Israel slår tillbaka...

#1 - 27 december 2008 15:02
Vad anser ni om "konflikten" mellan israel och hamas?

Jag tycker att det är bedrövligt att det måste till krigshandlingar för att lösa konflikter... men jag anser att israel nu måste slå tillbaka och få ett slut på anfallen från hamas.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2247993.svd

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=868015
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 december 2008 15:17
Israeliska soldater har under årens lopp dödat fler palestinska barn genom sina bombanfall, än det totala antalet israeler som har dödats.

Oavsett vad man tycker om Hamas så vann de ett demokratiskt val och om de hade fått tillåtas att regera av Israel och USA så hade de fått visa vad de går för. Nu förbjöds de göra detta av andra länder vilket bara leder till att sympatierna för dom bara ökar hos palestinierna.

I grunden så är hela Palestina-konflikten orsakad av främst västvärldens stater som genom FN gav de hårt drabbade judarna ett eget land efter den förföljelse de hade utsatts för. Det sjuka var ju bara att de fick ett land där det redan fanns en befolkning. Nu blev det istället palestinierna som fick betala trots att de inte låg bakom judeförföljelsen.
#3 - 27 december 2008 15:48
Hamas långsiktiga mål är att ersätta staten Israel med en islamisk stat omfattande nuvarande Israel, Västbanken och Gaza. Denna stat ska enligt Hamas stadgar tillåta de palestinska flyktingarna att återvända. Hamas erkänner inte staten Israel och hävdar att israeliska bosättningar på den ockuperade Västbanken utökats sedan PLO erkände Israel 1988. Hamas kortsiktiga mål är att skapa en palestinsk stat på 1967 års gränser.

Hamas skall ha finansierats av Israel under 70-talet, i ett försök att splittra det då sekulära och mycket populära PLO. Undrar om Israel ångrar att man då hjälpte hamas :)
#4 - 27 december 2008 16:30
är inte ett dugg insatt i det hela, men det verkar löjligt, ungefär som det där med gaza, är dom inte vuxna?..
#5 - 27 december 2008 17:31
[QUOTE=Kjell Fohrman;1232179]
Oavsett vad man tycker om Hamas så vann de ett demokratiskt val och om de hade fått tillåtas att regera av Israel och USA så hade de fått visa vad de går för. Nu förbjöds de göra detta av andra länder vilket bara leder till att sympatierna för dom bara ökar hos palestinierna.[/QUOTE]

Väl att jämföra med att nazisterna kom till makten via demokratiska val i Tyskland 1933. Alltså var nazisterna inte terrorister???
#6 - 27 december 2008 18:25
Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei var en hoper tjuvar och banditer med storhetsvansinne som kom till makten pga första världskrigets eftergiftspolitik och den ekonomiska kris som då drabbade världen, i fallet med staten Israel och USA rör sig om fullvärdiga statsterrorister som urskiljningslöst slår mot en civilbefolkning.
#7 - 27 december 2008 18:28
Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei var en hoper tjuvar och banditer med storhetsvansinne som kom till makten pga första världskrigets eftergiftspolitik och den ekonomiska kris som då drabbade världen, i fallet med staten Israel och USA rör det sig om fullvärdiga statsterrorister som urskiljningslöst slår mot en civilbefolkning.
#8 - 27 december 2008 18:29
[quote=gaffel;1232266]nationalsozialistische deutsche arbeiterpartei var en hoper tjuvar och banditer med storhetsvansinne som kom till makten pga första världskrigets eftergiftspolitik och den ekonomiska kris som då drabbade världen, i fallet med staten israel och usa rör det sig om fullvärdiga statsterrorister som urskiljningslöst slår mot en civilbefolkning.[/quote][:-20]
#9 - 27 december 2008 18:41
Hoppsan - en gemensam nämnare mellan nazister och Hamas är väl deras inställning till judar och deras liv eller död. Det senare hellre med andra ord enligt de båda grupperna.
#10 - 27 december 2008 18:42
Och denne Gaffel kommer troligen inte gå till historien som en vetenskaplig historiker.
;)
#11 - 27 december 2008 19:11
[quote=erikthur;1232273]och denne gaffel kommer troligen inte gå till historien som en vetenskaplig historiker.
;)[/quote]:d
#12 - 27 december 2008 20:28
[quote=Gaffel;1232266]Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei var en hoper tjuvar och banditer med storhetsvansinne som kom till makten pga första världskrigets eftergiftspolitik och den ekonomiska kris som då drabbade världen,[/quote]Hittar ni några fel i den här delen så är ni fortfarande påverkade av julhelgens köpeglögg. [quote=Gaffel;1232266]i fallet med staten Israel och USA rör det sig om fullvärdiga statsterrorister som urskiljningslöst slår mot en civilbefolkning.[/quote]Om man är född pucko eller troget spelar på världens minsta fiol så kan man säkert hitta någonting som rättfärdigar Amerikas förenta stater och staten Israels förtryck av det palestinska folket, själv har jag inte funnit det palestinska folkets agerande klandervärt på något sätt, oavsett hur många flygkapningar eller kidnappningar som genomfördes sedan -70 talet, att Hamas som folkvalda dessutom förvägras legitimitet av en ockupationsmakt befäster än mer begreppet statsterrorism.
#13 - 27 december 2008 21:31
Tycker man ska nog akta vad man säger i denna tråd väldigt känsliga saker det handlar om,bättre att stänga den innan folk har blivit ovänner för livet här på Zoopet själv tänker jag inte säga nåt ,sina åsikter kan man ibland hålla inom sig istället för att försöka förmedla inom internet detta brukas totalt misslyckas!!!!
#14 - 27 december 2008 21:50
[quote=Patrik Steen;1232312]Tycker man ska nog akta vad man säger i denna tråd väldigt känsliga saker det handlar om,bättre att stänga den innan folk har blivit ovänner för livet här på Zoopet själv tänker jag inte säga nåt ,sina åsikter kan man ibland hålla inom sig istället för att försöka förmedla inom internet detta brukas totalt misslyckas!!!![/quote]
Tack Patrik:) du har så rätt, många åsikter i frågan men på ett forum blir det lätt ovänskap. Svårt att verkligen visa vad man menar i skrift.
Många tycker olika men i trådar som den här ska man nog tänka mer än två gånger.
#15 - 27 december 2008 22:35
[quote=miluhe;1232325]Tack Patrik:) du har så rätt, många åsikter i frågan men på ett forum blir det lätt ovänskap. Svårt att verkligen visa vad man menar i skrift.
Många tycker olika men i trådar som den här ska man nog tänka mer än två gånger.[/quote]Skönt att nån fattar vad man försöker förmedla:p:)
#16 - 27 december 2008 23:03
[quote=erikthur;1232222]Väl att jämföra med att nazisterna kom till makten via demokratiska val i Tyskland 1933. Alltså var nazisterna inte terrorister???[/quote]

Det beror ju på hur man definierar ordet terrorist, ska man vara petig var de om något statsterrorister. Men är det inte en milsvid skillnad på en regering som vill vinna tillbaka vad som relativt nyligen tagits ifrån landet, jämfört med en regering som ville ta över hela världen samt utrota människor av annan religion och hudfärg. Även om båda regeringarna är demokratiskt valda.

Jag tycker du ska vara försiktig med att förakta demokrati. Demokrati är det sämsta kända sättet att tillsätta ett lands styre, förutom alla andra sätt som provats.
#17 - 27 december 2008 23:12
[quote=erikthur;1232271]Hoppsan - en gemensam nämnare mellan nazister och Hamas är väl deras inställning till judar och deras liv eller död. Det senare hellre med andra ord enligt de båda grupperna.[/quote]

Om Sverige varit i motsvarande situation som Palestina sedan andra världskriget skulle du nog vilja att alla människor som på något sätt sympatiserade med det "andra" folket skulle dö.
#18 - 27 december 2008 23:24
[quote=Patrik Steen;1232312]Tycker man ska nog akta vad man säger i denna tråd väldigt känsliga saker det handlar om,bättre att stänga den innan folk har blivit ovänner för livet här på Zoopet själv tänker jag inte säga nåt ,sina åsikter kan man ibland hålla inom sig istället för att försöka förmedla inom internet detta brukas totalt misslyckas!!!![/quote]

Jag håller med dig..
Det är att vi ska inte sitta här uppe och ha en massa åsikter om saker som vi inte har en attans aning om..

*Jag har i efterhand tagit bort stora delar av mitt inlägg av hänsyn till drabbade i detta krig.
#19 - 28 december 2008 12:40
[quote=Kjell Fohrman;1232179]Israeliska soldater har under årens lopp dödat fler palestinska barn genom sina bombanfall, än det totala antalet israeler som har dödats.[/quote]

Det påståendet har jag försökt finna lite information om men har bara hittat information om motsatsen... vart har du dina källor Kjell?

[quote=Kjell Fohrman;1232179]Oavsett vad man tycker om Hamas så vann de ett demokratiskt val och om de hade fått tillåtas att regera av Israel och USA så hade de fått visa vad de går för. Nu förbjöds de göra detta av andra länder vilket bara leder till att sympatierna för dom bara ökar hos palestinierna.
[/quote]

Källa: SVD http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2249781.svd
Palestiniernas president Mahmud Abbas sade på söndagen att islamistgruppen Hamas hade kunnat undvika ett israeliskt anfall mot Gaza.
- Vi pratade med dem och sade till dem "snälla, vi ber er, avsluta inte vapenvilan. Låt vapenvilan fortsätta" så att vi hade kunnat undvika det som hänt, sade Abbas vid en presskonferens i Kairo, enligt Reuters.

Man får inte glömma att många palesinier faktiskt fortfarande vill ha ett sekulärt styre här kanske hamas tappar hos det egna folket.

Man kan ju bara spekulera i varför hamas inte låter skadade få vård...

Egyptens utrikesminister uppgav vid samma presskonferens att Hamas inte låter skadade palestinier passera över gränsen till Egypten för att få vård.
- De skadade är hindrade från att ta sig in i Egypten, det enda land utöver Israel som gränsar till det Hamas-kontrollerade området, sade Ahmed Abul Gheit.
På frågan varför de skadade inte släpps igenom vid gränsstationen svarade Abul Gheit:
- Fråga de som kontrollerar Gaza.

Alla som bor i gaza håller inte på hamas...

Jag önskar ju att folket kunde lägga ner vapnen och komma överens med varandra oavsett religiös tillhörighet.
#20 - 31 december 2008 14:05
[quote=patdah;1232170]Vad anser ni om "konflikten" mellan israel och hamas?

Jag tycker att det är bedrövligt att det måste till krigshandlingar för att lösa konflikter... men jag anser att israel nu måste slå tillbaka och få ett slut på anfallen från hamas.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2247993.svd

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=868015[/quote]

Israels judiska befolkning, sionisterna, har med våld och terror fördrivit omkring 750 000 palestinier, alltså vid den tiden hälften av det palestinska folket, från deras land enbart under åren 1947 och 1948 i samband med att sionisterna utropade sin judiska stat Israel. Därefter har Israel konstant vägrat dessa fördrivna palestinier och deras anhöriga att få återvända till sitt gamla hemland. Detta är i strid inte blott mot humaniteten utan även mot gällande internationell folkrätt. I dag är palestinierna 5 miljoner och hälften av dem lever under ockupation och resten som eviga flyktingar.

