Jack Dempsey!

#1 - 19 december 2004 11:23
Hej

Våra Jack Dempseys har lagt ägg! Hur gör man nu? Har ingen kunskap i detta! Dom bor tillsammans med 6 st Maingano (3 vuxna och 3 småttingar)2 st malar i ett 120 l akvarium! Har en svag lampa stående vid krukan på natten (dom la dom igår). Jag har förberett ett 25 l akvarium för ev. flytt av dom små eller e det bättre m "yngelbur". Vad e det yngel äter och behöver? // Camilla[:-140]
#2 - 19 december 2004 13:03
När äggen kläcks och yngeln blivit frisimmande ska du ge dem nykläckt artemia.

Normalt sett borde du inte behöva flytta ynglen, åtminstone inte förrän föräldrarna har tagit hand om dem ett tag men Jack Dempsey i 120 liter låter inte alls bra, du får nog räkna med att de kommer nog att bli riktigt riktigt brutala mot övriga invånare i akvariet.
#3 - 19 december 2004 13:10
Fast vänta lite, är det verkligen den centralamerikanska Jack Dempseyn du har? Är det inte malawin?

Även den är väl iofs alldeles för stor för 120 liter.
#4 - 19 december 2004 15:05
Hej

Förmodligen är den centralamerikanska, Parachromis octofasciatum, eftersom äggen tydligen sitter på eller i en kruka, om jag fattade rätt. Malawi-Jack är väl munruvare.

Du kan nog låta ynglen gå kvar, Jack Dempsey brukar vara bra föräldrar. Men som sagt, akvariet är för litet, för en fisk som blir ca 20 cm, och kan vara rätt så aggressiv.

MVH Micke
#5 - 19 december 2004 16:23
Ursprungligen skickat av Micke_A

Hej

Förmodligen är den centralamerikanska, Parachromis octofasciatum, eftersom äggen tydligen sitter på eller i en kruka, om jag fattade rätt. Malawi-Jack är väl munruvare.

Du kan nog låta ynglen gå kvar, Jack Dempsey brukar vara bra föräldrar. Men som sagt, akvariet är för litet, för en fisk som blir ca 20 cm, och kan vara rätt så aggressiv.

MVH Micke

Hej! Jodå ett större akarium ligger med på våran önskelista så det e påväg (300 l) Men änså länge e det ingen fara för dom e inte så stora 5 cm!
Jag låter dom vara ett tag m föräldrarna då?? Tack för hjälpen!
Nybörjare på detta!

Tack Camilla

Annons