Ivanacara adoketa

#1 - 15 november 2012 17:19
Jag satt precis i godan ro och mysläste en tråd om dvärgciklider här på forumet, då ett inlägg plötsligt nämnde en av mina absoluta favoritfiskar, Ivanacara adoketa. Döm om min (glada!) förvåning då inläggsskrivaren delgav tankar om att inhysa ett par av dessa magnifika fiskar i ett kar på 54 l, och att denne dessutom i det kommande inlägget fick positiv respons på detta. "Kan det verkligen vara sant?" tänkte jag. Så jag måste bara fråga :)

Skulle det vara möjligt att ha ett par i ett akvarium på 54 liter? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 november 2012 17:23
Zoopets artbeskrivning för arten nager minimum 95 cm och 120 liter
#3 - 15 november 2012 18:15
Tack för infon! :) Har ju inte kunnat kolla just där... [:o] Och jag var (är väl igen då :p) tidigare av den uppfattningen att adoketorna vill ha lite utrymme att kryssa runt på, men när jag läste de där inläggen var jag bara tvungen att fråga rakt ut. Det sista som lämnar en är ju trots allt hoppet! ;)
#4 - 15 november 2012 20:00
Jag har haft dem för ett tag sedan, och hade nog inte stoppat i dem i ett mindre kar än ca ett 250 liters...
#5 - 15 november 2012 20:38
Men perfekt att man får så snabba svar här! :) Då drömmer jag vidare.
#6 - 15 november 2012 21:11
Sv: Ivanacara adoketa

54l kanske är i minsta laget men jag har en kul apistogramma baenschi på tillväxt och du skulle kunna testa ett par av dessa.
#7 - 15 november 2012 21:53
Det måste alltså ha varit ungdjur som skulle bo i den där 54 litraren temporärt som kommentarerna i tråden jag läste handlade om inser jag nu!

Moving Waves: Oj, himla snällt av dig! :):) Dock är det ganska länge kvar innan akvariet blir omgjort :( Så det känns dumt att säga bu eller bä innan jag riktigt vet vart slutresultatet kommer hamna (men apisto är absolut en stark fundering!). Jag får återkomma senare ;)

Annons