Israel är officiellt förklarat som en "judisk stat", och detta innebär i praktiken att endast judar (ras- eller befolkningsmässigt och religiöst judiska/mosaiska trosbekännare) är fullvärdiga medborgare, medan kvarvarande palestinier i alla avgörande hänseenden är diskriminerade: de får inte göra krigstjänst (eller bära vapen) och därmed får de inte samma utbildningsförmåner som judar, de får inte äga mark och hus på samma villkor som judar, de får inte bilda egna fackföreningar, de får inte bilda egna partier, de får inte tillträde till högre ämbeten och tjänster inom den israeliska staten och inom näringslivet, de får inte fritt röra sig inom landet, de får inte resa utomlands en längre[SIZE=-1] [/SIZE]tid och sedan återvända, de får inte fri tillgång till litteratur utan är underkastade den israeliska censuren, de får inte manifestera sin palestinska nationalitet och öppet solidarisera sig med PLO, den palestinska befrielserörelsen, de får inte ens automatiskt israeliskt medborgarskap utan måste för varje nyfött barn särskilt anhålla därom hos de judiska/israeliska myndigheterna m m.

Allt detta är också i flagrant strid mot både folkrätten och FN-deklarationerna om mänskliga fri- och rättigheter. Enligt Amnesty International, som undersöker brott mot de mänskliga rättigheterna i olika länder, har Israel under en lång följd av år torterat tillfångatagna palestinier, också minderåriga barn, i israeliska fängelser. Ytterligare ett flagrant brott mot folkrätten och FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna.
#21 - 31 december 2008 14:16
[quote=patdah;1232463]Det påståendet har jag försökt finna lite information om men har bara hittat information om motsatsen... vart har du dina källor Kjell?[/quote]

Här är lite siffror från i Maj:
Antal palestinska barn som dödats av israeler: 1050
Antal israeliska barn som dödats av palestinier: 123
Antal palestinier som dödats av israeler: 4876
Antal israeler som dödats av palestinier: 1062
Antalet palestinska fångar i Israel: 10 756
Antalet israeliska fångar i Palestina: 1
Antalet palestinska bostättningar på israelisk mark: 0
Antalet israeliska bostättningar på palestinsk mark: 223

Enligt israelisk press har bombningarna planerats i månader, alltså under tiden för vapenvilan vilket betyder att dombara väntat på att den ska rinna ut så dom kan bomba oskyldiga civila.

Man fängslar och misshandlar även barn.
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/reportage/EB08227D5EC2BA6DC12571260049322F?opendocument
#22 - 31 december 2008 14:19
Du tälje... din lilla antisemit... det DÄR är text som du har stulit av Ahmed Rami som blev fälld för hets mot folkgrupp 1990.... Har du någonting att tillägga i ämnet utöver ditt rent rasitiska inlägg?
#23 - 31 december 2008 14:25
[quote=patdah;1234477]Du tälje... din lilla antisemit... det DÄR är text som du har stulit av Ahmed Rami som blev fälld för hets mot folkgrupp 1990.... Har du någonting att tillägga i ämnet utöver ditt rent rasitiska inlägg?[/quote]
Varför åker du inte ner och deltar med att utrota palestinier din folkmördare!!!
#24 - 31 december 2008 14:27
[quote=tälje;1234480]Varför åker du inte ner och deltar med att utrota palestinier din folkmördare!!![/quote]

Kul påhitt...

Du vet att Rami är förintelseförnekare va? Är du nazist?
#25 - 31 december 2008 14:33
[quote=patdah;1234483]Kul påhitt...

Du vet att Rami är förintelseförnekare va? Är du nazist?[/quote]
Är du trasvestit? Dumma frågor får dumma svar.
#26 - 31 december 2008 14:36
Grym tråd! Härligt med heta debatter i kontroversiella ämnen. :)

För övrigt anser jag Kjell och Gaffel har rätt - utan att påstå att de deras ståndpunkter är identiska.
#27 - 31 december 2008 14:36
Nej, jag är inte trasvestit... börjar argumenten tryta nu?

Du har inget eget att komma med i frågan utan använder ord från någon som vill utrota alla judar... det får mig att undra om du är nazist.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 31 december 2008 14:43
[quote=patdah;1234477]Du tälje... din lilla antisemit... det DÄR är text som du har stulit av Ahmed Rami som blev fälld för hets mot folkgrupp 1990.... Har du någonting att tillägga i ämnet utöver ditt rent rasitiska inlägg?[/quote]
Ikväll skall jag hem till en mycket god vän och fira nyår. Han är själv av judisk härkomst och flera av hans släktingar mördades i nazisternas koncentrationsläger under kriget.
Han (liksom jag) håller faktiskt ändå i stort med om det som tälje skriver ovan - men enligt dig så är han och jag då alltså antisemiter och nazister. Ingen av oss har för övrigt något som helst till övers för nazister eller förintelseförnekare.
Bilagor:
#29 - 31 december 2008 14:48
[quote=Kjell Fohrman;1234496]Ikväll skall jag hem till en mycket god vän och fira nyår. Han är själv av judisk härkomst och flera av hans släktingar mördades i nazisternas koncentrationsläger under kriget.
Han (liksom jag) håller faktiskt ändå i stort med om det som tälje skriver ovan - men enligt dig så är han och jag då alltså antisemiter och nazister. Ingen av oss har för övrigt något som helst till övers för nazister eller förintelseförnekare.[/quote]

Tälje skriver inte själv, har har tagit texten från Ahmed Ramis sida http://radioislam.org/

http://radioislam.org/Blagul-islam/hitler-islam-sv.htm

Jag tror INTE att du är nazist nej...
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 31 december 2008 15:05
[quote=patdah;1234498]Tälje skriver inte själv, har har tagit texten från Ahmed Ramis sida http://radioislam.org/

http://radioislam.org/Blagul-islam/hitler-islam-sv.htm

Jag tror INTE att du är nazist nej...[/quote]

Jag och min gode vän som jag refererade till ovan är definitivt inte antisemiter, medan vi däremot bägge är antinazister.
Likafullt så kan vi alla ibland i någon enstaka detalj av en fråga ha samma åsikt som andra som de vi inte alls är politiskt överens med.
Jag kollade runt på sidan som du länkade till (hade aldrig kollat på den tidigare) och hittade en del som jag instämde i, men det mesta höll jag absolut inte med om. Jag såg inte till ovanstående citat, men skit samma, hittade istället en intressant artikel av John Pilger (som denne hade skrivit i Aftonbladet) och John Pilger kan väl knappast anses vara vare sig antisemit eller nazist.
Så bemöt åsikterna som framförs istället för att svepande bara kalla dom för antisemistiska eller nazistiska.
#31 - 31 december 2008 16:37
Men... tror ni krig är någon sorts nollsummespel? Det tro pelle att fler palestinier får sätta livet till när Israelerna har bättre utrustning (detta torde vara ett bra skäl till att ge upp med för den delen...).

Så vad tycker "israelhatarna" att Israelerna skall göra då? Vänta till siffrorna är lika?
/J
#32 - 31 december 2008 16:39
Att kritisera den Israeliska statens olagliga ockupation, dess upprepade och mycket väl dokumenterade brott mot mänskliga rättigheter och internationell humanitär lag har naturligtvis inget med antisemitism att göra.

Patdah borde lära sig att skilja mellan staten Israel och israeler och judar. Kritiken här handlar om mänskliga rättigheter, humanitär lag och mänskligt lidande. Jag bryr mig överhuvud taget inte om etnicitet eller religion. Det finns många judar i och utanför Israel som framför precis samma kritik som den som Kjell och Tälje tagit upp här.

Kritiken handlar inte heller om att försvara terrordåd.

Det handlar om frågor där FN, Amnesty och andra organisationer som tar ställning för mänskliga rättigheter gång på gång sedan årtionden kritiserar staten Israel för brott mot de mänskliga rättigheterna och internationell och humanitär lag.

Det finns antisemitism, och antisemiter utnyttjar naturligtvis staten Israels förbrytelser för att vinna poänger. Ahmed Rami och Radio Islam är ett sorgligt exempel på detta. Det gör inte kritiken från oss andra mindre legitim.

Statistiken som tälje tog upp, anser du Patdah att den är helt felaktig i sak?
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 31 december 2008 17:01
[quote=Joacim;1234554]Men... tror ni krig är någon sorts nollsummespel? Det tro pelle att fler palestinier får sätta livet till när Israelerna har bättre utrustning (detta torde vara ett bra skäl till att ge upp med för den delen...).

Så vad tycker "israelhatarna" att Israelerna skall göra då? Vänta till siffrorna är lika?
/J[/quote]
Jag är för övrigt inte Israelhatare - är du Palestinahatare?

Jag har skrivit det tidigare att jag främst tycker att detta är något för stormakterna och FN att ta hand om och det måste säkert till kompromisser från bägge sidor.
Trots allt var det ju som så att Israel bildades som en kompensation för den terror de utsattes för under nazitiden. De "fick" då ett land där andra människor redan levde ett efter omständigheterna bra liv och ursprungsbefolkningen tvingades sedan på flykt eller kom att leva ett andraklassens liv.
Så frågan är snarare varför palestinierna bvar de som fick bertala för nazisternas grymheter - detta borde ju i så fall istället tyskarna och deras allierade ha gjort.

Så FN och stormakterna borde främst åtminstone se till att de konventioner som FN antagit i frågan följs - för det behövs att FN-trupp övervakar säkerheten på bägge sidor.
Sedan måste de ta fram en långsiktig lösning.

FN har ju tidigare övervakat säkerheten i området. Min morbror var t.ex. en av de högre FN-befälhavarna under denna tid. Innan han åkte dit var han flör övrigt rejält proisraelisk, men efter några år på plats hade han ändrat åsikt rejält om vem som bar det största ansvaret.
#34 - 1 januari 2009 01:41
[quote=daniel_i_malmö;1234555]Statistiken som tälje tog upp, anser du Patdah att den är helt felaktig i sak?[/quote]

Jag kan inte bedömma det alls eftersom det bara går att finna dom siffrorna en bit ner på den här bloggsidan...

http://www.zaramis.nu/blog/2008/12/28/israels-overgrepp-och-terror-fortsatter/

Jag är imot alla krig och allt dödande. Hur anser ni att dom ska göra för att palestinier och israeler ska kunna leva sida vid sida som man gjorde för 2000 år sedan?
Guest
#35 - 1 januari 2009 02:15
Men om vi tänker så här...

Om ryssen tog vårat land och sa att det var en rysk stat så är det väl klart som fan att vi skulle bli lacka eller?
#36 - 1 januari 2009 02:50
[quote=Lutt;1234670]Men om vi tänker så här...

Om ryssen tog vårat land och sa att det var en rysk stat så är det väl klart som fan att vi skulle bli lacka eller?[/quote]

Njae... det är inte riktigt så det ser ut där nere nu... där har olika folkslag/religioner levt sida vid sida under flera hundra år.

Man ville ju dela det hela 1947 men det funkade ju inte riktigt... det har flyttat in folk till området från hela världen vilket har krävt nya bosättningar...

Det är lite som invandringen till sverige nu... Ponera att det istället bor 30 miljoner muslimer i sverige genom invandring om 30 år så kanske vi kan känna oss som "palestinier" här...

Nu har ju dock israel försökt få till fred under lång tid utan att lyckas... israelerna fick ju bort folket från dom olagliga bosättningarna men hamas slutar inte med terrorbombningarna i allla fall vilket ju är synd.

