Njaaaa... det är lite svårt att svara på detta generellt.
Jag vet inte om du har kollat på trådarna här och på andra ställen som handlar om yngelvård, men det diskuteras friskt om varför vissa arter och grupper av ciklider tycks vara lite känsliga med yngelvården.
Om vi börjar i naturen, där cikliderna går med sina föräldrar i vilt tillstånd så tycks ju fiskarna leka och vårda sina yngel som om de inte gjort annat. Om vi vidare tänker oss att kanske bara 25% av kullarna överlever den första tiden och en bråkdel av dessa växer upp till vuxet stadie, så kan vi också tänka oss att de ungar som når vuxen, och lekmogen ålder är så instinktivt präglade på föräldrarna och de naturliga betingelser runt omkring dem att de helt enkelt, enligt naturlagarna, måste kunna para sig, leka och vårda sin avkomma - det ingår i det naturliga växelspelet - äta eller ätas o.s.v.
I akvariemiljö - och det är detta en del diskussioner har handlat om här på forumet - blir det lite annorlunda. I avlings- och odlingssyfte tas väldigt ofta ynglen ifrån föräldrarna i förtid. Jag vill påstå att om yngel skall ha goda förutsättningar att själva bli bra föräldrar bör de gå en hyfsat lång tid med föräldrarna. Jag tror inte det handlar om "uppfostran" utan en viss prägling som genom naturlig yngelvård förs vidare till ynglen.
På senare tid har vi ju sett hur robusta och starkt yngelvårdande ciklider som Scalare och t.ex. Fjärilsciklid blivit känsligare och mer "slapphänta" med yngelvården - det tar många lekar innan det sätter sig och föräldrarna har en tendens att vilja käka upp rommen direkt ellr när den kläcks.
Till viss del misstänker jag att det har med avel och för snabbt uppdragna yngel att göra - ekonomi har stor del i detta givetvis.
Långt ifrån alla men ganska många exemplar man köper idag har ju dessa "defekter" och tar lång tid på sig innan normal yngelvård etableras, om ens någonsin.
Nu menar inte jag att dina JD behöver vara undermåliga på något sätt - tvärtom tror jag, men i akvariemiljö kan det ta några gånger innan fiskarna, så att säga, får till det - detta är inget ovanligt.
Att säga "när dom skall äta upp äggen" är omöjligt - dom kan käka upp äggen direkt, efter någon dag eller inte alls - det finns inga bestämda regler för sånt. Det är olika från akvarie till akvarie och individer emellan.
Antagligen kan du räkna med att ett antal lekar går åt skogen, men så länge de leker och fortsätter med detta så finns egentligen ingen anledning till oro.
Återigen vill jag jämföra med mitt ena Discuspar, som nu är högproduktivt, dom tog nog en fyra, fem lekar på sig innan de fattade vad de höll på med - i det fallet var det hanen som var utomordentligt korkad, men han är vrålduktig pappa idag:)
Relaxa nu och njut av dina JD, se till att de trivs så skall du se på fan att det blir åka av i framtiden - detta är jag övertygad om:D