Jack Dempsey

FredrikW
#1 - 25 mars 2007 19:32
Hej!

1 av mina (3) Dempsey (den största) håller på och gräver lite. Håller dom på och leker då eller gräver den bara för skojs skulll? Den största är ungefär 8-9 cm dom andra 2 lite mindre. Är det hanen eller honan som gräver?
#2 - 25 mars 2007 19:52
Utan att se dom tror jag det är ganska sannolikt att den största kan vara en hane och åtminstone en av de mindre en hona. Fiskar gräver ju liksom inte för skojs skull utan det beteende du ser är revirhävdande. Hanen mäter ut ett område som han fixar till som framtida lekområde. Har han lite sjyssta stenar, kanske någon grotta och lite bortskyfflad sand som bildar förmak till lekplatsen så blir det nog lek inom kort, bara han kan få honan på humör - och det brukar inte vara så svårt... för fisken...

Mvh
FredrikW
#3 - 26 mars 2007 15:11
Okej. Men det är 2 små och en stor. Och dom små dansar för varandra. Brukar honor göra så? Sen nu så visar sig knappast någon fisk i akvariumet, inte ens dempseyn.
#4 - 26 mars 2007 19:55
Ja, honorna mäter sig mot varandra, en av dom skall vinna fajten att få lägga ägg hos killen. Det är troligt att du har en lite större hane och två honor! Vilka är det som inte visar sig, allihop, eller någon enstaka?
FredrikW
#5 - 27 mars 2007 15:32
Visar sig och visar sig, dom har blivit väldigt skygga, blir jätterädda så fort man kommer in i rymmet. Gäller alla fiskar, Dempseyn, Blåcikliderna och Cryptoheros sajica. Dempsey honorna har även blivit lite färglösa.
FredrikW
#6 - 27 mars 2007 19:43
Sen så verkar det inte som om någon hona är intresserad heller.
#7 - 27 mars 2007 20:04
Har det varit frid och fröjd i karet innan? Och sen plötsligt har det blivit såhär?
Det låter ju nästan som om något drastiskt har hänt, jag menar att nästan alla fiskarna plötsligt har gått och blivit lite spaka... Hmm, svårt som fan å säga vad det kan vara. Måste nog ha mer lödig information för att kunna svara bättre, eller komma med råd...

Mvh
FredrikW
#8 - 28 mars 2007 15:37
Ja, det har precis blivit så här efter mina Dempsey börjat hålla på lite, gräv och dansa för varandra.
FredrikW
#9 - 6 april 2007 10:59
Mina Dempsey har lekt nu. Dom lade romen i onsdagskväll, men när kläcks äggen och när är dom frisimmande?
#10 - 6 april 2007 11:19
Det var ett bra tag sedan jag själv hade JD, men jag tror att om dom lekte i onsdags så bör äggen kläckas idag fredag, eller imorgon lördag. Sedan får du nog vänta en bra bit in i nästa vecka (runt torsdag kanske) för att få se dom frisimmande. JD kan flytta runt ungarna och ha dom på en massa olika ställen - jäkligt kul att sitta och kolla på!

Lycka till med din JD-lek!
FredrikW
#11 - 6 april 2007 11:44
Okej! Det är deras allra första kull så vi får se hur det går med den. Men man kan ju alltid hoppas på att det går vägen :)
#12 - 6 april 2007 15:17
... och går det inte 1:a, 3:e eller 5:e så blir det ålrajt så småningom:)
FredrikW
#13 - 6 april 2007 17:21
Okej. Hur lång tid tar det innan dom leker igen? Han har en hona till han kan leka med.
FredrikW
#14 - 9 april 2007 16:41
Ingen som vet?
#15 - 9 april 2007 17:30
Tror inte det finns en generell tidskod för lekandet. Cyklerna beror mycket på hur länge dom går med sina yngel o.dyl.
Är det goda förutsättningar i ett akvarium simulerar man ju idealförhållanden i naturen och man stimulerar lekförhållanden som kanske inträffar med större mellanrum i naturen.
Jämför med mina Discusar - som trotsar alla naturlagar just nu (och jag är inte glad åt det, faktiskt!), dessa leker tillsynes utan uppehåll och detta är inte bra då det sliter rejält på dom... bara som ett exempel i jämförelse.

