J*vla vitaprick !

#1 - 27 oktober 2005 09:42
Hur bli av med denna sjukdomen den kommer och går . ?
#2 - 27 oktober 2005 09:53
vilken temp har du ?`
har du fiskar som klarar 32-35grader under ett par dagar ???

kan minnas fel men är inte vitaprick en av dom sjukdomar fiskar får när dom är stressade ?
typ kallt vatten,pump som vibrerar för mycket, dåligt vatten, för mycket rivande i akvariet , för starkt ljus ,ljus botten
#3 - 27 oktober 2005 09:54
[QUOTE=platy5]Hur bli av med denna sjukdomen den kommer och går . ?[/QUOTE]

Sera Costapur
#4 - 27 oktober 2005 10:19
[QUOTE=Raven]vilken temp har du ?`
har du fiskar som klarar 32-35grader under ett par dagar ???

kan minnas fel men är inte vitaprick en av dom sjukdomar fiskar får när dom är stressade ?
typ kallt vatten,pump som vibrerar för mycket, dåligt vatten, för mycket rivande i akvariet , för starkt ljus ,ljus botten[/QUOTE]

Har 28grader nu eftersom jag medicinerar, annars 25 dom största fiskarna är ballong molly sen så är det guppy och neontetror . Det är runt 20fiskar i mitt 63l . Jag köpte akvariet på hornbach och mitt eheim-filter låter knappast . När jag gör vatten byte så är det väll runt 24-26gradet i vattent när jag häller i det. jag byter 20% varje vecka.Rör nästan aldrig i akvariumet det är lifeglo som är ljusröret i akvariumet nu vet jag inte vad sanden heter men den är i olika färger som havet :D Kan inte föklara bättre.
#5 - 27 oktober 2005 14:12
Läste någonstans att vita prick ock liknande kan "ligga i träda" i gruset på botten en längre tid och att det är därför bottenlevande fisk lättare drabbas, vet ej om det är sant, men jag fick problem efter en ommöblering och viss omröring i gruset. detta är ju naturligtvis även ett stressmoment för fisken. Funderade ett tag på om det skulle vara bra att göra ommöbleringen medans man ändå medicinerar för att ta kål på dem på botten, ingen aning om det skulle hjälpa, någon som vet???

Diddan
#6 - 27 oktober 2005 18:37
Ta ut all sand och tvätta kanske ?
#7 - 27 oktober 2005 18:45
[QUOTE=platy5]Ta ut all sand och tvätta kanske ?[/QUOTE]

koka eller lägga på ugnsplåt till exempel.
#8 - 27 oktober 2005 19:02
Koka ? varför de ;) Räker det inte med att tvätta det noga lr ?
#9 - 27 oktober 2005 19:34
Om man kokar försvinner ju allt som kan tänkas sitta kvar om man sköljer bara...
#10 - 27 oktober 2005 19:52
Okej får la göra det då :( Men den kan väll inte komma tbx jag har ingen nitrit kvar och fiskarna är inte stresade.
#11 - 27 oktober 2005 21:39
Jag har haft vita pric flera gånger med, och har inte gjort annat än ett vatten byte, väntat ngn dag, medicinerat, väntat ytterligare några dagar och sedan nytt vattenbyte.
Ingen annan rengöring.
#12 - 28 oktober 2005 01:16
[QUOTE=martinalexander]Om man kokar försvinner ju allt som kan tänkas sitta kvar om man sköljer bara...[/QUOTE]

dödar även alla bakterier och parasiter.
#13 - 28 oktober 2005 06:09
[QUOTE=qenzo]Jag har haft vita pric flera gånger med, och har inte gjort annat än ett vatten byte, väntat ngn dag, medicinerat, väntat ytterligare några dagar och sedan nytt vattenbyte.
Ingen annan rengöring.[/QUOTE]

Jo ja vet jag har gjort det. Men så fort en fisk blir lite stressad så kommer den. Jag köpte min ballong mollysar och guppy samtidigt men ballong mollysarna fick vitaprick men inte guppysarna .Man såg på mollysarna att dom var streassade dom gömde sig hela tiden hanen va på honon hela tiden å så...
#14 - 28 oktober 2005 07:31
Bara en tanke, utan egen erfarenhet av det:

att ta ut all sand och tvätta eller koka måste väl stressa upp fisken ordentligt. Sen när allt är klart kanske någon liten "vita prick" simmat runt i vattnet eller funnits under huden på fisken, som den tydligen gör i ett av sina stadier, sen är rundgången där igen.
Jag är ändå inne på att när jag nyss kört i medicin så rör man om, lite försiktigt i gruset och möblerar om litegrann så att medicinen kommer åt överallt. Skulle vara intressant om någon hade erfarenhet av detta.

Diddan
#15 - 28 oktober 2005 15:08
[QUOTE=Diddan]Bara en tanke, utan egen erfarenhet av det:

att ta ut all sand och tvätta eller koka måste väl stressa upp fisken ordentligt. Sen när allt är klart kanske någon liten "vita prick" simmat runt i vattnet eller funnits under huden på fisken, som den tydligen gör i ett av sina stadier, sen är rundgången där igen.
Jag är ändå inne på att när jag nyss kört i medicin så rör man om, lite försiktigt i gruset och möblerar om litegrann så att medicinen kommer åt överallt. Skulle vara intressant om någon hade erfarenhet av detta.

Diddan[/QUOTE]

Det kanse är smartare att medicinera tills dom blir bra. Den kom ju bara då dom var stressade . Fler förslag ?
#16 - 28 oktober 2005 16:01
medicenera och ha tempen över 26 eller 28 grader under en 2 veckors period minst, har med parasitens livscykel i fritt vatten och göra, mer info finns på diverse fisksidor hur, vad, varför och så vidare, koka sand och så är onödigt och skapar mer problem i slutändan.
#17 - 28 oktober 2005 19:08
Okej tack.får väll forts. så som jag gör nu ;)
#18 - 29 oktober 2005 06:40
Jag tror inte du behöver ta upp sanden och rengöra utan det skall räcka om du medicinerar och gör vattenbyten.

Att tänka på är också att i samband med medicineringen så kommer de flesta bra bakterierna att dö ut i akvariet så det kommer att vara extra känsligt närmsta 1-2 månaderna efter medicineringen. Av denna anledning så bör du exempelvis inte köpa ytterligare fiskar under denna period.

Vita prick kommer ofta när fiskar är stressade och ett stort riskmoment är när man köper nya fiskar till akvariet eftersom dessa ofta kan vara stressade i början tills de gjort sig hemmastadda i akvariet.

Om du har återkommande problem med nitrit och vita prick så skulle jag föreslå att du provar sälja några fiskar så du inte har fullt lika många som du har nu för att se om det gör saken bättre. Färre fiskar gör att akvariet inte kommer att bli lika högt belastat och detta brukar minska risken för framför allt nitrit men även sjukdomar.
#19 - 29 oktober 2005 06:42
Men det är bara ''mindre'' sorter av fiskar. Men ska göra ett vattenbyte idag på 30% och lägga i medecin sen när vitaprick är borta så ska jag mata 3gnger i veckan . :)
#20 - 29 oktober 2005 08:44
Tänk på att det är viktigare att mata sparsamt när man väl matar än att mata sällan. D.v.s. det är bättre att mata varje dag men bara mata lite grann varje gång än att mata varannan dag och mata mycke när man väl matar.
#21 - 29 oktober 2005 12:55
Okej. Tack . Men det ser ut som att vita prick sprider sig mer och mer på deras kroppar ?
Ska jag höja temp . till 30 ?

Annons