It's a man's world....

#1 - 23 oktober 2004 18:08
Igår köpte jag en vuxen Ancistrushane som sällskap åt min hona som jag har haft i ca 4 år. Tänkte att hon skulle bli glad.
Först jagade han ut henne ur hennes bo så hon inte har någonsatans att vara. Idag upptäckte jag också att hennes fenor verkar trasiga... Tror ni att han är dum mot henne? Satte i en liten kruka som provisoriskt bo åt henne, så att hon kan gömma sig. Är det så bra att ha en hane & en hona i samma kar? Kommer det att bli en massa yngel oavbrutet? Kan hon bli ihjälstressad? Vore inte så kul [:-28]
Vad har jag gett mig in på?!
#2 - 24 oktober 2004 01:52
Hej

Jag har en hane och en hona tillsammans i ett akvarium, och en hane och två honor i ett annat. Hanen som går med två honor har lekt med dem ett antal gånger, och verkar hyfsat snäll mot dem. De som är två verkar också komma överens. Men mina har ju kommit till akvarierna tillsammans. Det kan vara så att alla ancistrusar inte funkar ihop. Du kan testa att köpa en eller två honor till, så att hon inte ensam får all hanens uppmärksamhet, vilket kan stressa henne.

MVH Micke
#3 - 24 oktober 2004 09:13
Hej!!
Jag hade 1 hane och en hona i ett 100 liters akvarium... de kom INTE överens alls... han jagade bort henne så fort han bara såg henne i ögonvrån... pga av olika orsaker så har jag flyttat dessa båda till ett mindra akvarium där det redan gick en ancistrushonan... efter det så blev det lungt i kapernum... honorna kommer överens.. och hanen jag ar inte nån av honorna och nu ligger han o fläktar. Der är tom honan som han inte tyckte om som han har lekt med.
#4 - 24 oktober 2004 09:37
Jag hade ett par i mitt 275 liters. Det funkade bra, men honan fick bara komma i närheten av hanens revir då det var dags för lek.
Tyvärr jobbade hanen ihjäl sig, eller om det var min fjäderfens synodontis som satte in nådastöten?
Så nu har jag bara en hona i akvariet och det verkar funka bra det också.
#5 - 24 oktober 2004 15:30
Börjar ångra att jag köpte honom...[|)]
Ska vänta ett tag & se hur det går. Funkar det inte får jag väl sälja honom...
#6 - 25 oktober 2004 00:37
brukar vara lite revir gnabb den första
veckan men sedan lägger det oftast sig.
har en 9-10 olika ancistrus par och det
funkar bra med alla paren nu trots
fajtingen i början.Ge dom gott om gömställen
och tid. 1 mal + 2 gömställen har jag som
grundregel.

/Baggen
#7 - 25 oktober 2004 19:43
Idag har jag gjort om helt i akvariet, så alla revir borde vara borta?! Det kanske går bättre då. Har lagt i en hjättestor rot som de kan gnaga på & gömma sig under!

Annons