Nåväl, dina JD nu; Låt lekperioden ha sin gång, oavsett om den är lyckad eller inte. Efter någon vecka eller två, kan jag tänka mig, sätter lekbeteendet igång igen. Jag skulle tro att den hane och hona som lekte först kommer att fortsätta med det.
Njut, och studera dina ciklider, som uppenbarligen trivs - efter leken kommer en viloperiod - och sedan den där speciella perioden, som är så spännande, innan och fram till leken - sedan yngelvården.
Som årstider ungefär - alla perioder är lika fina!

Men för att inte låta som en övervintrad flummare - så är mitt svar på din fråga kort och gott; någon - ett par veckor mellan lekarna, skulle jag tippa!
FredrikW
#16 - 9 april 2007 17:40
Okej, tack för svaren :)
FredrikW
#17 - 9 april 2007 19:40
En sak till, varför går det inte dom första gångerna? Vad händer, äter dom upp dom? När i så fall, innan dom är frisimmande eller när dom är frisimmande?
#18 - 9 april 2007 20:22
Njaaaa... det är lite svårt att svara på detta generellt.
Jag vet inte om du har kollat på trådarna här och på andra ställen som handlar om yngelvård, men det diskuteras friskt om varför vissa arter och grupper av ciklider tycks vara lite känsliga med yngelvården.

Om vi börjar i naturen, där cikliderna går med sina föräldrar i vilt tillstånd så tycks ju fiskarna leka och vårda sina yngel som om de inte gjort annat. Om vi vidare tänker oss att kanske bara 25% av kullarna överlever den första tiden och en bråkdel av dessa växer upp till vuxet stadie, så kan vi också tänka oss att de ungar som når vuxen, och lekmogen ålder är så instinktivt präglade på föräldrarna och de naturliga betingelser runt omkring dem att de helt enkelt, enligt naturlagarna, måste kunna para sig, leka och vårda sin avkomma - det ingår i det naturliga växelspelet - äta eller ätas o.s.v.

I akvariemiljö - och det är detta en del diskussioner har handlat om här på forumet - blir det lite annorlunda. I avlings- och odlingssyfte tas väldigt ofta ynglen ifrån föräldrarna i förtid. Jag vill påstå att om yngel skall ha goda förutsättningar att själva bli bra föräldrar bör de gå en hyfsat lång tid med föräldrarna. Jag tror inte det handlar om "uppfostran" utan en viss prägling som genom naturlig yngelvård förs vidare till ynglen.

På senare tid har vi ju sett hur robusta och starkt yngelvårdande ciklider som Scalare och t.ex. Fjärilsciklid blivit känsligare och mer "slapphänta" med yngelvården - det tar många lekar innan det sätter sig och föräldrarna har en tendens att vilja käka upp rommen direkt ellr när den kläcks.
Till viss del misstänker jag att det har med avel och för snabbt uppdragna yngel att göra - ekonomi har stor del i detta givetvis.
Långt ifrån alla men ganska många exemplar man köper idag har ju dessa "defekter" och tar lång tid på sig innan normal yngelvård etableras, om ens någonsin.

Nu menar inte jag att dina JD behöver vara undermåliga på något sätt - tvärtom tror jag, men i akvariemiljö kan det ta några gånger innan fiskarna, så att säga, får till det - detta är inget ovanligt.
Att säga "när dom skall äta upp äggen" är omöjligt - dom kan käka upp äggen direkt, efter någon dag eller inte alls - det finns inga bestämda regler för sånt. Det är olika från akvarie till akvarie och individer emellan.

Antagligen kan du räkna med att ett antal lekar går åt skogen, men så länge de leker och fortsätter med detta så finns egentligen ingen anledning till oro.
Återigen vill jag jämföra med mitt ena Discuspar, som nu är högproduktivt, dom tog nog en fyra, fem lekar på sig innan de fattade vad de höll på med - i det fallet var det hanen som var utomordentligt korkad, men han är vrålduktig pappa idag:)

