Italien i sommar - tips ?

#1 - 22 maj 2008 05:47
Hubba !

Skall köra ner till Italien i sommar med familjen.
4 veckor skall vi vara borta.

Har gjort en låååång lista på grejer som skall packas.
Men är lite nojjig om jag har fått med allt.

Kan ni ge tips på grejer som bör packas, så får jag se
om jag har glömt något.
#2 - 22 maj 2008 05:50
Laddare till allt möjligt är jag själv expert på att glömma... Till kamera, mobil osv...
Du kan ju ta med det dit, i alla fall. Sen att man alltid glömmer kvar dem på hotellrummet (om man fick med dem), är ju en annan sak...
#3 - 22 maj 2008 05:51
Vet inte hur Italiens nät eller uttag ser ut, men du kanske behöver en adapter för vägguttag?
#4 - 22 maj 2008 05:57
HJ-C skrev:
Laddare till allt möjligt är jag själv expert på att glömma... Till kamera, mobil osv...

Du kan ju ta med det dit, i alla fall. Sen att man alltid glömmer kvar dem på hotellrummet (om man fick med dem), är ju en annan sak...

jotack, det är med på listan,
telefoner (8 st....!!), laddare till dom.
kamera, laddare till den,
filmkamera, laddare till den.
dator för att ladda ner filmer/bilder, laddare till den...

fan---eletronikgrejset tar upp en hel väska...:D
#5 - 22 maj 2008 05:58
HJ-C skrev:
Vet inte hur Italiens nät eller uttag ser ut, men du kanske behöver en adapter för vägguttag?

nope, där vi skall vara fungerar EU-sladdarna gott....med lite våld iaf...:D

men tackar för tipset
#6 - 22 maj 2008 06:19
Du verkar snarare behöva tips på saker som du INTE behöver ta med. ;)
#7 - 22 maj 2008 06:43
Gör ett oljebyte på bilen innan du börjar "hårdköra" den ned till Italien via autobahn.

Annars behöver ni väl bara packa kalsingar, badgrejer o solkräm, om ni inte vill se ut som turistande engelsmän med grisrosa ryggar :).

Ta med ett lexicon, där jag var i Italien kunde de ingen engelska och menyerna på restarurangerna var olik den vid mina tidigare charterresor, dvs det fanns ingen sida med en svensk flagga på.
#8 - 22 maj 2008 06:51
KAM skrev:
Gör ett oljebyte på bilen innan du börjar "hårdköra" den ned till Italien via autobahn.

Annars behöver ni väl bara packa kalsingar, badgrejer o solkräm, om ni inte vill se ut som turistande engelsmän med grisrosa ryggar :).

Ta med ett lexicon, där jag var i Italien kunde de ingen engelska och menyerna på restarurangerna var olik den vid mina tidigare charterresor, dvs det fanns ingen sida med en svensk flagga på.

oljebyte....klockrent, den lägger jag på listan.

gällande språket....njau, kan ju italienska.....:D
#9 - 22 maj 2008 06:52
Du verkar snarare behöva tips på saker som du INTE behöver ta med. ;)

kanske det....men det är altid NÅGOT man glömmer ju....
#10 - 22 maj 2008 07:12
Tandborste:D
#11 - 22 maj 2008 07:24
miluhe skrev:
Tandborste:D

Varför då ?

vodkan är billig i italien, skjöljer mig 3-5 ggr per dag.....:D
#12 - 22 maj 2008 10:01
Reservdunk, det är visserligen DYRT att få soppatorsk på autoban men det är nackskott om det inte finns en reservdunk.

Punkaspray, extra fläkt/generator remmar, STOR kylväska fylld med mineralvatten och fika som ni köper i Danmark, det är grisdyrt på autohofen och i kylväskan slänger ni all god parma och annat gott ni köper i Italien.

Handsfree till mobilen då redan nämnda nackskott även gäller vid framfart av bil pratandes i mobiltelefon utan öronsnäcka.

Kolla över försäkringar gällandes bärgning, medlemskap i motormännen ger rabatt hos bla Gelbe Engel (ADAC)

När jag drog ner och jobbade i Bourg en Bresse 2 veckor förra sommaren tog jag med kamera + laddare, plånbok, mobil+laddare, 4 t-tröjor, 4 kallingar, 4 par strumpor, ett extra par jeans och en stock snus.
#13 - 22 maj 2008 10:08
Reservdunk, det är visserligen DYRT att få soppatorsk på autoban men det är nackskott om det inte finns en reservdunk.

Punkaspray, extra fläkt/generator remmar, STOR kylväska fylld med mineralvatten och fika som ni köper i Danmark, det är grisdyrt på autohofen och i kylväskan slänger ni all god parma och annat gott ni köper i Italien.

Handsfree till mobilen då redan nämnda nackskott även gäller vid framfart av bil pratandes i mobiltelefon utan öronsnäcka.

