Irriterande akvarium???

#1 - 10 maj 2004 21:03
Hej!

Jag vet inte om frågan har varit uppe innan men jag kan prova:

Händer det ibland att ni när ni håller på med akvariumet att ni får lust att bara gå iväg o lämna det som det är eller att bara ******???

Kanske lite otydlig fråga.

För mig händer det här någon gång: idag skulla jag slamsuga lite i ena hörna i mitt 54 liters kar som är helt proppat med växter + lite rötter. När jag då skulle slamsuga och ta bort alla löven som börjar bli lite gammla. Jag kommer inte åt och måste flytta roten. Under roten var det förbaskat skitigt och det blev dimmigt. Samtidgt lossnar min växt caramine lyrata som växer som ogräs(ogräs: då menar jag ogräs!). Den lossnar så lätt för den har inga riktiga "rötter". Jag blir då annu surare, vattnet grumlar annu mera. Får knappt ner plantan utan bestämmer mig att då gallra den lite. Lite blev då rejält. Eftersom det inte är någon känslig elelr tröväxande växt river jag bara av växter och planterar om den. Måste då plantera om vattenpesten så att den inte blir för överskuggad. Vattnet är nu väldigt grumligt och det flyter omkring en massa små blad över hela karet. Hela bordet är blött och golvet lika så. Bär ut lite saker till badrummet droppar därifrån. VID DET HÄR LAGET ÖNSKAR JAG ATT DET BARA VAR EN MARDRÖMM ELLER ATT JAG ALDRIG HADE BÖRJAT HÅLLA PÅ MED KARET!!!
ETEtt tag senare är allt uptorkat och jag är slut som f*n. Karet är helt grumligt och fult för det är nästan tomt med växter...( van med att ögräset ligger och täcker allt).
Så nu sitter jag och skriver det här.

NU UNDRAR JAG OM ATT NI HAR BLIVIT RIKTIGT IRRITERANDE???

/ MED IRRITERANDE HÄLSNINGAR
#2 - 10 maj 2004 21:08
Se så, var inte så arg och irriterad.. Om ett par dagar är akvariet hur fint som helst igen!
#3 - 10 maj 2004 21:09
Du menar som när jag skulle fånga mina segelfenstetror häromdagen, och jag fick atomisera hela akvariet - lyfta ut varenda sten och träbit. Och när jag gjort det så saknades fortfarande en av dem. Bakom pumpen, kanske? Så jag tog lös pumpen. Ingenting. Så jag började rycka upp växter, den måste ju vara gömd bland växterna.

För den kan ju inte ha klämt sig in under den där lilla krukskärvan som ligger mitt i akvariet?

Jo, självklart kunde den det.
#4 - 10 maj 2004 21:14
Azur: jag känner igen det: när en fisk hade dött sökte jag igenom karet. Tog en liten pinne och bökade runt. Sen va jag tvungen att lyfta upp alla växter- hittade inget bland växterna. Senare hittade jag den i en spricka i roten!

- Då var karet också alldeles grumligt OCH jag var mkt irriterad! ;)

/Niklas
#5 - 10 maj 2004 21:22
Jodå, visst har man kännt så. Fick problem med javamossa. Det slutade med att det flög runder en massa små bitar. Sur som jag blev åkte all javamossa ut. Kan fortfarande en månad efter hitta små mossbitar under rötter och grejor.
#6 - 10 maj 2004 21:29
Kunde trott att det var jag... Ibland är det bara så grrrrr! Men just nu så svävar allt som på små moln. *asg*
#7 - 10 maj 2004 23:52
Jag plockade ut två små siamensisar ur ytterfiltret idag.. Den ena har tillbringat tre dagar där.. Han var elak och hungrig när jag släppte tillbaka honom.. Man kan lätt tappa gnistan när allt skiter sig..

Att sticka sig på en corydoras kan förstöra en helt perfekt dag med, River man inte akvariet när man rycker undan handen får man åtminstonde en trevlig liten inflammation att irritera sig på..
#8 - 11 maj 2004 06:00
Skulle kunna varit jag som startade denna tråd.........
#9 - 11 maj 2004 06:28
När jag bli irriterad numera, så drar jag mig alltid till minnes den här: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=139