Relaxa nu och njut av dina JD, se till att de trivs så skall du se på fan att det blir åka av i framtiden - detta är jag övertygad om:D
FredrikW
#19 - 10 april 2007 10:02
Okej. Tack för allt :)
FredrikW
#20 - 12 april 2007 17:15
Ville bara säga att alla yngel simmar omkring nu så det verkar som dom klarat sin första kull? :)
#21 - 12 april 2007 17:20
Mycket, mycket kul att läsa:)
Jösses, kan du försöka ta en bild och lägga upp någonstans så vi får kolla? Det är alltid lika grymt spännande att få se lite bilder, tycker jag:D
FredrikW
#22 - 12 april 2007 17:26
Visst, och det var inte lite med yngel heller. Säkert en cirka 40 stycken. Det roligaste var även att dom lekte i mitt 60 liters kar som jag även har 2 Blåciklider i och 3 Sajica. Skulle bara ha dom där i ett litet tag tills jag köpt ett nytt så jag trodde aldrig dom skulle leka där i. Jag vet att det är för litet för alla fiskar men orkar inte dra hela den historian men typ så här: Jag hade snackat med en kompis att få köpa hans 250 liters akvarium, så jag tänkte då kan jag ju ha dom i mitt 60 liters så länge som jag har haft här hemma. Men sen så gick det akvariumet sönder, spricka i framrutan. Så nu dom senaste veckorna har jag letat som fan efter ett nytt akvarium och har hittat ett som jag antagligen ska köpa nästa vecka, ett 222 liters.

EDIT: det är snarare 70 yngel, minst
#23 - 12 april 2007 17:37
Kör hårt, för fan:)
Funkar det i nuläget tycker inte jag att det är någon fara. Bara man är medveten om att det kan komma att behövas fler och större kar - så har man ju läget under kontroll.
Mycket kul att läsa om dina JD!
FredrikW
#24 - 12 april 2007 17:39
Jo, men det är fan rent ut sagt vad dom är tjuriga, ingen får ju gå nära ynglena men hur lätt är det i det där lilla karet när alla yngel är överallt. Så måste ha nytt kar fortast möjligt.
#25 - 12 april 2007 17:41
Ja, du ser...;)
Nu jädrar drar akvariefebern igång, 40 grader C, minst:D
FredrikW
#26 - 12 april 2007 17:44
Haha precis. Har blivit helt desperat nu, tycker så synd om de andra fiskarna. Har ju 3 JD en hane och 2 honor och den ena honan är jättemobbado jätteblek likaså med Blåciklid honan och jag kan inget göra, känns inte så kul :/
#27 - 12 april 2007 17:47
JD är ena bitska och förbannade rackare, och blir ju stora och stöddiga också. Det är just när de börjar med sina lekar som man plötsligt fattar att... aha, kanske måste flytta dom andra, eller ha en jädra mäktig ciklidtank. Ahhh, nu får du jobba lite:D
FredrikW
#28 - 12 april 2007 17:50
Jo, jag var ju inte beredd på att dom skulle leka eller att kullen skulle klara sig överhuvudtaget. Jag hade ju tänkt mig ett större akvarium och sen har 60l som yngelakvarium.
#29 - 12 april 2007 17:58
Jojo... och sen skall dom och dom till det och det akvariet...
Jag minns exakt hur det var. Jag hade faktiskt JD och Blåciklid i ett och samma kar jag med, men fick flytta de Blå för trots att dom var stora och feta så pallade de inte JD-parets aggressiva stil. JD-paret hade jag sedan i ett rätt stort, 300-nånting kar där dom gick ensamma, lekte och trivdes. Jag försökte blanda lite med annat men det gick inte, dom ville helt enkelt vara för sig själva. Men jädrar vad vackert och intressant det var att följa dom. Jag tror att jag höjde medelsnittet för JD hos Göteborgs unga akvarister under slutet av 70-talet. Fan, jag lusade ner zooaffärerna med JD-yngel:D
FredrikW
#30 - 12 april 2007 18:04
Okej, låter härligt. Hoppas att jag har samma tur :)
#31 - 12 april 2007 18:19
Nu vet jag ju inte riktigt hur din situation ser ut i dagsläget när det gäller plats, tid och pengar.
När jag var yngre så övade jag elgura och höll på med mina kar.
Mina JD lät jag till slut gå i ett ensamt kar, jag tror det var på runt 300 liter. I detta placerade jag 3-4 rejäla avlånga stenar, liksom på tvären, snett från bakrutan till framrutan så att det blev diken med sand imellan, sedan lade jag några stora block uppe på de första stenarna så att det blev som ett stort "tak" ovanpå.
Paret hade alltså 3-4 perfekta lekplatser att välja mellan, och jädrar vad de grävde och höll på i de där dikena. När de hade grävt ut ett dike så var ju de två som låg brevid fyllda med sand. Dom lekte där dom hade grävt, drog upp sina yngel. Jag sög väck ynglena när jag märkte att de blev aningen för stora, och då var dom redan igång med att gräva i nästa dike - för där tyckte dom liksom att de inte hade varit tidigare. Det blev på så sätt hela tiden nya plejs för dom att utforska och dom lekte som kaviarfabriker.
Det hela var mycket intressant att följa och jag satt som förhäxad framför karet nästan varje dag och kväll.
Snacka om att man har blivit en akvarie-nörd av klass och rang:D
FredrikW
#32 - 12 april 2007 19:03
Okej. Ska först pröva i ett större akvarium hur mina JD är mot de andra. Är de för aggressiva får jag flytta dom eller de andra till ett annat kar, men det är bara prova och se. Ska prova och göra samma sak som du och se hur det blir :) Kommer med bilder alldeles strac.