Många av bosättningarna upprättades på den mark som den judiska befolkningen fördrevs ifrån redan 1948 av jordanien. Judarna ägde den marken innan Jordanien invaderade. På den tiden var Israel ungefär två mil brett :)

Palestinierna vägrade att förhandla med eller att över huvd taget erkänna Israel. Platser som Hebron är heliga platser för judarna som fördrevs därifrån i kriget 1948.

1947 förkastade arabstaterna en delningsplan vilket innebär att det palestinska mandatet från 1922 fortfarande gäller... i hela mandatområdet där västbanken också ingår och det ska vara platsen för det judiska nationalhemmet. Det innebär då att rätten att bo vart man vill i området fortfarande gäller ända tills palestinierna går med på en fredlig uppdelning.
Guest
#37 - 1 januari 2009 02:52
[quote=patdah;1234677]Njae... det är inte riktigt så det ser ut där nere nu... där har olika folkslag/religioner levt sida vid sida under flera hundra år.

Man ville ju dela det hela 1947 men det funkade ju inte riktigt... det har flyttat in folk till området från hela världen vilket har krävt nya bosättningar...

Det är lite som invandringen till sverige nu... Ponera att det istället bor 30 miljoner muslimer i sverige genom invandring om 30 år så kanske vi kan känna oss som "palestinier" här...

Nu har ju dock israel försökt få till fred under lång tid utan att lyckas... israelerna fick ju bort folket från dom olagliga bosättningarna men hamas slutar inte med terrorbombningarna i allla fall vilket ju är synd.

Många av bosättningarna upprättades på den mark som den judiska befolkningen fördrevs ifrån redan 1948 av jordanien. Judarna ägde den marken innan Jordanien invaderade. På den tiden var Israel ungefär två mil brett :)

Palestinierna vägrade att förhandla med eller att över huvd taget erkänna Israel. Platser som Hebron är heliga platser för judarna som fördrevs därifrån i kriget 1948.

1947 förkastade arabstaterna en delningsplan vilket innebär att det palestinska mandatet från 1922 fortfarande gäller... i hela mandatområdet där västbanken också ingår och det ska vara platsen för det judiska nationalhemmet. Det innebär då att rätten att bo vart man vill i området fortfarande gäller ända tills palestinierna går med på en fredlig uppdelning.[/quote]

Men du verkar få det att tro att det var palestinernas fel att judarna tog deras land;)
#38 - 1 januari 2009 03:02
[quote=Lutt;1234678]Men du verkar få det att tro att det var palestinernas fel att judarna tog deras land;)[/quote]

Nej, det förvaltades av britterna från första världskriget... 1921 delade man upp mandatet i två delar där ena delen senare blev jordanien och resten uppläts väl åt israel men skulle delas mellan palestinier och israeler.

Ta Jerusalem som exempel här nu... staden är 4000 år gammal...
Jerusalem är den heligaste staden för världens judar och har även stor religiös betydelse för kristna. Den räknas dessutom som den tredje heligaste staden inom islam. Trots att Gamla Staden bara har en area på 0,9 km² rymmer den en mängd platser av religiös betydelse, bland dem Tempelberget, Västra muren, Den heliga gravens kyrka, Klippdomen och Al-Aqsamoskén.

Under sin historia har Jerusalem förstörts två gånger, belägrats 23 gånger, attackerats 52 gånger och erövrats och återerövrats 44 gånger.

VEM har "laglig" rätt till staden Jerusalem? :)
Guest
#39 - 1 januari 2009 03:15
[quote=patdah;1234679]Nej, det förvaltades av britterna från första världskriget... 1921 delade man upp mandatet i två delar där ena delen senare blev jordanien och resten uppläts väl åt israel men skulle delas mellan palestinier och israeler.

Ta Jerusalem som exempel här nu... staden är 4000 år gammal...

VEM har "laglig" rätt till staden Jerusalem? :)[/quote]
Men är det inte bättre att ge judarna ett land där det inte bor något folk? Isf kan en eskimå för några tusen år sen när hon födde en unge på ett isflak som numera är västerås kan säga att vi var här först.

"Indianerna" tyckte inte det var okej och sa det är lugnt ta vårat land.

Jag förstår hur palestinerna känner sig för det är inte riktigt rätt att göra så. Skulle du tycka det var okej om sthlm blev en judisk stat och att svenskar inte fick göra vad dem ville i den staten?
#40 - 1 januari 2009 03:23
Jo... men.... eftersom israeliternas kung David intogs Jerusalem omking 990 f.Kr. enligt vad som skrivs i gamla testamentet (om man nu ska tro på dom rent geografiska berättelserna i den boken) så lär det väl ha bott judar i området ganska länge...
Guest
#41 - 1 januari 2009 03:33
[quote=patdah;1234681]Jo... men.... eftersom israeliternas kung David intogs Jerusalem omking 990 f.Kr. enligt vad som skrivs i gamla testamentet (om man nu ska tro på dom rent geografiska berättelserna i den boken) så lär det väl ha bott judar i området ganska länge...[/quote]
Enligt mig är religion farligt och något man inte skall blanda sig in i...skall vi gå på det hade både Finland och Norge varit svenskt idag för vi en gång i tiden hade dessa länder fast i olika tider.

Sverige hade kanske varit så brett som till moskva för vi är det ända landet i världen som intagit moskva
#42 - 1 januari 2009 03:40
Ja... religion är livsfarligt... man kan dö av det också :) Jag kommer dock dö även utan religion så jag oroar mig inte speciellt mycket över den delen av livet :)

Men det är väl dessvärre just religion som är avgörande i konflikten där nere nu.
Guest
#43 - 1 januari 2009 03:53
[quote=patdah;1234683]Ja... religion är livsfarligt... man kan dö av det också :) Jag kommer dock dö även utan religion så jag oroar mig inte speciellt mycket över den delen av livet :)

Men det är väl dessvärre just religion som är avgörande i konflikten där nere nu.[/quote]
Varför tog du då upp religionen;)

Har inget ont emot dig måste jag säga.

Har alltid haft 1939-1944 som judarnas fördel och medlidande. Men det ger dom inte rätten till att ta ett land och säga att det är sitt.
Det är bara det som är mitt problem över det hela.
#44 - 3 januari 2009 21:12
Om vi struntar i vad som hände för flera tusen år sedan och försöker hålla oss till de senaste 100 åren - eller varför inte senaste månaderna, så var antalet raketer från Hamas mot Israel enligt nedan (alltså under rådande vapenvila):
http://elderofziyon.blogspot.com/2008/12/december-rocket-calendar.html

Och under november: http://elderofziyon.blogspot.com/2008/11/november-cease-fire-calendar.html

Israel gick till och med ut i TV och varnade öppet Hamas för att fortsätta. Är det någon som är det minsta förvånad över Israels svar?
#45 - 3 januari 2009 21:27
[quote=Joacim;1234554]Men... tror ni krig är någon sorts nollsummespel? Det tro pelle att fler palestinier får sätta livet till när Israelerna har bättre utrustning (detta torde vara ett bra skäl till att ge upp med för den delen...).
Så vad tycker "israelhatarna" att Israelerna skall göra då? Vänta till siffrorna är lika?/J[/quote]

Ja, jag kan faktiskt inte mer än hålla med även om jag fortfarande vidhåller att det är sååå lätt att sitta här och ha en massa åsikter fast vi faktiskt inte har en aning.
*Jag har i efterhand tagit bort alla åsikter i ämnet från mina inlägg av hänsyn till de drabbade.
Världen kommer så småningom att tappa sina gränser och alla kommer att tala engelska.. tror jag... men fram till dess kommer de att tjafsa är jag rädd..
#46 - 3 januari 2009 21:35
[quote=Katharina;1236048]Världen kommer så småningom att tappa sina gränser och alla kommer att tala engelska.. tror jag... men fram till dess kommer de att tjafsa är jag rädd..[/quote]

Yes! NWO!!! :D Det ser jag verkligen fram mot!
#47 - 3 januari 2009 21:36
[quote=Katharina;1236048]
Det optimala hade ju varit att man hade gett Tyskland till judarna... Ha ha.. Det skulle ha känts riktigt bra... :d
[/quote]

Jag har två svar på det förslaget...

1) Har inte judarna lidit tillräckligt?

2) Då hade konflikten varit där i stället med några miljoner invandrande turkar mot judarna.

Är det förresten någon som känner till SS politik i Tyskland fram till och med krigsutbrottet - och sedan dessutom ytterligare ett drygt år fram i tiden?
Vet inte hur jag kom in på det - men det är faktiskt en intressant diskussion. Det var alltså inte SS som låg bakom t.ex. kristallnatten.
#48 - 3 januari 2009 21:54
[quote=Katharina;1236048]
Världen kommer så småningom att tappa sina gränser och alla kommer att tala engelska.. tror jag... [/quote]

1.2 miljarder kineser kommer nog att anföra en avvikande inställning.:)
#49 - 3 januari 2009 22:19
Mmm... det är väl typ en femtedel av världens befolkning som snackar kinesiska :)

Lei hao ma? :)
#50 - 3 januari 2009 22:48
Hm, FN, USA, veto.... Där finns nog ett stort problem i frågan....
#51 - 4 januari 2009 22:19
Jag har tagit bort alla former av åsikter från mina inlägg i denna tråd av hänsyn till de drabbade i detta krig.

Jag rekommenderar alla andra att göra detsamma. Fruktansvärt det som pågår nu. Jag kommer även att anmäla mitt eget inlägg här nu och rekommendera Kjell/admin att ta bort hela tråden av hänsyn till de drabbade. :(
#52 - 4 januari 2009 22:40
Vi kan ju inte undgå att det händer framför våra ögon... det är hemskt men så är vardagen för många just nu och här klagar vi på att det är lite kallt när tempen sjunker under 10 grader... det kanske är väder och vind man ska prata om för att slippa tänka på eländet?
#53 - 4 januari 2009 22:57
[quote=patdah;1236566]Vi kan ju inte undgå att det händer framför våra ögon... det är hemskt men så är vardagen för många just nu och här klagar vi på att det är lite kallt när tempen sjunker under 10 grader... det kanske är väder och vind man ska prata om för att slippa tänka på eländet?[/quote]

Nu känner jag mig faktiskt lite tjatig. Jag har iaf inte varit där så jag vill inte sitta här och ha en massa åsikter om något som jag bara har läst och hört mig till.. Inte sett själv med egna ögon och upplevt själv eller haft nära och kära som gjort det.. Riktigt objektiv är ju också svårt att vara och då är det jättesynd om man gör någon som har akut sorg ledsen..
Enligt nyheterna och rapporter därifrån så är det massaker nu av civila. Jag vill inte sitta här och snacka och så har någon som är här inne och läser precis förlorat en kusin eller något..
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 5 januari 2009 09:16
[quote=Katharina;1236548]Jag har tagit bort alla former av åsikter från mina inlägg i denna tråd av hänsyn till de drabbade i detta krig.