Svårt att vara sur för sina småproblem sen [:)]
#10 - 11 maj 2004 08:17
Jag har kört min CO2 genom mitt Eheim ytterfilter men slutade med det för att pumpen gick torr ibland om det samlades för mycket CO2 överst i filterkammaren. Fint, fin, jag kör med en syresten så länge tills jag får köpt en ordentlig reaktor. (Vi fixar nytt kök, så det har prioritet ett just nu). Så ut med CO2 slangen från insuget, och på med en syresten. Efter 6 timmar händer det fortfarande ingenting. No bubbles. Jaha, vad nu? Jag upptäcker att det läcker lite från flaskan plus att det är lite dåligt med fart i den. I med lite extra socker, lite fogmassa runt korken. NÄ, det pyser fortfarande. Mer fogmassa. Vitt klibb över hela mig. Ingen CO2. Mer fogmassa. Tyst. Men ingen CO2. Skakar flaskan. Blir baksug, så att tvättflaskan nästan töms. Den andra blir nästan full. Tömma av lite mäsk.Visst fan, bort med all fogmassa. Börja om från början. Hela jag är klibbig.

Jag ville hysta akvarie o flaskor och allting ut genom fönstret. Till sist gav jag upp. Nu ska jag se om man kan hitta ett alternativ till dessa eländiga pet-flaskor som inte håller tätt.

Urrk!
#11 - 11 maj 2004 08:38
Mmm... När jag skulle starta upp mitt "nya" 320l hörnakvarium med en ännu nyare 2329 Eheim intervallpump så höll jag på i fem timmar för att skiten skulle fungera. Pumpen bara vägrade gå igång, den sög luft och bråkade. Det visade sig att det vart defekt och jag fick en ny. Var problemen över?? nejnej... När väl det nya filtret kommit så fick jag inte igång intervallfunktionen.

Enveten som man är så höll man på och trixade ytterligare fem timmar men utan resultat. (förutom att jag var arg som ett bi och pissblöt) Fick en ny "intervall-del" men då startade intervallet av sig själv... Lite nöjd vart jag iallafall men det blev aldrig något klart och fint vatten. Veckorna gick och jag använde ett mindre mekaniskt filter för att få det som jag ville men var ju inte riktigt nöjd med att köpa ett filter förhållandevis dyrt och samtidigt behöva använda ett billigare.

Surt beställde jag ny Ehfisubstrat för att se om det var det som strulade... Nu hade jag dock läst en del om de här filtren och vad som kan strula. Apan jag köpt filtret av är en lokal akvariehandlare och han hade sålt tre liter substrat till mig och sagt att det räcker. Nu hör till saken att Eheim säger "Fyll upp korgarna till bredden" och då krävs det 6 liter.

En effekt av för lite filtermassa är självfallet dålig filtrering men också att intervallfunktionen inte fungerar som den skall. (tidigare, om jag stängde av filtret, kunde det ta 2 timmar innan intervallet gick igång) Nu när filtermassan var "rätt mängd" så startade intervallet omedelbart och filtreringen är mycket bra och blir bara bättre allt eftersom filtret körs in.

Jag kan väl tillägga att jag aldrig kommer att handla av den grabben igen... Säljer man akvariepryttlar (dessutom som egenföretagare) så får man nog se till att man kan sin sak och har läst på. (han är f.ö. en strulputte som inte heller står vid sitt ord...)
/J
#12 - 11 maj 2004 08:49
OM man varit irriterad och på väg att ge upp? Skojar du? Det har varit väldigt nära ibland...
#13 - 11 maj 2004 08:50
Det som irriterar mig mest är att jag inte har råd eller framför allt plats för ett sånt stort kar som jag egentligen vill ha, och få prova på det där mé discus ju !!! Högst irriterande....

Meeen...man kan ju även bli så där småretlig då hela slangen far ur spannen, då man håller på att tömma ett kar och allt vatten bara sprutar ut över golvet !!
Och då det far opp en sten i slangen och sätter sig så där "käckt" på tvären...så får man står och trycka åoch fnula till man blir blå i ansiktet för att få ut den !! [:(!][:-73][:-73][:-73]

Osså sen...sjunker man på pallen framför nått av karen....då allt é relativt frid & fröjd...ser nått av scalareparen putsa ett blad frenetiskt för rom-läggning....de andra fiskarna simmar omkring friska och pigga...ja då é sånna värdsliga ting ett suddigt minne blött.....[:-101][:-101][:-101]
#14 - 11 maj 2004 10:27
Väldig roligt att läsa era situationer!!

