Vad är det för nytt preparat som testat med och som du tror kan vara orsaken ?
Det va en liten röd metallisk flaska med namn Dm2 Alive tror jag.
Dom på Bromma Zoo hävdar att den kan absolut IIIIIIINTE ha förstört någonting. Men det konstiga är att ALLT annat va samma, samma växter, samma interdning, samma vatten ,samma fiskar, samma filter etc.... men den tillsattes och samtliga utom en vuxen och ett yngel dog på ett par timmar. det ställdes iordning på kvällen, nästan morgon va det buksim för samtliga (utan 1vuxen 1 yngel).
själva karet behövde bytas, men allt innehåll flyttades med och fiskarna fördes över långsamt med samma vatten (delvattenbyte bara). och dom här fiskarna har klarat betydligt värre saker än så.
Men sen den händelsen så har inget varit sig likt och det blir inte bra längre.
Ibland vill jag bara lägga ner allt eftersom det bara vägrar bli bra igen. så deprimerande att se.
har försökt med nya växter, nytt bottenmaterial, försökt hålla samma rutiner som tidigare med samma frekvens på vattenbyte, samma värme, samma filter, samma frekvens på slamsuga, samma salthalt, samma mängd happy life, regelbundna variationer i deras mat, men dock samma mat som varieras... hur jag än gör, det verkar ha rubbats helt och vägrar kännas bra igen.
förut va det sprudlande grönt och känndeslevande, nu känns det verkligen allt annat, bara dystert och slokande.
Så funderar på om jag skall ta ett akvarium i taget och ge mig på en omstart totalt.
koka rötter och bottenmaterial, rengöra filter, nytt filterinnehåll.
aktivt kol har jag redan prövat för att få bort eventuella skadliga ämnen och det har inte heller hjälpt.
men göra om allt. låta fiskarna ta med sig vatten och lite inredning till en bytta av något slag och sen ge det ett par dar och försöka börja om från början. Vet att det är riskfyllt, men hur kul är det att fortsätta titta på den slokande miljön som inte verkar återhämta sig :(