Kolla över försäkringar gällandes bärgning, medlemskap i motormännen ger rabatt hos bla Gelbe Engel (ADAC)

När jag drog ner och jobbade i Bourg en Bresse 2 veckor förra sommaren tog jag med kamera + laddare, plånbok, mobil+laddare, 4 t-tröjor, 4 kallingar, 4 par strumpor, ett extra par jeans och en stock snus.
#14 - 22 maj 2008 10:11
Gaffel skrev:

hubba, allt detta är med på listan.......utom punkaspray....

den var bra...tackar och bugar

skulle jag ta med snus, så kommer frugan att förpassa mig till
balkongen under hela semestern.....:(
#15 - 22 maj 2008 10:36
Tommygun, extra trummagasin. Kritstrecksrandig kostym och hatt. Pomada. Extra hästhuvud.
#16 - 22 maj 2008 10:55
nackkuddar till frugan och barnen, kom i håg den bärbara datorn med 12V billaddare så att barnen kan kolla dvd under färden..
#17 - 22 maj 2008 11:12
HJ-C skrev:
Tommygun, extra trummagasin. Kritstrecksrandig kostym och hatt. Pomada. Extra hästhuvud.

jag skall till Italien...inte till Sicilien.

nu opponerar sig säkert och säger att Sicilien ligger visst i Italien.

jo, om man tittar på kartan så ja, men frågar man en italienare norr om Rom så tycker de inte att Sicilien är Italien.....
#18 - 22 maj 2008 11:21
Kensa skrev:
hubba, allt detta är med på listan.......utom punkaspray....

den var bra...tackar och bugar

skulle jag ta med snus, så kommer frugan att förpassa mig till

balkongen under hela semestern.....:(

Om det blir balkongen för din del så ta med en limpa cigg så du kan blossa:D.
#19 - 22 maj 2008 12:02
KAM skrev:
Om det blir balkongen för din del så ta med en limpa cigg så du kan blossa:D.

då blir jag nerkastad från balkongen.........[:(!]
#21 - 22 maj 2008 15:43
Nu är det ju bara lite drygt 4,5 sjömil mellan Porto di Messina på norra Sicilien och Villa San Giovanni på fastlandet, du får la ta färjan över och smygröka..
#22 - 23 maj 2008 05:29
Gaffel skrev:
Nu är det ju bara lite drygt 4,5 sjömil mellan Porto di Messina på norra Sicilien och Villa San Giovanni på fastlandet, du får la ta färjan över och smygröka..

nu tänker jag hålla mig på andra sidan, lite längre upp, typ vid Rimini....
#23 - 26 maj 2008 11:17
Har du tänkt sträckköra ner?
Isf kan jag hänvisa till chefens "körschema". Han är Italienare och har kört Eskilstuna-Milano ett oräkneligt antal gånger.
Han startat alltid kl 3 på morgonen för att undvika köer på vägen ner i möjligaste mån.
Och absolut inte sticka en fredag eller lördag då alla andra ska neråt medelhavet.
Kl 3 Eskilstuna betyder alltså typ kl 8-9 från Malmö, ett tips om ni ska sträckköra.

Som exempel kan sägas att en kolega valde att inte sträckköra och stannade i München fredag kväll för att snabbt och smidigt komma ner till Bibeone till kl 12 när nyckeln till lägenheten skulle hämtas ut.
Han startade kl 7 men var inte framme förens sent på kvällen pga konstant kö ner. Alla, jag menar ALLA åker neråt på lördagar.
#24 - 27 maj 2008 06:42
tackar för tipset.
vi kommer att köra runt 05,00-06,00 en måndagsmorgon.
hoppas missa allt vad köer heter.....
Försökt parera så att vi inte passerar några större städer runt
rusningstrafik.

vi kommer att göra ett stopp på nerresan, strax norr om Munchen
#25 - 16 juni 2008 07:09
sådärja, då är det bara 1 vecka kvar innan man sitter i sin franska bil för
långfärden genom europa till Italien.......

myyyyssssigt !!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 16 juni 2008 07:25
Här hittar du en lista på Offentliga akvarier på vägen ner
http://www.waza.org/network/index.php?main=zoos&view=europe

För som sann akvarist förutsätter jag att du stannar på alla Offentliga akvarier på vägen ner och om du pga detta ändå skulle nå Italien innan det är dags att köra hem igen, så finns det ju också några i Italien som du kan besöka:D
#27 - 16 juni 2008 07:46
Här hittar du en lista på Offentliga akvarier på vägen ner

http://www.waza.org/network/index.php?main=zoos&view=europe

För som sann akvarist förutsätter jag att du stannar på alla Offentliga akvarier på vägen ner och om du pga detta ändå skulle nå Italien innan det är dags att köra hem igen, så finns det ju också några i Italien som du kan besöka:D

Frugan och jag hade en tuff förhandling om just det här med diverse besök under resan. Hon hävdade att eventuella stopp skulle baseras på kottarnas behov, 2,5 + 4 år gamla, dvs djurparker, lekland och annat krafs.

