Irriterande!!!

#1 - 2 mars 2004 18:49
Det finns bla en här på zoopet som har två nick som skriver överallt om saker och ting. Hon frågar samma fråga fast med olika nic. Hur många nicname får man ha? Hon tom svarar på sina egna frågor och glömmer bort sig och skriver sitt eget namn under. Jag blir så ilsken när det bara blir massa skitinlägg som att hon skriver att hon också har det mm.

Ursäkta min vrede men nu har jag hållt mig länge nog. Skrev på hennes inlägg att hon inte behöver kopiera sin fråga och lägga in det på två nic med 5 minuters mellan rum, men sansade mig och tog väck det illa kvickt innan hon han och svara.

Vill ju inte få något brev hem där det står att jag inte få gå på personangrepp =)

Så! Det var skönt att få skriva av sig sin ilska!
#2 - 2 mars 2004 19:27
Jag har följt ena av dem här tjejerna och sett alla kommentarer men nu börjar andra medlemmar bli sura med så hon har fått sig några tillsägelser.

jag förstår dig!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 mars 2004 19:56
Man kan alltid maila mig om detta och rapportera. Jag har tidigare plockat bort medlemmar som gjort på detta sätt.
Tala då om vilka användarnamn som anges och vilka tråder som det gäller.
#4 - 2 mars 2004 20:10
Mailar dig nu...
#5 - 2 mars 2004 21:29
hmmm.Undrar om _Stina bara är en 12 årig tjej som inte förstår bättre eller om det är någon som bara är här för att sabba.....Har kollat runt lite och 32 inlägg på en dag det är flitigt och alla som jag har sett innehåller bara smörja.Kanske dax för Kjell & co att ge henne/honom en åthutning.Har sett samma typ av inlägg i andra forum ex www.marinan.com/klotterplank/motor Det slutade med att de vettiga inläggen nästan försvann till förmån för skit snacks inläggen.
Fredrik
#6 - 2 mars 2004 21:35
Ja det hoppas jag att dom gör. Blir väldigt irreterad när jag ser sånt. Ja jag hoppas att vi kan fortsätta med att ha ett bra forum.

Det var som en skrev: Har du inget vettigt att skriva på min fråga så behöver du inte svara alls... (typ)
#7 - 2 mars 2004 21:39
Det gör jag också!!Va med i det forumet jag skrev om men tröttnade på alla skit inlägg.Hoppas för allt i världen att det inte blir så här.
Fredrik
#8 - 3 mars 2004 16:55
Stå på dig Marie!

Det är klart att alla ska få vara med och diskutera men börjar det urarta på något sätt måste det styras upp. Vi får inte äventyra detta forum!!

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 3 mars 2004 17:13
Nu måste man ju också vara medveten om att vi alla är olika - en 12 årig tjej uttrycker sig annorlunda än en dryga femtio år gammal gubbe som jag. Är man 12 år så är det lätt att entusiasmen skenar iväg och man vill ha åsikter om allt.
Detta får man faktiskt ta hänsyn till och det är ju faktiskt bara att ignorera onödiga inlägg. En tråd spårar först ur när man ger sig in i polemik och ger varandra förklenande omdömen.
#10 - 3 mars 2004 17:58
Absolut Kjell!

"Styra upp" behöver dock inte innebära avstängning eller andra drastiska åtgärder. Kan säkert i de flesta fall räcka med ett vänligt meddelande där man påtalar "problemet".

Med allt för många som matar på med inlägg som "inte innehåller något" kanske tröttar ut andra medlemmar som lämnar detta suveräna forum. Det vore synd!

Har även för mig att man gokänner zoopet:s policy & riktlinjer vid medlemsskapet som innebär att man är över 13 år men det lägger jag mig inte i ;)

Ha det bäst.

#11 - 3 mars 2004 21:04
Jag tycker ändå att det är ganska bra klass på forumet här. Visst ibland får man väldigt primitiva/konstiga svar på frågor (många svarar hellre än bra) men ibland hittar man även lite info där när man inte är så erfaren. Men säg gärna till ifall ni tycker om någon (inklusive mig) på forumet ballar ur men gör det på ett fint sätt, ofta tar det bättre och stämningen förblir så bra som den ändå är.
#12 - 3 mars 2004 21:13
Men många på detta forum går alltid åt samma håll, som när jag råkar se saker från ett annat håll, tex angående andras djurhållning etc, så får jag oftast på tasken snabbt! Jag kan ta det, men det är rätt typiskt ett hobbyforum, att alla drar åt samma håll, håller med varandra å ingen vågar säga emot!