Dåliga bilder jag vet.
FredrikW
#33 - 12 april 2007 19:21
Första gången jag använder flickr.

http://www.flickr.com/photos/7802580@N06/?saved=1

Väldigt kassa bilder men är så svårt med den där förbannade blixten som förstör allt.

EDIT: Notera även hur mycket dom har grävt, dom har grävt upp hela krukan och nästan alla växter.
#34 - 12 april 2007 19:26
Det där var väl en riktig knall-höjdare!
Faaaan va gott att se! Whoaaah, nu fick jag en riktigt baksugande flashback.
Det gör inget med blixten, det var kanonbilder ändå. Jäklar vad fina dina JD är:)
#35 - 12 april 2007 19:31
Jag skippade växter helt när jag hade mina. Bara en massa häftiga stenblock, sand och Paret!
FredrikW
#36 - 12 april 2007 19:52
Tack så mycket. Jag tänker ha kvar mina växter till dom håller på och sliter upp dom eller sliter sönder dom. Så länge dom sitter kvar och är fina så behåller jag dom då jag tycker det är fint. Fick inte så bra bilder på alla yngel, men i verkligheten så kryllar det av dom vilket inte syns så bra på bildern tyvärr.
#37 - 12 april 2007 19:56
Bra idé med växterna, kör tills dom tar slut!
Du skulle kunna lägga några mindre stenar som i en liten ring runt varje växt. om plats finnes. Stenar i stl. som en tumme eller liknande.
FredrikW
#38 - 12 april 2007 20:00
Det var en bra idé, ska prova det. :)
#39 - 12 april 2007 20:05
Dom kommer nog att gräva undan dessa också i sinom tid men det tar ju lite längre tid för dom...
Lägg stenarna så att de inte trycker mot stjälkarna och skadar växten bara... men det där fattar ju du, självklart[:o]
FredrikW
#40 - 12 april 2007 20:09
Jo det ska jag tänka på. Ska bli kul och inreda ett nytt akvarium snart och se hur det går med alla fiskar hur dom beter sig i ett större om mina JD kommer jag dom lika mycket eftersom det är så trångt nu i karet. Några tips på inredning, MED växter? ;)
FredrikW
#41 - 12 april 2007 20:18
Hur snabbt växer dom ungefär?
#42 - 12 april 2007 20:22
Det jag direkt kommer på är.. det är så jädra pinsamt men jag kan fanimej inte namnet på dessa. Någon här som läser detta kanske kan svara. Kolla bilden, på rötterna. Kass bild men du får nog ett hum.

De kryper med sina rötter och liksom suger sig fast i underlaget. Du kan kila fast dom på rötter och i springor i, på och mellan stenarna. Där gräver ju garanterat inte fiskarna i alla fall. Bladen är läderartade och tåliga. Mina växer fort och bildar riktiga buskar och utsträckta spröt. De sprider sig väldigt fort och blir stora, gröna och granna. Du behöver alltså inga växter i sanden överhuvud taget. Det kommer att bli superfränt!

Men namnet... Om ingen annan svarar här så skall jag gå ner till affären och fråga vad de heter, så kan jag skicka ett PM till dig eller skriva det i tråden.
FredrikW
#43 - 12 april 2007 20:26
Jaha, vet vilka du menar men kan inte heller namnet. Jag har tänkt att ha.. ehm.. typ tegelrör, vet inte det riktiga namnet på det och rötter och lite sten. Men vet inte riktigt hur jag ska ha det. Hittar alltid fel och så får jag göra om och så blir det bara skit utav alltihop sen.
#44 - 12 april 2007 20:36
Tegelrör låter väl bra!
Gör då så här; Till att börja med så låt det ta tiiiiid. När du skaffat karet som du vill ha så fyll det med de stenar, rötter, sand, tegelrör och växter som du gillar. Häll vatten i karet och studera det några dagar, ändra, studera, ändra, studera o.s.v. Till slut har du nog hittat en stil på inredningen som du verkligen tycker är skön och som du inte vill pilla mer på. Sedan drar du i fiskarna och så måste du nog acceptera de "ändrngar" som fiskar gör.

