Isolering av akvarium

#1 - 11 maj 2011 23:56
Har hittat trådar om hur man behåller värmen på vintern lätt genom att använda sej av frigolit och isolera karets sidor. Men hur är det under sommaren då man vill ha kyla i karet. Kan man använda sej av samma princip och sätta frigolit på alla sidorna och genom det hålla kylan nere lättare i karet eller leder detta bara till atta värmen stiger snabbare?

Skulle behöva svar relativt snabbt då axolotl karet svajjar lite väl mycket i temp just nu även fast vi har kylning.
#2 - 12 maj 2011 03:17
Svart liggunderlag är jag själv inne på att använda, borde ge bra isolering och är betydligt snyggare och hållbarare än frigolit. Mina akvarier står i en källare och det blir sällan över 18-19grader på vintern så jag börjar bli lite fundersam på uppvärmningskostnaden faktiskt.
#3 - 12 maj 2011 05:31
Det beror naturligtvis helt och hållet på vilket håll värmen går. Om karet har den temperatur det ska ha och rummet är varmare så funkar det att isolera karet.
Kylningen är det stora problemet på sommaren. En datorfläkt som kyler vattnet genom avdunstning har andra beskrivit när denna fråga kommit upp tidigare.

Annons