Jack Dempsey och Blåciklider?

#1 - 19 maj 2007 08:22
Har precis gått över till ciklider i akvariet och har sex scalarer, ett par palettciklider, ett par Jack Dempsey och köpte nyligen ett par blåciklider. JD hanen jagar ständigt dessa blå vilka står mestadels över pumpen och trycker....funderar på om detta är en plämplig kombination eller om det kommer att "ge" sig efter ett tag? Funderar även på att skaffa en rocka. Någon som vet hur dessa kombinationer fungerar?
#2 - 19 maj 2007 14:26
Scalare och JD är nog ingen bra kombination. Har för mig, om jag inte minns fel, att jag för länge se´n hade en JD som bet ut ögonen på en stor scalare.
#3 - 19 maj 2007 15:19
om det är trångt i ett akvarium så blir det helt klart mer bråk, vilket jag själv har fått uppleva! men det brors helt på akvarium till akvarium, om du har lugna fiskar i ett akvarium, som t.ex oscar som bara simmar lungt och stilla för det mesta, och du släpper ner en fisk från ett annat akvarium som har varit en riktigt vildbase så kommer den fisken att lugna ner sig väldigt mycket. Det är som att lugnet i akvariumet smittar av sig på den. Så man kan aldrig säga att dom sorterna inte passar alls ihopa. Det är helt enkelt bara att testa sig fram! (tycker jag iallafall)
#4 - 19 maj 2007 16:58
Nja. JD och blå kanske inte är en vettig kombination.
1. De lär troligtvis lägga beslag på liknande lekplatser.
2. JD blir över aggresiv(iallafall de exemplar jag haft) vid lek.
3. Blå Ciklider i lek är oandra sidan ingen lek heller.(har lite sår på handen efter omplantering av växter sen mina xxl blå lekt.
4. Även blåciklider kan bitas...de mina xxl bet ihjäl massa fiskar innan jag hann flytta dem.
FredrikW
#5 - 20 maj 2007 16:25
Jag har JD och blåciklid i samma kar och det är inga problem. Mest blåcikliderna som ger sig på JD och då är blåcikliderna lite mindre.
#6 - 21 maj 2007 10:22
Men blir inte JD betydligt större än dina blå???
FredrikW
#7 - 21 maj 2007 17:44
Jo, nu skiljer det kanske någon centimeter men sedan när dom är fullvuxna så skiljer det många centimeter så då vet jag inte om dom kan gå i samma kar.
#8 - 22 maj 2007 06:46
Eklart mina blå gav mina fullvuxna synspila par på tasken trots 9cms skillnad.

Annons