Jävlar vad mycket alger det var på mina växter ser jag nu... hmmm...
Bilagor:
FredrikW
#45 - 12 april 2007 20:39
Tänkte ha 3 tegelrör på varandra, alltså två på botten och sen de tredje på de två, har för jag sett det någonstans. Om jag ska göra så kommer ta ett jädra bra tag innan fiskarna kommer i hehe.
Jo, det fanns lite alger där ser jag ;)
#46 - 13 april 2007 00:23
Växterna ser ut som nå´n Anubias.
#47 - 13 april 2007 07:11
Phuuuuhh, good on ya, Micke!
Det är gôtt med folk som har huvudet på skaft!:)
Växter är inte min starka sida, om man säger...[:o]
FredrikW
#48 - 13 april 2007 13:06
Hur snabbt växer alla yngel? När börjar man se att det är JDyngel?
FredrikW
#49 - 13 april 2007 16:23
Hur snabbt växer alla yngel? När börjar man se att det är JDyngel?
FredrikW
#50 - 14 april 2007 09:46
Ingen som vet? På ett ungefär?
#51 - 14 april 2007 10:28
Hmmm... på ett par veckor har dom nog blivit runt 3 mm på ett ungefär, och efter ytterligare lika lång tid börjar dom väl att åtminstone se ut som små fiskar. Dom kommer att se lite mörka och spräckliga ut till en början.
FredrikW
#52 - 14 april 2007 12:12
Okej. Men jag kanske kan få tag i ett 20liters, men vilka jag flytta på? JD med alla yngel, eller alla de andra?
#53 - 14 april 2007 12:37
Nu skall vi se här... Om du skall flytta på de andra fiskarna i karet är det andra på 20 liter lite väl litet för dom. Är det så att dessa fiskarna far illa nu? Är det därför du vill flytta dom, för att JD:arna är taskiga mot dom?
Jag tycker inte du skall röra JD-paret nu, utan låt dessa gå ifred. Om det är så att de inte stressas nu när dom har yngel, så kan dom nog gå ett bra tag med sina ungar. Ungarna kan du ta bort lite senare när de har fått lite struktur. Du kan kanske försöka håva bort dom, men lättast är nog att suga ur dom med en hävert.

