irriterad.. men jag kanske har fel?

#1 - 9 juni 2008 16:06
jag beställde reflektorer till mitt akvarium. blev såna där jewel reflektorer. jag har aldrig haft sånna förut så jag i min enfald beställde två stycken eftersom det är 2 lysrör. men när jag få hem dem är det 2 st halva..

så nu undrar jag innan jag ska bli irriterad om det bara ska vara halva - alltså på tvären, eller om det är meningen att jag måste köpa 2 paket till varje lysrör??
det framgår ju INGENSTANS att ett paket är till ett halft lysrör..

gaaahhh vad irriterad jag blir.. för det kan väl inte vara så att reflektorerna bara ska sitta på ena sidan av lysröret, eller??
#2 - 9 juni 2008 16:10
Reflektorerna skall monteras fast på ovansidan av rören, och reflekterar då ljuset neråt.
Har själv sådana i mina Juwelkar.
#3 - 9 juni 2008 16:23
Du har köpt/fått fel längd på dem helt enkelt, finns ju för olika längder på lysrören. Om jag nu uppfattat problemet rätt.
#4 - 9 juni 2008 16:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du ett av dom längre akvarierna så är det dubbla reflektorer som gäller, jag har ett 450L och det finns inte så långa reflektorer, dels tror jag för att det är lätt att dom blir skadade i frakter, dels för att det är billigare för både konsumenter och tillverkare att ha en kortare variant som man kan använda in par än att ha i alla längder.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag är ganska säker på att det stod hur långa reflektorerna var och då kan man oxå se hur många man behöver till varje lysrör, men visst går det att sätta en reflektor i mitten oxå om man vill, eller för den saken sätta dom på den sidan man vill ha lite ljusare ;)[/COLOR][/FONT]
#5 - 9 juni 2008 16:47
men alltså de är ju perfekta på längden.. men de är halva! ghaa jag fattar inte hur jag ska beskriva :D
men de är inte skadade i frakten. jag ska ta kort på dem.. hehe
#6 - 9 juni 2008 16:50
lucille1 skrev:
men alltså de är ju perfekta på längden.. men de är halva! ghaa jag fattar inte hur jag ska beskriva :D

men de är inte skadade i frakten. jag ska ta kort på dem.. hehe

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Alltså precis som dom ska till längre akvarium, dom passa säkert ett och ett i ett kortare akvarium.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du för juwel-burk?[/COLOR][/FONT]
#7 - 9 juni 2008 16:54
nu har jag fotat dem. de ska säkert vara såhär, vad vet jag men jag trodde lysröret skulle sitta i mitten av dem.. nu är det ju bara en sida som reflekterar..
så alltså den ena sidan av reflektoren är hälften så lång som den motsatta.. om det är normalt - vilken sida ska den långa delen sitta på då?

länk

länk

länk
#8 - 9 juni 2008 16:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Alltså precis som dom ska till längre akvarium, dom passa säkert ett och ett i ett kortare akvarium.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du för juwel-burk?[/COLOR][/FONT]

har inte ett jewel - har ett akvastabil. har tagit kort på dem nu. de är ju som sagt inte för korta - de är helt perfekta på längden för ett lysrör styck - men de har olika långa sidor - känns som det saknas en sida.haha
#9 - 9 juni 2008 17:01
Hej igen.
Som jag skrev tidigare montera reflektorerna på ovansidan av lysrören med dom plast clipsen som följde med, en reflektor till vart rör.
#10 - 9 juni 2008 17:01
nallef skrev:
Hej igen.

Som jag skrev tidigare montera reflektorerna på ovansidan av lysrören med dom plast clipsen som följde med, en reflektor till vart rör.

jaaaa :D men ska den långa sidan vara innåt eller utåt?:confused:
#11 - 9 juni 2008 17:09
Den högre sidan framifrån sett monterar du famåt, på den bakre sidan(röret) monterar du bakåt.
Detta för att reflektorerna skall kasta så mycket ljus som möjligt ner i akvariet och inte frammåt eller bakåt.
#12 - 9 juni 2008 17:12
nallef skrev:
Den högre sidan framifrån sett monterar du famåt, på den bakre sidan(röret) monterar du bakåt.

Detta för att reflektorerna skall kasta så mycket ljus som möjligt ner i akvariet och inte frammåt eller bakåt.

ahaaa så de långa sidorna skall sitta utåt!?
då är jag med..
#13 - 9 juni 2008 17:14
Lycka till med monteringen
Mvh nallef
#14 - 10 juni 2008 03:16
spellar ingen större roll hur du trycker på reflektorn.., sålänge den är vågrät med vattenytan reflekteras strålarna ner i karet..
#15 - 10 juni 2008 07:34
Den reflektorn verkade vara byggd för typ zooline ramper, annars finns clips-reflektorer som har en oknäckt profil..
#16 - 10 juni 2008 07:43
Och var beredd på att du inom ca ett år får köpa nya clips till reflektorn då de torkar och går sönder.
#17 - 10 juni 2008 15:07
Gaffel skrev:
Den reflektorn verkade vara byggd för typ zooline ramper, annars finns clips-reflektorer som har en oknäckt profil..

jahaa. de enda reflektorerna jag hittade på nätet var dessa.. så jag tog för givet att dessa var de enda man använda.. :D
#18 - 10 juni 2008 16:47
De funkar utmärkt!
#19 - 10 juni 2008 18:38
Reflektorerna är gjorda för Juwel-ramp. Har man Juwel kan man bara sätta dom åt ett håll eftersom det sitter en "låda" mellan ljusrören och det är ganska tätt mellen lådan och rören. Prova och vända dom åt olika håll och se om du får nån skillnad i akvariument och välj sedan det som var snyggast.
#20 - 10 juni 2008 21:48
Varför..

..inte göra som jag, använda ugnsfolie?
Blir rätt bra, faktiskt.
(Sen är det ju bra att ha folien i närheten när firren växt till sej och ska ugnsbakas hahahaaaa).
Sant faktiskt. Ugnsfolie funkar .
#21 - 22 juni 2008 14:15
Hur gick det med reflektorerna sitter dom kvar ?? Hur stte du dom med långa knäcken ut åt eller in mot mitten ??

Annons