Istället för blixtar...

#2 - 22 november 2008 20:04
Hm, det är ju bara en massa LED's. Borde gå att få samma resultat med lysrör.
Nu framgår ju inte hur myckt ljus dom faktiskt ger, inte ens hur många dioder det är, men man kan väl gissa att det är typ 1W LED's
#3 - 22 november 2008 20:12
Har funderat på att testa med studioblixtar. Jag har två stycken med softboxar på, 80x100cm samt 60x80cm. Går ju då att täcka upp ett helt kar. Men vet inte om det blir en chock för fiskarna. Effekten är nog som att lägga 10 stycken normala blixtar på täckglaset...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 november 2008 20:23
Långås skrev:
Har funderat på att testa med studioblixtar. Jag har två stycken med softboxar på, 80x100cm samt 60x80cm. Går ju då att täcka upp ett helt kar. Men vet inte om det blir en chock för fiskarna. Effekten är nog som att lägga 10 stycken normala blixtar på täckglaset...

Inga problem - förr (innan digitalkamerornas tid) när jag fotade hela akvarier så körde jag med 2 stora studioblixtar som jag hyrde.
Fiskarna stördes inte speciellt.
#5 - 22 november 2008 21:08
Två studioblixthuvuden blir mitt nästa inköp tror jag. Frågan är bara om jag ska köpa från kaffebrus eller försöka hitta något på ebay.
Fördelen med led är att det är lätt att trycka in dem i en ställning om man nu skulle ha det samt att de bör vara ganska enkla att packa (tar nog inte så stor plats). Alf fotar med något liknande. Sånna här tror jag han har.
#6 - 22 november 2008 21:38
Två studioblixthuvuden blir mitt nästa inköp tror jag. Frågan är bara om jag ska köpa från kaffebrus eller försöka hitta något på ebay.

Om du inte har någon som testat just den modellen du skall köpa ifrån ebay så skulle jag avråda. Just blixthuvuden har jag haft problem med. Dom har helt enkelt lagt av efter en 50-100 skott. Det gäller dock de billigare 150/180ws säljs under olika märken. De större och dyrare har jag inte testat ännu.

Kaffebrus 110ws är kanonstabila och räcker gott i de flesta lägen om man inte har någon stor studio.
#7 - 22 november 2008 22:17
Tack, det förenklade ganska mycket. Är lite nyfiken på elinchroms småblixtset.

Annons