Möjligtvis skulle du initialt kunna använda det lilla 20-literskaret som yngelskar - men du skall nog fundera på att skaffa ett som är lite större. kanke runt 60-100 liter.
Yngelkaret fyller du med vatten från det karet som ynglen finns i innan.
Har du inte yngelkaret ståendes så att du kan suga ungarna direkt ner i det, så fyll det kärl som du planerar suga ungarna till med vatten innan så att de inte "slår sig".
FredrikW
#54 - 15 april 2007 14:58
Ja, JD håller på och jagar de andra fiskarna hela tiden. Men om jag inte ska röra JD-paret och 20 liters karet är för litet, hur ska jag göra då?
#55 - 15 april 2007 17:43
Det är tre fiskar va? En jd-hona och två blåciklider, eller hur? Det är klart att det går att lägga dessa i ett 20-literskar, men bara under en kort period. Om du upplever att det är en nödsituation, så får det väl funka...
Men jag är rädd att du kanske skall gå ner med fiskarna till zooaffären om du inte kan skaffa ett större kar hyfsat fort. Kan någon polare som har akvarieplats över kanske inhysa dina fiskar ett tag? Det borde ju gå att hitta ett beg. kar billigt.
Hoppas det löser sig!
FredrikW
#56 - 15 april 2007 18:28
3 sajica också, eller 2 nu den minsta dog i förrgår. Men det kanske är så att han bara jagar JD-honan. För han börjar alltid att jaga henne sen så börjar han jaga de andra. Så jag kan ju pröva och flytta JD-honan till 20liters karet och se om han jagar de andra. Annars får jag väl flytta de andra och försöka få tag i större kar. Köper ju ett på 222liter på onsdag. Men då måste ju det vara igång en stund innan jag kan släppa i fisken där i.
#57 - 16 april 2007 07:27
Jädrar... det var tre sajica också. Ta ur den överblivna jd-honan först eftersom det tycks var hon som far mest illa. Artfränder får nästan alltid mest stryk. När du nu får hem ett nytt kar på onsdag, se till att vara förberedd, ha sand och stenar, pumpar och allt det där klart. Om du känner att det är bråttom att ta över fiskarna kan du ju "kickstarta" karet genom att föra över vatten från det gamla och på så sätt få det startklart lite fortare.
Lycka till nu!
FredrikW
#58 - 16 april 2007 17:23
Det var så jag tänkte göra. Fort som tusan starta karet på onsdag och ta så ganska mycket vatten från 60liters karet och hälla i det stora och sätta i JD-honan där i.
#59 - 16 april 2007 17:35
Hmmm... Går JD:arna i 60 liter? Skall inte ha en översittarattityd här nu men de där jäklarna blir runt 20 cm och vill nog ha lite större spejs:)
Fan, var det ett 200-liters du skulle få hem på onsdag - undrar om inte jag hade lagt JD:arna där istället, men nu var det ju detta med ungarna... jädra knipa det här...
En lösning på problemet, bara för att bena upp dina problems lite, även om det blir lite logistiskt bök, är ju att faktiskt suga ur JD:ynglen (kanske lite tidigt ännu, men...?) till det pyttelilla karet du hade och till en början ha det som yngelkar. Göra iordning 200-litersburken och placera JD:arna där.
Jag vill på intet sätt störa dina planer men JD:arna vill nog hellre vara i det större karet - de blir ju som sagt rätt biffiga med tiden och trivs nog bättre där de får sträcka ut sig lite.
Ta en funderare - och framför allt; Ta det lugnt och koppla på en stooooor dos tålamod, så skall det funka:)
FredrikW
#60 - 16 april 2007 18:55
Jo, jag har tänkt att JD i 200-literskaret. Sen när dom växer ännu mer så blir det antagligen ett ännu större till dom. Angående alla yngel så finns det faktiskt inte många kvar, runt 10-15 stycken. Vet inte om nån äter upp dom eller om dom inte får tillräckligt med mat. Det dör allt flera för var dag som går så jag kanske bara ska skita i att göra något åt det så kanske JD lär sig något eftersom det är det första kull. Men om några överlever till onsdag så tar jag nog och stoppar dom i ett yngelkar.
#61 - 16 april 2007 18:59
Bra!!!

Ynglen kommer nog att gå åt vad det lider, kanske till onsdag. Om du vill se JD-lek i all sin prakt kommer du få uppleva det i ett större kar där dom inte behöver jaga runt och fara hela tiden. Dom kommer att leka mången gång till och dessutom bara bli bättre och bättre på det:)
FredrikW
#62 - 16 april 2007 19:03
Hehe jo, jag lär mig ju också med tiden :) Ska blir väldigt kul och underhållande. Men vad ska man göra sen när man har massa yngel och ingen affär vill ha dom eller några privatpersoner? Då står man där med ett yngelkar med massa mini-JD och det kanske är någon annan firre som har yngel som man vill ha där i istället.
#63 - 16 april 2007 19:39
Ååaaooh, jag tror nog att om du knatar runt till några affärer och säger att det finns prima JD (inte Jack Daniels då) så vill dom nog ha - du kan ju idka byteshandel, mat, tillbehör och grejer:)
FredrikW
#64 - 16 april 2007 19:48
Okej, det lät ju bra :) Får hoppas på mycket lek fårn JD-paret nu och att alla andra stormtrivs i nya akvariumet som dom gjort i detta. Du har varit till stor hjälp Max, tack som fan ;)
#65 - 16 april 2007 19:50
You´re welcome anytime!:)
FredrikW
#66 - 16 april 2007 19:51
Känns bra :)
#67 - 16 april 2007 19:56
Jag kanske kan få norpa några småttingar av dig längre fram? Jag blir änna sugen på JD igen, speciellt när jag såg dina bilder:)
FredrikW
#68 - 17 april 2007 10:52
Visst får du det, men då har du en bra bit att åka ;)
FredrikW
#69 - 18 april 2007 14:02
Visst får du det, men då har du en bra bit att åka ;)

Annons