jag vet många som skaffat ex rottis som första hund och det har gått bra, men än fler är de som skaffar rasen och sedan ligger på soffan å latar sig.
Då får man inte en trevlig hund. Eller snarare... man får den hund man förtjänar.
#37 - 29 juni 2007 16:03
Håller med quenzo...
klart att det finns hundraser som är "lättare" att äga och uppfostra, men bara för att man köper en hund som ska vara lätt så behöver inte individen i sig vara det.
Man får nog först och främst tänka vad man vill göra med hunden eller vad man vill ha hunden till.
Bara för att man kanske tål en viss hundras rent allergimässigt sätt så behöver ju inte det betyda att den rasen passar en som person.

/M

Annons