Irriterande vatten och invånare

#1 - 29 juni 2012 08:06
Avslutar medlemskap
Christer5
#2 - 29 juni 2012 08:24
Vad är det för nytt preparat som testat med och som du tror kan vara orsaken ?
#3 - 29 juni 2012 08:32
Christer5 skrev:
Vad är det för nytt preparat som testat med och som du tror kan vara orsaken ?

Det va en liten röd metallisk flaska med namn Dm2 Alive tror jag.
Dom på Bromma Zoo hävdar att den kan absolut IIIIIIINTE ha förstört någonting. Men det konstiga är att ALLT annat va samma, samma växter, samma interdning, samma vatten ,samma fiskar, samma filter etc.... men den tillsattes och samtliga utom en vuxen och ett yngel dog på ett par timmar. det ställdes iordning på kvällen, nästan morgon va det buksim för samtliga (utan 1vuxen 1 yngel).
själva karet behövde bytas, men allt innehåll flyttades med och fiskarna fördes över långsamt med samma vatten (delvattenbyte bara). och dom här fiskarna har klarat betydligt värre saker än så.
Men sen den händelsen så har inget varit sig likt och det blir inte bra längre.
Ibland vill jag bara lägga ner allt eftersom det bara vägrar bli bra igen. så deprimerande att se.
har försökt med nya växter, nytt bottenmaterial, försökt hålla samma rutiner som tidigare med samma frekvens på vattenbyte, samma värme, samma filter, samma frekvens på slamsuga, samma salthalt, samma mängd happy life, regelbundna variationer i deras mat, men dock samma mat som varieras... hur jag än gör, det verkar ha rubbats helt och vägrar kännas bra igen.
förut va det sprudlande grönt och känndeslevande, nu känns det verkligen allt annat, bara dystert och slokande.
Så funderar på om jag skall ta ett akvarium i taget och ge mig på en omstart totalt.
koka rötter och bottenmaterial, rengöra filter, nytt filterinnehåll.
aktivt kol har jag redan prövat för att få bort eventuella skadliga ämnen och det har inte heller hjälpt.
men göra om allt. låta fiskarna ta med sig vatten och lite inredning till en bytta av något slag och sen ge det ett par dar och försöka börja om från början. Vet att det är riskfyllt, men hur kul är det att fortsätta titta på den slokande miljön som inte verkar återhämta sig :(
#4 - 29 juni 2012 08:39
Växter: använder du easy carbo? Det brukar ge fin skjuts.
Maskar (gissningsvis planarier): mata mindre - sätt i en fisk som käkar upp dem. Kolla: http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-r%C3%A4kakvariumet

Överlag: jag tycker inte du ska starta om från tabula rasa. Möblera om lite. Köp kanske lite nya växter från ett bra ställe. Skaffa några snabbväxande växter.
#5 - 29 juni 2012 08:46
fisheye skrev:
Växter: använder du easy carbo? Det brukar ge fin skjuts.

Maskar (gissningsvis planarier): mata mindre - sätt i en fisk som käkar upp dem. Kolla: http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-r%C3%A4kakvariumet

Överlag: jag tycker inte du ska starta om från tabula rasa. Möblera om lite. Köp kanske lite nya växter från ett bra ställe. Skaffa några snabbväxande växter.

Har testat easy carbo, men det hjälpte inte, Jag har några rätt glupska individer. Garra rufa brukar ju äta allt och minst två av guppyna i det andra äter bokstavligen allt.
Jag e också lite tveksam till att starta om helt. Men samtidigt känns det som om jag prövat så många olika saker utan resultat. Något är det som är galet. Har testat för ph, nitrit mfl (fick hjälp) och allt såg bra ut.
Men ändå så ler inte akvariet längre. Om jag startar om så får det ju bli ett akvarium i taget. I 63 Liters går ju enbart 4st Garra rufor, och dom borde kunna inhysas i ett litet annat akvarium. Jag borde ju märka rätt snart ifall det ger bra utfall i så fall. Och blir det bra får jag bita i sura äpplet och starta om det andra också som har desto fler invånare.
Christer5
#6 - 29 juni 2012 14:16
Tror att du får lugna ner dig lite och ha tålamod,det hjälper inte att göra en massa saker ofta då går det inte så bra.

Gör regelbundet vattenbyte ca 30 % en gång i veckan.

Köp några nya växter samt skaffa PMDD och EC så får du igång växtligheten.

Om du skall använda vattenberedning vid vatten byte köp Aquatan eller Easy Life FFM,använd inte gödning samma dag som du tillsätter vattenberedning.

Mata inte för mycket och ha lagom med fiskar till antal liter.

Samt massor med tålamod förändringen kommer inte med en gång.
#7 - 29 juni 2012 17:33
Christer5 skrev:
Tror att du får lugna ner dig lite och ha tålamod,det hjälper inte att göra en massa saker ofta då går det inte så bra.

Gör regelbundet vattenbyte ca 30 % en gång i veckan.

Köp några nya växter samt skaffa PMDD och EC så får du igång växtligheten.

Om du skall använda vattenberedning vid vatten byte köp Aquatan eller Easy Life FFM,använd inte gödning samma dag som du tillsätter vattenberedning.

Mata inte för mycket och ha lagom med fiskar till antal liter.

Samt massor med tålamod förändringen kommer inte med en gång.

Det där med tålamod är nog den svåraste biten, särskilt när jag går och blir så irriterad på att det faktiskt va bra men verkligen helhavererade över en natt och sen inte ville återhämta sig.
Jag gjorde en halvvariant idag för att inte gå så långt som att starta om allt.
Jag har utökat växterna, satt i några nya urkokta rötter, bytt lite vatten hos guppyna och desto mer vatten hos garra ruforna.
tog bort bakgrunden på utsidan på ena akvariet så bäggeva "nakna" på baksidan och satte dit en frostat baksida utanpå, skall sätta en på det andra också.
bytte lite filtermaterial. Och i med happy life (samma som easy life) och lite växtnäring.
PMDD har jag inte, men har övervägt att kanske testa det också.
Ja och så slängde jag ut zebreasnäckan till en egen liten burk. men vart hon skall få ta vägen vete tusan, jag vill inte ha zebrasnäckan i karen. Får se om jag lyckas leja bort henne till någon vänlig själ.
men vart jag köper tålamod, det vete fåglarna, jag har inte hittat någon butik som säljer det.
Christer5
#8 - 29 juni 2012 18:22
Försök att att byta 30 % av vattnet tillsättande av PMDD samma dag varje vecka så får du in en rutin.

EC doserar du varje dag.

Köp PMDD du kommer inte att ångra dig och det är lätt att handha och dessutom billigt.

Rör nu inte för mycket i dina akvarium utan låt det stabilisera sig i lugn och ro.
#9 - 29 juni 2012 18:56
Har för mig att du bor i Stockholm, då finns ju PMDD på Akvarielagret å kostar 95kr. Billigt och lätt att få tag i [:-106]
#10 - 29 juni 2012 19:40
Låter som att akvariet gått ett tag så hur gamla är lysrören? Det kan nämligen vara gamla lysrör som gjort att växterna stannat av och med tröga växter blir karet mindre stabilt.

Annons