Tyvärr så spelade hon i förhandlingen in kvinnornas triumfkort.

- Du, om du ska besöka akvarieaffärer, offentliga akvarium, och annat som har med fisk att göra så lägger jag benen i kors....iaf under semestern.

Så, förhandlingen slutade med att det blir inget med fisk att göra under transporttiden, men dock 2 besök på offentliga akvarium när vi är på plats, bland annat ett i San Marino.
#28 - 16 juni 2008 09:27
Ja men då kastar jag mig in i tråden och gör en lista över sevärdigheter :) Om du är i Rom ska du och din familj göra följande :):

1. Forum Romanum
2. Colueseum
3. Vatikanen
4. Catacombrerna
5. Petrikyrkan (Vi hade turen då vi var där att få se påven på 120 meters avstånd ;)
6. Spanska trappan
7. Fontana di Trevi

Nu tog jag förgivet att ni besökte Rom någon gång under den 4 veckor långa semestern :)

Enjoy your vacation!
#29 - 16 juni 2008 09:35
XenOn skrev:
Ja men då kastar jag mig in i tråden och gör en lista över sevärdigheter :) Om du är i Rom ska du och din familj göra följande :):

1. Forum Romanum

2. Colueseum

3. Vatikanen

4. Catacombrerna

5. Petrikyrkan (Vi hade turen då vi var där att få se påven på 120 meters avstånd ;)

6. Spanska trappan

7. Fontana di Trevi

Nu tog jag förgivet att ni besökte Rom någon gång under den 4 veckor långa semestern :)

Enjoy your vacation!

svar nej, vi kommer inte att vara i närheten av ROM.
vi kommer att vara i närheten av Rimini, vilket är på andra sidan,
kanske 40 mil från Rom.

närmare bestämt här:

http://www.campingrubicone.it/swedish/benvenuti.htm

3 veckor på plats, 1 vecka går åt till transport + ett par dagar
i Österrike på hemvägen.

dessutom, jag har varit i Rom ett antal ggr.
kan inte ens med god vilja säga att Rom är en lämplig stad
att vistas i på sommaren med två små barn.

Men tack för tipset iaf. :)
#30 - 16 juni 2008 10:22
Kensa skrev:
svar nej, vi kommer inte att vara i närheten av ROM.

vi kommer att vara i närheten av Rimini, vilket är på andra sidan,

kanske 40 mil från Rom.

närmare bestämt här:

http://www.campingrubicone.it/swedish/benvenuti.htm

3 veckor på plats, 1 vecka går åt till transport + ett par dagar

i Österrike på hemvägen.

dessutom, jag har varit i Rom ett antal ggr.

kan inte ens med god vilja säga att Rom är en lämplig stad

att vistas i på sommaren med två små barn.

Men tack för tipset iaf. :)

Okej då :(
#31 - 16 juni 2008 10:36
Kensa skrev:
..då är det bara 1 vecka kvar innan man sitter i sin franska bil..

Säg bara inte att du kör peugeot.. ..nämligen jobbat på peugeot i Poissy i Paris..
#32 - 16 juni 2008 10:42
Gaffel skrev:
Säg bara inte att du kör peugeot.. ..nämligen jobbat på peugeot i Poissy i Paris..

jodå......jag har peugeot.....frugan har citroen.....

bara franskt här....:(

blir så när man har en fruga som har bott halva sitt liv i det landet...
#33 - 16 juni 2008 10:51
Mina djupaste kondoleanser..
#34 - 16 juni 2008 10:54
Gaffel skrev:
Mina djupaste kondoleanser..

nåja, dom:

startar....oftast
ac'n fungerar...oftast
drar hyfsat lite bensin...oftast
#35 - 16 juni 2008 13:33
Och monteras av underbetalda algerer i en av europas äldsta bilfabriker.(inte positivt)

När vi var nere störde vi oss lite på transporten av delar mellan dom olika produktionslinjerna i fabriken, dom körde nämligen omkring med små gamla dieseldrivna trollys. (Typ gamla bagage/post traktorer som körde omkring på tåg perrongerna förr i tiden.)

4-6 vagnar långa trollytåg fullastade med allt från framvagnar till säten blåste omkring i fabriken framförda av dessa dödspiloter och det var snarare en regel än undantag att utstickande delar slog i varandra när dom i full fart möttes i anläggningens kulvertar och korridorer.

Ett par veckor efter att vi kom hem meddelades det på nyheterna att ett par av produktionsserierna som tillverkades i Poissy blivit återkallade pga av oförklarliga fel med framvagnarna, tydligen hade några av bilarna som sålts tappat vänster framhjul..

Annons