Jag rekommenderar alla andra att göra detsamma. Fruktansvärt det som pågår nu. Jag kommer även att anmäla mitt eget inlägg här nu och rekommendera Kjell/admin att ta bort hela tråden av hänsyn till de drabbade. :([/quote]
Nu känner jag mig faktiskt lite tjatig. Jag har iaf inte varit där så jag vill inte sitta här och ha en massa åsikter om något som jag bara har läst och hört mig till.. Inte sett själv med egna ögon och upplevt själv eller haft nära och kära som gjort det.. Riktigt objektiv är ju också svårt att vara och då är det jättesynd om man gör någon som har akut sorg ledsen..
Enligt nyheterna och rapporter därifrån så är det massaker nu av civila. Jag vill inte sitta här och snacka och så har någon som är här inne och läser precis förlorat en kusin eller något

Jag tror inte att situationen blir bättre av att man deletar ämnet och låtsas som om det inte existerar - så tråden får vara kvar.
Självklart förstår jag din inställning och det är fruktansvärt det som sker och den flathet som omvärldens politiker visar när det låter det hela fortgå. Snart har 100 palestinska barn dödats bara under de senaste veckorna.
Som du skriver bör man dock tänka på när man skriver att det är många (även i Sverige) som personligen drabbas. Min fru har t.ex. en arbetskamrat vars syster med familj bor i Gaza och inte har kunnat få kontakt med dom på flera dagar. Seanast de partades vid föll bomberna alldeles i närheten av deras bostadshus.

Krigsrapport
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4118588.ab

Röda korset hindras att föra in sjukvårdsmaterial
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4118650.ab
#55 - 5 januari 2009 09:46
Först vill jag hålla med om att det är tragiskt att civila offras för Hamas sak men tyvärr är det oundvikligt. Hamas har själva sett till att gömma sina vapen i moskeer och bland bostäder.

Jag är helt övertygad om att soldaterna ur IDF gör sitt absolut bästa för att undvika civila offer men kan inte nog understryka att det är en väldigt svår sak att strida i tät bebyggelse där motståndarna dessutom inte ens följer "krigets lagar" (T.ex. att de skall bära vapen öppet och ha tydliga markeringar om att de är kombattanter - detta är lagar som skall verka för att bl.a. minimera civila offer).

Återigen, jag håller med om att det är väldigt tråkigt att civila män, kvinnor och barn drabbas men ingen kan påstå att detta är en oväntad reaktion från Israels sida. I förlängningen kan man också hävda att de boende i Gaza dragit på sig detta problemet självmant eftersom de tillåter Hamas att obstruera möjligheterna till fred.

/J

PS. Katharina, åsikter om något såpass stort som det här bör definitivt inte kvävas ty, i min mening, vore detta bra mycket värre än att någon kan ta illa vid sig. DS.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 5 januari 2009 10:11
Först vill jag hålla med om att det är tragiskt att civila offras för Hamas sak men tyvärr är det oundvikligt. Hamas har själva sett till att gömma sina vapen i moskeer och bland bostäder.

Gazaremsan är ungefär lika stor som halva Öland och där bor mer än 1 miljon människor så oavsett var vapnen göms där så hamnar de i närheten av människor.

Jag är helt övertygad om att soldaterna ur IDF gör sitt absolut bästa för att undvika civila offer men kan inte nog understryka att det är en väldigt svår sak att strida i tät bebyggelse där motståndarna dessutom inte ens följer "krigets lagar" (T.ex. att de skall bära vapen öppet och ha tydliga markeringar om att de är kombattanter - detta är lagar som skall verka för att bl.a. minimera civila offer).

Visst skjuta på ambulanser och sjukhus och stoppa transporter av medicinsk utrustning är verkligen ett märkligt sätt att göra sitt bästa för att undvika civila offer.

I förlängningen kan man också hävda att de boende i Gaza dragit på sig detta problemet självmant eftersom de tillåter Hamas att obstruera möjligheterna till fred.

Innan var det PLO som var den stora skurken och som attackerades av Israel. De tilläts inte av Israel bygga upp en egen fungerande polismyndighet eller militär eftersom det kunde bli ett hot Isarel. Israel och västmakterna kan inte ständigt spotta på och besluta för palestinierna om de vill att det skall bli fred i området.
#57 - 5 januari 2009 10:43
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236683]Gazaremsan är ungefär lika stor som halva Öland och där bor mer än 1 miljon människor så oavsett var vapnen göms där så hamnar de i närheten av människor.
[/QUOTE]

Och av detta drar vi då slutsatsen att Hamas inte har några som helst problem med att civila kommer offras för deras sak?

[QUOTE=Kjell Fohrman;1236683]
Visst skjuta på ambulanser och sjukhus och stoppa transporter av medicinsk utrustning är verkligen ett märkligt sätt att göra sitt bästa för att undvika civila offer.
[/QUOTE]

Och du har bilden helt klar över _om_ detta skett och då också full information om varför?

[QUOTE=Kjell Fohrman;1236683]
Innan var det PLO som var den stora skurken och som attackerades av Israel. De tilläts inte av Israel bygga upp en egen fungerande polismyndighet eller militär eftersom det kunde bli ett hot Isarel. Israel och västmakterna kan inte ständigt spotta på och besluta för palestinierna om de vill att det skall bli fred i området.[/QUOTE]

PLO var en terroristorganisation ledd av en mördare. Väldigt konstigt att de inte ville att dessa människor skulle ha vapen... (ja, det där var sarkastiskt skrivet)
/J
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 5 januari 2009 10:53
[quote=Joacim;1236704]Och av detta drar vi då slutsatsen att Hamas inte har några som helst problem med att civila kommer offras för deras sak?/J[/quote]
Har jag inte skrivit något om

Och du har bilden helt klar över _om_ detta skett och då också full information om varför?

Så enbart om man har bilden helt klar för sig får man uttala sig enligt dig då eller?
Tror nog i alla fall att organsiationer som Röda Korset, Läkare utan gränser etc. i alla fall är hyfsat insatta eftersom de befinner sig där.

PLO var en terroristorganisation ledd av en mördare. Väldigt konstigt att de inte ville att dessa människor skulle ha vapen... (ja, det där var sarkastiskt skrivet)
/J

Även staten Israel har letts av ansvariga för Sternligan som var en iraelisk terrororganisation som bl.a. låg bakom moredet på FN-sändebudet Folke Bernadotte

Idag handlar de facto om att ett folkmord begås och att västmaktarna åser detta utan att ingripa.
#59 - 5 januari 2009 11:03
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236708]Har jag inte skrivit något om
[/QUOTE]

Nej, men blir inte detta kontentan?

[QUOTE=Kjell Fohrman;1236708]
Så enbart om man har bilden helt klar för sig får man uttala sig enligt dig då eller?
Tror nog i alla fall att organsiationer som Röda Korset, Läkare utan gränser etc. i alla fall är hyfsat insatta eftersom de befinner sig där.
[/QUOTE]

Nej, visst kan du ha åsikter men jag ifrågasätter om du vet vad du pratar om. Det är självfallet så att man inte får angripa ambulanser och/eller sjukhus men _om_ (märk väl att jag skriver _om_ eftersom detta rör sig om spekulation då inte jag heller har bilden helt klar för mig) ambulans eller sjukhus huserar aktiva kombattanter så sätts det, av genevekonventionen givna, skyddet helt ur spel. Var fick du f.ö. informationen ang attacken mot sjukhus och ambulanser ifrån?

[QUOTE=Kjell Fohrman;1236708]
Även staten Israel har letts av ansvariga för Sternligan som var en iraelisk terrororganisation som bl.a. låg bakom moredet på FN-sändebudet Folke Bernadotte

Idag handlar de facto om att ett folkmord begås och att västmaktarna åser detta utan att ingripa.
[/QUOTE]

Folkmord är det inte. Tragiskt, ja. Men folkmord är det inte.
/J
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 5 januari 2009 11:22
[quote=Joacim;1236718]Var fick du f.ö. informationen ang attacken mot sjukhus och ambulanser ifrån? [/quote]
Det har stått angivet i nästan alla tidningar, det har nämts både i nyheterna i radio och TV
#61 - 5 januari 2009 11:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236728]Det har stått angivet i nästan alla tidningar, det har nämts både i nyheterna i radio och TV[/QUOTE]

Jaha, detta har jag tydligen missat men å andra sidan så har jag följt konflikten uteslutande på nätet och då primärt på utländska sidor. Hursomhelst, tror du dig ha fått situationen klar genom dessa medier eller har du endast fått information om att det skett? Har du f.ö. länkar till uppgifterna? Det enda jag sett när jag, litet snabbt, surfade runt var "– Vi har fått in rapporter om att ambulanser beskjutits. Det här är verkligen allvarligt, säger Christer Zettergren." (ur aftonblaskan) och det där ger inte riktigt någon bild av situationen direkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 5 januari 2009 11:50
Jag har som sagt läst det i tidningar samt hört det på nyheterna.
Tyvärr tillåter ju inte Israel att annan press än deras egen jobbar inne i Gaza så därför finns det antagligen inte några bilder tillgängliga.
#63 - 5 januari 2009 11:56
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236749]Jag har som sagt läst det i tidningar samt hört det på nyheterna.
[/QUOTE]

Det var inte mycket till källhänvisning och därmed har vi alltså inte en susning om dess riktighet eller hur?

[QUOTE=Kjell Fohrman;1236749]
Tyvärr tillåter ju inte Israel att annan press än deras egen jobbar inne i Gaza så därför finns det antagligen inte några bilder tillgängliga.
[/QUOTE]

Varje rapport om vad, var, hur och när IDF agerar skulle kunna äventyra liv i IDF's styrkor. Det är fullständigt logiskt att de inte vill röja positioner eller liknande information och absolut inget ovanligt eller anmärkningsvärt.
/J
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 5 januari 2009 12:04
[quote=Joacim;1236755]Det var inte mycket till källhänvisning och därmed har vi alltså inte en susning om dess riktighet eller hur?/J[/quote]
Ibland blir man rätt förbannad. Att ta livet av en massa folk är uppenbarligen OK - bara man ser till att inte pressen kan visa närbilder på det.

Fick just ett mail som innehöll ett "SMS-nödrop" inifrån Gaza.

[FONT=Verdana]
[FONT=Verdana]Detta meddelande kom på sms från Gaza via Norge- sprid det![/FONT]

[FONT=Verdana]"Dette sterke ropet kommer fra Mads Gilbert,den norske legen som hjelper til ved et sykehus i Gaza :[/FONT]

[FONT=Verdana]De bombet det centrale grönnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden.80 skadde.20 drept.alt kom hit til Shifa.Hades! Vi vasser i död.blod og amputater.Masse barn.gravid kvinne.Jeg har aldrig oppleve noe såfryktelig.Nå hörer vi tanks.Fortell videre,send videre. rop det videre.Alt.GJÖR NOE!GJÖR MER! Vi lever i historieboka nå,alle! Mads G[/FONT]
[/FONT]
#65 - 5 januari 2009 12:17
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236760]Ibland blir man rätt förbannad. Att ta livet av en massa folk är uppenbarligen OK - bara man ser till att inte pressen kan visa närbilder på det.

Fick just ett mail som innehöll ett "SMS-nödrop" inifrån Gaza där för några få timmar sedan en grönsaksmarknad bombades.

[FONT=Verdana][/FONT][/QUOTE]

Jag förstår om du blir förbannad om du köper allt rakt av som sanning. Det sprids propaganda från båda sidor (vilket jag antar du är medveten om) och ditt "sms" kan lika gärna vara ett "sms-virus" skrivet av någon som vill se hur snabbt han/hon kan sprida det. (Ofta att grönsaksmarknader är i full gång under en situatiuon som den här? Eller hur...)

Jag har inte sagt att det är OK att ta livet av någon överhuvudtaget _men_ jag har förståelse för att varje aktion får en reaktion. I detta fallet drabbas civilbefolkning eftersom Hamas inte strider i linje med de "krigsregler" som finnes.

