Issten

#1 - 8 januari 2004 12:54
I en djuraffär har de issten, dels till salu men även i de egna akvarierna.
De vet inte så mycket om dem, mer än att de smälter oändligt sakta och inte skall vara skadliga för akvariet och dess invånare. Jag tycker de är ganska läckra (fast oerhört "obiotopiska" det förstår jag)men har någon här egen erfarenhet av dem? Har sökt info på denna sida men hittar ingenting.
Med hopp om hjälp
EvaF
#2 - 8 januari 2004 12:55
Issten? undrar vad den kan bestå av om den nu smälter, sa affären något om det?
#3 - 8 januari 2004 13:31
Kryoliten,
på svenska issten, har verkligen i många skikt
utseende af sprickfyld is; i andra har Ijan ett
porslinsartadt, i andra åter ett mer eller mindre
mörkfärgadt utseende. Det är en dubbelfluorid,
en förening af fluornatrium och fluoraluminium. Af
kalk sönderdelas han lätt så väl på våta som torra
vägen 1.<u><b>genom upphettning</b></u>, och i det 2.<b><u>kalken förenar
sig med fluorn och bildar värdelöst fluorkalcium,
erhållas kaustik natronlut och ren jern fri lerjord,
båda nyttiga ämnen.</b></u>

1.Den sönderdelas utav värme.
2. vad den innehåller, se ovan.
#4 - 8 januari 2004 15:31
Slan11, först undrade jag över ditt ålderdomliga språk, efter en sökning på nätet ser jag dock att det inte var dina egna ord, utan citat ur "Uppfinnarboken" (?) som i alla fall jag hittade på Projekt Runeberg. Ser också i en gammal uppslagsbok att kryolit bröts på Grönland och i Ural.
Hos Kemikalieinspektionen hittar jag följande:
"Kryolit, som numera inte bryts utan framställs syntetiskt, importeras till Sverige och används direkt vid aluminiumframställning." Även de exakta kemiska beståndsdelarna går att få, men för mig som humanist blir det inte begripligare. Dock får man väl hoppas och tro att det stämmer att det inte skadar fiskar el. växter.
#5 - 8 januari 2004 15:35
Om du tar reda på vilka ämnena är kanske nån här på zoopet kan svara på om ämnena är skadliga, kaustiknatronlut låter ju som något som skulle kunna höja pH?
#6 - 8 januari 2004 16:41
Jag kan bara säga att jag hade inte använt det om det bildas någon typ av lut. Vatten med lut i (hur liten koncentration det än är) stoppar jag inte ner mina händer i har själv fått 85 gradig lutlösning (natriumlut) över mig. Luten kan inte vara bra för fiskarna lut fungerar på så sätt att det löser upp äggviteämnen därför används det mycket inom livsmedelsindustrin som rengörningsmedel. Och även propplösare som du köper i affärer innehåller lut på grund av sin egenskap av att det löser äggviteämnen och blir på så sätt effektivt och verkar länge. Efter min olycka så fick jag tillbringa 24 TIMMAR i dusch för att neutralisera luten i huden.
#7 - 8 januari 2004 16:46
Jag har haft en sån i ett av min akvarier, vi visste inte att den skulle "smälta", men det gjorde den, verkade inte göra någon skillnad alls i akvariet.
#8 - 8 januari 2004 17:03
De vattenlösliga fluoriderna används för sin förmåga att angripa silikater (glas, elektronik) och oxider (metallytor) i olika typer av ytbehandling som etsning och betning.

Hämtat från http://www.kemi.se/kemamne/fluorider.htm

Inte något jag skulle vilja stoppa i karet.
#9 - 8 januari 2004 17:18
är detta samma isstenar som man använder i drinkar o dyl.? för i såna fall borde det ju vara ofarligt....
#10 - 8 januari 2004 23:21
Jepp det stämmer att jag hämtade infromationen därifrån, men så vitt jag vet så är det inte olagligt och det gav dig väll den infromationen du ville ha..
#11 - 9 januari 2004 01:03
Natronlut tillsätts av vårt vattenverk i kranvattnet, tror att det förhindrar beläggningar i vattenledningarna.
#12 - 9 januari 2004 07:16
Slan11 - menade verkligen inte att låta stingslig, du fick ut mig på sökarstråt. Tyckte mest det var komiskt med språket

Smurfmats - De "isstenar" man har i drinkar är mig veterligen de som ser ut som (är?) <u>riktiga </u>stenar. Isstenen som alltså "heter" Issten, som handelsnamn för Kryolit, som man alltså kan ha i akvarier, SER UT som is. Alltså om man tänker sig att man stoppar ner en vacker ren isklump i akvariet. Det var därför jag menade att den är "obiotopisk". Smaksak om det är snyggt eller inte.
#13 - 9 januari 2004 07:24
jag tyckte den var fin
#14 - 9 januari 2004 10:01
Någon kemist här? Den kemiska sammansättningen (mm)av syntetisk kryolit nedan, allt enlig kemikalieinspektionen:

Syntetisk kryolit 96 / 98 % Granulat
Specifikation

Kemisk formel Na3AIF6
Färg Vit till svagt skuggad
CAS-nr 15096-52-3
EG-nummer 239-148-8
FN-nummer 3288
Tulltaxenummer 282619
Indexnummer 009-016-00-2
Molekylvikt 209,95 g/mol
Bulkdensitet 0,7-0,8 kg/l
Densitet 2,95 kg/l