Tycker förövrigt det verka befängt att ha 2 nicks igång samtidigt, fyller lixom ingen funktion ändå...
#13 - 3 mars 2004 21:38
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Men många på detta forum går alltid åt samma håll, som när jag råkar se saker från ett annat håll, tex angående andras djurhållning etc, så får jag oftast på tasken snabbt! Jag kan ta det, men det är rätt typiskt ett hobbyforum, att alla drar åt samma håll, håller med varandra å ingen vågar säga emot!

Tycker förövrigt det verka befängt att ha 2 nicks igång samtidigt, fyller lixom ingen funktion ändå...

Detta bevisar att människan ÄR ett lågintelligent flockdjur, alltså det här med att gå åt samma håll! Finns det något annat djur här på jorden som hellre ställer sig i en lång kö utomhus vid en bankomat än att tränga sig förbi folkmassan och gå in i en varm och (oftast) folktom banklokal där det finns fler bankomater? Här i Uppsala vid Nordea funkar det i alla fall så...
#14 - 3 mars 2004 21:51
Måste också hålla med Kjell om att det bara är att ignorera trådarna som spårat ur. Har själv mången gång bitit mig i läppen och raderat mina svar innan jag klickat på Skicka svar.

Selektivt svarande bantar inte bara längden på trådarna utan också mängden av trådar.
Tänker man bara efter och tillbaka ett gäng år så kanske du kommer ihåg att det bästa som fanns var att driva äldre auktoritära personer till vansinne. Och det finns säkert dom här som finner er riktigt kunniga som stora auktoriteter, Jag gör det iaf, och försöker därmed dra in er i meninslösa debatter.

Tycker inte heller att det är så många trådar som faktiskt spårar ur. Dessvärre sållar jag mitt läsande och ignorerar helt sonika trådar som jag anar kan vara menade för flaming.

Det enda som jag direkt ser att klaga på är folks oförmåga att söka lite på informationen innan man startar en ny tråd. Känner själv att jag ibland slarvar men lovar att bättra mig.

Ett stort och bra forum är det i vilket fall.

/Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 mars 2004 21:52

Finns inget bevis för att det är så - de har nämligen helt olika e-post adresser så sannolikt (kan dock vara) rör det sig om två olika personer.
#16 - 3 mars 2004 22:15
Det finns alltid folk som förstör för andra.. Men jag kan hålla med om att "personen" som ni syftar på är lite jobbig... Verkar mer skriva för att öka antalet posts istället för att komma med nån vettig synpunkt...

Hursomhelst, forumet är suveränt! När jag hade akvarium i början på 90-talet fanns det minsann inga forum att läsa på och fråga i, men så gick det åt helv.. oxå...

// Robban
#17 - 3 mars 2004 22:43
Det där med att inte söka innan man frågar har jag börjat tänka på nu, men det verkar det inte vara många som gör. Ta frågor som "Mina växter växer inte", "200-250 liters malawi, vilka fiskar passar" mm. Snälla alla, gör en sökning innan, det tar inte lång tid.

PS. jag har själv frågat frågan om malawi kar och sökte sedan och skämdes rejält när jag hittade mängder av svar på min fråga.
#18 - 4 mars 2004 06:33
Tack de som på denna tråd bla har stöttat mig och har haft förståelse för min irritation då de känt samma sak. Skönt att läsa att ni också tycker att en tillsägelse är på plats.

Samma regler ska gälla oavsett om man är ung eller gammal om man gör fel = Tillsägelse per brev tex från zoopet. När det gäller barn är det bättre att det går via kjell än oss medlemmar för annars så kan vi få skit för att man blir purken för dumma inlägg.

Ha en bra dag!
#19 - 4 mars 2004 07:04
peterf skriver "Det där med att inte söka innan man frågar har jag börjat tänka på nu, men det verkar det inte vara många som gör."

Jag kan inte förstå varför det ska vara problem att ställa en fråga som varit tidigare annat än att den tar plats.
Zoopet får troligen fler medlemmar fortlöpande och det är nog många som läser allt som är aktuellt i forumet.
I forumet finns svar som man inte visste att det fanns frågor om.
#20 - 4 mars 2004 07:11
Håller med kramfors. Sen kan det vara att man vill veta om förhållanden just i SITT akvarium. Det som är rätt i det ena är nödvändigtvis inte rätt i det andra, varav många frågor ter sig upprepande.
#21 - 4 mars 2004 10:05
Jag skriver ofta och uppmanar folk att använda sökfunktionen av flera orsaker.
En av anledningarna är att den som inte fösökt söka, förmodligen inte funnit sökfunktonen.
En annan anledning är att om personen gör en sökning så får denne kanske massor av info, jämfört med om bara jag skriver ett svar.
Den största anledningen är att när frågor som t ex "hur får jag mina ancistrusar att leka" dyker upp, så vet jag att jag skrivit massor av inlägg om detta och jag orkar bara inte skriva allt igen.

Annons