/J
#66 - 5 januari 2009 12:47
5726 Kasamraketer mot Sdrat i Israel under pågående vapenvila och tills nu. Bara där har vi lika många anledningar till nuvarande situation.

Det är naturligtvis inte på något sätt bra med civila offer - men vad fan skall Israel göra? Vänta tills man fått ihop fler raketer från Iran och Syrien? Vänta på att Iran har massförstörelsevapen??

Israel är den enda demokratin i hela området, omgiven av stater som inte ens accepterar Israels rätt till existens.

Nån jäkla gång måste alla inse att "enough is enough". Innan Israel gjorde ett skvatt under julhelgen hade det för det första regnat raketer från Gaza mot Israel. I princip hördes inte ett knäpp från omvärlden om dessa övergrepp och mordförsök på civila.

Israel gick sen ut i media (TV och Radio) och varnade Hamas offentligt för att Israel kommer att svara om raketbeskjutningen inte upphörde omedelbart. Man nästan bad på sina bara knän att Hamas skulle sluta med beskjutningen och sade också att Hamas måste förstå att Israel är starkare och har bättre vapen och kommer att använda sig av dessa fördelar.
Hamas svarade med fler raketer och till slut inträffade det oundvikliga - att Israel började försvara sig.

Man ringer till och med upp familjer i områden där man vet att Hamasmilis håller till och varnar att man kommer att bomba där. Vem har någonsin tidigare hört talas om att ett land innan anfallet faktiskt ger de boende en möjlighet att sätta sig i säkerhet??

Det skulle inte förvåna mig ett dyft om Hamas när de får sådana samtal håller käft inför de människor som kommer att drabbas, medvetna om att det finns en politisk vinst i att civila, kvinnor och barn dödas.

Alla muslimer är inte terrorister, men det är en ofrånkomlig sanning att majoriteten av världens terrorister är muslimer - som hatar Isarel och USA mer än något annat. Om inte terroristerna stoppas kommer vi alla att få betala ett pris som är mångfalt högre än vi någonsin kan föreställa oss. Israel och USA är sista utposten mot terroristerna och även om jag inte på något sätt tycker att krig är en bra lösning på några problem, är jag tacksam att någon faktiskt tar fighten. Hade det varit Sverige, hade vi väl skickat någon "Dialogpolis" för att prata förstånd med terroristerna..

Alltså - tänk bara - Iranska präster med kärnvapen... och det är Iran som är den största leverantören av vapen till Hamas. Det här måste helt enkelt upphöra. Israel måste säkra sin rätt till existens och de civila offren får helt och hållet skrivas upp på Hamas konto. Det är Hamas som blandar sig med civilbefolkningen och ofta uppträder som vanliga civilister. Hamas har allt blod på sina egna händer och är som sagt väldigt medvetna om de politiska pluspoäng civila offer innebär för dem själva.

Hur fan skall Israel göra då om de inte vill bli beskjutna vareviga dag av en grupp idioter som inte ens erkänner att det finns något som heter Israel?
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 5 januari 2009 12:47
[quote=Joacim;1236765]Jag förstår om du blir förbannad om du köper allt rakt av som sanning. Det sprids propaganda från båda sidor (vilket jag antar du är medveten om) och ditt "sms" kan lika gärna vara ett "sms-virus" skrivet av någon som vill se hur snabbt han/hon kan sprida det. (Ofta att grönsaksmarknader är i full gång under en situatiuon som den här? Eller hur...)

Jag har inte sagt att det är OK att ta livet av någon överhuvudtaget _men_ jag har förståelse för att varje aktion får en reaktion. I detta fallet drabbas civilbefolkning eftersom Hamas inte strider i linje med de "krigsregler" som finnes.

/J[/quote]
Nej jag köper definitivt inte allt - jag tycker snarare att det är som så att du köper allt som Israel påstår.
SMS-nödropet ovan kom inifrån Gaza - fast det räknas väl inte eftersom det inte har kunnat kontrolleras av dig.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 5 januari 2009 12:49
[quote=Hogan1;1236778]
Hur fan skall Israel göra då om de inte vill bli beskjutna vareviga dag av en grupp idioter som inte ens erkänner att det finns något som heter Israel?[/quote]
Man kan till att börja med bete sig som en demokratisk stat och t.ex. följa FNs konventioner.

Isarel är den stat i Mellanöstern som har den särklassigt största militärapparaten, de är det enda land där som de facto har kärnvapen.
#69 - 5 januari 2009 13:05
[quote=Kjell Fohrman;1236782]Man kan till att börja med bete sig som en demokratisk stat och t.ex. följa FNs konventioner.

Isarel är den stat i Mellanöstern som har den särklassigt största militärapparaten, de är det enda land där som de facto har kärnvapen.[/quote]

1). I det här fallet har man helt enkelt inte haft något val. Man blir beskjutna med tusentals raketer. Vad fan skall man göra? Hoppas på att rakterna tar slut? Varning på varning utdelades. Hamas ville helt enkelt ha igång ett krig. Nu sitter dom på svartepetter men ser det inte så själva. Snarare ser dom sig som blivande martyrer och ger fullständigt fan i konsekvenserna för civilbefolkningen.
Israel är mer mån om dem än vad Hamas är.

2) Jo, det är sant. Och en jäkla tur att det är Israel och inte något arabland som har kärnvapen. Jag säger det igen - tänk Dig dessa vansinniga fanatiska mullor med kärnvapen.
9/11 skulle vara en fis i vinden eller ett yngel i Malawisjön i jämförelse.

I och med att det faktiskt är Israel som har flest och bäst vapen, är ju Hamas aktioner än större dårskap. Det finns ingen annan förklaring än att de faktiskt har önskat den här reaktionen från Israel, medvetna om omvärldens kommande protester.
Men så länge det finns en enormt stark judisk lobby i USA, kan Israel hålla på tills dom inte orkar själva längre.

Obs! jag säger inte att det är bra - jag har många gånger svurit ve och förbannelse över Israel. Minns Sharons tripp till Tempelberget för ett antal år sedan. Fullständigt vansinnigt.

Men i den här specfika konflikten ger jag Israel rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 5 januari 2009 13:16
[quote=Hogan1;1236793]1). I det här fallet har man helt enkelt inte haft något val. Man blir beskjutna med tusentals raketer. Vad fan skall man göra?[/quote]
Man kan följa FNs konvention, man kan sluta ockupera nya områden, man kan själva sluta skjuta raketer (även under den period som du nämner ovan så dödades fler palestinier av Israel, än tvärt om), man kan sluta svälta ut palestinierna, man kan sluta inhägna dom, man kan helt enkelt börja bete sig som ett demokratiskt land.

Jag upprepar vädjandet inifrån Gaza

Detta meddelande kom på sms från Gaza via Norge- sprid det!

"Dette sterke ropet kommer fra Mads Gilbert,den norske legen som hjelper til ved et sykehus i Gaza :

De bombet det centrale grönnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden.80 skadde.20 drept.alt kom hit til Shifa.Hades! Vi vasser i död.blod og amputater.Masse barn.gravid kvinne.Jeg har aldrig oppleve noe såfryktelig.Nå hörer vi tanks.Fortell videre,send videre. rop det videre.Alt.GJÖR NOE!GJÖR MER! Vi lever i historieboka nå,alle! Mads G
#71 - 5 januari 2009 13:24
[quote=Kjell Fohrman;1236799]Man kan följa FNs konvention, man kan sluta ockupera nya områden, man kan själva sluta skjuta raketer (även under den period som du nämner ovan så dödades fler palestinier av Israel, än tvärt om), man kan sluta svälta ut palestinierna, man kan sluta inhägna dom, man kan helt enkelt börja bete sig som ett demokratikst land.[/quote]

Det kommer inte att ske så länge inte Hamas erkänner Israels rätt till existens och så länge Hamas har som sitt enda och övergripande mål en total förintelse av alla judar och det som idag kallas Israel.
Det har försökts en gång tidigare i modern tid och hade nazisterna vunnit kriget och kunnat fortsätta ett par år till, hade vi inte haft dagens situation.

Det är med förintelsen på näthinnan vi måste se på Israels fruktan. Det får inte hända igen.
Israel, USA och Tyskland är helt och fullt inställda på detta. Vad gäller resten av världen är jag inte lika säker. "Det är ju bara judar, trots allt".
#72 - 5 januari 2009 13:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236780]Nej jag köper definitivt inte allt - jag tycker snarare att det är som så att du köper allt som Israel påstår.
SMS-nödropet ovan kom inifrån Gaza - fast det räknas väl inte eftersom det inte har kunnat kontrolleras av dig.[/QUOTE]

Icke, jag tar även information från Israel med en skeptisk blick. Däremot anser jag de har sin fulla rätt till självförsvar.

Du har rätt i att det inte räknas eftersom du själv skrev att du fått det via mail och inte direkt själv kunde validera dess äkthet. Fick personen du fick mailet av detta sms? Vad har denne för relation till narkosläkaren?

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 5 januari 2009 13:29
[quote=Hogan1;1236801]Det är med förintelsen på näthinnan vi måste se på Israels fruktan. Det får inte hända igen. [/quote]
Och då är det OK att bete sig på samma sätt mot andra som de själv blev behandlade på.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 5 januari 2009 13:35
[quote=Joacim;1236803]Icke, jag tar även information från Israel med en skeptisk blick. Däremot anser jag de har sin fulla rätt till självförsvar.

Du har rätt i att det inte räknas eftersom du själv skrev att du fått det via mail och inte direkt själv kunde validera dess äkthet. Fick personen du fick mailet av detta sms? Vad har denne för relation till narkosläkaren?

/J[/quote]
Och palestinierna har då inte rätt till självförsvar - trots allt är det ju genom årens lopp en bråkdel med israeler som har dött jämfört med hur många palestinier som har dött. Trots allt har ju redan hälften av palestinierna (mer än 1 miljon) fördrivits från sitt land och lever i flyktingläger.

Nödrop SMS- skickades till den organisation han jobbar på som sedan sprider hans vädjan vidare. Han han tydligen inte skicka det personligen till dig eftersom han hade ett jobb att göra - rädda liv.
#75 - 5 januari 2009 13:43
#76 - 5 januari 2009 13:46
[quote=Kjell Fohrman;1236806]Och då är det OK att bete sig på samma sätt mot andra som de själv blev behandlade på.[/quote]

Jag tror inte att Israel håller på med någon sorts förintelse, gasning osv. av Palestinier. Men har du täckning för det, så fram med länken bara.

Jag vet att det fortfarande finns många som söker "Die Endlösung der Judefrage" och dom flesta är Israels grannar. Skall dom gå till slakt igen?
#77 - 5 januari 2009 13:50
Nu skjuter Hamas andra Palestinier också. Fint folk det där. Hur fan kan någon sympatisera med dessa idioter?
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230733155685&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 5 januari 2009 13:55
[quote=Hogan1;1236823]Jag tror inte att Israel håller på med någon sorts förintelse, gasning osv. av Palestinier. Men har du täckning för det, så fram med länken bara.

Jag vet att det fortfarande finns många som söker "Die Endlösung der Judefrage" och dom flesta är Israels grannar. Skall dom gå till slakt igen?[/quote]
All officiell statistik visar att mer än 1 miljon palestinier har fördrivits, att mångdubbelt fler palestinier har dödats än israeler.
Det finns många andra sätt att ta livet av folk än genom gaskammare.

