Isanga-, Kalambo-, rödögd-, citron-moorii

#1 - 11 januari 2010 19:07
Citron 2:an

Någon som vet hur HONAN ser ut hos denna art? Har någon en länk till en bild eventuellt? (har försökt googla)
Är osäker på om jag äger ett par eller om det istället är två olika arter av tropheus.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2010 19:40
De ser ungefär likadana ut. Den främsta könskillnaden är nog att könsöppningen är något större och rundare hos honan - fast det ser man inte i akvariet förstås;)
#3 - 12 januari 2010 08:44
Tack för svaret! Är honan också RÖDÖGD?
Min hane är en solklar "Isanga-, Kalambo-, rödögd-, citron-moorii"
honan är brunaktig över lag med ofärgade ögonlock samt ett gult streck (prick) på mitten av kroppen som blir större & skarpare beroende på humör.
Honan ruvade i affären & det var bara de två som gick i karet så jag antog att de var ett "par". Inte många som kan mycket om denna tropheus-art över lag i butikerna..
Det roliga är att ynglet ser exakt ut som "Isanga-, Kalambo-, rödögd-, citron-moorii" fast med ofärgad ögonlock. Man blir konfunderad.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 januari 2010 09:01
Det finns olika nyansskillnader inom en art så är färgen skiljer sig litet är ingen könskillnad utan en individuell skillnad.
Nästan alla troffar korsar sig med varandra - risken är större ju mer de liknar varandra.
Troffar skall man aldrig hålla parvis - bara i stora grupper
#5 - 12 januari 2010 09:05
Här kommer en bild på honan. Svår att få fast på bild men ändå...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 januari 2010 09:07
Det ser definitivt inte ut som en citronmoorii
#7 - 12 januari 2010 09:09
Fler kassa bilder...
#8 - 12 januari 2010 09:10
Attans oxå. Vilken art kan det röra sig om tror du? Finns ju så oerhört många som liknar varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 januari 2010 09:13
Är nog inte ens en Tropheus moorii utan snarare en Tropheus brichardi-variant
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 januari 2010 09:37
MaxB skrev:

Behövs nog fler exemplar för att man skall kunna avgöra eftersom det finns en hel bunt med brichardi som ser väldigt likartade ut.
Den verkar ju också ha en antydan till lyrstjärt och i så fall kanske det är en annectens.
#12 - 12 januari 2010 09:44
Behövs nog fler exemplar för att man skall kunna avgöra eftersom det finns en hel bunt med brichardi som ser väldigt likartade ut.

Den verkar ju också ha en antydan till lyrstjärt och i så fall kanske det är en annectens.

Ja, de blå ögonen och den något utdragna kroppsformen samt antydan till lyrstjärt tyder ju på det, som du säger Kjell. Jag hakade nog upp mig en aning på den lilla gulaktiga strimman på kroppen - på Karins bilder.
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 januari 2010 09:59
MaxB skrev:
Jag hakade nog upp mig en aning på den lilla gulaktiga strimman på kroppen - på Karins bilder.

:)

Fast det ju finns ju en hel hög med varianter som har en antydan till gul strimma - varav Karilani är en.

Dock det är i alla fall ingen citronmoori och det var ju det viktiga i att få reda på:D.

Annons