J-a sjukvård (ursäkta språket).

#1 - 28 november 2007 13:34
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Förbannade svenska sjukvård !!!![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ursäkta mig, men jag behöver skrika av mig lite. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]För ett tag sedan så upptäckte frugan att hon hade knutor i bröstet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Duktig som hon är så ”undersöker” hon sig själv ganska ofta. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nåja, en viss oro infinner sig hos henne och mig när hon upptäcker knutorna. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, hon kontaktar sin barnmorska och undrar vad hon skall göra. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon får omedelbart en tid på kliniken, vilken är en privat klinik i Malmö. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon blir undersökt, och läkaren konstaterar att hon faktiskt har knutor som inte skall vara där. Han skriver en remiss till det stora sjukhuset. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Detta sker på tisdagen. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Samtidigt så informerar han frugan att det är som så på UMAS att de har en ”drop in” för just kvinnor med knutor i bröstet, på torsdagar. Den öppnar klockan 15,00. De tar bara emot 7 st varje torsdag. Men man blir undersökt, och får besked samma dag (kvällen). För att vara säker på att vara en av de 7, så säger läkaren att man bör kanske vara där en timme eller så innan. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Allt gott. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Frugan går dit klockan 13,00 på torsdagen, enligt principen, här skall det fan i mig undersökas omedelbart. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Klockan 15,00 öppnar dom dörren, frugan är först i kön. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon lämnar fram kopian på remissen, samt förklarar vad som är felet, och vad hon har gjort. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon får då direkt besked att eftersom hon har en remiss, så kan hon inte bli undersökt här på drop in !!!!![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon är satt i kö. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hon har en undersökningstid [SIZE=4]3 MÅNADER SENARE.[/SIZE] [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, här har vi en person som tar kontakt med sin normala läkare, blir undersökt, får en remiss, och blir slängd lääääängst bak i kön. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om hon istället hade kommit direkt till UMAS den torsdagen, så hade det inte alls varit något problem att bli undersökt samma dag, med besked hem på kvällen om resultatet. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman]VA FAN ÄR DET FÖR JÄVLA SYSTEM !!!!!![/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nåja, nu fick hon en tid två veckor senare, när någon hade gett återbud, och undersökningen visade att det var ”ofarliga” knutor. [/FONT][/SIZE]
#2 - 28 november 2007 13:51
Skönt att det inte var farliga. Så för att hon visar en remiss får hon inte komma in, skrämmande. Men svenska sjukvården är ju kanon. Eller inte sas
#3 - 28 november 2007 14:05
Ja, är dom inte fantastiska... vad hände egentligen med det sunda förnuftet??
Bra iallafall att det var ofarliga knutor...
#4 - 28 november 2007 16:33
Måste läggas mer pengar på sånt så att detta inte händer!
#5 - 28 november 2007 16:56
patriksg skrev:
Måste läggas mer pengar på sånt så att detta inte händer!

Mer pengar löser inga systemfel. :(
#6 - 28 november 2007 17:00
Sjukt nog så kan det hjälpa att bråka i såna här situationer. Skriva mail till högre högre uppsatta läkare, typ sjukhuschefen eller nåt. Hota med att gå vidare med ärendet.

Min kompis gjorde så när hon inte fick den vård hon borde fått. Hon är bra på att uttrycka sig och lyckades uppenbarligen skrämma upp sjukhuset så mycket att hon fick sin operation dagen efter hon skickade mailet.
#7 - 28 november 2007 17:03
om jag förstår allt rätt.

Har man en undersökningstid 3 månader senare, så är det ju något som är fel. Knutor i bröstet kan vara mycket allvarligt och man ska inte behöva vänta i 3 månader för att få reda på vad det är. med mer pengar kan man anställa mer folk som kan hjälpa. oavsätt vad det är ska man inte behöva vänta i 3 månader

Annons