Slakt sker just nu - men det är palestinier som slaktas.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 5 januari 2009 13:57
[quote=Hogan1;1236827]Nu skjuter Hamas andra Palestinier också. Fint folk det där. Hur fan kan någon sympatisera med dessa idioter?
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230733155685&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull[/quote]
Jag tror lika lite på israeliska källor som jag tror på hamas
#80 - 5 januari 2009 14:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236812]Och palestinierna har då inte rätt till självförsvar - trots allt är det ju genom årens lopp en bråkdel med israeler som har dött jämfört med hur många palestinier som har dött. Trots allt har ju redan hälften av palestinierna (mer än 1 miljon) fördrivits från sitt land och lever i flyktingläger.

Nödrop SMS- skickades till den organisation han jobbar på som sedan sprider hans vädjan vidare. Han han tydligen inte skicka det personligen till dig eftersom han hade ett jobb att göra - rädda liv.[/QUOTE]

Nja, nu kanske du inte behöver vara tramsig bara för att du inte kan uppge vilken källa du fått ditt "nödrop". Så, "denna organisation" skickade alltså detta mail direkt till dig eller har det tagit ytterligare omvägar?

Jag menar inte på något sätt att människor inte skadas eller dör i striderna men däremot skall man också vara uppmärksam på hur desinformation (från båda sidor) kan spridas under "falsk flagg".

Vad gäller "bråkdelen" Israeler (tydligen vill du förminska det av någon anledning) så är det, som sagt, inget nollsummespel det här men hade Israel haft en önskan om att radera ut civilbefolkning så hade det kunnat göra det. Nu är detta inte målet eftersom det inte finns någon som helst vinst i att döda människor som inte är kombattanter. Varje civilt offer är en förlust i ett krig oavsett vilken nationalitet det berör (om man ser det ur en "civiliserad" synvinkel) både ur human, ekonomisk och propagandasynvinkel.

De enda som tjänar på civila offer är Hamas i detta läget eftersom de inte ens behöer följa regler vilka Israel förväntas följa (etfersom Israel då anses civiliserat).
/J
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 5 januari 2009 14:21
[quote=Joacim;1236842]Nja, nu kanske du inte behöver vara tramsig bara för att du inte kan uppge vilken källa du fått ditt "nödrop". Så, "denna organisation" skickade alltså detta mail direkt till dig eller har det tagit ytterligare omvägar?

Jag menar inte på något sätt att människor inte skadas eller dör i striderna men däremot skall man också vara uppmärksam på hur desinformation (från båda sidor) kan spridas under "falsk flagg".

Vad gäller "bråkdelen" Israeler (tydligen vill du förminska det av någon anledning) så är det, som sagt, inget nollsummespel det här men hade Israel haft en önskan om att radera ut civilbefolkning så hade det kunnat göra det. Nu är detta inte målet eftersom det inte finns någon som helst vinst i att döda människor som inte är kombattanter. Varje civilt offer är en förlust i ett krig oavsett vilken nationalitet det berör (om man ser det ur en "civiliserad" synvinkel) både ur human, ekonomisk och propagandasynvinkel.

De enda som tjänar på civila offer är Hamas i detta läget eftersom de inte ens behöer följa regler vilka Israel förväntas följa (etfersom Israel då anses civiliserat).
/J[/quote]
Organsiationen står angiven i Aftonbladets artikel som jag länkade till ovan (där det också finns ett foto på läkaren ifråga) så jag la inte in det igen efterom jag trodde att du hade läst den.

Håller med om att det nu inte handlar om att räkna antalet på varje sida (även om det just nu är 100 ggr fler palestinier som dör än israeler).
Nu handlar det om att få slut på massakern.
Jag anser att FN med stormakterna bakom sig omedelbart skall kräva ett eld upphör, samt sätta ihop en trupp som går in och upprätthåller denna.
Sedan måste långsiktigt FN se till att palestinafrågan löses - se till att palestinierna kompenseras. Först genom att de får tillbaka ockuperad mark från Israel, sedan att de ersätts för det som har bestulits från dom (detta är upp till alla som stödde FNs besult att betala), samt att se till att säkerheten för såväl palestinier samt israeler garanteras (t.ex. genom att inte tillåta något land i området att ha kärnvapen).
#82 - 5 januari 2009 14:42
[quote=Joacim;1236678]
PS. Katharina, åsikter om något såpass stort som det här bör definitivt inte kvävas ty, i min mening, vore detta bra mycket värre än att någon kan ta illa vid sig. DS.[/quote]
Jag håller med. Men inte just nu när det händer. Det är så många anhöriga runt om i världen som mår så dåligt nu.
[quote=Kjell Fohrman;1236782]
Isarel är den stat i Mellanöstern som har den särklassigt största militärapparaten, de är det enda land där som de facto har kärnvapen.[/quote]
Där måste man ju även se vilket hot landet befinner sig under. Känner de sig hotade så är det klart att de beväpar sig så mycket de kan, lr hur?!
[quote=Kjell Fohrman;1236830]
Slakt sker just nu - men det är palestinier som slaktas.[/quote]
Ja, att det är tragiskt och fruktansvärt tror jag inte att någon här säger emot. Det är vem som är ansvarig som diskuteras. Jag tycker att det är viktigt att inte blanda ihop de frågorna. :)
#83 - 5 januari 2009 14:44
@ Kjell

Jag vet vilken organisation de arbetar för men min fråga var om du fått dit email därifrån eller om det rör sig om vidarebefodrat email utan konfirmerad källa. Detta för att eventuellt peka på en del i propagandamaskinen ty jag tror säkert det kommer komma fler sms, email osv som visst kan ha en viss sanningshalt men som i stort är fabrikerat just för att framkalla den reaktion du uttryckt.

Bra att du nu kanske kommer sluta dra upp de "ojämna" siffrorna eftersom de egentligen endast har som syfte att väcka sympati för den ena sidan och aversion mot den andra oavsett anledningen till striderna från början.

Vad gäller FN så vet du ju att detta är ett tandlöst organ som inte sätter in några trupper under strid plus att det inte kan agera pga vetorätten vissa länder anser sig ha. Om du tror att FN kan avväpna Hamas så hoppas jag du får rätt men i annat fall är strid den enda vägen i nuläget.

/J
#84 - 5 januari 2009 14:46
[QUOTE=Katharina;1236859]Jag håller med. Men inte just nu när det händer. Det är så många anhöriga runt om i världen som mår så dåligt nu.
[/QUOTE]

Jag förstår din ståndpunkt men kan inte hålla med om den eftersom det, ur min synvinkel sett, alltid måste vara tillåtet att diskutera alla sorters ämnen. Det är ett fundament i min syn på ett civiliserat samhälle.

/J
#85 - 5 januari 2009 15:37
Ordet terrorism har fått en ny innebörd, det används inte längre i dess egentliga mening.

Numera så innebär terrorism allt som opponerar USA och västvärldens tänkta världsordning.

Eftersom ingen använder ordet i dess rätta bemärkelse varken ibland oss eller i media så får jag säga det: Israel bedriver terror i Gaza, vakna!

Mvh Jari
#86 - 5 januari 2009 16:09
[quote=Kjell Fohrman;1236782]Man kan till att börja med bete sig som en demokratisk stat och t.ex. följa FNs konventioner.
[/quote]

Självmordsbomb skakar stad i Israel

Den palestinska terroranklagade rörelsen Hamas, som styr i Gazaremsan, beskrev bombningen som en "hjältemodig handling" och ett "naturligt svar på ockupationsbrott".

Senast ett självmordsdåd inträffade inne i Israel var i slutet av januari i fjol då tre personer dödades vid ett attentat i Eilat.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_838913.svd

Ja, för självmordsbombningar som anses vara hjältemodiga handlingar av Hamas följer väl FN's konvention till punkt och pricka...

:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 5 januari 2009 16:12
[quote=Joacim;1236862]@ Kjell

Jag vet vilken organisation de arbetar för men min fråga var om du fått dit email därifrån eller om det rör sig om vidarebefodrat email utan konfirmerad källa. Detta för att eventuellt peka på en del i propagandamaskinen ty jag tror säkert det kommer komma fler sms, email osv som visst kan ha en viss sanningshalt men som i stort är fabrikerat just för att framkalla den reaktion du uttryckt.

Bra att du nu kanske kommer sluta dra upp de "ojämna" siffrorna eftersom de egentligen endast har som syfte att väcka sympati för den ena sidan och aversion mot den andra oavsett anledningen till striderna från början.

Vad gäller FN så vet du ju att detta är ett tandlöst organ som inte sätter in några trupper under strid plus att det inte kan agera pga vetorätten vissa länder anser sig ha. Om du tror att FN kan avväpna Hamas så hoppas jag du får rätt men i annat fall är strid den enda vägen i nuläget.

/J[/quote]
Hur vet jag att det är du som har skrivit detta inlägg och inte en anställd i Israels PR-apparat
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 5 januari 2009 16:16
[quote=patdah;1236968]Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_838913.svd

Ja, för självmordsbombningar som anses vara hjältemodiga handlingar av Hamas följer väl FN's konvention till punkt och pricka...

:mad:[/quote]
Nej, jag tycker att alla skall följa FNs konventioner.
Här är en intervju med en f.d. iraelisk soldat http://www.berkeleydailyplanet.com/issue/2005-03-01/article/20835?headline=Israeli-Pilot-Tells-Story-of-His-Refusal-to-Bomb-By-JAKOB-SCHILLER

Vad det gäller nu är få stopp på det massmord som pågår i Gazaremsan - sorry men jag kan inte se det på annat sätt än att du, Joacim och Hogan 1 stöder detta.
#89 - 5 januari 2009 16:26
Kjell - Bara Israel och Hamas kommer överens om en vapenvila så är det över.
#90 - 5 januari 2009 16:35
[QUOTE=Kjell Fohrman;1236972]Hur vet jag att det är du som har skrivit detta inlägg och inte en anställd i Israels PR-apparat[/QUOTE]

Självfallet har du din rätt att vara litet fånig på ditt eget forum men att tvivla på att det är jag som skrivit det kanske är litet ologiskt? Visst, det kanske inte är "Joacim" som skriver men å andra sidan har du ju tillgången till mitt ip-nummer och skulle med litet hjälp troligtvis kunna ta reda på vilket område jag skriver ifrån. Nu _kan_ det förvisso vara så att min dator är kapad av "elaka israeler" som, av någon anledning, fått för sig att bedriva propaganda på ett akvaristforum men...

Ang. ditt andra inlägg så har du rätt i att jag stödjer Israels kamp mot Hamas trots att jag inser förlusterna av civila palestinier. Jag anser dock att det är Hamas som står som ansvariga för det som sker då Israel utför en reaktion mot Hamas aktioner.

/J
#91 - 5 januari 2009 17:10
[quote=erikthur;1236997]Kjell - Bara Israel och Hamas kommer överens om en vapenvila så är det över.[/quote]

I det långa loppet räcker det inte med vapenvila... man måste få folket där att kunna umgås med varandra på samma vis som skåningarna tvingas umgås med oss i övriga Sverige... ;)

Nåja... dumt att skämta om givetvis men så är det ju faktiskt... dom lever alla där nere nu... dom måste helt enkelt komma överens och samsas om utrymmet.
#92 - 5 januari 2009 17:36
Håller med om det också.
Men först måste de komma överens om en vapenvila.
#93 - 5 januari 2009 18:14
Judar, muslimer och kristna - alla hatar de varandra.

Låter kanske pessimistiskt, men det lär ju inte bli fred förrän endera sidan slagit ihjäl den andra.

