Island

#1 - 14 december 2006 20:55
Janne och jag har bokat en resa till Island sista veckan i juni :D Då ska det bli fota av. En dröm är att fota lunnefågel men vi inser att det kan vara riktigt knepigt. Jag hoppas i alla fall få se lunne.

Jag har pysslat med räkor och fisk och räknat in alla Galaxy utom en, alla Burmaräkor utom en och alla sv/v Breviataräkor utom en. Säkert finnas resterande exemplar gömda i javamossor, bakom stenar och filter.

Alla fem små blåögonyngel hos Breviataräkorna lever och ser fina ut. Man börjar se skillnad på kön på dom, ca 10 mm stora. De små hanarna har redan fått gula bröstfenor som dom viftar med.

Fem killiyngel syns också till i ett av de små karen. Hoppas att någon/några är honor. Jag har lite brist på honor där.

Någon jag inte sett till är den lilla Haramalen. Jag har iofs inte sett något lik heller så jag hoppas att den lever fint i karet någonstans.

Tigeryngeln växer och frodas. Matar jag fram dom lite ser jag ca 10 utan problem, så det finns nog fler. Dom ser väldigt randiga och fina ut.

I morgon ska jag byta lite skaldjur med en annan skaldjursfanatiker ;) Det blir inte räkor, utan två andra... varelser. Jag fotar och lägger upp sen om dom ser fina ut :)

Nu ska jag rensa lite flytväxter.
#2 - 14 december 2006 21:16
Åh Island... dit skulle jag också vilja åka. Fast inte för att fotografera kanske då...utan snarare rida. :) Fast man kan ju fotografera hästar också förstås... ;)
#3 - 14 december 2006 21:45
Åh Island! Tror där finns mycket att se! Men jag har hört att maten skall va lite "grå" och tråkig... Hoppas det inte stämmer!!

Nu bidde jag allt nyfiken! Glöm nu inte berätta efteråt vad du skulle byta mot... Håll mig inte på sträckbänken!!:D
#4 - 14 december 2006 21:46
Appropå hästar pratade jag med en jobbarkompis om att fota när hon så småningom ska börja rida in en unghäst. Skulle vara kul att fota vardagsbilder i ett stall och samspelet mellan häst/ryttare när dom jobbar tillsammans.
#5 - 14 december 2006 21:48
Meningen är att vi ska hyra bil, tälta och leva campingliv medan vi kör runt på ön. Det blir nog en hel del mat lagad över ett trangiakök ;)
#6 - 14 december 2006 22:17
Ha ha.. Ja då skall väl semestern va räddad. Ser framför mig hur ni annars skulle springa omkring och jaga lubbar medans det sög i tarmarna efter annat än fårögon och allt konstigt de sägs äta. Hade en kompis som gjorde sin praktik till kostekonom på Island. Givetvis med fokus på mat och matkultur. Jätteintressant att höra hennes upplevelser. Spännande att få höra er version i juli nu då!! :D För ni är ju inte sådär "matskadade" som vi är :D :D!!
#7 - 14 december 2006 23:30
Ha! ha! Det blir nog påssoppor och annan torrmat som vi tar med oss. Får man det förresten?
#8 - 15 december 2006 07:47
Mest Lunne finns nog vid det som heter "Dyrholaey" (dörrhålet) mitt på sydkusten, strax väster om "Vik i Myrdal". Det finns mycket fågel vid Dyrholaey, problemet kan vara att det är avstängt under häckningstid, men det vore kul att försöka se Lunne genom att hålla sig intill kanten av området.
Torrmat skall nog gå bra att ta med sig, det funkade iallafall när jag åkte själv för 1,5 år sedan.
#9 - 15 december 2006 09:21
Vad härligt Island! Längtar redan efter dina foton...
#10 - 15 december 2006 09:46
AVUNDSJUK!!!!!!! Island har altid varit ett sånt där dröm-mål.... och HM - vad är det för VARELSER du ska byta till dig ;)
#11 - 15 december 2006 11:25
avundsjuk, jag är så avundsjuk...
ÅH! Kan ni inte packa ner mig i en väska? Vill också åka till island. Lova att jag får se bilderna sedan. Jag kan lära dig några olämpliga fraser till resan ;-)
#12 - 15 december 2006 12:19
Olämpliga fraser på isländska, det låter spännande :) Då skulle jag kunna svära på isländska när lunnefåglarna inte syns till ;)
#13 - 18 december 2006 09:55
Å hur avis blev inte jag nu då. Jag har alltid velat åka till Island ju.
Ha det jättebäst när ni är där. Kommer troligtvis sitta och dregla över ev. publicerade bilder och längta ännu mer :)

Annons