Det är värdens största hundras Bla,dyr i drift på grund av dess storlek,jätte snäll ras gör inte nån förnär men som alla större hundraser så lever dem inne hela"tiden"
,så nu har jag nästan berättat vad jag vet om hunden vi har haft två hundar när jag var mindre.
Lever inne hela tiden? *hänger inte med*
Jag har haft två varghundar (en hanhund, en tik) och aldrig ångrat mig det minsta. Fast man måste vara beredd på att...
* Matkontot blir högt (en 20-kilossäck i månaden kostar några hundra). Det gäller att inte snåla på kvaliteten. Om hunden äter lågprisfoder blir högarna som man måste plocka upp på promenaden ENORMA.
* De ställer höga krav på bilen. Inomhus tar de också plats, men inte så extremt mycket.
* Dressyr blir lite knepigare. De tycker att det är kul och vill så väl, men glömmer ofta bort vad de håller på med.
* En varghund kan råka dra eller knuffa omkull vem som helst. Jag stod på öronen när hanhunden inte lyckades bromsa en isig vinterdag, och min mamma bröt ett revben när tiken ville hälsa på en kompis.
* Livslängden är kort. Hanen blev tio år medan tiken bara var åtta när vi hittade henne död i sin säng en morgon. Å andra sidan är det ganska skönt när det går fort på slutet.
Jo, att matkostnaderan blir höga har jag förstått, och av princip vill jag inte ge djur "dåligt" foder. När det kommer till bilar har jag i nuläget inget körkort (jag är 17...) och bilen vi har är en liten golf, som det iofs åkt hyfsat stora hundar i tidigare. Vi bor i en lägenhet, den är inte stor men inte minimal, och det är väldigt nära till att komma bort från staden när man ska ut och gå. Hur klarar en varghund att vara inomhus under vardagarna? Eventuellt kan jag få min mor att ta med den på sitt jobb, då den skulle få sitta på ett fält och valla ett gäng arkeologer. Okej, man måste alltså vara ganska stabil som människa helt enkelt. Är som sagt bara i planeringsstadiet för tillfället, kommer dröja minst ett år innan jag skaffar en vovvsing. Tack för svaren :)