//C
#94 - 6 januari 2009 01:21
[quote=Radioaktiva Räkor;1237057]Judar, muslimer och kristna - alla hatar de varandra.

Låter kanske pessimistiskt, men det lär ju inte bli fred förrän endera sidan slagit ihjäl den andra.

//C[/quote]

Ja... det är nog dessvärre så illa... för dom lär nog inte ta sitt förstånd till fånga och inse att dom blivt lurade från början...
#95 - 6 januari 2009 09:49
[quote=Kjell Fohrman;1236980] sorry men jag kan inte se det på annat sätt än att du, Joacim och Hogan 1 stöder detta.[/quote]

Nu skall vi se om jag kan klargöra min inställning.....

Först och främst anser jag att det var ytterst tvivelaktigt - för att inte säga rent idiotiskt att "ge bort", det som nu är Israel exklusive de ockuperade områdena, efter WW II. Där begicks det första misstaget.

Men nu är det som det är och den situationen måste hanteras på ett eller annat sätt.
Israel kommer inte att ta sin befolkning och flytta till Madagaskar (en lösning som så sent som 1940 var en plan som SS och Eichmann jobbade på).
Israel befinner sig på gott och ont där dom är.

Diverse krig under årens lopp och försök att en gång för alla radera staten Israel har misslyckats och Israel har under dessa krig ockuperat vissa områden som man delvis har befolkat och nu inte släpper ifrån sig, trots FN-resolutioner.

Israel hatar inte sina grannar men känner ett starkt behov av att försäkra sig om att en ny förintelse inte inträffar. Däremot finns det ett starkt religiöst hat gentemot Israel från t.ex. Hamas som inte ens erkänner Israels rätt till existens. Detta hat är också spritt i resten av arabvärlden - alltså hos de stater som ligger närmast Israel på kartan.

Hamas har starkt stöd från Iran - som har kärnvapenambitioner. Hamas är terroriststämplat av USA och EU.

När vapenvilan efter den senaste konflikten mellan Hamas och Israel upphörde strax före jul 2008, ökade raketbeskjutningen från Gaza mot Israels civilbefolkning (som vanligt med målsättning att döda så många civila som möjligt).

Israel varnade gång på gång Hamas. Man gick ut i TV och varnade till och med offentligt och sa att det kommer att komma en reaktion om inte raketbeskjutningen upphör.

Raketbeskjutningen stoppade inte - utan ökades i stället.

Israel beslutade sig då för att slå tillbaka för att försöka komma åt raketbaser och en gång för alla se till att Hamas möjligheter till att skada Israel upphör.
Vi har nu den situationen vi har - och i denna specifika konflikt stödjer jag Israel.

I de flesta andra konflikter är det min uppfattning att Israel agerar förkastligt och jag har flera gånger sagt att jag hoppas att USA någon gång kan tänka sig att avstå från sitt veto - eller till och med hota Israel med att inte skeppa fler vapen - och att upphöra med sitt ekonomiska stöd.

Alltså - jag stödjer Israels agerande i denna specifika konflikt - men är i största allmänhet generellt emot Israels agerande.

Blev det klarare nu, Kjell?
#96 - 6 januari 2009 11:45
Blev riktigt förvånad när jag fick se att gaza var inte större än te'x Orust i yta, hur kan man tvinga palestinierna att bo i ett sånt litet råtthål. ne israel borde bara lägga ner, finns inget dom har att säga för att försvara ett sånt mobbande mot palestinier, hur kan dom bomba "Orust" och tro att inga civila blir skadade.....

Ne hoppas att dom får tillbaka åtmisnstonde en stor del av sitt forna land..
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 6 januari 2009 16:44
#99 - 6 januari 2009 17:09
Kommer inte ihåg att ni två blev alltför upprörda när hamas började skicka sina raketer på israeliska skolor - och det var innan Israel "svarade". Hur många raketer på civila mål i Israel är acceptabelt enligt era åsikter?
#100 - 6 januari 2009 17:12
[QUOTE=Hogan1;1236778]5726 Kasamraketer mot Sdrat i Israel under pågående vapenvila och tills nu. Bara där har vi lika många anledningar till nuvarande situation.[/QUOTE]
påminner...
#101 - 6 januari 2009 17:28
[QUOTE=erikthur;1237662]Kommer inte ihåg att ni två blev alltför upprörda när hamas började skicka sina raketer på israeliska skolor - och det var innan Israel "svarade". Hur många raketer på civila mål i Isarael är acceptabelt enligt era åsikter?[/QUOTE]

Noll, såklart. Hur många döda palestiner är acceptabelt för varje dödad Israel tycker du? Dumma frågor får dumma motfrågor.

Huruvida man tycker raketer mot civilbefolkning är acceptabelt är inte det som är den relevanta frågan här. Att formulera sådana frågor är föga konstruktivt.

Frågan och problemet är vilken som är den bästa lösningen på denna långa konflikt. Jag är övertygad om att olaglig ockupation och anfallskrig inte är lösningen.
#102 - 6 januari 2009 17:46
Den palestinska sidan brukar räkna med 100 palestinier mot 1 israel vid fångutväxlingar och liknande. Det är deras matematik inte min.
Jag å andra sidan är övertygad om att förhandlingar och fredliga överenskommelser är lösningen på konflikten. Inte olagliga raketattacker under vapenvila - inte heller de självmordsattacker som den iranska alliansen i konflikten hotar med.
#103 - 6 januari 2009 17:50
Men nu blev ni väl litet gladare när Israelerna skjuter sina egna också. Mer sportslig än så kan man väl inte bli?

/J *ironisk eftersom vi fortfarande inte har en susning om det var medvetet eller av misstag - medvetet med bra anledning eller bara jävligt tarvligt*
#104 - 6 januari 2009 17:55
Som jag tidigare skrivit agerar Israel delvis efter den plan som satten under Ben Gurions tid, staten Israel agerar alltså stats terrorist, att sen hävda att en okuperad stat ska springa omkring i uniform är bara tramseri.
#105 - 6 januari 2009 17:56
[QUOTE=erikthur;1237704]
Jag å andra sidan är övertygad om att förhandlingar och fredliga överenskommelser är lösningen på konflikten. Inte olagliga raketattacker under vapenvila - inte heller de självmordsattacker som den iranska alliansen i konflikten hotar med.[/QUOTE]

Då är vi överrens på den punkten i alla fall.

Men att tro att en fredlig, långvarig förhandlingslösning är möjlig så länge Israel olagligt ockuperar palestinskt område är naivt. Alltså måste Israel avstå de olagligt ockuperade områdena och riva muren de byggt runt dem. Vill de ha en mur - vilket jag personligen har full förståelse för att de vill ha - får de bygga den på sin sida av gränsen.
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 6 januari 2009 19:04

[U]We call on the EU to suspend the EU-Israel Association Agreement until Israel respects human rights and International Law

[/U]
Skriv på petitionen på denna sida http://www.thepetitionsite.com/1/Suspend-EU-Israel-Trade-Agreement
#107 - 6 januari 2009 20:35
Inte ett enda ord mot palestinsk terrorism eller upprepade brott mot den tidigare vapenvilan ser jag. Gud så ensidigt men inte så förvånande när det kommer från Ordförande Kjell.
;)
#108 - 6 januari 2009 20:46
[quote=erikthur;1237837]Inte ett enda ord mot palestinsk terrorism eller upprepade brott mot den tidigare vapenvilan ser jag. Gud så ensidigt men inte så förvånande när det kommer från Ordförande Kjell.
;)[/quote]Nu får du ****** i den ta och kamma dig, om du har någonting emot Kjell så ta det då med honom personligen och ge *** i att försöka paja den här tråden.
#109 - 6 januari 2009 21:08
[QUOTE=erikthur;1237837]Inte ett enda ord mot palestinsk terrorism eller upprepade brott mot den tidigare vapenvilan ser jag. Gud så ensidigt men inte så förvånande när det kommer från Ordförande Kjell.
;)[/QUOTE]

Men, nu är det ju israelisk terrorism som pågår och det i aldrig skådad skala. Det finns inget rätt o fel här, allt är fel, blodbad pågår och du yrar om frågan som vore det ett playstationspel eller nån sifferlek.

Mvh Jari
#110 - 6 januari 2009 21:29
Överhuvudtaget verkar de flesta på den här tråden ta sida stenhårt. Undantaget är Hogan1 som fördömer Israel generellt men inte i det här kriget. De flesta andra ser allt svart eller vitt.
Sen undrar jag om det finns sskallar här som inte gillar judar? Generellt och utan undantag, menar jag då. Ingen nämd och ingen glömd.. ;)
#111 - 6 januari 2009 21:42
@Gaffel
Läs hela erikthurs inlägg så ser du att det är mer än bara "mot" Kjell. Det är dessutom en viss ironi som går att härleda från forntida "bataljer" som iallafall jag tyckte var litet rolig.

Ang. ditt tidigare inlägg: Ja, just det. Palestinier skall inte behöva följa några regler alls utan det skall ju bara Israelerna göra... Detta är ett problem överhuvudtaget vad gäller konflikter mellan västländer och mellanösternländer: "Vi" förväntas följa spelreglerna (och gör det i stort) men de behöver inte. Detta anser jag vara rasism och nervärderande av större delen av mellanöstern men det går bra för dem att utnyttja så länge som "vanligt folk" tänker så.

@jarinen
Det är inte terrorism.. läs om läs rätt...

@Katharina
Självfallet finns det en hel massa gråskalor och ser man till varje enskild dödad eller skadad så är det en personlig tragedi utan dess like. Konfliken som sådan är dock, i nuläget, svart eller vit (och nej, jag menar inte hudfärg om någon skulle vilja vränga det på så sätt). Antingen är man för att israel har sin rätt till retalliation för åtskilliga brott mot överenskommelsen eller så gör man det inte.

@Kjell
Nej, det tänker jag inte göra :)
#112 - 6 januari 2009 21:42
För alla som har svårt att förstå konflikten och dom olika sidorna så kan man göra tanke-experimentet att man tillhör den andra sidan.
Om man nu tycker mest synd om Israel så kan försöka tänka sig in i hur det vore att vara palestinier i Gaza och omvänt.

För oss i väst är det viktigt att lära av den här konflikten. Den är i mikroformat exakt densamma som tex nord-syd konflikten.
Vi ser att det är omöjligt att lösa konflikten med våld, det föder bara mer våld och hämnd. Det är inget fel i det. Det är en självklar följd av att man kränker någon och en nödvändig mekanism för människans överlevnad. Tom i de mest extrema situationer som tex koncentrationslägren så gjorde människor uppror, trots att det var till synes meningslöst. Men det stärker gruppen och några överlever alltid.

Lösningen är att förhandla och dela med sig. Att förnedra och kränka människor bara för att man är militärt/ekonomiskt överlägsen förlorar man på i det långa loppet.

Mvh UB
#113 - 6 januari 2009 21:56
[quote=Joacim;1237880]
@Katharina
Självfallet finns det en hel massa gråskalor och ser man till varje enskild dödad eller skadad så är det en personlig tragedi utan dess like. Konfliken som sådan är dock, i nuläget, svart eller vit (och nej, jag menar inte hudfärg om någon skulle vilja vränga det på så sätt). Antingen är man för att israel har sin rätt till retalliation för åtskilliga brott mot överenskommelsen eller så gör man det inte. [/quote]

Jag tror inte att du skulle ha några rastankar i det här fallet..