Har tyvär inte varit med om ngt än,men det kommer väl``??
#15 - 11 maj 2004 10:49
usch vad jobbigt med allt. jag läste den där "mr akvarius" historia och jag visste inte riktigt om jag skulle skratta eller inte.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=139. det blev en riktig tecknad film där det blir en ond kedjereaktion mellan altihop :S. jobbigt, men som tur var har det inte hänt mig, än.
#16 - 11 maj 2004 10:58
Vad mer att säga...??? Kunde varit jag oxå som startat denna tråd.[:)] I lördags var jag & hämtade 2 st 110l kar som var nästan nya med en massa tillbehör (pumpar & mat & annat bra ha) för 400:- allt som allt... Glad för en rätt ok affär åkte man hem & ställde upp det ena direkt för att få lite bättre plats i mitt 50l yngel kar där jag har haft 8 "daffar"(mest yngel) gående i väntan på mitt 375l ska bli klart. Så på lördagskvällen är fiskarna flyttade & allt frid & fröjd... Sa god natt till mina fiskar & gick & la mig. Vaknade på söndagsmorgonen vid 4 tiden & var & kollade till karet. Somnade om & vaknade vid 9 tiden åt frukost & in i vardagsrummet för att tända upp karen. *plask*..vått om foten.... -Å NEJ!!!! skriker jag... Sambon rusar in & undrar vad som är på g... Det nya karet läcker... vrålar jag... arg som ett..Ja ní kan nog tänka er själva...
Det slutar med att jag får tömma karet så mycket det går & skära bort silikonen i ena hörnet för att lägga dit ny...
Det är helt nu och läcker inte... än..... [:D]
Fast i går när jag satt & kollade på fiskarna..ja då försvann allt...
Så alla har vi nog motgångar ibland fast det är värt det! ELLER????
#17 - 11 maj 2004 12:16
Jag skojar inte när jag säger detta utan det som kan få mig mest förbannad i hela världen är just när det går snett med karen! och då inkuluderar jag att köra i trafiken!

mvh
#18 - 11 maj 2004 12:37
ja, tänkt om man hade en sambo som brydde sig lite om firrarna. Jag minns fortfarande hur ont i kroppen jag hade dagen efter jag hade fyllt karet första gången. Grejjen är den att vi hade (har iofs fortfarande) ett hål i väggen mellan sovrummet och vardagsrummet. Precis 80cm brett, och satt som måttbeställt. Samma kväll, bara 20min efter vi fått karet på plats informerade min käre sambo mig och att han skulle ut och "ta en öl" med sina polare [läs: supa sig full]. Så jag frågade honom vem som skulle tvätta gruset och fylla karet, och får till svar (detta av mannen som ville ha karet!!!) att det kan väl jag göra eftersom jag inte har något att göra. Jaja, 15liter grus senare hade jag våldsam träningsvärk i ena skinkan och båda armarna. Och så hade jag bara lite vått grus på bottnen i karet.
Jag föddes mycket envis och har förblivit sådan genom mina 20 år, så jag gav mig f*n på att jag skulle klara detta själv. Då karet ser mer eller mindre måttbeställt ut så har vi EXAKT 13cm armutrymme uppe "på" karet. Och genom dessa 13cm skulle jag få i 120liter vatten. Det tog mig över 4 timmar då vi inte hade, eller har, någon anordning för att maskiniellt få i eller ur vattnet. och jag kunde inte använda en 10litershink eftersom jag inte kunde få över vattnet från hinken till karet iaf! Så jag sprang fram och tillbaka mellan vardagsrummet och köket med ett enliters-mått och fynde karet sakta men säkert. Det var äen jag som startade pumpen och placerade doppvärmaren. Och 2 veckor senare så var det jag som köpte de första växterna och de första fiskarna. Men även idag, ett år senare så minns jag att jag ville skrika och slå sönder karet och sambon för att jag var så ensam och fick jobba så hårt, även om jag idag känner stor lycka och frid när jag ser karet så fasar jag för den dagen vi flyttar och måste tömma karet (delvattensbytena görs med hjälp av en 50cl pet-flaska) och få loss det ur hålet i väggen... Jag hade i allt, så det är minsan hans tur att ta ur allt! *skrattar*
#19 - 11 maj 2004 15:12
Lite roliga "historier" har man fått hört iaf ;)

/Niklas
#20 - 11 maj 2004 15:14
Black_666: det där lät fint, kan du inte ta ett kort på det?
#21 - 11 maj 2004 15:22
Ja då får väl jag berätta om mitt senaste missöde.

Precis siliconat hela botten och satt dit filterkammare och då trillar halogenlampan ner i akvariet.

Tur att det bara var glaset till filterkammaren som sprack ->
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=195274
#22 - 12 maj 2004 07:47
Black - köp en vattenkanna, så kommer du åt att hälla lite bättre!!

Annons