j***a matvrak...

#1 - 18 maj 2005 22:03
tja...har ett liiiitet problem som ja ä bombis på att fler har.. ja har problem att få i mina malar mat...( 4 ancistrusar o 2 Farlowella sp.) alg waffers ä stört omöjligt, dom äter mina geophagusar upp omedelbart...grönsaker gick bra till en börja enda till geosarna kom på att gurka ä delikat. nu senast försökte ja mä brysselkol men de gick int de heller..de vart värdens krig om den mellan geosarna... hur i h*****e ska ja lyckas mata mina malar?
#2 - 19 maj 2005 06:27
Jag tycker inte att det är ett problem. Tina frusen broccoli och ge det till fiskarna på kvällen. Då kan malarna äta broccoli på natten. Jag brukar ge dem det på dagen och det fungerar fint det med.
#3 - 19 maj 2005 06:42
Kan man lägga ner hela broccoli blommor i karet?? Eller ska man dela upp det? Räcker det bara att ta dem från frysen och tina och sen lägga ner? Jag är ju helt ny på det här och jag ser oxå att mina malar inte får tillfälle att äta de tabletter vi fått att ge dem då de nadra fiskarna är som galna i dem..
#4 - 19 maj 2005 07:07
Ta ett par 1 cm-tjocka skivor zuccini/squash och sänk dem med skedar igenom. Lägg ned dem strax innan/efter att det släckts så får malarna käka hela natten och de räcker ett tag. :) Funkar för mina matslukare iaf. (L-077) Lycka till!
#5 - 19 maj 2005 07:13
[QUOTE=LindiLooo]Kan man lägga ner hela broccoli blommor i karet?? Eller ska man dela upp det? Räcker det bara att ta dem från frysen och tina och sen lägga ner? [/QUOTE]

Ja det räcker. Jag tar bara en "blomma" tinar den och lägger ner den. Räcker med attt ha den i ett glas med varmt-ljummet vatten innan du lägger ner den. Har upptäckt att mina fiskar inte gillar färsk broccoli lika mycket som fryst.
#6 - 19 maj 2005 07:16
Ok!! Tack så mycket! Ska prova det till kvällen!:D
#7 - 19 maj 2005 07:19
Skiva Zuchinin i cm tjocka skivor. Ta ur fröhuset och frys in den. Sedan är det bara att ta ut så mycket som du behöver och lägga ner i akvariet på kvällen. De sjunker då till bottnen utan någon tyngd.
#8 - 19 maj 2005 08:29
Hej
Jag köper färsk broccoli och förväller den lite först. Ancinstrusen älskar den, särskilt skaftet. Även de flesta andra vill oxå smaka. Barbarna är väldigt sugna både på broccoli och squash.

Om man har det kvar över natten, är de ingen risk för vattnet då? Jag menar, det blir ju lång tid i vattnet.
#9 - 19 maj 2005 08:52
squashen/zuccinin är hård även nästa dag. Hos mig får den ligga i tills den är uppäten så länge den inte flyter omkring. (fast mina verkligen vräker i sig så 2 skivor räcker oftast bara över en kväll/natt, nästa morgon är de borta :rolleyes: )
#10 - 19 maj 2005 09:06
[QUOTE=svea]Hej
Om man har det kvar över natten, är de ingen risk för vattnet då? Jag menar, det blir ju lång tid i vattnet.[/QUOTE]

De skall ju inte ligga för länge i vattnet, men om du lägger i den före kvällen så är det ingen fara. Jag brukar dock låta den ligga i en hel dag. Det är nog många som tycker det är för länge men det har fungerat för mig.

Annons