I den här konflikten kan det också finnas gråskalor och det finns människor i konflikten som är grå, fattar grå beslut eller agerar grått.. Om du nu hänger med i mitt flummiga resonemang.. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#114 - 6 januari 2009 21:58
[quote=Katharina;1237871]Sen undrar jag om det finns sskallar här som inte gillar judar? Generellt och utan undantag, menar jag då. Ingen nämd och ingen glömd.. ;)[/quote]
Skärp dig att kalla folk för nazister är direkt oförskämt:mad:
Angrip åsikterna istället.
#115 - 6 januari 2009 22:22
[quote=Kjell Fohrman;1237899]Skärp dig att kalla folk för nazister är direkt oförskämt:mad:Angrip åsikterna istället.[/quote]

Jag håller med. Jag borde har skrivit till den personen (som antytt sådant tidigare) direkt istället eller varit tyst.

Nu har jag inte lust att skriva till den personen så jag borde helt enkelt varit tyst. Sorry.
#116 - 6 januari 2009 22:30
Vad anser ni om att ledningen för Hamas nu gömmer sig under sjukhusen medans befolkningen i Gaza tvingas ta smällarna som deras folkvalda ledare har påtvingat sin befolkning på grund av raketskjutningar under julhelgen?

Borde inte krigshetsarna i Hamas som beordar beskjutning av civila israleiska mål med rakter vara dom som står längst fram vid fronten och möter israelena när dom nu tar till markstridande trupper?

Är det rätt att gömma sig bakom den civila befolkningen?
Kjell Fohrman
Administrator
#117 - 6 januari 2009 22:37
[quote=patdah;1237935]Vad anser ni om att ledningen för Hamas nu gömmer sig under sjukhusen medans befolkningen i Gaza tvingas ta smällarna som deras folkvalda ledare har påtvingat som befolkning på grund av raketskjutningar under julhelgen?

Borde inte krigshetsarna i Hamas som beordar beskjutning av civila israleiska mål med rakter vara dom som står längst fram vid fronten och möter israelena när dom nu tar till markstridande trupper?

Är det rätt att gömma sig bakom den civila befolkningen?[/quote]
Well, nu är det ju i och för sig Israel som påstår att de gömmer sig under sjukhusen.
Som jag skrev tidigare så är hela Gazaremsan oerhört tätbefolkat så var de än finns så finns de nära bebyggelse.

Kollade ett rätt intressant reportage på aktuellt/rapport tidigare idag där de menade att stödet för Hamas kraftigt nu hade ökat bland Palestinierna. De anser väl att Hamas är de enda som försvarar dom.
På västbanken där PLO styr så betrakttas de av vanligt folk som förrädare och stödet för Hamas har istället ökat kraftigt så nu lära Hamas vinna nästa val där.
#118 - 6 januari 2009 22:47
Ja, får dom med sig alla palestinier så lutar det väl åt dom återupptar sina stadgar som kräver att Israel utplånas som stat och ersätts med en islamisk stat... då tror jag att dom kommer ta hjälp från varenda terror-organisation i området för att "hämnas" på alla judar och israeler... det kommer nog inte sluta förens ena sidan är utplånad :(

Om Hamas nu återupptar sina självmordsbombningar mot israeliska mål som dom hotar med lär det väl knappast bli någon mjukare ton i området...
Bilagor:
#119 - 7 januari 2009 00:10
Att det ska vara så svårt att förstå, en ockuperande stat tar till militärt våld mot en oskyddad civilbefolkning, sjukhus, skolor och hjälporganisationer och ni tjafsar om att Hamas skjuter nyårsraketer, patetiskt Joacim!

Däremot så är jag pro PLO och ser både Hamas seger och al-Qassam brigadens beskjutningar som en stor förlust och tragedi för det palestinska folket.
#120 - 7 januari 2009 00:15
Att det ska vara så svårt att förstå, en ockuperande stat tar till militärt våld mot en oskyddad civilbefolkning, sjukhus, skolor och hjälporganisationer och ni tjafsar om att Hamas skjuter nyårsraketer, patetiskt Joacim!

Däremot så är jag pro PLO och ser både Hamas seger och al-Qassam brigadens beskjutningar som en stor förlust och tragedi för det palestinska folket.
#121 - 7 januari 2009 01:11
Några frågor till Patdah, Joacim och andra som tycks anse att det först och främst är palestinierna som bär skulden till våldsspiralen i området:

1. Hur ser ni på det faktum att Israeliska staten sedan decennier ockuperar palestinskt område?

2. Hur ser ni på det faktum att Israel upprättat olagliga bosättningar på ockuperad mark? Bosättningar på ockuperad mark är ett brott mot Genevékonventionen.

3. FNs säkerhetsråd, Internationella Domstolen, EU, Amnesty International och Human Rights Watch är några av de organisationer som konstaterat att de israeliska bosättningarna på västbanken är ett brott mot internationell lag. Anser ni att dessa organisationer har fel?

4. Anser ni att Israel bör följa Genevékonventionen och se till att bosättningarna försvinner? Om inte, betyder det att ni förkastar Genevékonventionen, generellt eller just i detta fall?

5. Anser ni att Israel bör lämna ockuperat palestinskt område?

6. Tror ni att en hållbar fred kan uppnås utan att Israel lämnar de ockuperade områdena?

7. Tror ni att en hållbar fred kan uppnås så länge de illegala israeliska bosättningarna finns kvar?

Jag ställer dessa frågor inte för att gå polemik utan av ett genuint intresse för att förstå hur tankebanorna går hos de som anser att det först och främst är palestiniernas handlingar som orsakar oroligheterna i området.
#122 - 7 januari 2009 06:18
Kort svar till Daniel - parterna måste komma överens. Den palestinska sidan måste erkänna att Israel existerar och förhandla utifrån detta. Att bara bita sej fast i gamla krav leder ingen vart. Raketbeskjutning och självmordsbombare är dålig förhandlingsteknik.
#123 - 7 januari 2009 06:31
Jag undrar jag om inte USA kommer blanda sig in i detta så gott de kan. ;)
#124 - 7 januari 2009 12:23
[quote=JojjeN;1238029]Jag undrar jag om inte USA kommer blanda sig in i detta så gott de kan. ;)[/quote]Med tanke på att USA försett och kontinuerligt förser Israel med vapen teknologi och utrustning samt lägger in sitt veto så fort FN viskar sanktioner så kan man väl ganska välgrundat hävda att dom redan är insyltade upp över öronen, att sen Norge av alla länder står för en del av Israels oljeimport får mig att sjunga sista versen på "Brödrafolkens väl.."
#125 - 7 januari 2009 12:31
[quote=erikthur;1238027]Kort svar till Daniel - parterna måste komma överens. Den palestinska sidan måste erkänna att Israel existerar och förhandla utifrån detta. Att bara bita sej fast i gamla krav leder ingen vart. Raketbeskjutning och självmordsbombare är dålig förhandlingsteknik.[/quote]PLO erkände redan 1988 staten Israel, att du nu anser att folkvalda Hamas skulle erkänna staten Israel för att komma i förhandlingsposition är ju inte så lite ironiskt med tanke på att staten Israel vägrar erkänna Hamas.

"Worldwide doors swings both way, except perhaps in husqvarna.." ;)
#126 - 7 januari 2009 14:53
Ja det vore väl onekligen lite lättare för Israel att förhandla med Hamas om dom erkände Israels rätt till existens. Det vore onekligen lite lättare för samtliga i regionen om Hamas kunde ta steg som i åtminstone det långa loppet kunde ta dom bort från terroristlistan.

Men än så länge räknas Hamas ju de facto som terrorister av världsamfundet. Och med tanke på alla raketer dom avfyrat mot Israel innan kriget bröt ut så är det med viss rätt kan tyckas. Undrar hur SÄPO agerar när de gäller alla terroristsympatisörer som tycks höja sina röster här och var?
#127 - 7 januari 2009 17:58
Varför förhandlade inte Israel fullt ut med PLO efter erkännandet 1988?
Varför tror du att Israel skulle förhandla med Hamas om dom skulle erkänna staten Israel?

Inte en endaste kommentar eller bemötande på att Israel för närvarande utövar militärt våld mot civila och hjälporganisationer, gick luften ur er eller?

Om det var menad som en seriöst ställd fråga så kan säkert säkerhetspolisens avdelning för kontraterrorism hjälpa dig med den frågan.
#128 - 7 januari 2009 18:30
Varför Israel har attackerat Hamas torde väl för de flesta vara uppenbart. Som redan nämnts i tråden beror det på de knappt 6000 raketattacker som Hamas riktat mot civila mål i Israel.
http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2009/01/07/cooper.hamas.rockets.cnn
Det innebär också 6000 skäl att vilja leva i fred med omvärlden.
När man numera efter årtioenden med krig har en lyckats få till stånd en fredlig samlevnad med både de tidigare fienderna Egypten och Jordanien så varför tror du inte då att man också vill leva i fred med palestinierna?
Tyvärr stavas omgivningen med benämningar som Hamas, Hizbollah och al-Qaida...
Muslimska terrorister med andra ord - enligt världsamfundet...
#129 - 7 januari 2009 18:48
Om du med fred menar att hålla palestinier i stängda flyktingläger under oacceptabla förhållanden samtidigt som man fängslar, lönnmördar och spränger de som man anser är taktiska mål så kan jag förstå dina övriga resonemang, du gillar inte muslimer va?
#130 - 7 januari 2009 19:37
[quote=patdah;1237935]Är det rätt att gömma sig bakom den civila befolkningen?[/quote]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4129370.ab
#131 - 7 januari 2009 20:38
[quote=erikthur;1238301]Jag gillar inte muslimska terrorister.[/quote]Föredrar du icke muslimska terrorister som ex Mossad när dom reste runt i världen och lönnmördade folk?[quote=erikthur;1238301]Jag gillar inte självmordsbombare.[/quote]
Föredrar du Mossad agenter som fjärrutlöser sprängladdningar?[quote=erikthur;1238301]Jag gillar inte terror- raketer (splitterbombtyp om du tittade på länken).[/quote]Föredrar du laserguidade amerikanska zonrörsmissiler avfyrade från Israeliska cobra helikoptrar eller infanteri granater av typ fosfor framför Hamas ballistiska nyårsraketer eller ska det kanske vara minor utkastade i de områden som Israel anser vara barriärzoner där palestinska barn spränger av armar och ben?
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 7 januari 2009 20:45
Skärp er nu på "bägge sidor" (jag har deletat flera inlägg från båda sidorna)

Diskutera gärna konflikten - men gör det inte till någon personlig vendetta mot andra som skriver i tråden.
#133 - 8 januari 2009 05:28
Men visst blir det lite lustigt när du deletar mitt inlägg som Gaffel svarade på men citerade ofullständigt. Och lite olustigt är det när moderatorn tidigare klart deklarerat sin inställning i frågan. Härmed lämnar jag därför denna tråden.
#134 - 8 januari 2009 21:05
Israel har gjort Gazaremsan till ett koncentrationsläger, och Västbanken är ett ghetto. Svårare än så är det inte. Men Israel skulle aldrig kunna göra detta om inte USA hade gett Israel så himla mycket vapen, och om de andra arabstaterna inte hade förått Palestina. Sedan måste EU erkänna Palestina som en stat och även erkänna att Hamas genom fria demokratiska val vann parlamentsvalen.

Besök även min blogg, första inlägget handlar lite om konflikten. :)

Annons